Dressyrsnack nummer 18

Måste också hitta nya sporrar, mina tävlings sporrar är 20mm tror jag men inte helt runda. De är inte raka utan kanten är avrundad, men inte rund? 😅

Iom regeln har jag tränat utan sporrar länge, för tränare har jag haft mina ponnysporrar. Det går utmärkt. När jag rider barbacka, i skogen eller gör ngt annat pyssel som tränar passage med godis fast från ryggen så rider jag alltid utan sporrar. Beror på vad jag hittar på ☺️

Vi programtränade idag med en mkt sprattlig tjej. De kanske var för tidigt eller en dålig vecka. Högst oklart, hon var så himla fin förra veckan i ridningen. Kanske hittat på ngt i hagen. Hon gick ett rejält pass med bommar igår och hon kanske tyckte de var för mkt 😅 eller så över analyserar jag...

Överlag är jag jätte nöjd! Alla ökningar var fina, jämna utan att pinna iväg. Galopp ökningen var mkt bättre och inget vi tränat på direkt. Piruetterna i sig såg faktiskt 100gånger bättre ut på film än förra säsongen, så jag tänker att vi är på rätt väg! 🤩

Slutade rida slentrianmässigt med sporrar i somras. Dio går inte alls med sporrar längre och Zacke enbart när jag rider bana, träning/tävling. Tjejerna går helt utan sporrar. Har ett par från Stübben i samma modell som @villhöver men tror de är 30mm.

Maja gjorde sitt första pass på bortaplan idag och sprang en LC1, lång bana på 66%! Är så nöjd med henne! Ägarna var där och jag peppar dom att behålla henne för dottern kommer växa i henne alldeles utmärkt. De tycker uppenbarligen otroligt mycket om hästen så tänker att det skulle vara perfekt!
VideoCapture_20250223-143622.webp

Just nu rider jag mina två regelbundet, länge sen jag red en ny häst. Min ena rider jag aldrig med sporrar, bara jag råkar komma åt med skänkeln på fel sätt vid fel tid tänker hon FRAMÅT och jag tänker inte öka antalet sådana situationer bara för att. Hon är känslig nog för skänkeln som det är, jag skulle inte kunna finlira mer på henne utan att det blir fel (någon annan som är duktigare kan säkert).

Min andra är en pensionerad ridskolehäst. Den ”lataste och bekvämaste” som finns enligt alla elever utom mig. Jag rider honom med sporrar om jag vill finlira men han går bra utan med, om man får honom att tycka det är roligt. Men hade jag känt att han inte gick att rida utan sporrar så hade jag övervägt om han faktiskt skulle vara ridhäst. Visst att jag har hästar för min egen skull men om jag hade behövt spö och sporrar för att kunna rida så hade det inte varit en hästhållning jag personligen kan stå för.

Innan jag började rida för min tränare red jag aldrig ned sporrar. Tyckte inte jag red bra nog, hade väldigt flaxiga skänklar.

Efter att jag hade ridit för honom ett tag föreslog han sporrar. Han föredrar själv att inte behöva det, han vill ha självgående hästar, men min har sällan så många självgående ben i kroppen.
.
Jag håller med om att sporrar inte är nåt som slentrianmässigt ska på och att man rent generellt ska kunna rida utan. Men det går inte på alla hästar.

Vad olika det kan va!

Min förra häst hade jag stora problem med att kunna rida framåt, så jag tog faktiskt och började rida henne med sporrar. Sen började jag rida för en tränare som, det första hon gjorde efter att ha kollat på oss rida en stund, var att plocka av mig sporrarna och de efterföljande träningarna faktiskt hjälpte mig att få hästen att lyssna och bli känslig för skänkeln istället för att ta genvägen med sporrarna. Alltså jag köper helt och fullt att man ibland kan behöva sporrar i dressyren på högre nivå, men till vardags? Vill inte hästen gå fram kanske man ska ta reda på varför den gör som den gör (outbildad, okänslig, smärta nånstans?) innan man tvingar fram den med sporrar.

Innan jag började rida för min tränare red jag aldrig ned sporrar. Tyckte inte jag red bra nog, hade väldigt flaxiga skänklar.

Efter att jag hade ridit för honom ett tag föreslog han sporrar. Han föredrar själv att inte behöva det, han vill ha självgående hästar, men min har sällan så många självgående ben i kroppen.
.
Jag håller med om att sporrar inte är nåt som slentrianmässigt ska på och att man rent generellt ska kunna rida utan. Men det går inte på alla hästar.

Då hade jag jag frågat mig varför den inte går fram utan sporrar.
Det går väldigt mycket emot min filosofi och jag hade inte alls mått bra själv av att känna att jag behöver sporrar för att hästen ska gå framåt. Jag vill att min häst ska vilja lika mycket som jag, att vi är ett team som jobbar tillsammans.

Idag fick Nova följa till ridhuset! Vilat typ 2 månader? Eller ridit nån gång bara.
Hon travar fint framåt i vänster varv men bromsar i höger. Bockar som en tok på lina så longerar lite för länge innan jag hoppar upp också😅🙈

Vi ska ta ett ryck nu och se till att hon blir ”ordentligt” inriden, iallafall svarar framåt utan drivning från backen. Får se om jag törs galoppera. Våran tränare har lovat att hjälpa oss iallafall. De är så svårt att få till när man alltid är själv, jobbar skift och behöver ridhuset på ridskolan. Men det behövs några pass till sen hoppas jag kunna rida och driva själv, då kan jag rida på fm i ridhuset😊

Ridbanan kämpar på i plusgraderna men det kommer bli gegga-sörja innan det värsta torkat upp.

IMG_0736.webp

Vad olika det kan va!

Min förra häst hade jag stora problem med att kunna rida framåt, så jag tog faktiskt och började rida henne med sporrar. Sen började jag rida för en tränare som, det första hon gjorde efter att ha kollat på oss rida en stund, var att plocka av mig sporrarna och de efterföljande träningarna faktiskt hjälpte mig att få hästen att lyssna och bli känslig för skänkeln istället för att ta genvägen med sporrarna. Alltså jag köper helt och fullt att man ibland kan behöva sporrar i dressyren på högre nivå, men till vardags? Vill inte hästen gå fram kanske man ska ta reda på varför den gör som den gör (outbildad, okänslig, smärta nånstans?) innan man tvingar fram den med sporrar.

Ja, vi började ju i den änden när jag började för tränaren, eftersom jag då inte hade sporrar. Och det blev inte särskilt mycket bättre. Det är en häst som lärt sig att vara okänslig efter många år på ridskola och som naturligt är ganska bekväm av sig om det inte vankas hinder.

Sen är ju frågan vad "till vardags" är? Jag rider till 99% dressyrpass, där jag vill att hon använder kroppen så bra som möjligt. Skulle jag rida ut regelbundet skulle jag ju skippa sporrarna och likaså om vi hoppade.

Då hade jag jag frågat mig varför den inte går fram utan sporrar.
Det går väldigt mycket emot min filosofi och jag hade inte alls mått bra själv av att känna att jag behöver sporrar för att hästen ska gå framåt. Jag vill att min häst ska vilja lika mycket som jag, att vi är ett team som jobbar tillsammans.

Ja så klart att man ska ställa sig den frågan först. Men när svaret, som jag uppfattar det, är "jag kan tänka mig att masa runt här på det mest energibesparande sätt möjligt om du inte envisas med annat", så talar jag om för min häst att nej tyvärr, det är inte fritt valt arbete. Sen blir det väldigt stor skillnad på henne om jag bara har med spö och sporrar, likaså om jag leder henne med eller utan kedja. Utan kedja hamnar vi väldigt snabbt i diket. Så jag ser det som signaler som sätter gränser för vad som är okej, sen vill jag gärna vara uppmuntrande inom de gränserna.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
815
Senast: Mli
·
Utrustning Hei, Ser etter dressyrsadel og kom i snakk med en som har Devoucoux. Hun påstår at 18 tommer er som en 17 tommer på andre saler. Hun...
Svar
3
· Visningar
533
Senast: zarmino
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 698
Senast: Krålus
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 809
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka