Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
PXL_20231025_093347490.webp

Tyvärr är den där uppsynen för att hon tror det vankas mat, inte för att det är träningsdags, men man kan ju låtsas. ;) Hon var dock duktig på dagens träning också, även om hon börjat surna till lite i hanteringen av installningen.

Fick mycket att fundera över idag, vi jobbade med att räkna steg med sitsen. Blev väldigt tydligt hur lätt jag hamnar före i takten i galoppen. Efteråt fick vi lite referat från Carl Hester-kliniken och lite mer att fundera över kring det. Bland annat ännu en påminnelse om att inte rida inifrån och ut. Svår ovana att träna bort.

Grannstallet där jag löser anläggningskort ska ha pay and ride den 25:e november. Funderar på att anmäla till en klass 😁
Ärtan kommer på söndag så jag hinner rida några veckor innan iaf. Mest en kul grej när det ändå är på hemmaplan 😊

Vad menas med det?

Att rida med inner skänkel till ytter tygel, t.ex på volt eller i hörn. Fick ju det indrillat i huvudet under många år på ridskola, bara en av många saker som jag har fått jobba på att ändra sen jag började rida för den här tränaren. Han har lite tvärtom tänk på vissa saker, men det funkar.

Att rida med inner skänkel till ytter tygel, t.ex på volt eller i hörn. Fick ju det indrillat i huvudet under många år på ridskola, bara en av många saker som jag har fått jobba på att ändra sen jag började rida för den här tränaren. Han har lite tvärtom tänk på vissa saker, men det funkar.
Jag tänkte, när jag lyssnade på honom, att det handlade om att man inte ska släppa ytterskänkeln, och att man kan forma med innerhanden om den alltid är i relation till ytterhanden. Ytterskänkeln hjälper samlingen i öppnan, använder du inte den så blir det skänkelvikning i stället. Man får använda de hjälper man har, inte bara fastna i vad man "ska" göra.

Jag tänkte, när jag lyssnade på honom, att det handlade om att man inte ska släppa ytterskänkeln, och att man kan forma med innerhanden om den alltid är i relation till ytterhanden. Ytterskänkeln hjälper samlingen i öppnan, använder du inte den så blir det skänkelvikning i stället. Man får använda de hjälper man har, inte bara fastna i vad man "ska" göra.

Nu var jag inte där själv så kan inte kommentera direkt hur det beskrevs, utan det blev mer ett referat i relation till hur min tränare brukar undervisa och hur det passade ihop med vad Hester sa. Han (min tränare alltså) menar att om man lär ut inner skänkel mot ytter tygel blir det för mycket stöd på ytterhanden och så flyttar man hästen utåt snarare än att den kommer runt med yttre frambenet för att svänga i ett hörn eller på en volt.

Nu var jag inte där själv så kan inte kommentera direkt hur det beskrevs, utan det blev mer ett referat i relation till hur min tränare brukar undervisa och hur det passade ihop med vad Hester sa. Han (min tränare alltså) menar att om man lär ut inner skänkel mot ytter tygel blir det för mycket stöd på ytterhanden och så flyttar man hästen utåt snarare än att den kommer runt med yttre frambenet för att svänga i ett hörn eller på en volt.
Det köper inte jag. Alls. Att rida hästen för innerskänkel upp till yttertygel gör att du får den på dina ytterhjälper. Naturligtvis ersätter aldrig yttertygeln din ytterskänkel och ingen vill ha 20kg häst på ena tygeln. Du ska fortfarande ha jämn balans på dina tyglar och kunna ge eftergift på båda utan att ni tappar balans. Däremot skulle jag säga att en aldrig får en bra böjning genom hästen om den inte är grundriden för inner ut till ytter. Innerskänkel till yttertygel innebär inte att flytta ut ytter bakben, poängen är att komma igenom hela kroppens böjning utan att släppa spårning.

Var på clinicen och det Carl sa om ytterhjälperna är att en ska vara noggrann i öppnan att verkligen flytta in bogen och inte flytta ut rumpan.

Det köper inte jag. Alls. Att rida hästen för innerskänkel upp till yttertygel gör att du får den på dina ytterhjälper. Naturligtvis ersätter aldrig yttertygeln din ytterskänkel och ingen vill ha 20kg häst på ena tygeln. Du ska fortfarande ha jämn balans på dina tyglar och kunna ge eftergift på båda utan att ni tappar balans. Däremot skulle jag säga att en aldrig får en bra böjning genom hästen om den inte är grundriden för inner ut till ytter. Innerskänkel till yttertygel innebär inte att flytta ut ytter bakben, poängen är att komma igenom hela kroppens böjning utan att släppa spårning.

Jag ska nog inte ge mig in på att försöka förklara exakt hur min tränare menar, för även om jag tror jag förstår vad han säger relativt väl så kan det ändå bli fel när jag ska argumentera för något som jag är ny på. Men det är strikt förbjudet på våra pass att rida för innerskänkel upp till yttertygel för böjning. Hästen ska böja runt innerskänkeln, men skänkeln ska vara ett passivt objekt.

Jag har inte tränat för någon annan på likvärdig nivå tidigare, så kan inte jämföra med så mycket, men jag tycker att rent biomekaniskt så kan jag köpa hans förklaringar och hans metod. Men vet att han absolut sticker ut om en del grejer.

På tal om sadlar har jag fått hem en Bates Innova Mono på prov och vid första anblicken kändes den då bra när jag la på den på stallgången 🤩 Lädret är mums fillibabba, dock är jag lite skeptisk till de EXTREMT STORA ELEFANTÖRONA till stöden O_o :wtf: Provridning ikväll iaf!

Var på clinicen och det Carl sa om ytterhjälperna är att en ska vara noggrann i öppnan att verkligen flytta in bogen och inte flytta ut rumpan.
Fast det finns ju olika system i hur man får upp hästen till yttertygeln. Jag använder främst skänkeln för att flytta bakdel eller hela kroppen åt sidan. Böjning skapar jag både genom hur jag sitter och genom att jag tidigare lärt in att hästen ska dels böja sig genom kroppen för tygeln och för inner tygel ställa frågan "får jag göra volten större?" dvs den ska lägga balans i manken utåt och vilja utåt. Där kommer då min yttertygel in och säger "tack, hit men inte längre" iom att jag lär in annan respons för tyglarna.
Öppna tex rider jag främst genom att i böjning flytta in hästens bog med min yttertygel. På en korrekt böjd häst som är lösgjord så ska inte bakdelen åka ut/bli mer skänkelvikning/tvära. För mig innebär det om hästen tvärar att böjningen inte gått igenom. Går böjningen igenom kommer inner höft fram, dvs om man då flyttar in ytter bog och inner höft/inner bak kommer fram blir det öppna.
Jag kan uppleva att många hamnar i en rätt kraftigt inverkande innerskänkel iom att yttertygeln inte bara betyder "tack, hit men inte längre" utan även att hästen ska följa tygeln. Man får lätt använda mkt skänkel för att inte tappa ställningen och hästen följer yttertygeln ut och då flippar ut näbben så att säga. Och att bakdelen sladdar i hörn och på volter istället för att ytter bak verkligen bär.

Tex har min häst stått länge iom att jag varit dålig. Idag slängde jag på honom en kapson iom att tandis var här igår och tog honom till ridhuset för lite mjukstart avsuttet. Jag hade då bara longerlina fäst i en ring i kapsonen. Så jag hade ingen yttertygel, inga skänklar etc. Men det gick fint att göra öppna bara genom att först hitta rät böjning och sedan placera framdelen i öppna med bibehållen korrekt böjning och lösgjordhet. När det någon gång dunkade till utanför och han spände till gled bakdelen ut lite mer pga spänningen och man hamnade mer i tvärande bak och nada samlande jobb de stegen.

Jag ska nog inte ge mig in på att försöka förklara exakt hur min tränare menar, för även om jag tror jag förstår vad han säger relativt väl så kan det ändå bli fel när jag ska argumentera för något som jag är ny på. Men det är strikt förbjudet på våra pass att rida för innerskänkel upp till yttertygel för böjning. Hästen ska böja runt innerskänkeln, men skänkeln ska vara ett passivt objekt.

Jag har inte tränat för någon annan på likvärdig nivå tidigare, så kan inte jämföra med så mycket, men jag tycker att rent biomekaniskt så kan jag köpa hans förklaringar och hans metod. Men vet att han absolut sticker ut om en del grejer.

Jag har också (ibland) fått instruktionen att innerskänkel ska hästen BÖJAS RUNT. Det innebär ju i teorin iaf att innerskänkeln är den enda sak som är inaktiv och något hästen ska förhålla sig till 😅
Innertygel böjer framför innerskänkeln och bakom blir det ytterskänkelns uppgift. Innerskänkel är bara ett städ natt böja hästen runt.

Det är rätt vettigt i teorin men i praktiken flyttar jag alltid liiiite för innerskänkeln både på raka och böjda spår för att få hästen eftergiven på insidan 😅 så jag lever inte alls som jag lärt mig 😎 men jag känner igen instruktionen och den är nog klok även om jag inte lyckats göra det.

Jättetråkigt att läsa om Bohemian. Man kan ju hoppas på att hästen får vara kvar, att ny ägare behåller ryttaren... Tufft att byta hem och ryttare så många gånger.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
2 032
· Visningar
182 048
Senast: Mineur
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
775
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 790
Senast: sweep
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 399
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar