Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
En annan studie visar bl.a att när hästen går med nosen framför lod så aktiveras trapezius och splenius. Musklerna som anses bidra till den fina välvda överlinjen på hästens hals (istället för dippen i mankammen framför manken) och som anses hjälpa till att räta ut s-kröken vid C6-C7 och avlastar området kring första revbenet där vi ser mycket låsningar och problem hos dagens ridhästar.

Studien visar att Brachiocephalicus som går från överarmen till huvudet aktiveras när nosen är bakom lod vilket stör frambenets och bogens rörelse samt hindrar en korrekt självbärighet.
Och det här har exakt vad att göra med att man vill ha manken uppe även när man rider i lägre form?

@sollnu är det ju ingen här som påstår att bakom lod är en ändamålsenlig form. Men att hoppa på en enskild användare är riktigt fult.
Det finns en tråd om lodplan, duger inte den är det fritt fram att starta en egen tråd för den diskussionen, det är betydligt mer trevligt och ger ett bättre diskussionsklimat.

@sollnu är det ju ingen här som påstår att bakom lod är en ändamålsenlig form. Men att hoppa på en enskild användare är riktigt fult.
Det finns en tråd om lodplan, duger inte den är det fritt fram att starta en egen tråd för den diskussionen, det är betydligt mer trevligt och ger ett bättre diskussionsklimat.
Insett nu att det inte går hem! Tänkte det var syftet med ett diskussionsforum 🤷‍♀️

Tilley P, Simões J, Sales Luis JP. Effects of a 15° Variation in Poll Flexion during Riding on the Respiratory Systems and Behaviour of High-Level Dressage and Show-Jumping Horses. Animals. 2023; 13(10):1714. https://doi.org/10.3390/ani13101714
Nu har jag inte läst den studien. Men scrollade och såg två bilder de jämförde mellan.
Man har alltså en häst med rätt rejäl underhals som man i försöket dragit ihop på bild två. Mer än den var ihopdragen på bild ett.
Självklart stör det andning, ger ökat tryck på laner/käkled och negativ inverkan på hela kroppen om en häst dras ihop så.
Då minskar ju gansshvinkeln, halsen kommer inte ur manken etc.

Det är väl en enorm skillnad mot att i lägre form hamna lite bakom lod utan att dra i hästen. Särskilt om man har fokus på att underhalsen ska sugas upp för att öppna ganashvinkeln och lyfta halsbasen så att hästen kan komma ut med halsen ur manken. Och aktivera sin core/buk/bäcken etc.

Så med andra ord släpper jag detta nu

”Det påstådda motivet till arbete bakom lod/ låg djup form är att hästen blir mjukare och arbetar mer med ryggen än om den går i en form framför eller i lodplanet, dessa fördelar går inte att bevisa i forskning.
Vid ridning bakom lod blir ligamentet som går från nacken till länden på hästen kraftigt uttänjt och därmed spänt. Man har sett kraftiga skador på ligamentet över nackkota C2 på grund av den överbelastning som sker. Denna överspänning gör också att hästen måste tippa bäckenet framåt och släppa ut bakbenen bakom sig, vilket gör att den förlorar bärigheten och förmågan till korrekt samling bakifrån. Hästen måste skjuta sig framåt och kraften riktas ner i framben och halsbas. Den ökade skjutkraften med bakbenen bakom sig belastar också knäleder, SI-leder och ländrygg på ett skadligt sätt. Dessutom är det tydligt visat att hästar som arbetar i denna form visar fler konfliktmarkörer såsom; slår med svansen, gapar, försöker slå, slår med huvudet, försöker resa sig och komma undan på andra sätt. I flera undersökningar ses också förhöjda stresshormoner i blodet. Luftpassagen i andningsvägarna minskar och trycket på käklederna ökar. Det ökade trycket på lanerna i munnen ökar risken för bettskador på laner och mungipor som kan ge till exempel blödning från munnen. När hästen går i denna form så minskar också synfältet extremt. I princip ser hästen bara sina egna framhovar. Detta bidrar troligen mycket till stresskänslan då hästen naturligt är ett bytesdjur och har stort behov av att ha kontroll på sin omgivning. De stabiliserande musklerna runt lederna i hals och rygg fungerar optimalt, är alltså starkast när de är i ”mittenläge”. Vid kraftig uttänjning eller förkortning blir de svagare och fungerar sämre som stabilisatorer. Detta gör att halskotorna blir instabila och det ökar risken för ledinflammation, artros och smärta i halskotornas leder. Detta problem är tyvärr ganska vanligt på ridhästar idag. Nyare forskning har också visat att enbart 10-15 grader bakom lodlinjen ger negativa effekter för hästen”
Men nu pratar du om nosen framme eller ej, frågan du ställde var väl om manken kunde komma upp om huvudet kommer ned?

Hur kan manken vara uppe när huvudet är nere?

Och att hästar kan komma väldigt fint över ryggen, och upp med manken, i en låg form med nosen framme finns det väl inget som hindrar?
Eller var i citatet såg du något om det?

Så med andra ord släpper jag detta nu
Men allt du refererar till gäller ju hästar i tvång som systematiskt jobbar fel och därför inte kan använda sin kropp rätt. Du har rätt i sak men felet här är att filmen i tråden var ett ögonblick under uppvärmning. Inget tvång, inget våld. Hade hästen velat gå med huvudet högre så hade den gjort det då ryttaren inte hindrade den på något sätt.
Du borde också ha kunnat dra parallellen att om hästen hade svingat igång (lig. nuchar/supraspinal) och varit varm i kroppen så hade den heller, förmodligen, inte valt att gå i den formen om du vet vad du pratar om.
Sedermera är det ibland SVÅRT för den moderna sporthästen att hitta rätt form eftersom det inte längre är samma stabilitet i lig.nuchae pga saknade infästningar.

Det är verkligen skitsvårt att rida och jag tror faktiskt inte att någon här med avsikt vill rida fult eller hårt.
Men diskussionen är helt klart intressant även om den kanske inte hör hemma just i denna tråd. Och ffa inte ska appliceras på en specifik användare och film.

Nu är jag väl korkad som lägger ut igen, men wtf🤷‍♀️

Igår lyckades pivon filma mer än bara uppvärmningen. Jag har inte sett oss på film sedan i somras (räknar ej med hoppningen🤪) så det var väldigt nyttigt och kul. Såg MÅNGA saker som jag behöver skärpa till mig med, och flera saker som min tränare brukar tjata om blev tydligt visualiserade😅
Men överlag mest roligt för jag tycker vi har kommit en bra bit framåt, även om såklart mycket fortfarande saknas.

(Obs att jag är totalt osugen på att delta i någon ny bakom-lod-diskussion)

IMG_0294.webp

https://www.instagram.com/reel/C1SrwzrIXus/?igsh=YzZhZTZiNWI3Nw==

Är förövrigt väldigt nöjd med pivoköpet. Det är ju inte så att det jag ser på filmerna är någon nyhet, men det känns ändå som att det underlättar att jag får se de sakerna som tränaren är på mig om. Hon tex alltid på mig om att jag kryper ihop och ”överjobbar” med hela kroppen när det blir lite energilöst i vissa situationer, och nu såg jag precis vad hon menar🙈😅🤪

Är förövrigt väldigt nöjd med pivoköpet. Det är ju inte så att det jag ser på filmerna är någon nyhet, men det känns ändå som att det underlättar att jag får se de sakerna som tränaren är på mig om. Hon tex alltid på mig om att jag kryper ihop och ”överjobbar” med hela kroppen när det blir lite energilöst i vissa situationer, och nu såg jag precis vad hon menar🙈😅🤪

Blir sugen på att skaffa mig en också. Tror vårt ridhus är för mörkt för att det ska bli riktigt bra, men ute skulle det ju funka. Min man är snäll och filmar ibland, men då blir det alltid att jag tänker för mycket på kameran.

Blir sugen på att skaffa mig en också. Tror vårt ridhus är för mörkt för att det ska bli riktigt bra, men ute skulle det ju funka. Min man är snäll och filmar ibland, men då blir det alltid att jag tänker för mycket på kameran.
Ja jag märker att jag också tänker på kameran. Det blir liksom som att jag verkligen vill få med de bästa delarna på film och då rider jag istället sämre😅
Tänker att pivon kommer bli mer vardag just så att man kan släppa den delen. Kameran är där men inget att bry sig om.

Vi har ett till ridhus som är mörkare än detta, inte testat där än men hoppas det kommer vara dugligt. Beror väl dock också på hur mycket stallägaren snålar med belysningen, ibland är det väldigt mörkt när tex bara var tredje lampa är tänd🤪

Kanske borde lägga över detta i Pivo-tråden, men min upplevelse i mörkare ridhus är bra, går att ställa in en hel del för att öka ljusinsläppet men det beror ju såklart på hur bra ens mobil är.

Jag har sällan problem så länge det är samma typ av ljus överallt, värre om jag är i paddocken under vissa tider på dagen då delar av den ligger i skugga mot skog och andra i fullt solljus, då blir vi borttappade ibland.

Gick visst inte att lägga in film direkt från telefonen men:

Angående mörka ridhus, har filmat utomhus vid 21 tiden i bäckmörker. Inte perfekt men den följer oss ok, hjälper säkert att hästen är skimmel. Så tänker att mörka ridhus borde funka? Men det beror såklart också på telefonen. Min är dock en inte särskilt ny Samsung så inte alls en höjdar telefon.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
10 11 12
Svar
223
· Visningar
16 035
Senast: Jeps
·
Svar
2 032
· Visningar
182 171
Senast: Mineur
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
789
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 828
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridkjol