Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tävling nästa helg. Blir första LA 3 för i år. Känslan har varit bra fram tills sista veckan. Men jag åker och tränar på söndag och får väl se hur det känns sen. Det brukar kännas bättre efter träning. Tror jag är lite nervös att det inte ska gå. Anmälde mej till tävling i juli med, tänkte köra två klasser då om det känns bra. Är Känslan inte rätt så stryker jag mej. Är för långt att åka bara för en klass.

Ja de värsta med att inte rida första klassen längre är ju att hela dagen går åt till tävling när man startar runt kl 14🙈
Haha och jag är så vansinnigt morgontrött att jag specifikt valde ut eftermiddagsklasserna när jag anmälde till meeting förut 🤣 anmälde mig till två MSVC (🙈).. inte förrän i juli så gott om prepp-tid.

Jag åkte på öppen bana ikväll inför helgens tävling och lyckades få till en träning för @Fiorano samtidigt :) var väldigt nyttigt, och framförallt bra att ha ridit igenom programmet på just den banan. Den lutar nämligen en del så nu vet jag precis var jag behöver hjälpa honom lite extra :)

Haha och jag är så vansinnigt morgontrött att jag specifikt valde ut eftermiddagsklasserna när jag anmälde till meeting förut 🤣 anmälde mig till två MSVC (🙈).. inte förrän i juli så gott om prepp-tid.
😂😂
Inte morgontrött här så inga problem. Men lite bekvämt är de ju att kunna åka typ kl 10 😁 men ja, hela dagen avsatt för tävling men det är ju superkul iallafall! 😃

Hur gör man med mesig pannlugg på tävling? Tidigare har han haft luva eftersom han är introvert och spänd, men nu börjar han komma över det och de kan använda energin framåt! :up: Men ponnyn som har sjukt mycket hår överallt (man kan fläta hovskägget längs senorna 🙈) har typ noll pannlugg 😅 en knopp blir mikroskopisk jämfört med dem i manen. Lämna den utsläppt bara? Låta honom få mittbena av fartvinden? 😎
IMG_20230602_225817_560.webp

Hur gör man med mesig pannlugg på tävling? Tidigare har han haft luva eftersom han är introvert och spänd, men nu börjar han komma över det och de kan använda energin framåt! :up: Men ponnyn som har sjukt mycket hår överallt (man kan fläta hovskägget längs senorna 🙈) har typ noll pannlugg 😅 en knopp blir mikroskopisk jämfört med dem i manen. Lämna den utsläppt bara? Låta honom få mittbena av fartvinden? 😎
Visa bifogad fil 120361
På dressyrtävling tycker jag att det är fint med pannknopp. En inbakad eller utbakad sväljer ganska mycket hår.

Men är det en ponny och luggen är fluffig kan det vara gulligt med utsläppt.

På dressyrtävling tycker jag att det är fint med pannknopp. En inbakad eller utbakad sväljer ganska mycket hår.

Men är det en ponny och luggen är fluffig kan det vara gulligt med utsläppt.
Det är ju liksom ingenting, det är det som är problemet 😅 jag får försöka fläta lösare och se om jag kan få den fluffigare och se större ut.

Visa bifogad fil 120361
Kallar du det där mesig pannlugg?🧐😉
Min häst har bara några strån fram. Jag brukar kamma fram lite av manen vid nacken för att få lite mer, men det blir helt enkelt en liten mesig knopp. Tycker inte det gör något att den är mindre än övriga.
Stör det dig kan ni ju fortsätta med luva bara för att det är fint?

Min har förövrigt samma tendens. Tjock man och svans men pannluggen är sjukt tanig.

Ja de värsta med att inte rida första klassen längre är ju att hela dagen går åt till tävling när man startar runt kl 14🙈
Haha, jag tycker det är perfekt med start mitt på dagen eller ännu hellre em/kväll. Sovmorgon, hästen hinner gå ut i hagen innan, kan förbereda i lugn och ro 😁
Kvällstävlingar är det bästa!

Jag tycker aldrig klassordningen stämmer från proppen. Fattar inte varför arrangörer envisas med att lägga ut klasserna i viss ordning i proppen och sen vända på skutan när det väl gäller.. Hopplöst..

Har anmält till tvådagars kvällstävling i juli och då jobbar jag fortfarande. Enligt proppen ligger min klass sist men kan svära på att de kommer vända på allt. Svårt att veta om man behöver ta ledigt eller inte..

Min häst har bara några strån fram. Jag brukar kamma fram lite av manen vid nacken för att få lite mer, men det blir helt enkelt en liten mesig knopp. Tycker inte det gör något att den är mindre än övriga.

Min har förövrigt samma tendens. Tjock man och svans men pannluggen är sjukt tanig.

+ @Ninnurur

Håller helt med, det är är 5 gånger så mkt pannluggen som min har :D jag gör en liten knopp, tycker det är snyggast

Jag tycker aldrig klassordningen stämmer från proppen. Fattar inte varför arrangörer envisas med att lägga ut klasserna i viss ordning i proppen och sen vända på skutan när det väl gäller.. Hopplöst..

Har anmält till tvådagars kvällstävling i juli och då jobbar jag fortfarande. Enligt proppen ligger min klass sist men kan svära på att de kommer vända på allt. Svårt att veta om man behöver ta ledigt eller inte..
Det är lättast att göra proppen i klassordning så den blir mer lättöverskådlig men sedan får man pussla ihop dagarna så det passar så bra som möjligt med domare etc.

Jag hoppas de inte byter ordning, men utifrån antal klasser osv så vore jag överraskad om jag skulle starta tidigt 🤪

Det är lättast att göra proppen i klassordning så den blir mer lättöverskådlig men sedan får man pussla ihop dagarna så det passar så bra som möjligt med domare etc.
Ja jag förstår ju att man får pussla, men jag tycker oftast att de bara vänder den tvärt om. Tex att det i proppen står att de startar med höga klasser och går ”neråt”, sen vänder de allt bara och startar med lägsta och går uppåt. Kan inte riktigt se poängen med det? Särskilt eftersom vissa arrangörer verkar göra så varenda gång.

+ @Ninnurur

Håller helt med, det är är 5 gånger så mkt pannluggen som min har :D jag gör en liten knopp, tycker det är snyggast
Jämfört med resten av behåringen på ponnyn är det lite, svansen tar ca 10 minuter att reda ut, med hjälp av olja och pälsglans :D jag misstänker stora inslag av tinker/irish cob i honom!

Hemma igen och kan konstatera att jag älskar morgonstarter :D
La1 till 68.889 och La2 til 67.931. Jag hade en jättebra känsla i La2 så var lite överraskad över att procenten var lägre där än i första klassen.
Placering 12/16 och 15/16 är ju inget att hurra för men det är ändå högsta procenten vi har fått i la hittills. Vi kommer aldrig kunna få 70-75 % som de långbenta halvbloden :angel1: så jag försöker att tävla mot mig själv bara, även om min tävlingsinstinkt stretar emot :sneaky:
IMG-20230603-WA0004.webp

Ska se om jag lyckas ladda upp filmerna senare

Varit i väg och ridit på bortaplan första gången och tränat staket inför tävlingen på tisdag. Stella var hur cool som helst.
Lastade i trailer för första gången och gick rakt in och stod som ett ljus.
Väl framme så skötte hon sig också alldeles utmärkt.
Har fortfarande ingen dressyrsadel och hon är inte bekväm med att jag sitter för länge. Hittade en sits där jag sitter väldigt lätt med mycket vikt i stigbyglarna som hon accepterade bättre.

https://www.instagram.com/p/CtBpzb7q1lz/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
324
Senast: Blyger
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
582
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
11 853
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
4 5 6
Svar
108
· Visningar
5 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat