Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gick sådär idag igen 🙄
65.00% i LA:3 med en 3a och en 4:a.
Hon var spänd och tittig, och kändes inte mellan hjälperna. bland de sämsta starterna, var riktigt besviken. Fattade fel galopp, bröt av, fatta fel galopp igen direkt. Kom inte till ridning. Trist! Men en tredjeplacering 😅

I MSVC var hon bättre mellan hjälperna men domaren tyckte fortfarande hon var spänd men jag upplevde henne inte alls så. Hon tvärnita i ökade skritten pga blomman vid bokstaven, annars var det okej. I LA var det flera gånger, flera saker. Missade ena enkla bytet för hon fatta fel galopp igen. 🥲 och JA jag glömde programmet också. Kom ut på långsidan och visste inte vart jag skulle men kom på, blev sen in i öppnan men fick en 6a iallafall.
62,3% med en 3a och en 4a igen 🤣

Min nya stång från fager har legat orörd ett par veckor, haft lite beslutsångest. Idag åkte den in i munnen och det såg ganska trevligt ut.
Red i skogen imorse men kunde inte låta bli att hoppa upp 10 minuter barbacka nu på kvällen för att känna lite 😂 kändes bra! Hon verkade nöjd. Så imorn bitti blir det ett riktigt dressyrpass med kandaret och hoppas det känns lika bra. 🤓

Läser ikapp lite så är lite efter.

Jag har anmält MsvC till våra hemmatävlingar första helgen i juni. Väggslutor är och förblir bland det svåraste jag vet. Dio tycker också dom är jättekonstiga... Tyckte om att rida dom programmen med Barb men det tog faktiskt lång tid innan vi fick till just väggslutorna🙄.

Det är mitt svåraste också! Har fått jobba jättemycket med hur jag sitter och inverkar, även växlat mellan diagonalslutor och väggslutor för att hitta rätt känsla, nu gjorde helt ok! 6-6,5 istället för 4-5 😬

Jag gör väl lite som @tuaphua lägger innertygel lite emot halsen. Men jag använder bara ytterskänkel och innertygel och går fram rätt mkt med ytterhanden så ytterbog och ytter fram frigörs så fronten och knäna kan komma upp.

Sitter och läser diskussionen om slutor och oj vad olika man kan rida :p Jag rider med bibehållet stöd på yttertygeln, där jag kan krama/anpassa trycket i tygeln för att hjälpa till att styra tvärningen. Ytter skänkel något tillbakadragen, inner skänkel ganska långt fram och används för att böja hästen i bålen. Inner hand ställer nacken inåt, men absolut inte genom att jag trycker mot halsen, utan snarare genom att jag leder och kramar lite försiktigt isåfall. Jag "knuffar" snarare hästen undan innerskänkeln så den kommer upp så pass mycket på ytter att jag i stort sett inte har något tryck i innertygeln öht.

Jag tappar ofta helt kontakt med innerskänkeln i väggslutor, det är som att jag inte når in till hästen, har inte riktigt lyckats lista ut varför det blir så heller, än

Fumo är igång igen iallafall och verkar fräsch, så vi fortsätter sätta igång och öka på passen och ser, vi tror ju fortfarande att det var en sträckning.

Själv är jag rätt risig, förkyld och har även lämnat en massa blodprover för att kollagen sköldkörtel. Nästan så jag hoppas att det ÄR nåt fel så man kan få behandling, annars vet jag inte varför jag är så trött, yr och nedstämd. Har massa symptom som stämmer in på hypotyreos.

Läser ikapp lite så är lite efter.
Jag gör väl lite som @tuaphua lägger innertygel lite emot halsen. Men jag använder bara ytterskänkel och innertygel och går fram rätt mkt med ytterhanden så ytterbog och ytter fram frigörs så fronten och knäna kan komma upp.
Ja, jag går också fram något med yttern. Yttersidan blir ju längre iom böjningen. Så man måste ge utrymme för kroppen att röra sig.
Jag sätter mig för sluta och främst inner hand och ytter skänkel. Iom att hästen är tränad att gå bort från tygeln i sidled kommer hjälperna i inner tygel förstärka att den går till yttertygeln och lättar av i inner bog/ser till att manken inte lutar in. Och eftersom hästen vet att man inte går förbi yttertygeln i sidled kommer bogarna hamna korrekt.

• Gilla
Reactions: fio
Jag tappar ofta helt kontakt med innerskänkeln i väggslutor, det är som att jag inte når in till hästen, har inte riktigt lyckats lista ut varför det blir så heller, än
Är det så att han lutar lite, alltså att bålen roterar så insidan blir lägre? Och/eller du som hamnar fel?

Är det så att han lutar lite, alltså att bålen roterar så insidan blir lägre? Och/eller du som hamnar fel?
Så kan det säkert vara! Jag har iallafall en förmåga att vika mig i sidan och skjuta ut sittbenen så jag exempelvis sitter med vikten till vänster i en högersluta medan jag uppfattar det som att jag lutar mig till höger. Det brukar jag få lösa genom att istället tänka att jag ”lutar åt vänster” och då skjuter in sittbenet åt höger så min vikt hamnar rätt.

Tror även att Fumo mest böjer i halsen snarare än i kroppen när jag känner det som att hästen försvinner in under sadeln 😂

Så kan det säkert vara! Jag har iallafall en förmåga att vika mig i sidan och skjuta ut sittbenen så jag exempelvis sitter med vikten till vänster i en högersluta medan jag uppfattar det som att jag lutar mig till höger. Det brukar jag få lösa genom att istället tänka att jag ”lutar åt vänster” och då skjuter in sittbenet åt höger så min vikt hamnar rätt.

Tror även att Fumo mest böjer i halsen snarare än i kroppen när jag känner det som att hästen försvinner in under sadeln 😂
:laugh: Brukar vara det som sker i sluta när folk känner så.

Sitter och läser diskussionen om slutor och oj vad olika man kan rida :p Jag rider med bibehållet stöd på yttertygeln, där jag kan krama/anpassa trycket i tygeln för att hjälpa till att styra tvärningen. Ytter skänkel något tillbakadragen, inner skänkel ganska långt fram och används för att böja hästen i bålen. Inner hand ställer nacken inåt, men absolut inte genom att jag trycker mot halsen, utan snarare genom att jag leder och kramar lite försiktigt isåfall. Jag "knuffar" snarare hästen undan innerskänkeln så den kommer upp så pass mycket på ytter att jag i stort sett inte har något tryck i innertygeln öht.
Jag har också ridit med traditionellt svenska hjälper förut. Jag tycker det här är oändligt mkt lättare och logiskt. Jag tyckte skolor var rätt knepigt på vissa hästar.

För en himla massa år sedan så delade man upp ridutbildningen i 3 faser: inridningsfasen, skolningsfasen och den färdiga, skolade hästen(som man enbart red på sitsen).
I inridningsfasen lärde man hästen att följa tygeln. Om man drog i vänster tygel skulle hästen till vänster tex. Man lärde in gas och broms.
I skolningsfasen skulle hästen skolas, dvs gymnasticeras via skolorna tex för att på sikt nå samling. Man lärde in de tygelhjälper som nämnts. Just för att man då kunde lära sig kontrollera balans i manke, styra bogarna mellan tyglarna etc för att enklare kunna påverka balansen tex i svängar och även för att kunna vara mer exakt i vilka halskotor man ville påverka med tygeln genom att ändra handposition även i höjd mot hästens hals. Så man bättre kunde lösgöra, balansera, forma hästen. Där lär man då in att hästen ska från tygeln i stället för att följa den.
Men också för att en häst som är skolad att följa tygeln lätt kan börja ställa sig "utåt" om du inte matar på rejält med innerskänkeln. Och även om du gör det. Det kan lät bli huvud på sned i böjning/ställning också.
Plus att hästar ridna så också gärna lägger mer vikt på den innerbog man inverkar i tygeln på, om du inte möter upp med innerskänkeln. Men även då får du en häst som blir mer framtung än en häst som är skolad att lyfta inner bog och bära mer på ytter bak. Ledande tygeltag heter "opening rein" just för att man öppnar upp för mer vikt på inner fram och det är enklare att lära oinridna hästar svänga genom att påverka balansen åt det håll man vill.
I många andra Europeiska länder rider man fortfarande dressyr med lite "trängande" tygeltag och använder sig av inridningsfas och sedan skolningsfas. Men i Sverige gick man helt tillbaks till inridnings-hjälperna när man slutade strida till häst och icke ridutbildade militärer snabbt skulle forslas till slagsfält där man stred avsuttet med skjutvapen. Det fanns ingen vits eller tid att skola ryttare eller hästar. Det är den hjälpgivningen som nu lärs ut.
Men ska man rida dressyr kan det bli rätt många hjälper som behövs för att tex tygelhjälperna egentligen ger en obalans och det måste botas med mer skänkelhjälper.
Att som @fio tex bara behöva lite nätt inverka i innertygeln och sitta för sluta och ev använda ytterskänkel brukar vara väldigt mycket enklare och för hästen skönt att inte båda händer och ben och sits krävs samtidigt. Ju mindre hjälper desto bättre för deras skull.
Det är himla intressant att på en häst skolad aven med "trängande" tygeltag sitta och känna efter skillnaden i tex vändningar om man tex vänder inåt för innertygel eller om man vänder inåt för "trängande" yttertygeln. Det blir väldigt tydligt. Och det är samma fenomen i skolorna tex.
Om man inte ger hjälper som sätter hästen ur balans så kan man slippa ge mer hjälper för att styra upp biverkningarna av hjälp ett tänker jag. Så enkelt som möjligt liksom..

• Gilla
Reactions: fio
Det blev verkligen en otrolig skillnad på slutorna när jag började lägga fokus på var jag hade bäckenet istället för överkroppen! Nu gör vi ganska flotta diagonalslutor vill jag tycka.
Ja, jag vill ha mitt bäcken som hästens bäcken. Det är ju lätt att man kanar runt lite i böjning, skolor, sidvärts etc.
Jag hade "tur" att ha ont om tid och rätt ofta kasta på hästarna träns bara och rida. Det blir ju lite knepigare att kana runt barbacka. Man tvingas vara i balans. Samma med svår whiplash som ger jätteont annars. Det är väl ungefär lika effektivt som eltråd vad gäller att låta bli. :laugh:
Andra saker är svårare att skärpa sig med. 😅

Vad händer om du rider diagonalsluta i trappa och lägger in sluta rakt fram så att säga också? Och växlar några ggr per diagonal. Räcker ju med några steg.

Ja, jag vill ha mitt bäcken som hästens bäcken. Det är ju lätt att man kanar runt lite i böjning, skolor, sidvärts etc.
Jag hade "tur" att ha ont om tid och rätt ofta kasta på hästarna träns bara och rida. Det blir ju lite knepigare att kana runt barbacka. Man tvingas vara i balans. Samma med svår whiplash som ger jätteont annars. Det är väl ungefär lika effektivt som eltråd vad gäller att låta bli. :laugh:
Andra saker är svårare att skärpa sig med. 😅

Vad händer om du rider diagonalsluta i trappa och lägger in sluta rakt fram så att säga också? Och växlar några ggr per diagonal. Räcker ju med några steg.
Det har jag inte testat faktiskt! Men ska helt klart göra det

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
326
Senast: Blyger
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
582
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
11 857
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
4 5 6
Svar
108
· Visningar
5 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka