Dressyrsnack 16

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Mirtai
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 022
  • Visningar Visningar 195 481
Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker alltid den här perioden på året är rätt jobbig…

Vi (jag och hästarna) kommer från oktober då vi haft vår bästa träningsperiod (maj till oktober) och är i bra kondition, synkade och med finliret på plats till en period av snö, storm, halka, kyla, knepiga underlag, svårt att planera träningen och alltid med anpassning av vad man gör för väder och underlag.

Det KÄNNS verkligen som om vi bara blir sämre och sämre 🙃 trots att jag vet att den träning vi gör just nu bygger upp inför nästa ”bra träningsperiod” som kommer i vår.

Nu kör vi kliv-kliv-överlev i fyra månader till, kommer ut i maj med bra grundträning på plats och kan ta tag i att utvecklas vidare från dess och framåt 💪

”Blondinen” och jag i ridhuset i morse ❤️
Pluspoäng för att han åkte bra och verkligen sköter sig som en stjärna både i hantering och ridning numera 🤩 minuspoängen sitter i sadeln ;) men jag vet ju att det blir bättre ju mer jag rider så jag kommer igen

IMG_1031.webp

Hämtade hem Grädden från kliniken på tisdag kväll. 14 dygn på klinik blev det, med ytterligare en ledspolning förra veckan och byte till tetracyklin sista 5 dagarna (från bredspektrum+penicillin innan). Upprepade analyser och bakterieodlingar visade inga bakterier, så ingen mer antibiotika nu iaf. Han har hela tiden fått metacam och något för magen, och nu blir det fortsatt medicinering hemma i två veckor med metacam och peptinor. Stygnen efter artroskopin togs sista dagen på kliniken.

Hasen är kollad igen med ultraljud och röntgen förra veckan inne på kliniken. Främst för att utesluta fraktur/fissur som inte synts från början, men inget nytt framkom där. Med UL syns tydligt att mediala kollateralligamentet är skadat.
Och så är hela hasleden allmänt svullen, rejäla gallor som är hårda, och ledkapseln allmänt förtjockad.

Till att börja med är det fortsatt boxvila med många korta promenader på plant underlag i 2-3 veckor innan återbesök. Halverad dos metacam efter första veckan. Om han förbättras och inte blir sämre igen när vi trappar ned smärtstillande, så finns det hopp och vi jobbar vidare.
Blir han sämre eller förbättring uteblir fortfarande efter några veckor är det i princip kört.

Jag bor i stallet nu i princip, 6-8 timmar om dagen. Grädden är väldigt halt och använder inte gärna benet när han är stilla, men däremot rätt bra när han kommer igång i skritt och blir allmänt bättre med rörelse.
Hittills är han förvånansvärt okej med att stå ensam på box. Han är tröttare än vanligt och sover liggande flera ggr om dagen, men känns normalt pigg/vaken, social och allmänt som "sig själv" utöver det. Det tillsammans med att han får/kan promenera och det faktiskt hittills blir bättre (långsamt) är helt avgörande för att det känns försvarbart att kämpa vidare.

Igår fick jag som bonus börja med att skotta fram en säker väg till paddocken och ett spår där så vi ens kunde skritta utan att halka eller få styltor. Hann kratta det innan det frös så det är bra yta 😁
IMG_20231222_153310.webp

Hämtade hem Grädden från kliniken på tisdag kväll. 14 dygn på klinik blev det, med ytterligare en ledspolning förra veckan och byte till tetracyklin sista 5 dagarna (från bredspektrum+penicillin innan). Upprepade analyser och bakterieodlingar visade inga bakterier, så ingen mer antibiotika nu iaf. Han har hela tiden fått metacam och något för magen, och nu blir det fortsatt medicinering hemma i två veckor med metacam och peptinor. Stygnen efter artroskopin togs sista dagen på kliniken.

Hasen är kollad igen med ultraljud och röntgen förra veckan inne på kliniken. Främst för att utesluta fraktur/fissur som inte synts från början, men inget nytt framkom där. Med UL syns tydligt att mediala kollateralligamentet är skadat.
Och så är hela hasleden allmänt svullen, rejäla gallor som är hårda, och ledkapseln allmänt förtjockad.

Till att börja med är det fortsatt boxvila med många korta promenader på plant underlag i 2-3 veckor innan återbesök. Halverad dos metacam efter första veckan. Om han förbättras och inte blir sämre igen när vi trappar ned smärtstillande, så finns det hopp och vi jobbar vidare.
Blir han sämre eller förbättring uteblir fortfarande efter några veckor är det i princip kört.

Jag bor i stallet nu i princip, 6-8 timmar om dagen. Grädden är väldigt halt och använder inte gärna benet när han är stilla, men däremot rätt bra när han kommer igång i skritt och blir allmänt bättre med rörelse.
Hittills är han förvånansvärt okej med att stå ensam på box. Han är tröttare än vanligt och sover liggande flera ggr om dagen, men känns normalt pigg/vaken, social och allmänt som "sig själv" utöver det. Det tillsammans med att han får/kan promenera och det faktiskt hittills blir bättre (långsamt) är helt avgörande för att det känns försvarbart att kämpa vidare.

Igår fick jag som bonus börja med att skotta fram en säker väg till paddocken och ett spår där så vi ens kunde skritta utan att halka eller få styltor. Hann kratta det innan det frös så det är bra yta 😁Visa bifogad fil 135066
Har tänkt orimligt mycket på er💖. Hoppas verkligen allt kommer gå vägen! Vågar jag fråga hur mycket det kostat hittills🙈? Detta är ett sånt där typiskt scenario som gör att jag har högsta vetvården.

Har tänkt orimligt mycket på er💖. Hoppas verkligen allt kommer gå vägen! Vågar jag fråga hur mycket det kostat hittills🙈? Detta är ett sånt där typiskt scenario som gör att jag har högsta vetvården.
Tack :heart Jag har inte fått fakturan skickad till mig ännu, men uppskattningsvis håller vi oss strax under försäkringstaket (hittills). Har också valt högsta vetvården (100') men ingen livförsäkring.

Med ny häst kommer detta med ny sadel. Damen talade tydligt om att min gamla var för smal. Behöver hitta något kort, till rak rygg, breda bogar och med rundbossor. Helst begagnat.

Ja, just det….. :angel:

Med ny häst kommer detta med ny sadel. Damen talade tydligt om att min gamla var för smal. Behöver hitta något kort, till rak rygg, breda bogar och med rundbossor. Helst begagnat.

Ja, just det….. :angel:
Inte omöjligt alls! Ergo, Amerigo, ev någon Prestige, Childeric mfl passar den sortens rygg😃.

Igår fick jag som bonus börja med att skotta fram en säker väg till paddocken och ett spår där så vi ens kunde skritta utan att halka eller få styltor. Hann kratta det innan det frös så det är bra yta 😁Visa bifogad fil 135066
Heja er!!! Håller tummar och tår. :heart

Jag testade min nya Pivo igår. Fick dock bara med första delen när vi värmde upp, sen dök det upp ett varningsmeddelande om att lagringsutrymmet höll på att ta slut så resten kom inte med😅

Nu har jag gjort en storrensning i telefonen och nästa gång väntar jag kanske lite innan jag drar igång pivon.

https://www.instagram.com/reel/C1L-i4iIC7A/?igsh=YzZhZTZiNWI3Nw==
Någon särskild anledning att du rider hästen så djupt i formen/på bogarna?

Varför jag har ett privat konto på Instagram och inte kommer lägga upp några filmer här 😅

Jag är för att kritisera hård och ful ridning men när det tippar över till att behöva rida hästen exemplariskt hela tiden för att inte bli ifrågasatt och kritiserad, hej men nej.

Någon särskild anledning att du rider hästen så djupt i formen/på bogarna?
Nu tycker jag att nosen naturligtvis behöver kommer fram mer, men det är jag 100% säker på att @MiniLi är väl medveten om. Men det förändrar inte att en låg form alltid kommer vara mer i framvikt än när hästen är uppe i samling. Vi kan tjata om nacken högst i dressyrprogram och tävlingssammanhang, men hästarna kan inte och ska inte jobbas statiskt i den formen heller. Tycker fö det är tydligt att MiniLi inte drar hästen bakom lod eller har flera kilo i handen. Jag hade jobbat lite annorlunda men att hoppa på henne som du gör här känns inte okej.

Ser inget i ridningen som tyder på att ryttaren försöker åtgärda det🤷‍♀️
Ok, nu faller jag väl i fällan här genom att mata trollet, men det är stor skillnad på att kritisera ful, hård och våldsam ridning och att göra som du och gå till angrepp på en enskild användare som delar med sig av sin resa. Du vet att alla inte är superproffs och kan rida sin häst i perfekt balans hela tiden?

Kan vi liksom inte bara enas om att det inte är de vanliga Svenssonryttarna som gör sitt bästa för sin häst och jobbar mot att bli en så bra och korrekt ryttare som möjligt som vi ska jaga, utan att fokus måste vara på de som borde veta och kunna göra bättre men aktivt väljer att dra, sparka och piska på sina hästar?

SEN när alla i en perfekt värld är överens om att vi ska försöka rida snällt så kan vi börja peta i detaljer?

Det lär bli himla svårt att vara ryttare om man förväntas kunna göra det hela perfekt genom hela processen, man måste få vara ”dålig” i jakt på ett bättre ord under tiden man jobbar på att bli bättre, så länge man inte gör våld på sin häst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩 57 58 59
Svar
1 178
· Visningar
92 261
Dressyr Jag är fortfarande såklart inte nöjd med formen på min ponny, jag vill att hon tar fram näsan mer och inte blir låg utan högre i nacken...
Svar
4
· Visningar
189
Senast: MattiZ
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
506
Senast: Elo
·
Dressyr Ett litet sidospår, som kanske borde vara en egen tråd, men jag har precis insett att jag måste köpa nya sporrar om det blir nån tävling... 17 18 19
Svar
360
· Visningar
11 842
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka