Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hoppas det! Vore skönt för han är inte hallelujarolig att sätta igång efter vila 😂
😅
Det är väldigt skönt att ha en 'Ålandsbåt' vid igångsättningar. Hon kan vila i många veckor och det är bara att sitta upp och rida. Synd att hon är lika Ålandsbåtig att rida överlag. Ingen lätt och elektrisk sporthäst där inte. 🤭

*knapp*
I helgen vankas det tävling igen. Jag är 'som vanligt' skeptisk till om jag ens kommer att orka. Det ska vara väldigt varmt och tävlingen är utomhus.
Dessutom har hon varit extremt tung i kontakten på sistone så förra veckan ändrade vi om (tillbaka) bakskorna till tåriktat utan kappor.
Det kändes försiktigt positivt i förrgår när jag red så vi får se.

Och apropå kandar så skulle jag också behöva hitta en stång som passar henne. Hon har en gammal lanskada så jag måste helt tänka om vad det gäller stång samtidigt som hon inte gillar helt raka bett... Inte helt lätt att lösa.
Jag hade velat prova vippstång men det får man ju inte tävla med längre. 😬

😅
Det är väldigt skönt att ha en 'Ålandsbåt' vid igångsättningar. Hon kan vila i många veckor och det är bara att sitta upp och rida. Synd att hon är lika Ålandsbåtig att rida överlag. Ingen lätt och elektrisk sporthäst där inte. 🤭

*knapp*
I helgen vankas det tävling igen. Jag är 'som vanligt' skeptisk till om jag ens kommer att orka. Det ska vara väldigt varmt och tävlingen är utomhus.
Dessutom har hon varit extremt tung i kontakten på sistone så förra veckan ändrade vi om (tillbaka) bakskorna till tåriktat utan kappor.
Det kändes försiktigt positivt i förrgår när jag red så vi får se.

Och apropå kandar så skulle jag också behöva hitta en stång som passar henne. Hon har en gammal lanskada så jag måste helt tänka om vad det gäller stång samtidigt som hon inte gillar helt raka bett... Inte helt lätt att lösa.
Jag hade velat prova vippstång men det får man ju inte tävla med längre. 😬
Kanske prova en framåttiltad stång? Det ger mer tryck på tungan än på lanerna (väl?).

När det kommer till att åka på tävling med dålig ork är mitt löfte till mig själv att jag åker hem om jag inte orkar. Har gjort det ett par gånger och även om det suger så är det så himla skönt att ha bestämt sig för det redan innan. Bara den tanken ger mig trygghet då den släpper ut pressen ATT prompt orka.

Vilket antiklimax, träningen blev inställd igår så blev en tur i skogen istället. Var tvungen att rida själv då det inte finns ngt ridsällskap just nu. Red en sväng till ett ställe där det är en ca 800 m lång raksträcka där man kan ligga och rulla i galopp. Planen var att han skulle vara coolare iom att vi skulle rida fram och tillbaka på samma ställe men icke.

Trots att vi red på samma ställe typ fyra gånger så ska det tvärnitas och kasta sig till höger och vänster för läskiga saker han ser på sidorna. Till slut tog tyvärr humöret lite överhanden och jag röt till men det resulterade bara i att han inte skulle gå överhuvudtaget.. Så fick typ börja om och skritta förbi den läskiga platsen. Ibland blir jag faktiskt riktigt less på honom! Han är ändå 13 år nu och han åker ganska ofta på nya platser, vi rider/tömkör ut i skogen flera ggr/vecka men han är och förblir fortfarande lika feg. Har varit med på säker häst kurs men grejer i ridhus kunde han inte bry sig mindre om, såsom flaggor, blinkande lampor, ballonger etc. Vi var även med på we träning i helgen och det gick jätte bra.

20230510_133127.webp
Men en liten sten på fel ställe eller en liten gren i fel färg på marken eller herregud om det ligger virke vid sidan av vägen eller en skugga som han anser inte hör hemma där så håller han på att dö.. Min förra var oxå spökig men han lugnade sig direkt bara han fick gå fram och lukta på grejen. Men Mys känns bara som om han en gång blivit lite rädd så kan han inte släppa rädslan utan går och triggerstaplar ngt enormt hela tiden.☹

Kanske prova en framåttiltad stång? Det ger mer tryck på tungan än på lanerna (väl?).

När det kommer till att åka på tävling med dålig ork är mitt löfte till mig själv att jag åker hem om jag inte orkar. Har gjort det ett par gånger och även om det suger så är det så himla skönt att ha bestämt sig för det redan innan. Bara den tanken ger mig trygghet då den släpper ut pressen ATT prompt orka.
Ja jag får kika på det men hon går så bra på träns så tänker alltid 'jag provar kandaret i morgon' varje dag. 😆

Så tänker jag också.
Men just nu är det ju ingen 'vanlig trötthet' iom cancerbehandlingen. Jag har pressat kroppen till max för att fortsätta rida. Trots galna biverkningar och trots att kroppen sagt 'jag vill inte' så har jag ändå suttit upp och tränat som vanligt den sista månaden. För på något skruvat vis har det ju inte varit Jag som varit problemet där utan giftet som jag fått inpumpat. Och på något mirakulöst sätt är det precis som att kroppen tänder till på hästryggen. Som att det är det enda som finns och det enda som inte är för jobbigt.
För sen när jag sitter av så slutar kroppen funka igen och det är som att vada i bly.
Men förhoppningsvis blir det bättre och bättre snart, nu när cyton är avslutad.

Jag tror btw att jag har ett sjujävla pannben. 😅

Men jag är också noga med återhämtning.

Ska absolut prova det😃. Mycket med Dio har varit att överge "hur det ska vara" och hitta egna vägar. Precis som du säger har han ju ett visst bagage med sig att ta hänsyn till..
Hoppas det kan underlätta. I början kanske du får vara övertydlig. Då kan man tänka att ta inner hand mot ytter höft för att få fåt rätt vinkel på det hela. Samma lite avsuttet i träns att man tänker mot ytter bog med inner hand.
Kan ju i bland vara lättare att lära in saker avsuttet, framför allt om de lätt spänner till eller tycker det är knepigt. Jag tycker det brukar underlätta inlärning väldigt att ta det i träns avsuttet på många hästar.
Kanske bra för Dio mentalt och fysiskt. Men kanske också för din andra som har lite annan fysik.
För mig som också har whiplash och bränner ut mig regelbundet så är det ett bra sätt att jobba hästarna när jag är lite slut mentalt. Bara på med träns och köra en liten stund.

Det går med det systemet att typ göra sluta med innertygeln, förenklat. Man kan börja med att bara flytta ut inner bog något och ev bromsa inner fram ngt först för att få hästen att förstå hjälpen. Sen sätter man ihop det och har mer koll på att ytter bog inte far iväg etc. Men jag brukar låta dem få "tappa ytterbog" några gånger först. Så man låter en hjälp i taget befästas.
Jag brukar också i träns lära in sluta-signal för spö över ryggen mot ytter höft. Då kan man använda den slutasignalen även om man tex vill göra en diagnolalsluta eller få med bakdelen i en piruett tex för hand.
Det brukar flyta på som en dans uppsuttet om de kan det avsuttet.
Här är för tygel på vänsterbilden och för spö på höger.
Sluta för tygel resp spö.webp

Vilket antiklimax, träningen blev inställd igår så blev en tur i skogen istället. Var tvungen att rida själv då det inte finns ngt ridsällskap just nu. Red en sväng till ett ställe där det är en ca 800 m lång raksträcka där man kan ligga och rulla i galopp. Planen var att han skulle vara coolare iom att vi skulle rida fram och tillbaka på samma ställe men icke.

Trots att vi red på samma ställe typ fyra gånger så ska det tvärnitas och kasta sig till höger och vänster för läskiga saker han ser på sidorna. Till slut tog tyvärr humöret lite överhanden och jag röt till men det resulterade bara i att han inte skulle gå överhuvudtaget.. Så fick typ börja om och skritta förbi den läskiga platsen. Ibland blir jag faktiskt riktigt less på honom! Han är ändå 13 år nu och han åker ganska ofta på nya platser, vi rider/tömkör ut i skogen flera ggr/vecka men han är och förblir fortfarande lika feg. Har varit med på säker häst kurs men grejer i ridhus kunde han inte bry sig mindre om, såsom flaggor, blinkande lampor, ballonger etc. Vi var även med på we träning i helgen och det gick jätte bra.

Visa bifogad fil 118621Men en liten sten på fel ställe eller en liten gren i fel färg på marken eller herregud om det ligger virke vid sidan av vägen eller en skugga som han anser inte hör hemma där så håller han på att dö.. Min förra var oxå spökig men han lugnade sig direkt bara han fick gå fram och lukta på grejen. Men Mys känns bara som om han en gång blivit lite rädd så kan han inte släppa rädslan utan går och triggerstaplar ngt enormt hela tiden.☹
Sådär är min ena också och jag håller på att bli galen! Han är dessutom tramsig med bommar på marken, hinderutfyllnader osv. :banghead:

Det farliga med att rida ett bra pass för sin tränare är att nästa gång är han ännu strängare, som jag fick erfara idag. 😅 Medan vi har slitit med att jag ska ligga kvar en tanke bakom hästen i igångsättningar så har jag inte fått bry mig om var hon har huvudet, bara att hon ska reagerar snabbt för skänkeln och jag ska sitta still. Nu var det slut med det, nu ska nackstycket vara kvar som högsta punkt och nosen i lod. Red även med sporrar igen för första gången på år och dar efter att mina skänklar fick godkänt för det senast. Lyckades att inte irriterar henne med dem, men en del av fattningarna blev lite stora innan jag kalibrerat.

Visa bifogad fil 118621Men en liten sten på fel ställe eller en liten gren i fel färg på marken eller herregud om det ligger virke vid sidan av vägen eller en skugga som han anser inte hör hemma där så håller han på att dö.. Min förra var oxå spökig men han lugnade sig direkt bara han fick gå fram och lukta på grejen. Men Mys känns bara som om han en gång blivit lite rädd så kan han inte släppa rädslan utan går och triggerstaplar ngt enormt hela tiden.☹
Min häst är också hopplöst rädd ute, hon är ”bara” 7 men jag har börjat tvivla på om det någonsin kommer bli bättre🤪

+ @Marvin
Jag tycker ändå att det blivit lite bättre men helt bra blir han nog aldrig.🤔
+ @Marvin och @MiniLi

Fager är precis likadan. Allt är superläskigt ute! Inne är han rädd för pallar, bommar, koner etc. Märkligt hur ett hinder kan vara jätteläskigt att gå förbi men styr man på för att hoppa det tittar han inte alls... Det blir lite bättre hela tiden men jag inser ju att han alltid kommer vara en tittig och väldigt dramatisk häst.

+ @Marvin och @MiniLi

Fager är precis likadan. Allt är superläskigt ute! Inne är han rädd för pallar, bommar, koner etc. Märkligt hur ett hinder kan vara jätteläskigt att gå förbi men styr man på för att hoppa det tittar han inte alls... Det blir lite bättre hela tiden men jag inser ju att han alltid kommer vara en tittig och väldigt dramatisk häst.
Nelly är relativt tolerant för bommar osv, men om någon tex rör sig på läktaren vid ”fel” tillfälle kan hon flippa fullständigt. Ute är hon livrädd för blommor, stenar, stockar osv. Ja typ allt.
När årstiderna växlar är allt helt nytt. Gröna ormbunkar som plötsligt blivit vissna och bruna är livsfarliga. Suck🫣

Nelly är relativt tolerant för bommar osv, men om någon tex rör sig på läktaren vid ”fel” tillfälle kan hon flippa fullständigt. Ute är hon livrädd för blommor, stenar, stockar osv. Ja typ allt.
När årstiderna växlar är allt helt nytt. Gröna ormbunkar som plötsligt blivit vissna och bruna är livsfarliga. Suck🫣

Jag vet! på hösten är allt läskigt när första snön kommer och allt är vitt. På våren är det lika läskigt när allt tinar fram! Fagers värsta är bara fläckar i snön, det är hästätande slukhål!

@MiniLi @Mirtai @Marvin

Det är ju ändå lite skönt att höra att man inte är ensam om spökig häst.

Rider oftast ut med en vän som har en Fjording som även om han oxå kan vara spökig så går han ändå förbi det läskiga. Min parkerar eller gör 180 och drar men han har iaf slutat göra 180 och bocka som en galning, får väl vara glad för det iaf så det har ju blivit väldigt mycket bättre.

Men jämför väl lite med Fjordingen och då känns det som vi inte kommit någonstans. Blev bara så frustrerad i förrgår för trodde vi kommit lite längre ändå. I ridhus har min faktiskt blivit riktigt cool i jämfört med förut, för han skötte sig faktiskt exemplariskt på we träningen i helt nytt ridhus. 🥰

Min stora bruna har varit superfin senaste passen😍
Sätskilt på träningen i måndags efter att hon drog en plötslig rodeo-show (en människa rörde sig på läktaren🤨), det var som att alla spänningar släppte och sen sprang hon fint och bärigt som aldrig förr😅
Ganska typiskt henne, alltid som bäst efter lite konster ovan mark..

Mål: hitta samma känsla utan att nästan kasta av ryttaren innan🤣
593994E7-6DDA-4349-8E5D-11EF864A59E5.jpeg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
326
Senast: Blyger
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
588
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
11 866
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
4 5 6
Svar
108
· Visningar
5 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka