Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tänk vad sjukt besviken och orolig man kan bli på typ noll sekunder.

Min häst har aldrig varit halt annat än pga bölder. Vi har alltid kommit iväg på 'alla' tävlingar.
Men idag var hon halt.
I onsdags på träningen gick hon heeelt fantastiskt förutom en detalj, hon kändes stundtals lite mindre taktfast i travökningarna på slutet. Det är inte likt henne så jag fick ju en känsla av att det 'var något på G'. Så jag behandlade henne igår kväll men kunde inte hitta något uppenbart. Heller ingen värme/svullnad/ömhet i benet så tankarna går ju till att hon måste ha någon mindre muskelbristning högt upp. Det regnade ju ordentligt hos oss både tisd och onsd så det blev väldigt halt.

Typiskt i alla fall.
Hoppas det snart går över (även om tankarna går till min förra tävlingshäst som gick ett av sina bästa pass nånsin och sen dagen efter var halt för att aldrig mer komma tillbaka till sporten (artros SI-led)).
Hoppas hon snart är bra igen!

Jag startade en MSV B:2 idag och den här gången var känslan riktigt bra! Fick lite småmissar men han var så fint med mig genom hela programmet. Vi fick 67% och hamnade strax utanför placering. Nu laddar vi för debut i MSV A nästa vecka
IMG_0168.webp

Vi ska tävla på grannens anläggning om en vecka. Får rida på deras ena ridbana så igår var vi där en stund efter uteritten. Nelly tycker ena kortsidan är jätteläskig och exploderade flera gånger i någon slags rodeo när vi passerade (prasslade lite i björklöven bakom ryggen på henne🤨). Känns stabilt inför tävlingen😅🫣

Hon kastade förövrigt av sin sadelfasta extrapilot häromdagen när vi var iväg och hoppade på bortaplan. Vi var alla så förvånade över att hon vågade springa på med så fin bjudning på nytt ställe, men sen kom alla spänningar i en enorm explosion när ryttaren styrde över en liten bom och Nelly blev väl exalterad. Jag gillar att hon vågar röra sig framåt även när vi är iväg, men är inte helt nöjd med alla rodeokonster som kommer istället😳

Annars har hon varit fin på hemmaplan. Jag är inte helt nöjd med lösgjordheten, vi har fortfarande en del att jobba med efter den här konstiga våren, men hon hittar mer och mer bärighet👍

6C8BBE67-9B70-4234-B206-311480967598.webp

Träna på att fläta så går det fort! Jag gör flätor på Dio med lång man på ca 10 minuter. Är alltid finast när de görs samma dag😃.
Tio minuter!! Jösses! 😁
Jag planerar alltid in 30 min för knoppar för jag vägrar att stressa. Skulle säkert kunna halvera tiden men jag blev alltid så nervös över just knoppandet (inte för knopparna i sig utan mer över att stå där och göra dem)när jag var yngre så nu tar jag det som en lugn stund.
_20200913_181333.webp

Här har vi 40 minuter knopptid 😂
Och jag red fel IGEN!!! Måste va ngt fel!

Tvåa i LA:3 på 66,2%, galoppen var faktiskt bästa delen idag! I traven var hon inte riktigt med mig… Taktade två(!) gånger i skritten🙄 men red rätt! Hade hjärnsläpp i collecting ring så fick kolla på ryttaren innan.

Var tvungen in på prisutdelning när jag precis börjat rida fram till MSV:C. Tänkte det går ju fort. Men den tredjeplacerade hade lastat och dröjde en bra stund så vi hann väl rida typ 10 minuter innan starten men hon kändes jättefin så det räckte nog.

Red fel. La halt-ryggning på samma ställe som i LA:3. Kom på det när jag precis bad henne gå fram igen. Så jag gjorde en till på rätt ställe sen också 🙈 jäkla skit skit skit! Har ridit programmet varje dressyrpass i två veckor. Men ska erkänna att jag var nervös och hade ätit dåligt.
Resten flöt väl förutom nån längning där hon gick emot handen helt samt ett enkelt byte där jag red för frågande så hon missförstod och la in väl många travsteg.
61,6% får vi väl vara nöjda med ändå. Är anmäld till msv:c igen nästa söndag. Ska försöka rida rätt väg då. Igen 🙄🙄

Tio minuter!! Jösses! 😁
Jag planerar alltid in 30 min för knoppar för jag vägrar att stressa. Skulle säkert kunna halvera tiden men jag blev alltid så nervös över just knoppandet (inte för knopparna i sig utan mer över att stå där och göra dem)när jag var yngre så nu tar jag det som en lugn stund.Visa bifogad fil 119400
Gör ganska få knoppar och det är supersmidigt med Dios långa man. Brukar lyssna på pod när jag knoppar. Många mord har det hunnit bli till knoppandet🙈 (är hopplös true crime-nörd😅).
20220924_092624.webp

Då var pålle mestadels flätad. Får säkert fixa några imorgon, men hoppas de mesta klarar sig. Sen vet jag inte riktigt vad jag ska göra med sista biten av hennes man, den växer aldrig ut som resten så den är hopplös att få ihop flätor av.

Visa bifogad fil 119420
Ett tips är att göra tjockare flätor (bredare mantuss) så det blir färre knoppar. Rulla upp och fäst men samma gummiband som du har i änden. Då kommer det gå mycket fortare!

Ett tips är att göra tjockare flätor (bredare mantuss) så det blir färre knoppar. Rulla upp och fäst men samma gummiband som du har i änden. Då kommer det gå mycket fortare!

Jag gjorde dem faktiskt tunnare än jag brukar den här gången för jag tycker det brukar vara så svårt att få knopparna att sitta på plats annars. Men jag får öva mer på tekniken att rulla upp och fästa med samma gummiband, jag fick det visat för mig men lyckades aldrig få till det. :)

Jag gjorde dem faktiskt tunnare än jag brukar den här gången för jag tycker det brukar vara så svårt att få knopparna att sitta på plats annars. Men jag får öva mer på tekniken att rulla upp och fästa med samma gummiband, jag fick det visat för mig men lyckades aldrig få till det. :)

Jag har heller aldrig fattat hur man ska göra för att använda samma gummiband?

Jag tävlar som tur är fälttävlan så jag flätar inte, räcker att stiga upp typ 03.30… 🙄 Flätade fuxen en gång förra året, då vi hade en lite senare start. Annars flätar jag bara på internationella tävlingar, och det är ju inte så ofta direkt. 🤪

Här har vi 40 minuter knopptid 😂
Och jag red fel IGEN!!! Måste va ngt fel!

Tvåa i LA:3 på 66,2%, galoppen var faktiskt bästa delen idag! I traven var hon inte riktigt med mig… Taktade två(!) gånger i skritten🙄 men red rätt! Hade hjärnsläpp i collecting ring så fick kolla på ryttaren innan.

Var tvungen in på prisutdelning när jag precis börjat rida fram till MSV:C. Tänkte det går ju fort. Men den tredjeplacerade hade lastat och dröjde en bra stund så vi hann väl rida typ 10 minuter innan starten men hon kändes jättefin så det räckte nog.

Red fel. La halt-ryggning på samma ställe som i LA:3. Kom på det när jag precis bad henne gå fram igen. Så jag gjorde en till på rätt ställe sen också 🙈 jäkla skit skit skit! Har ridit programmet varje dressyrpass i två veckor. Men ska erkänna att jag var nervös och hade ätit dåligt.
Resten flöt väl förutom nån längning där hon gick emot handen helt samt ett enkelt byte där jag red för frågande så hon missförstod och la in väl många travsteg.
61,6% får vi väl vara nöjda med ändå. Är anmäld till msv:c igen nästa söndag. Ska försöka rida rätt väg då. Igen 🙄🙄

Grattis till placeringen 🎉

Jag har heller aldrig fattat hur man ska göra för att använda samma gummiband?

Jag tävlar som tur är fälttävlan så jag flätar inte, räcker att stiga upp typ 03.30… 🙄 Flätade fuxen en gång förra året, då vi hade en lite senare start. Annars flätar jag bara på internationella tävlingar, och det är ju inte så ofta direkt. 🤪

Fäster ett par varv bara i flätan, håller i snodden och rullar upp knoppen, sen fäster resten 😁
Tycker det är enklare och blir snyggare än fler snoddar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
326
Senast: Blyger
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
588
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
11 866
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
4 5 6
Svar
108
· Visningar
5 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat