Nepp de blir inte bättre efter slutorna sen. Tror du har helt rätt om bakbenen! Han funkar "bäst" när jag rider lite bakvänt. Tex att han får vara långsam, han får vara för kort I halsen och att jag tränger med innerhand osv. För allt handlar om att det ska vara på hans villkor nu så gubbe är på gott humör!
Jag tänker lite att man får lägga upp träningen efter individ. Givetvis så folk tänker öht! Men man kan behöva göra det mer extremt med vissa individer.
Om man ser på din farbror tex så är han ju både PRE och överrörlig ihop med lång rygg och långa bakben som gärna hamnar bakom.
Med sådana hästar begränsar jag bakbenens pendel-utrymme så att säga. Jag vill inte att de ska hamna så långt bakom kroppen iom att sådana individer redan har problem att orka hålla ihop kroppen med aktiv buk och vinklat bäcken. Det blir lätt att de inte orkar hålla ihop och då pajar bakknäna.
Om man rider i lägre tempo med kortare steg får de en chans att orka hålla ihop iom att bakbenens pendel-område blir kortare och förhoppningsvis längre fram även när bakbenen är som längst bak.
Jag kör mer samlande jobb och kortare steg tills hästen är stark nog att orka länga mer utan att falla i sär och tappa bukaktivitet och vinklat bäcken/bärighet. Sen tänjer jag gradvis på gränsen i hur mkt man kan öka steglängd och tempo.
Samma med att tränga med handen. Det anses ju fel i dag. Men på den tiden man red mer skolat, samlat och på hästar med mkt spanskt blod red man så just för att man kan påverka hästens kroppsdelar mer precist och ingående än man kan med dagens hjälpgivningssystem. Dagens hjälpgivningssystem framkom ju för att det skulle gå snabbt att lära folk som inte kunde rida att uppsuttet ta sig från punkt A till punkt B. Så det är inte direkt avancerat och mest lämpade för skolor, byten, piruetter etc. Det är ändå rätt vanligt i Tyskland, Spanien, Portugal, Nederländerna etc att rida mer med såna tygelhjälper av en anledning. Det funkar.
Nu verkar ju inte din häst vara extremt balanskänslig som vissa PRE:er kan vara. Men ändå så pass att man nog kan dra nytta av att balansera honom med trängande tygeltag, hjälpa honom linjera sig mer genom kroppen etc.
De brukar ju vilja bjuda mer sen när de är starka nog och känner att de orkar hålla ihop och hålla balansen.
Så tror absolut det är klokt att du gör lite så.