villhöver
TrÄdstartare
Tackar!Ja, tur att du hade en dag till med samma klass.
Grattis!!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tackar!Ja, tur att du hade en dag till med samma klass.
Grattis!!
Dagens tÀvling!
Han tittade till pÄ domaren idag med men sprang inte baklÀnges iallafall "jÀmn" spÀnning i hela programmet och dÄ kÀnns det som att rida i kola - men tÀnk dÄ hur lÄngsamt det gick igÄr med tanke pÄ 6% bÀttre idag (samma domare) Han var verkligen duktig pÄ framridningen, bÄde igÄr och idag - sen sviktar sjÀlvförtroendet lite nÀr han kommer in pÄ banan, men det kommer nog med rutinen.
Visa bifogad fil 124254
PĂ„ min hĂ€st Ă€r det lite svart eller vitt. KĂ€nns hon bra sĂ„ mĂ„r hon bra och kĂ€nns hon inte bra sĂ„ mĂ„r hon inte bra. SĂ„ dĂ€rför föredrar jag ju sĂ„klart att hon kĂ€nns bra.AlltsĂ„. Vilket Ă€r egentligen bĂ€st? Att ridningen kĂ€nns piss innan tĂ€vling eller att den kĂ€nns fantastisk? Ăr som att bĂ„da alternativen bĂ€ddar för besvikelse . Nu har allt lĂ„st sig med bytena igen. Det Ă€r som att de bara fungerar i WEn. Vet inte vad jag egentligen gör annorlunda sjĂ€lv mer Ă€n att jag inte bryr mig lika mycket om att han blir kort I nacken i WEn. Ja ja, vi rider I skogen ett par dagar sĂ„ fĂ„r vi hoppas att gubbe Ă€r pĂ„ peppigt humör till helgens tĂ€vling.
Skillnaden Àr förstÄs att jag, i synnerhet nu inför tÀvling, rider mycket programdelar. Men nÀr vi trÀnar WE byter han enkelt bÄde pÄ rakt spÄr, i varvbyten, nÀr jag rider runt pÄ en hand osv. Det Àr som att det blir för mycket press och det ger kortslutning i vanliga dressyren.PÄ min hÀst Àr det lite svart eller vitt. KÀnns hon bra sÄ mÄr hon bra och kÀnns hon inte bra sÄ mÄr hon inte bra. SÄ dÀrför föredrar jag ju sÄklart att hon kÀnns bra.
Men Zacke verkar ju ha helt andra förutsÀttningar pÄ alla sÀtt och vis.
Rider du samma vÀgar nÀr du dressyrar som WE? Du kanske ska lÀgga ut nÄgon WE-grej nÀr du rider dressyren och jobba kring det? En slalompinne kanske, bara för att lura honom (och dig?) lite mentalt?
Funkar bytena pÄ raka linjer direkt efter att ni trÀnat WE?
AlltsĂ„. Vilket Ă€r egentligen bĂ€st? Att ridningen kĂ€nns piss innan tĂ€vling eller att den kĂ€nns fantastisk? Ăr som att bĂ„da alternativen bĂ€ddar för besvikelse . Nu har allt lĂ„st sig med bytena igen. Det Ă€r som att de bara fungerar i WEn. Vet inte vad jag egentligen gör annorlunda sjĂ€lv mer Ă€n att jag inte bryr mig lika mycket om att han blir kort I nacken i WEn. Ja ja, vi rider I skogen ett par dagar sĂ„ fĂ„r vi hoppas att gubbe Ă€r pĂ„ peppigt humör till helgens tĂ€vling.
Jag tror det faktiskt det mest Ă€r gamla minnen frĂ„n Zackes del. I WEn Ă€r det helt nytt för honom och han gĂ„r in i det förutsĂ€ttningslöst. Under den tiden jag haft honom har vi jobbat sĂ„ mycket att han ska vara enkel i basicjobbet i dressyren. Förr var bara det en utmaning. Nu Ă€r han supertrevlig i det. Sen vill jag ocksĂ„ kanske för mycket i dressyren... AvanmĂ€lde iaf nĂ€sta dressyrtĂ€vling i augusti och anmĂ€lde till en WE istĂ€llet .Kanske Ă€r det sĂ„ att han ser den vanliga dressyren som en âotydligâ uppgift eftersom det saknar inramningen WE ger? Inte lika motiverande?
Jag skulle prova att under en period alltid ha nĂ„got WE-hinder framme att anvĂ€nda in innan/efter varje programdel jag övar. Antingen ett som motsvarar en viss rörelse ur programdelen, eller nĂ„got annat utifrĂ„n vad som kĂ€nns bĂ€st. Bara för att se om det pĂ„ sikt kan skapa association hos honom och kanske blir lĂ€ttare att âöverföraâ det som funkar i WEn (tex byten) till dressyren.
TĂ€nker att det kanske ocksĂ„ skulle kunna hjĂ€lpa dig att âtĂ€nkaâ dressyrprogrammet som om det vore en osynlig teknik-bana? Ifall det Ă€r sĂ„ att han upplever dig annorlunda i dressyren vs WE kan en liten skillnad i tankesĂ€tt göra en stor skillnad. Kanske upplever han i WE till exempel att du har/ger lite mer energi? Eller tydligare fokus, en annan blick? Kanske har du mindre prestationsĂ„ngest dĂ€r (du har det)? Det kan vara nĂ„t att fundera kring.
har man inget snĂ€llt att sĂ€ga Ă€r det ju helt ok att inte sĂ€ga nĂ„got alls liksom Ă€r ju inte köptvĂ„ng hellerEn elev ska sĂ€lja sin ponny och idag var det andra provridningen. TrĂ€naren till spekulanten var med och alltsĂ„ inte ett enda positivt ord om ponnyn. Tyckte sĂ„ synd om min elev som visade sin FINA ponny sĂ„ fint men blev ordentligt nergjord. De har pĂ„ ett enda Ă„r gĂ„tt frĂ„n LB till nationellt kval och FEI-klasser. Ăven om nu ponnyn inte imponerade pĂ„ trĂ€naren bör vĂ€l en vara lite försiktig i hur en uttrycker sig...
(Modetator, bryt inte ut Àmnet, vill inte ha en egen trÄd i detta.)
Nej hade det varit jag som var sĂ€ljare hade jag avbrutit. Köparen kĂ€nns annars perfekt och detta var andra provningen. Förra gĂ„ngen var en annan trĂ€nare med och det var som natt och dag. Usch alltsĂ„, jag blir mest illa berörd för min elevs skull. Sa Ă„t henne flera gĂ„nger efterĂ„t att hon var superduktig! Ăven en förĂ€lder i I spekulantsĂ€llskapet berömde henne sĂ„ mĂ„nne att hen kĂ€nde pĂ„ sig att trĂ€naren var lite klumpig.har man inget snĂ€llt att sĂ€ga Ă€r det ju helt ok att inte sĂ€ga nĂ„got alls liksom Ă€r ju inte köptvĂ„ng heller
HÀr Àr ett av skÀlen till varför jag vill att sluta pÄ rakt spÄr ska funka. Jag lÀr in byte genom att rida övergÄng sluta till sluta, alltsÄ höger till vÀnster. Och med stort fokus pÄ att hÄlla bogarna pÄ plats mellan tyglarna och inte svaja.Skillnaden Àr förstÄs att jag, i synnerhet nu inför tÀvling, rider mycket programdelar. Men nÀr vi trÀnar WE byter han enkelt bÄde pÄ rakt spÄr, i varvbyten, nÀr jag rider runt pÄ en hand osv. Det Àr som att det blir för mycket press och det ger kortslutning i vanliga dressyren.
Hemskt oavsett! Men Ă€nnu mer om sĂ€ljare som visar ponnyn den trĂ€nat Ă€r en omyndig person, vilket det ju verkar vara. Usch!Nej hade det varit jag som var sĂ€ljare hade jag avbrutit. Köparen kĂ€nns annars perfekt och detta var andra provningen. Förra gĂ„ngen var en annan trĂ€nare med och det var som natt och dag. Usch alltsĂ„, jag blir mest illa berörd för min elevs skull. Sa Ă„t henne flera gĂ„nger efterĂ„t att hon var superduktig! Ăven en förĂ€lder i I spekulantsĂ€llskapet berömde henne sĂ„ mĂ„nne att hen kĂ€nde pĂ„ sig att trĂ€naren var lite klumpig.
Att byta ur sluta Àr bland det enklaste! DÄ har jag honom oftast pÄ plats.HÀr Àr ett av skÀlen till varför jag vill att sluta pÄ rakt spÄr ska funka. Jag lÀr in byte genom att rida övergÄng sluta till sluta, alltsÄ höger till vÀnster. Och med stort fokus pÄ att hÄlla bogarna pÄ plats mellan tyglarna och inte svaja.
Visst gÄr det att rida byten och lÀra in byten Àven om slutan inte funkar och Àven om bogarna svajar/man inte har system att pÄverka balansen i bogarna/manken.
Men det Àr i stort sett idiotsÀkert att lÀra in byten och rida byten om man kan rida sluta till sluta-övergÄngar i skritt och trav och sedan ta det i galopp. Man upphör sÄ klart med slutan nÀr hÀsten förstÄr bytena.
Sen kan folk nÀr bytena inte Àr befÀsta stöta pÄ patrull och lÄsningar av olika skÀl - absolut. Men backar man dÄ till sluta till sluta-övergÄngar i skritt och trav brukar poletten ramla ner igen och det gÄr rÀtt fort att lösa blockaden.
Kanske ngt du kan testa.
GÄr hÀsten att rida enhÀndigt kan det ju vara sÄ att den förstÄr "trÀngande tygeltag" mot halsen för att bÄde fÄ sluta och hÄlla koll pÄ bogarna.
Men var det inte med nĂ„gon förĂ€lder till eleven? Eller nĂ„gon annan som kunde sĂ€ga ifrĂ„n/sĂ€tta ner foten? Jag hade aldrig accepterat ett sĂ„dant beteende. FY!! (edit: lĂ€ste igen och sĂ„g att det var andra vuxna mĂ€nniskor med. SvĂ„r situation nĂ€r det Ă€r en trĂ€nare som man sjĂ€lv tagit med...)En elev ska sĂ€lja sin ponny och idag var det andra provridningen. TrĂ€naren till spekulanten var med och alltsĂ„ inte ett enda positivt ord om ponnyn. Tyckte sĂ„ synd om min elev som visade sin FINA ponny sĂ„ fint men blev ordentligt nergjord. De har pĂ„ ett enda Ă„r gĂ„tt frĂ„n LB till nationellt kval och FEI-klasser. Ăven om nu ponnyn inte imponerade pĂ„ trĂ€naren bör vĂ€l en vara lite försiktig i hur en uttrycker sig...
Fasen vilken trĂ„kig typ! Gillar man inte hĂ€sten/ponnyn sĂ„ Ă€r det ju bara att vĂ€nta med det till man sitter i bilen, eleven/spekulanten gillade den ju eftersom de var dĂ€r igen⊠och sen, bara av ren hyfs sĂ„ gör man ju inte sĂ„.En elev ska sĂ€lja sin ponny och idag var det andra provridningen. TrĂ€naren till spekulanten var med och alltsĂ„ inte ett enda positivt ord om ponnyn. Tyckte sĂ„ synd om min elev som visade sin FINA ponny sĂ„ fint men blev ordentligt nergjord. De har pĂ„ ett enda Ă„r gĂ„tt frĂ„n LB till nationellt kval och FEI-klasser. Ăven om nu ponnyn inte imponerade pĂ„ trĂ€naren bör vĂ€l en vara lite försiktig i hur en uttrycker sig...
Men om du rider byten ur sluta nÄgot pass; funkar inte bytena sen igen?Att byta ur sluta Àr bland det enklaste! DÄ har jag honom oftast pÄ plats.
En annan grej som Àr skillnad nÀr jag rider WE Àr att jag rider I en allmÀnt sÀmre galoppkvalite. Han mÄste kunna galoppera lÄngsamt ex nÀr jag tar lansen och dÄ gÄr tempo före samling. DÄ byter han Àven bÀttre. MÄnne att han hinner med sig lÀttare nÀr han fÄr ha sina lÄngsamma bakben ifred. Han klarar inte bÄde att bÀra, vara kvick och koppla bytet..
Nepp de blir inte bÀttre efter slutorna sen. Tror du har helt rÀtt om bakbenen! Han funkar "bÀst" nÀr jag rider lite bakvÀnt. Tex att han fÄr vara lÄngsam, han fÄr vara för kort I halsen och att jag trÀnger med innerhand osv. För allt handlar om att det ska vara pÄ hans villkor nu sÄ gubbe Àr pÄ gott humör!Men om du rider byten ur sluta nÄgot pass; funkar inte bytena sen igen?
IOM hur han Àr byggd sÄ Àr ju tempo hans fiende. Den ytan som bakbenen ska pendla blir lÀtt bakom honom i högre tempo och steglÀngd. FrÀmst i trav. Men Àven till viss del i galoppen. DÄ orkar han inte hÄlla ihop bÄlen och vinkla bÀckenet. Att rida korta steg i lÀgre tempo ger honom möjlighet att orka hÄlla ihop bÄlen och spara sina bakknÀn IOM att leden inte hamnar i ytterlÀge sÄ ofta.
Och det blir sÄ klart lÀttare att byta ocksÄ nÀr bakbenen inte Àr sÄ lÄngt bak som det nu blir med lÀngre steg och högre tempo.