Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bästa med att fläta är hur manen blir efteråt. :love:

20230521_092137_CR6_9043.webp

Efter diskussionen om stång/bridong för ett tag sedan kan jag berätta att jag igår red på sprengers nya satinox-serie som gillades skarp av Fager! Har testat några andra varianter på stång och bridong men han har bara känts tung och blivit låg fram, dvs precis tvärtemot vad du vill ha för effekt. Men nu kändes han superfin!

Efter diskussionen om stång/bridong för ett tag sedan kan jag berätta att jag igår red på sprengers nya satinox-serie som gillades skarp av Fager! Har testat några andra varianter på stång och bridong men han har bara känts tung och blivit låg fram, dvs precis tvärtemot vad du vill ha för effekt. Men nu kändes han superfin!
Åh, bra info!
Min är ju lika, blir lätt tung och lägger sig på i stället. På träns är hon superfin på rätt bett. Hon gillar Aurigan och går nu på ett delat Sprenger.
Tycker det är extra svårt att passa in ett två-delat (en-ledat)på kandaret. Hur man än gör så hamnar de ju på/för nära...
Sen behöver jag väl en helt rak eller vinklad stång för att ta bort lan-tryck.

Åh, bra info!
Min är ju lika, blir lätt tung och lägger sig på i stället. På träns är hon superfin på rätt bett. Hon gillar Aurigan och går nu på ett delat Sprenger.
Tycker det är extra svårt att passa in ett två-delat (en-ledat)på kandaret. Hur man än gör så hamnar de ju på/för nära...
Sen behöver jag väl en helt rak eller vinklad stång för att ta bort lan-tryck.

Jag rider på ett tredelat bett med lock-up effekt från Fager på tränset. Tog ganska lång tid att hitta ett han gillade men som jag tolkar TR kan jag inte rida med det som bridong

på lördag ska vi debutera MSV A och igår red jeg genom programmet. Håller på att rida in mina nya stövlar så jag hade väldigt svårt att rida treven, hade som inga skänklar :p Så han blev lite tung och inte helt genomsläpplig i skolorna. Men jag vet ju vad det beror på! Galoppen kändes helt okej, piruetterna är lite stora men han är ändå bara 7. Alla bytena funkade bra så nu har vi inget att skylla på inför lördagen!

På fredag är det dags att provrida fracken för att se att den går att rida i och att han inte blir livrädd :D

på lördag ska vi debutera MSV A och igår red jeg genom programmet. Håller på att rida in mina nya stövlar så jag hade väldigt svårt att rida treven, hade som inga skänklar :p Så han blev lite tung och inte helt genomsläpplig i skolorna. Men jag vet ju vad det beror på! Galoppen kändes helt okej, piruetterna är lite stora men han är ändå bara 7. Alla bytena funkade bra så nu har vi inget att skylla på inför lördagen!

På fredag är det dags att provrida fracken för att se att den går att rida i och att han inte blir livrädd :D
Lycka till!

Jag hade tänkt tävla 11/6 men tror jag hoppar över den och tävlar i juli istället. Är fortfarande glad över helgens tävling, och alltså vinst var ju superkul - men jag är så glad över att Fille var så glad på tävlingen. Han blir jättetaggad, inte så att han känns explosiv (spänd/flyga i luften) eller så, utan han blir positivt taggad och peppad. Han är nästan lättare att rida än hemma liksom. Hela hästen skärps och han blir både pigg och lyssnar på allt. Lite svårt att förklara 😅

Lycka till!

Jag hade tänkt tävla 11/6 men tror jag hoppar över den och tävlar i juli istället. Är fortfarande glad över helgens tävling, och alltså vinst var ju superkul - men jag är så glad över att Fille var så glad på tävlingen. Han blir jättetaggad, inte så att han känns explosiv (spänd/flyga i luften) eller så, utan han blir positivt taggad och peppad. Han är nästan lättare att rida än hemma liksom. Hela hästen skärps och han blir både pigg och lyssnar på allt. Lite svårt att förklara 😅

Visst är det underbart när man får den där känslan! Den är så mkt mera värd än alla placeringar! När jag vann MSV B.5 var känslan dålig, men sist i MSV B:2 hade jag en superfin känsla. Första vann jag, men är så otroligt mycket mer nöjd med den andra när jag hamnade en bit utanför placering!

Lycka till!

Det är så roligt att tävla när det känns så där!
Min häst hade ju aldrig tävlat innan jag köpte henne så jag hade ingen aning om vad jag kunde förvänta mig. Men NU, tre år senare så tror jag att hon börjar Gilla att vara där på banan tillsammans med mig! Tidigare har hon skött sig men varit lite introvert.

En annan sak som gjorde mig väldigt förvånad här om dagen är att XL-flugtäcket jag köpte förra året, som satt som en smäck då, inte alls passar henne längre. Det ligger bak på manken och trycker.
Det är lite galet hur en häst kan forma om sig så på ett år! 😳
Hennes gamla Rambo-flugtäcke sitter nu riktigt bra och rymligt mot att ha varit snäppet för trångt förra året.

Vi har hemmatävling nästa helg och har runt 190 anmälda! Det är så roligt att våra tävlingar är så populära! Jag ska både döma och rida vilket är en utmaning men jag klarade det förra året så det ska väl gå. Dio ska faktiskt få debutera MsvB1 för det blir enklast med tidsplaneringen.

Zacke ska gå MsvB2 och B4. Red igenom B2 ikväll med honom och jag sätter ingen press alls på honom och det känns enkelt och trevligt. Dio fick tuffa igenom B1an och bytena är av det mer spännande slaget😅. Rider dom väldigt mycket framåt nu för att han blivit så stoppig och hoppas ett tag. Blir bättre så här men ibland kör han verkligen variant luftsprång med extra allt. Men han är så nöjd med sig själv och det blir inte alls samma spänning. Så de ger väl sig nog så småningom.

Då ver debuten i MSV A avklarad och det var väl minst sagt en misslyckad sådan. Han var fin på framridningen men det blåste som tusan så jag fick honom inte riktigt att slappna av. Inne på banan hamnade han lite bakom skänkeln och då blir kandaret lite för skarpt. Han dippar in nosen och blir låg på ett sätt han inte blir på tränset. Våra poäng spände från 0 till 7,5 :banghead: Nollan kom på ett byte som inte blev... Eftersom han inte riktigt var framme för skänkeln blev allt lite sämre än det behöver vara, tex piruetterna. Men men, det är bara att bryta ihop och gå vidare...

Tjuvläser här i tråden numera. Rider ju lite själv men är ffa ponnymamma och både ponnyn och dottern tycker dressyren är roligast! På hoppträning klagas det på att hon rider för prydlig dressyrgalopp :D
Om en vecka ska de rida sin 6e LC1 tillsammans, till hösten blir det div 4 dressyr. Ponnyn är en irländare som går på ridskolan men är vår två dagar i veckan. Han är raka motsatsen till alla mina fördomar om irländare :heart
VideoCapture_20230526-223857.webp

Att gå från att själv träna och tävla till att stötta och vägleda är inte lätt. Och tävlingsnerverna är obefintliga när det är barnet som tävlar 🙈

Då ver debuten i MSV A avklarad och det var väl minst sagt en misslyckad sådan. Han var fin på framridningen men det blåste som tusan så jag fick honom inte riktigt att slappna av. Inne på banan hamnade han lite bakom skänkeln och då blir kandaret lite för skarpt. Han dippar in nosen och blir låg på ett sätt han inte blir på tränset. Våra poäng spände från 0 till 7,5 :banghead: Nollan kom på ett byte som inte blev... Eftersom han inte riktigt var framme för skänkeln blev allt lite sämre än det behöver vara, tex piruetterna. Men men, det är bara att bryta ihop och gå vidare...
Men du vet ju också varför det blev som det blev. Det är svårt att rida vilken klass som helst med en spänd häst!
Kolla/fokusera på 7,5orna och skratta åt 0an. 🤷‍♀️
Och på't igen!

Var och dömde igår och jag älskar att döma låga klasser i ponnydressyr! Det är allt utom tråkigt för ponnierna smet och bockade om vartannat 😅. Men barnen var SÅ duktiga och jag blir så imponerad av dom hur de är målmedvetna utan att bli arga🤩. Lätt det bästa med att vara domare är att få se detta! Och i synnerhet när de läst kommentarerna från första klassen och rider lite bättre i andra. Så roligt!

Var och dömde igår och jag älskar att döma låga klasser i ponnydressyr! Det är allt utom tråkigt för ponnierna smet och bockade om vartannat 😅. Men barnen var SÅ duktiga och jag blir så imponerad av dom hur de är målmedvetna utan att bli arga🤩. Lätt det bästa med att vara domare är att få se detta! Och i synnerhet när de läst kommentarerna från första klassen och rider lite bättre i andra. Så roligt!
Heja dig som dömer så! Vi hade en gång en domare som satte en 1a på en galoppfattning för att den inte var vid bokstaven, i en LC för ponny. Kommenterade att ponnysarna inte gick i form mm. Hon har ju inte anlitats igen!

Heja dig som dömer så! Vi hade en gång en domare som satte en 1a på en galoppfattning för att den inte var vid bokstaven, i en LC för ponny. Kommenterade att ponnysarna inte gick i form mm. Hon har ju inte anlitats igen!
Jag är lite gnällig när rörelserna inte är mellan rätt bokstäver. I synnerhet övergången från galopp till trav som ska vara efter hörnbokstaven. Blir underbetyg när de bryter av ute på långsidan. Men ingen 1a.

Min elev som har hästen Fiorano har kämpat så med honom under våren på tävling. Han är kanonfin på träning men på tävling blir han så extremt mentalt spänd att han ballar ur. Det blir mer blandade småhopp och balansakter på bakbenen än dressyr... Men nu verkar vi äntligen hittat rätt melodi! Han har fått en fenwickluva som han haft på sig dygnet runt sen i onsdags och fick vadderad luva på sig. Idag var han så chill att han blev lite trög🤩! Ryttaren blev lite förvånad och missade sista bytet när han inte var så het han brukar😅. Men sååå glad att vi verkar vara på rätt väg!

Jag är lite gnällig när rörelserna inte är mellan rätt bokstäver. I synnerhet övergången från galopp till trav som ska vara efter hörnbokstaven. Blir underbetyg när de bryter av ute på långsidan. Men ingen 1a.
Jag tror dessutom att det var LC1, där ska ju fattningen vara mellan bokstäverna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
326
Senast: Blyger
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
584
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
11 862
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
4 5 6
Svar
108
· Visningar
5 630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka