Tycker det är en bra övning. Går ju att lägga in öppna med och variera.Det har jag inte testat faktiskt! Men ska helt klart göra det
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tycker det är en bra övning. Går ju att lägga in öppna med och variera.Det har jag inte testat faktiskt! Men ska helt klart göra det
Jag gav upp slutorna och anmälde till MsvB1 istället. Rimligt, eller hur?Läser ikapp lite så är lite efter.
Jag gör väl lite som @tuaphua lägger innertygel lite emot halsen. Men jag använder bara ytterskänkel och innertygel och går fram rätt mkt med ytterhanden så ytterbog och ytter fram frigörs så fronten och knäna kan komma upp.
Jag tycker det är skitbra att rida den mesta ridningen en bra bit innanför spåret. Inte bara för att minska dragningskraft från sargen eller för att kunna flytta ut vid behov. Men främst för att lära sig verkligen styra hästen exakt och inte låta sargen göra jobbet. För det blir ju inget man kan nyttja i sadeln liksom, sargens effekt.Något jag tycker underlättar skolorna efter väggen/staketet är att inte rida så himla nära staketet
Det gäller generellt med, har man en halvmeter fritt till vägg/staket har man oftast hästen bättre på båda tyglar och skänklar och det blir mindre dragningskraft från staketet. Dessutom har man då plats att gå ut liiiite för innerskänkeln om de t ex spänner till.
Med det sagt är mina skolor långt från perfekta så jag kanske borde rida närmare staketet istället
Det sa Jens Fredricson på en clinic här också. Hans argument var att det är sällan som hindren står längs spåret så varför ska vi rida längs det? Logiskt ju!Jag tycker det är skitbra att rida den mesta ridningen en bra bit innanför spåret.
Jag har också ridit med traditionellt svenska hjälper förut. Jag tycker det här är oändligt mkt lättare och logiskt. Jag tyckte skolor var rätt knepigt på vissa hästar.
För en himla massa år sedan så delade man upp ridutbildningen i 3 faser: inridningsfasen, skolningsfasen och den färdiga, skolade hästen(som man enbart red på sitsen).
I inridningsfasen lärde man hästen att följa tygeln. Om man drog i vänster tygel skulle hästen till vänster tex. Man lärde in gas och broms.
I skolningsfasen skulle hästen skolas, dvs gymnasticeras via skolorna tex för att på sikt nå samling. Man lärde in de tygelhjälper som nämnts. Just för att man då kunde lära sig kontrollera balans i manke, styra bogarna mellan tyglarna etc för att enklare kunna påverka balansen tex i svängar och även för att kunna vara mer exakt i vilka halskotor man ville påverka med tygeln genom att ändra handposition även i höjd mot hästens hals. Så man bättre kunde lösgöra, balansera, forma hästen. Där lär man då in att hästen ska från tygeln i stället för att följa den.
Men också för att en häst som är skolad att följa tygeln lätt kan börja ställa sig "utåt" om du inte matar på rejält med innerskänkeln. Och även om du gör det. Det kan lät bli huvud på sned i böjning/ställning också.
Plus att hästar ridna så också gärna lägger mer vikt på den innerbog man inverkar i tygeln på, om du inte möter upp med innerskänkeln. Men även då får du en häst som blir mer framtung än en häst som är skolad att lyfta inner bog och bära mer på ytter bak. Ledande tygeltag heter "opening rein" just för att man öppnar upp för mer vikt på inner fram och det är enklare att lära oinridna hästar svänga genom att påverka balansen åt det håll man vill.
I många andra Europeiska länder rider man fortfarande dressyr med lite "trängande" tygeltag och använder sig av inridningsfas och sedan skolningsfas. Men i Sverige gick man helt tillbaks till inridnings-hjälperna när man slutade strida till häst och icke ridutbildade militärer snabbt skulle forslas till slagsfält där man stred avsuttet med skjutvapen. Det fanns ingen vits eller tid att skola ryttare eller hästar. Det är den hjälpgivningen som nu lärs ut.
Men ska man rida dressyr kan det bli rätt många hjälper som behövs för att tex tygelhjälperna egentligen ger en obalans och det måste botas med mer skänkelhjälper.
Att som @fio tex bara behöva lite nätt inverka i innertygeln och sitta för sluta och ev använda ytterskänkel brukar vara väldigt mycket enklare och för hästen skönt att inte båda händer och ben och sits krävs samtidigt. Ju mindre hjälper desto bättre för deras skull.
Det är himla intressant att på en häst skolad aven med "trängande" tygeltag sitta och känna efter skillnaden i tex vändningar om man tex vänder inåt för innertygel eller om man vänder inåt för "trängande" yttertygeln. Det blir väldigt tydligt. Och det är samma fenomen i skolorna tex.
Om man inte ger hjälper som sätter hästen ur balans så kan man slippa ge mer hjälper för att styra upp biverkningarna av hjälp ett tänker jag. Så enkelt som möjligt liksom..
Jobbar med tagen bakdel och bakdelsvändningar med Dio rätt mycket nu. Är svårt att ändra en ridning som sitter i kroppen men ska verkligen komma ihåg den där "trängande" innertygeln. Har ju märkt att båda mina gubbar funkar bättre på att rida mer på innertygeln än vad jag gjort med andra hästar. Är som att de blir lite låsta av för mycket balans på yttertygeln.Sen ang slutor öht. Jag börjar oftast lära in tagen bakdel. Sen får slutan gradvis bli mer och mer böjd och mer samlande jobb. Jag tvärar inte mer än hästen förmår böja sig iom att det då blir mer av en böjd skänkelvikning och den samlande effekten uteblir.
Fattar ang glömma. Kanske sätta en knallfärgad hårsnodd eller ngt på handleden då du rider?Jobbar med tagen bakdel och bakdelsvändningar med Dio rätt mycket nu. Är svårt att ändra en ridning som sitter i kroppen men ska verkligen komma ihåg den där "trängande" innertygeln. Har ju märkt att båda mina gubbar funkar bättre på att rida mer på innertygeln än vad jag gjort med andra hästar. Är som att de blir lite låsta av för mycket balans på yttertygeln.
Ja, det blir ju också lättare att komma till eftergift. Så hästen får lättnad mentalt som fysiskt från hjälperna. Och man får lättare att få dem lösgjorda om man inte är i aktiv hjälpgivning från alla fronter samtidigt. Plus att tygelhjälpen får en större chans att gå genom kroppen till bakhov.Men precis, så många hjälper använder aldrig jag samtidigt. Då har man använt upp alla redan från början. Bara det att precis som du säger behöva styra upp biverkningarna. Är ju enklare att skippa det momentet helt istället.
Jag rider alltid med diagonal hjälpgivning vare sig det gäller inner till ytter eller ytter till inne. Så jag har alltid 2 hjälper kvar att ta till om det skulle behövas. Blir betydligt enklare och mer logiskt tycker jag.
Meeting verkar kul! Dock dåligt med dressyrmeeting för glada amatörer häromkring.Anmäld till vårat första meeting! Det ligger nära så vi åker emellan. Anmält två dagar, 3 klasser. Blir 1 LA:3 och 2 MSVC:1.
Är sugen att åka på meeting v 29 också men sova borta en natt då.
Hur tänker ni med klasser på meeting? Hur mycket brukar nu rida? 2 eller 3 dagar?
Ja de värsta med att inte rida första klassen längre är ju att hela dagen går åt till tävling när man startar runt kl 14Meeting verkar kul! Dock dåligt med dressyrmeeting för glada amatörer häromkring.
Jag startar la1 og la2 igen imorgon, procentklass la1-6 med 19 starter och de har lagt la först så ska tidigt iväg. Men ändå skönare än att starta mitt på dagen för då blir hela dagen "förstörd" (småbarnsföräldens kroniska dåliga samvete....).
Tänker jag ska försöka lägga en plan/mål tillsammans med min tränare för att se om vi inte kan klättra lite klasserna under den här säsongen. Konkurrensen här omkring Köpenhamn är bara stor så det är ganska demotiverande att gå upp en klass och typ vara stensist på 59 %.
Precis! Så klagar inte på att starta 8.52 och 9.31. Även om jag också har utsläpp innanJa de värsta med att inte rida första klassen längre är ju att hela dagen går åt till tävling när man startar runt kl 14