Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då var pålle mestadels flätad. Får säkert fixa några imorgon, men hoppas de mesta klarar sig. Sen vet jag inte riktigt vad jag ska göra med sista biten av hennes man, den växer aldrig ut som resten så den är hopplös att få ihop flätor av.

Visa bifogad fil 119420

Fager har ett hopplöst fluff längst ner efter att fått manen avskavd av halstäcket. Jag gör först en tofs som jag sedan flätar och knoppar. De blir inte jättesnygga men bättre än halvlång avskavd man iaf. Såhär ser han ut i manen
IMG_0171.webp

Fager har ett hopplöst fluff längst ner efter att fått manen avskavd av halstäcket. Jag gör först en tofs som jag sedan flätar och knoppar. De blir inte jättesnygga men bättre än halvlång avskavd man iaf. Såhär ser han ut i manenVisa bifogad fil 119447
Mysens man ser likadan ut, så trist faktiskt. Ändå har jag försökt fästa halstäcket så det ska bli lite luftigare och inte ligga så tätt mot halsen längst ner men det hjälpte inte så jätte mycket tyvärr.🥺

Haha, jag känner mig supertrög, men har aldrig lyckats få till det! :o
Får kanske testa igen.
Jag får till knopparna, finns bra filmer på youtube. De blir jättefina!

Men jag flätar så hårt jag kan och drar åt banden men ändå lossnar de om hästen ruskar på huvudet 😮‍💨 så jag måste sätta en snodd till över, och då är de inte längre sådär perfekt runda……

Men jag flätar så hårt jag kan och drar åt banden men ändå lossnar de om hästen ruskar på huvudet 😮‍💨 så jag måste sätta en snodd till över, och då är de inte längre sådär perfekt runda……
Prova att sy?

Jag var bra på att knoppa för många år sedan men nu efter långt uppehåll har den färdigheten försvunnit. Bestämde mig för att lära mig sy istället, det blir superbra och de sitter stenhårt👍

Drar du snodden ett extra varv runt basen på flätan när du rullar ihop den? Det för hela skillnaden tycker jag!

Mina rullar upp sig med gummibandet kvar… Så det blir som en loop bara liksom, så det räcker inte att sätta ett extra gummiband över det första gummibandet utan det måste sitta runt knoppen som då blir tillplattad 😅

Prova att sy?

Jag var bra på att knoppa för många år sedan men nu efter långt uppehåll har den färdigheten försvunnit. Bestämde mig för att lära mig sy istället, det blir superbra och de sitter stenhårt👍

Jag kan sy, men då gör jag såna stora, luftiga, riktiga ”dressyrknoppar”.
Flyingeknopparna vill jag ha små. Jag har funderat om jag gör dem för stora ändå och de är därför de går up. 🤷🏼‍♀️
Drar du snodden ett extra varv runt basen på flätan när du rullar ihop den? Det för hela skillnaden tycker jag!
Nej jag har sparat så lite som möjligt när jag rullar upp den. Kanske ska spara mer och dra ett extra varv? Men alltså då under själva knoppen, bara mot manen?

Precis! Och sen sätter jag extrasnodden HÅRT på den snodden, så då sitter första snodden kvar.
Extrasnodden? 🤓

Mina rullar upp sig med gummibandet kvar… Så det blir som en loop bara liksom, så det räcker inte att sätta ett extra gummiband över det första gummibandet utan det måste sitta runt knoppen som då blir tillplattad 😅
EXAKT SÅ!!
Hela grejen med super runda flyingeknoppar försvinner för de får en ”kropp” när jag säkrar upp.

Kl
Nu har jag ju lång man och gör lika knoppar som @Fiorano (fast dubbelt så många😅) men har tragglat med dessa vanliga. Men på slutet med kort man sydde jag stora istället. Dom sitter 😄

F3CFE91D-4A2C-4A7E-BD15-19D649778C46.webp

Fager har ett hopplöst fluff längst ner efter att fått manen avskavd av halstäcket. Jag gör först en tofs som jag sedan flätar och knoppar. De blir inte jättesnygga men bättre än halvlång avskavd man iaf. Såhär ser han ut i manenVisa bifogad fil 119447
Min fick halva manen bortskavd i vintras :cry: så jag lacka ur fullkomligt och stubbade. Annars har hon sett ut som din. Men i vintras kröp det längre upp. Hoppas kunna fläta i höst igen. Ser skitfult ut med stubben

Flyingeknopparna vill jag ha små. Jag har funderat om jag gör dem för stora ändå och de är därför de går up. 🤷🏼‍♀️

Nej jag har sparat så lite som möjligt när jag rullar upp den. Kanske ska spara mer och dra ett extra varv? Men alltså då under själva knoppen, bara mot manen?

Extrasnodden? 🤓

EXAKT SÅ!!
Hela grejen med super runda flyingeknoppar försvinner för de får en ”kropp” när jag säkrar upp.

Kl
Nu har jag ju lång man och gör lika knoppar som @Fiorano (fast dubbelt så många😅) men har tragglat med dessa vanliga. Men på slutet med kort man sydde jag stora istället. Dom sitter 😄

Visa bifogad fil 119490
Tycker dina knoppar är ursnygga😍! Kommer aldrig vilja ha en häst med kort man igen😁.

exakt, jag drar snodden ett extra varv bara runt basen på flätan när jag rullat upp den

Den här gången höll jag ordning på alla diagonalerna på den långa banan i LB:2 men däremot klantade jag mig i första galoppdiagonalen där kommer man in i vänster galopp, bryter av till trav och fattar höger galopp. Det brukar strula en del för Barka att fatta höger på en diagonal så jag lade fattningen sent för att öka chansen att får rätt galopp och det lyckades...fast jag trodde det var fel och bröt av.
😫

Trots detta tyckte jag att jag red bättre än första gången jag red LB:2. Men poängen blev lägre, 59% istället för 62.83%. Jag tycker dock från kommentarerna att det verkade som en ganska noggrann domare den här gången och en som satte stor vikt vid hästens gångarter. Och tyvärr har ju inte Barka så mycket mellantrav och mellangalopp att bjuda på. Dock väldigt nöjd med slutkommentarerna om "lyhörd häst" och "prydlig grundsits"!

Extrasnodden? 🤓

EXAKT SÅ!!

Kl

Visa bifogad fil 119490

Jag brukar ta tre snoddar, alltså tillsammans, då brukar de hålla bättre. Dessutom gör det inget om ena snodden går av när man håller på.

Den här gången höll jag ordning på alla diagonalerna på den långa banan i LB:2 men däremot klantade jag mig i första galoppdiagonalen där kommer man in i vänster galopp, bryter av till trav och fattar höger galopp. Det brukar strula en del för Barka att fatta höger på en diagonal så jag lade fattningen sent för att öka chansen att får rätt galopp och det lyckades...fast jag trodde det var fel och bröt av.
😫

Trots detta tyckte jag att jag red bättre än första gången jag red LB:2. Men poängen blev lägre, 59% istället för 62.83%. Jag tycker dock från kommentarerna att det verkade som en ganska noggrann domare den här gången och en som satte stor vikt vid hästens gångarter. Och tyvärr har ju inte Barka så mycket mellantrav och mellangalopp att bjuda på. Dock väldigt nöjd med slutkommentarerna om "lyhörd häst" och "prydlig grundsits"!
Var tvungen att kolla tävlingen och det var verkligen olika skala på domarna som dömde LB2. Så tycker du ska vara nöjd poängen!

Och grattis @villhöver till vinsten!

Var tvungen att kolla tävlingen och det var verkligen olika skala på domarna som dömde LB2. Så tycker du ska vara nöjd poängen!

Och grattis @villhöver till vinsten!

Tack. :) Och ja, det kändes som den första domaren var av det mer krävande slaget och förväntade sig ganska mycket av hästarna. Men som jag slitit med att få henne lyhörd för hjälperna och med min sits så är jag väldigt glad att det syntes. :)

@Fiorano Tack! 🥰
Lilleman skötte sig så fantastiskt bra, han var supersuper inne på framridningen men blev en aning spänd när han kom ut och blev då lite försiktig - men jag är så himla nöjd med honom! 🥳

Visa bifogad fil 119568

Grattis @villhöver! Hade varit kul att se men vid den tiden satt vi på Blå Stjärnan med magsjuk hund. Så tur att jag hade en tidig start.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
326
Senast: Blyger
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
584
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
11 862
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
4 5 6
Svar
108
· Visningar
5 630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka