Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Något jag tycker underlättar skolorna efter väggen/staketet är att inte rida så himla nära staketet 😅
Det gäller generellt med, har man en halvmeter fritt till vägg/staket har man oftast hästen bättre på båda tyglar och skänklar och det blir mindre dragningskraft från staketet. Dessutom har man då plats att gå ut liiiite för innerskänkeln om de t ex spänner till.

Med det sagt är mina skolor långt från perfekta 😂 så jag kanske borde rida närmare staketet istället 😇

Jag satt och joggade lite och funderade på hur jag red slutan. Jag vrider min kropp och formar den som jag vill att hästen ska vara formad. Ser till att jag sitter kvar på båda sittbenen i sadeln. Ytterskänkeln något tillbaka och en tydligt aktiverande innerskänkel för att få formen i bålen. Spänner musklerna vid mina revben för att min häst brukar följa det. Vrider lite på tummen uppåt/utåt för ställningen. Men jag vet inte, det är känsla jag går på.

Red igenom B1an igår med Dio och dagen innan hade jag ridit I ridhuset med helt fantastisk känsla. Men på utebanan brann det fullständigt för lilla häst när det gick ridskolehästar på "fel" ställe. Han håller sig nåt så när ridbar men blir väldigt het, laddad och traven blir symaskin. Dock så funkade bytena hjälpligt och är på hjälpen även om han skjuter i högerbytet så det blir orent.

Högerbytena sitter dock garanterat i mig eftersom alla mina hästar varit orena åt höger. Vette tusan vad jag gör med kroppen🙄.

Något jag tycker underlättar skolorna efter väggen/staketet är att inte rida så himla nära staketet 😅
Det gäller generellt med, har man en halvmeter fritt till vägg/staket har man oftast hästen bättre på båda tyglar och skänklar och det blir mindre dragningskraft från staketet. Dessutom har man då plats att gå ut liiiite för innerskänkeln om de t ex spänner till.

Med det sagt är mina skolor långt från perfekta 😂 så jag kanske borde rida närmare staketet istället 😇
Jag tycker det är skitbra att rida den mesta ridningen en bra bit innanför spåret. Inte bara för att minska dragningskraft från sargen eller för att kunna flytta ut vid behov. Men främst för att lära sig verkligen styra hästen exakt och inte låta sargen göra jobbet. För det blir ju inget man kan nyttja i sadeln liksom, sargens effekt.
Jag fick sitta ett par v och rida på meddelinjen med piruettvändning för att få in en säker känsla av om hästen på något vis sladdade, sköt iväg någon kroppsdel eller balans för att veta exakt hur ren träff på alla hjälper känns exakt. Mkt lärorikt!
Men som första steg till det är väl att rida innanför spåret eller typ på kvartslinjen. Eller typ "Kyras fyrkant"/carré och lägga in olika skolor och vändningar.
Kanon att växla mellan rättvänd och förvänd sluta så att säga på någon sådan linje och lära sig byta sluta till sluta utan att bogar och balans i manke påverkas. Brukar göra under för bytesträningen sen med iom att man kan kontrollera bogar och balans.

Sen ang slutor öht. Jag börjar oftast lära in tagen bakdel. Sen får slutan gradvis bli mer och mer böjd och mer samlande jobb. Jag tvärar inte mer än hästen förmår böja sig iom att det då blir mer av en böjd skänkelvikning och den samlande effekten uteblir.

Jag har också ridit med traditionellt svenska hjälper förut. Jag tycker det här är oändligt mkt lättare och logiskt. Jag tyckte skolor var rätt knepigt på vissa hästar.

För en himla massa år sedan så delade man upp ridutbildningen i 3 faser: inridningsfasen, skolningsfasen och den färdiga, skolade hästen(som man enbart red på sitsen).
I inridningsfasen lärde man hästen att följa tygeln. Om man drog i vänster tygel skulle hästen till vänster tex. Man lärde in gas och broms.
I skolningsfasen skulle hästen skolas, dvs gymnasticeras via skolorna tex för att på sikt nå samling. Man lärde in de tygelhjälper som nämnts. Just för att man då kunde lära sig kontrollera balans i manke, styra bogarna mellan tyglarna etc för att enklare kunna påverka balansen tex i svängar och även för att kunna vara mer exakt i vilka halskotor man ville påverka med tygeln genom att ändra handposition även i höjd mot hästens hals. Så man bättre kunde lösgöra, balansera, forma hästen. Där lär man då in att hästen ska från tygeln i stället för att följa den.
Men också för att en häst som är skolad att följa tygeln lätt kan börja ställa sig "utåt" om du inte matar på rejält med innerskänkeln. Och även om du gör det. Det kan lät bli huvud på sned i böjning/ställning också.
Plus att hästar ridna så också gärna lägger mer vikt på den innerbog man inverkar i tygeln på, om du inte möter upp med innerskänkeln. Men även då får du en häst som blir mer framtung än en häst som är skolad att lyfta inner bog och bära mer på ytter bak. Ledande tygeltag heter "opening rein" just för att man öppnar upp för mer vikt på inner fram och det är enklare att lära oinridna hästar svänga genom att påverka balansen åt det håll man vill.
I många andra Europeiska länder rider man fortfarande dressyr med lite "trängande" tygeltag och använder sig av inridningsfas och sedan skolningsfas. Men i Sverige gick man helt tillbaks till inridnings-hjälperna när man slutade strida till häst och icke ridutbildade militärer snabbt skulle forslas till slagsfält där man stred avsuttet med skjutvapen. Det fanns ingen vits eller tid att skola ryttare eller hästar. Det är den hjälpgivningen som nu lärs ut.
Men ska man rida dressyr kan det bli rätt många hjälper som behövs för att tex tygelhjälperna egentligen ger en obalans och det måste botas med mer skänkelhjälper.
Att som @fio tex bara behöva lite nätt inverka i innertygeln och sitta för sluta och ev använda ytterskänkel brukar vara väldigt mycket enklare och för hästen skönt att inte båda händer och ben och sits krävs samtidigt. Ju mindre hjälper desto bättre för deras skull.
Det är himla intressant att på en häst skolad aven med "trängande" tygeltag sitta och känna efter skillnaden i tex vändningar om man tex vänder inåt för innertygel eller om man vänder inåt för "trängande" yttertygeln. Det blir väldigt tydligt. Och det är samma fenomen i skolorna tex.
Om man inte ger hjälper som sätter hästen ur balans så kan man slippa ge mer hjälper för att styra upp biverkningarna av hjälp ett tänker jag. Så enkelt som möjligt liksom..

Men precis, så många hjälper använder aldrig jag samtidigt. Då har man använt upp alla redan från början. Bara det att precis som du säger behöva styra upp biverkningarna. Är ju enklare att skippa det momentet helt istället.

Jag rider alltid med diagonal hjälpgivning vare sig det gäller inner till ytter eller ytter till inne. Så jag har alltid 2 hjälper kvar att ta till om det skulle behövas. Blir betydligt enklare och mer logiskt tycker jag.

Sen ang slutor öht. Jag börjar oftast lära in tagen bakdel. Sen får slutan gradvis bli mer och mer böjd och mer samlande jobb. Jag tvärar inte mer än hästen förmår böja sig iom att det då blir mer av en böjd skänkelvikning och den samlande effekten uteblir.
Jobbar med tagen bakdel och bakdelsvändningar med Dio rätt mycket nu. Är svårt att ändra en ridning som sitter i kroppen men ska verkligen komma ihåg den där "trängande" innertygeln. Har ju märkt att båda mina gubbar funkar bättre på att rida mer på innertygeln än vad jag gjort med andra hästar. Är som att de blir lite låsta av för mycket balans på yttertygeln.

Spännande diskussion, ska känna efter sen hur jag gör när jag gör slutor för kommer inte på det nu 🤔 Hursomhelst är det mycket lättare med diagonalslutor än väggslutor🤪

Jobbar med tagen bakdel och bakdelsvändningar med Dio rätt mycket nu. Är svårt att ändra en ridning som sitter i kroppen men ska verkligen komma ihåg den där "trängande" innertygeln. Har ju märkt att båda mina gubbar funkar bättre på att rida mer på innertygeln än vad jag gjort med andra hästar. Är som att de blir lite låsta av för mycket balans på yttertygeln.
Fattar ang glömma. Kanske sätta en knallfärgad hårsnodd eller ngt på handleden då du rider?
När jag "bytte" system och hjälpgivning gjorde jag det först som ung och grön på min egna islandskorsningsponny utdömd för lynnesfel. Han var väldigt känslig och hade lärt sig stänga av och fly. En väldigt het, väldigt egen och väldigt envis herre som inte tyckte om förändring. I kombination med mig som grönare ryttare som inte kunde systemet och inte visste vad jag gjorde. Och framför allt inte var konsekvent nog iom glömde. Inte helt lyckat i början när vi ville vända åt olika håll etc och båda var rödhöriga istadiga som röda grisar.. 🙄 😅
Men det systemet passade honom betydligt bättre än det vanliga när han förstod det. Han taggade ner mkt av det. Och det brukar de flesta göra iom att man kan påverka specifika muskelkedjor.

Jag upplever att många i Sverige lite grann halar in yttertygeln och med innerskänkeln driver upp hästen mot den.
Men det blir lätt lite för mkt hålla i yttertygeln. Och en för låst inverkan i den. Det märks tydligare på känsliga, överrörliga. Men det finns blockering på de flesta som rids så.
Rider man iberier eller andra känsliga och överrörliga kan man lättare upptäcka den låsningen iom att det ger större "biverkningar". Men den finns oftast där i varierande grad på alla som rids så. För mig var det jättenyttigt att rida iberier, araber, islänningar etc under ett gäng år för att lära mig mer finlir och öka förståelse för en massa saker. Det verkar vara där du också är nu, flera saker har blivit tydligare och du tänker mer utanför boxen så att säga. Och man brukar känna mer såna saker även på andra hästar sen. Och kunna rida även dem med ökad känslighet.

Jag har jobbat med rätt många dressyr-importer av olika raser ridna med mer trängande hjälper. Jag har med vissa kontaktats för mer av en problemlösning iom att hästen sticker, reser sig, bockar etc och är allmänt uppjagad vid ridning. Man tror sig blivit lurade, att hästen har ont etc. I många fall har ryttaren bara för mkt i yttertygeln. Dels blockerar det framåt/rörelserna genom kroppen och dels ber det hästen svänga inåt. Varvid ryttaren matar på mer med innerskänkeln. Hästen känner att den dels ombeds spring fortare. Men tygeln säger stopp. Och den ombeds att svänga innåt. Men får inte göra det heller. Och inverkan i ytterygeln säger lägg balansen i manken inåt. När de är vana vid att ryttaren ser till via innertygeln mot halsen balansera upp dem i sidled utåt. Att springa runt i obalans upplever jag vara värre för hästar mentalt än jobba med viss smärta. Och de överrörliga är ju än mer balanskänsliga. Det brinner ju i dem till slut. Vissa blir bara hetsiga, andra stänger av och vissa exploderar.

Men precis, så många hjälper använder aldrig jag samtidigt. Då har man använt upp alla redan från början. Bara det att precis som du säger behöva styra upp biverkningarna. Är ju enklare att skippa det momentet helt istället.

Jag rider alltid med diagonal hjälpgivning vare sig det gäller inner till ytter eller ytter till inne. Så jag har alltid 2 hjälper kvar att ta till om det skulle behövas. Blir betydligt enklare och mer logiskt tycker jag.
Ja, det blir ju också lättare att komma till eftergift. Så hästen får lättnad mentalt som fysiskt från hjälperna. Och man får lättare att få dem lösgjorda om man inte är i aktiv hjälpgivning från alla fronter samtidigt. Plus att tygelhjälpen får en större chans att gå genom kroppen till bakhov.

Jag börjar väldigt tidigt lära hästen att på en stor volt svara ut för innertygeln och att hästen ska ställa en fråga: "Får jag göra volten större?". Först bara kliva ut med inner fram för innertygel mot halsen och sedan även lägga mankens balans utåt. I början skiter jag i var ytter bog valsar i väg, jag kan även fortsätta ut förbi voltspåret eller tex göra en förvänd vändning och struntar i om de tom lutar manken för mkt utåt. Allt för att bara sätta innertygelns funktion först, att reglera balansen i manken och styra trängande etc. Sen kan yttertygeln börja inverka och man säger med den "tack, hit men inte längre" när hästen ställer frågan. Så har man en yttre ram som lite mer är yttre ram från bett till hand genom hela tygeln mellan det och en häst på yttertygeln på så vis. Om hästen får lära sig att alltid ställa den frågan får man en häst som går till yttertygeln. Och då även med manke och bogar i balans även på böjt spår, i skolor etc och där man kan ha kvar balansen och formen i de övningarna under tex en längre överstrykning/eftergift i handen.
Och eftersom man styr bogarna med tygeln och inte huvudet/var man ska endast så blir det ju rätt enkelt med skolor. Böjer hästen som man vill ha den, riktar in bogarna(mankens balans) mellan tyglarna och styr bakdelens arbete med skänklarna.

Här kommer jag med mitt årliga, superlånga inlägg i dressyrtråden :D Jag har sällan anledning att skriva här eftersom jag aldrig hittar på något spännande på dressyrfronten. Nu har vi dock just haft besök av “vår” Grand Prix-ryttare Georgina Rogers, som kommer över från Portugal 1-2 gånger om året för att hålla dressyrclinic på vårt lilla stall. Egentligen känns det helt galet att hon kommer hela vägen till lilla oss, en bunt glada amatörer som håller till på en sliten gård i Skottland med 10 boxplatser, men det är helt tack vare att hon är god vän med en av tjejerna som har häst i stallet :)

Hur som helst, jag hade egentligen inte tänkt rida i år utan satsade på att titta på och lyssna och lära. Dels för att min medryttarhäst har flyttat, så jag har bara ridit lite sporadiskt på en av stallets ponnyer, och dels för att jag inte har några direkta ambitioner med min ridning så det kändes onödigt att lägga 800 spänn på det. Jag ångrade dock mitt val när jag satt där i lördags och blev inspirerad av de andra lektionerna, så när en av stalltjejerna sedan frågade om jag ville låna hennes häst för en lektion var jag inte sen att tacka nej.

Jag hade aldrig suttit på hästen förut, men det visade sig vara en väldig bra grej i det här sammanhanget. Det innebar att vi kunde fokusera till 100% på mig och alla dåliga vanor jag hade berodde enbart på mig och inte på mig i kombination med just denna hästen, om ni förstår vad jag menar? Annars tror jag lätt att det blir att man utvecklar en del dåliga vanor på grund av hur hästen är och rör sig, men här var vi, eller jag, mer som ett blankt blad så att säga.

Vi började med att jobba med min skänkel, där jag har en tendens att vrida ut foten och bli alldeles för spänd i vaden. Jag har också en del överpronation som gör att jag inte låter hela fotbladet vila i stigbygeln, vilket gör det hela värre. Det visade sig att Gina har samma problem som jag, så jag fick massor av bra tips på hur jag kunde jobba bort detta. Ett som verkligen hjälpte var att hon höll sin handflata på utsidan av min häl. Jag skulle sedan trycka hennes hand utåt med hälen, vilket hjälpte mig att vrida låret så att benet kom mer intill sadeln och foten hamnade i rätt läge.

Nästa steg var lättridningen, där jag fick lära mig att använda knäna och baksida lår för att ställa mig upp, istället för att lägga en massa vikt i stigbyglarna och därmed få en ostadigare skänkel. Jag fick även öva på att trampa ner hälen mindre vilket kändes lite knäppt med tanke på hur hårt drillad man blir på "hälarna ner" när man lär sig rida! Det blev mycket “stå upp två steg, sitt ner ett” för att befästa detta och för att få den där skänkeln att bli mer stilla.

Sen hade vi överkroppen och här kom nog den största aha-upplevsen på hela passet tror jag. Jag lutar mig tydligen för mycket tillbaka när jag rider och hamnar för långt bak på sittbenen vilket i sin tur gör att skänkeln hamnar fel (det är nog både det bästa och det jobbigaste med ridning, att allt hör ihop 🙄). Jag fick öva på att dra in sittbenen under mig, spänna magmusklerna, dra ner revbenen och tänka att jag hade ett snöre som knöt ihop bröstkorgen med framvalvet. När jag enligt henne satt korrekt kändes det för mig som att jag satt som en säck potatis lutad över hästen. Döm av min förvåning när hon tog en bild och visade mig hur det såg ut:

348357873_779968760248554_6039695330831265634_n.jpg

:rofl: Jag lovar, det kändes som att jag satt supermycket framåtlutad när den där bilden togs! Kommer nog att ta ett tag innan jag tränat om muskelminnet där...

Och så har vi händerna... Förra året fick jag kritik för att min hand blev antingen för stökig eller för stum, och för att jag gärna "tar med mig händerna upp" när jag rider lätt, men där hade jag enligt henne gjort väldigt stora framsteg vilket var jätteroligt att höra :) Min högerhand tenderar dock fortfarande att leva sitt eget lilla liv ibland, oavsett om den är innerhand eller ytterhand, så där övade vi mycket på att jag skulle låta armbågen ha kontakt med höftbenet och liksom skruva fast den där. Då blev jag mjukare i armbågen och började rida mer med överarm och core istället för att bli spänd och stum i underarmen.

Ja herregud ja, den som säger att det är lätt att rida kan ju bara gå och dra något gammalt över sig :p Självklart skulle det hjälpa om jag red oftare än typ 1-2 gånger i månaden, jag får ändå se det för vad det är, men det var otroligt roligt och lärorikt och jag är så glad att jag bestämde mig för att vara med trots allt! Fick en hel del positiva kommentarer också vilket värmde mitt svaga självförtroende :)

Och såhär såg vi ut när vi var igång. Jag fokuserade inte för fem öre fokuserade på hur hästen gick, jag hade fullt sjå med att korrigera ungefär varenda kvadratcentimeter av mig själv, utan så länge han höll sig till rätt gångart fick han bara tuffa på liksom. Har nog aldrig ridit ett dressyrpass då jag varit så ofokuserad på hästens form förut tror jag! Trots detta började han söka sig framåt neråt ungefär halvvägs genom lektionen. Lustigt det där, att hästen gör rätt när vi gör rätt ;)

trot3_6478c2efddf2b3292ea06e45.jpg

trot1_6478c2ed9606ee28c5f14365.jpg

canter_6478c2eeddf2b35d0548107a.jpg

trot2_6478c2ecddf2b37bdc0f01be.jpg

(här syns min utåtpekande skänkel väldigt bra)

Anmäld till vårat första meeting! Det ligger nära så vi åker emellan. Anmält två dagar, 3 klasser. Blir 1 LA:3 och 2 MSVC:1.

Är sugen att åka på meeting v 29 också men sova borta en natt då.

Hur tänker ni med klasser på meeting? Hur mycket brukar nu rida? 2 eller 3 dagar?

Om Dio var tokhet häromdagen så är Zacke lugnet själv. Vi genrepade igår samtidigt som de spred salt på banan med fyrhjuling. Absolut inga bekymmer. Red igenom MsvB2 och det är verkligen ett trevligt program! Tycker det skulle kunna få vara kvalprogram också, är ju precis samma byten som i MsvB1 men mycket trevligare i övrigt. Båda bytena rena och inget känns svårt. Sen är han inte i full gång så jag kräver inte jättemycket av honom mer än att han ska vara uppmärksam. Samling och böjning lämnar en hel del att önska.
20230529_181838.jpg

Anmäld till vårat första meeting! Det ligger nära så vi åker emellan. Anmält två dagar, 3 klasser. Blir 1 LA:3 och 2 MSVC:1.

Är sugen att åka på meeting v 29 också men sova borta en natt då.

Hur tänker ni med klasser på meeting? Hur mycket brukar nu rida? 2 eller 3 dagar?
Meeting verkar kul! Dock dåligt med dressyrmeeting för glada amatörer häromkring. 😕
Jag startar la1 og la2 igen imorgon, procentklass la1-6 med 19 starter och de har lagt la först så ska tidigt iväg. Men ändå skönare än att starta mitt på dagen för då blir hela dagen "förstörd" (småbarnsföräldens kroniska dåliga samvete....).

Tänker jag ska försöka lägga en plan/mål tillsammans med min tränare för att se om vi inte kan klättra lite klasserna under den här säsongen. Konkurrensen här omkring Köpenhamn är bara stor så det är ganska demotiverande att gå upp en klass och typ vara stensist på 59 %.O_o

Meeting verkar kul! Dock dåligt med dressyrmeeting för glada amatörer häromkring. 😕
Jag startar la1 og la2 igen imorgon, procentklass la1-6 med 19 starter och de har lagt la först så ska tidigt iväg. Men ändå skönare än att starta mitt på dagen för då blir hela dagen "förstörd" (småbarnsföräldens kroniska dåliga samvete....).

Tänker jag ska försöka lägga en plan/mål tillsammans med min tränare för att se om vi inte kan klättra lite klasserna under den här säsongen. Konkurrensen här omkring Köpenhamn är bara stor så det är ganska demotiverande att gå upp en klass och typ vara stensist på 59 %.O_o
Ja de värsta med att inte rida första klassen längre är ju att hela dagen går åt till tävling när man startar runt kl 14🙈

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
326
Senast: Blyger
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
582
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
11 854
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
4 5 6
Svar
108
· Visningar
5 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka