Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag köpte nyligen tyglar från lippo med dolda stoppar, väldigt nöjd! Ville ha smala tyglar med täta stoppar. Har tidigare haft smala med stoppar och gummiinsida från hööks men tröttnat på att hon får så mkt tygelskav på vintern..
Kollade några tyglar från Lippo som jag tyckte var för breda.

Börjar komma i gång på riktigt nu och jag börjar våga komma till ridning. Hon är så otroligt ridbar så får passa mig att jag inte begär för mycket.
Nu till dagens I-landsproblem. Har ju anmält till tävling. Har just nu bara en ljusbrun hoppsadel. Ska jag tävla med mitt svarta SD-design träns eller med den bruna Micklemkoipan? Har just nu inga tyglar till SD-tränset så då måste det inhandlas. Vill antingen ha läder med stoppar eller med gummiinsida. De måste vara smala och inte kosta en förmögenhetVisa bifogad fil 118394. Förslag?
Det du tycker är snyggast! 😍

Jag har lädertyglar med gummiinsida från hööks och vill inte ha något annat. Smala, täta stoppar och ger bra grepp. 👍🏻

Guldstjärna till min lilla häst idag. Två riktigt bra galoppfattningar från skritt i höger varv. Lite skillnad från att behöva göra allt och lite till för att få en högerfattning från trav, som dessutom oftast ledde till ett avbrott så fort man tog i tyglarna.

IMG_4369.jpeg

Hedwig fick ställa upp och hoppa in i div 3 laget. Hon tyckte det var toppenkul och taktade ner till framridningen och taktade sen bort till tävlingsbanan. Nästan 69% och en fjärdeplats. 🥰Laget kom trea.😄
21 år ung.❤️

@MiniLi jag har likadana tyglar och tycker de är jättesköna.😃
Men är de godkända till tävling när det är gummi på? Jag blir lite nojig inför min första start och går igenom all utrustning just nu!😁

Jag red igenom MSVC:1 idag.
De var en hel del svårigheter 🙈

Men hon hade lite aktiv vila förra veckan med uteritter, så ingen av oss var i toppform heller så kanske känns det lite lättare med några fler pass. På söndag ska vi bygga upp dressyrstaketet och jag har beställt träning 🤓

Får se om vi byter klass. Men man måste ju våga testa också, fast det känns svårt! Huvudsaken vi har roligt! 😁

Men hon hade lite aktiv vila förra veckan med uteritter, så ingen av oss var i toppform heller så kanske känns det lite lättare med några fler pass. På söndag ska vi bygga upp dressyrstaketet och jag har beställt träning 🤓

Får se om vi byter klass. Men man måste ju våga testa också, fast det känns svårt! Huvudsaken vi har roligt! 😁
Kör!

Jag har anmält MsvC till våra hemmatävlingar första helgen i juni. Väggslutor är och förblir bland det svåraste jag vet. Dio tycker också dom är jättekonstiga... Tyckte om att rida dom programmen med Barb men det tog faktiskt lång tid innan vi fick till just väggslutorna🙄.

Jag har anmält MsvC till våra hemmatävlingar första helgen i juni. Väggslutor är och förblir bland det svåraste jag vet. Dio tycker också dom är jättekonstiga... Tyckte om att rida dom programmen med Barb men det tog faktiskt lång tid innan vi fick till just väggslutorna🙄.
Det är mitt svåraste också! Har fått jobba jättemycket med hur jag sitter och inverkar, även växlat mellan diagonalslutor och väggslutor för att hitta rätt känsla, nu gjorde helt ok! 6-6,5 istället för 4-5 😬

Ja det är en konst. Red på utebanan idag och den är 40*60 dvs jag har ett staket och en där jag ska rida rakt utan vägg 🤣
På söndag ska vi upp med dressyrstaketet iallafall. Känns skönt att få trimma med bokstäver. Måste markera på staketet så jag har lite riktmärken i vardagen……

Och om man kan få minuspoäng så kommer jag få det på ökad trav 😂🙈

Med tanke på Dio i form av hästtyp och även import; har du testat "tränga" lite med innerhanden, dvs lägga an tygeln ngt mot halsen och tänka typ ”bromsa inner bog lite nätt”? För mig betyder ju också yttertygeln mot halsen "hit men inte längre". Så bogarna rasar inte iväg åt helsike bara för att man böjer hästen och ber den lyfta inner bog.
Man rider ju oftare med andra tygelhjälper inom vissa andra länder. Jag tycker det underlättar väldigt i skolorna och piruetterna framför allt. Tyckte det var skitsvårt förut. Nu har jag mer tid att lösa mina andra brister. 😅
De tygelhjälperna kom ju till just för att rida skolor/piruetter. Och plockades bort i Sverige när man slutade strida till häst. I många andra länder lever de kvar. Och det kan man märka på en hel del importer.

Lite som jag gör på den här bilden med innertygeln och ber hästen flytta ut inner bog. Vi är där lite oense och både formens höjd, hur mkt inner bog ska bära och vart vi ska. :laugh:
Nu gör jag det för att flytta ut bogarna efter en öppna och balansera vikten mellan bogarna. Men fortsätter jag "förbi" rakt fram kommer hästen hamna i sluta.
Superenkelt att göra avsuttet i träns med.
Du kanske kan plocka russinen ur det sättet och applicera på ditt eget. Tycker många spanjorer som inte är skolade så med sin känslighet iaf kan gå att rida så pass att det funkar inom några pass max, vissa snudd på direkt.

Tino grön röd.webp

På väg hem! Det verkar inte vara nån mjukdel, bedövat ända upp till knäet (fram) men liten hälta på liten volt kvar ändå. Så knäet eller upp. Han är inte palpationsöm, inte varm, inte svullen och visar inget på böjprov. Vår bästa gissning är nån sorts sträckning i bogen så det blir en kur metacam och skritta några dagar och sen kolla läget och börja sätta igång igen. Är han ok då gör vi inget återbesök och är han fortfarande ofräsch kollar vi igen.

På väg hem! Det verkar inte vara nån mjukdel, bedövat ända upp till knäet (fram) men liten hälta på liten volt kvar ändå. Så knäet eller upp. Han är inte palpationsöm, inte varm, inte svullen och visar inget på böjprov. Vår bästa gissning är nån sorts sträckning i bogen så det blir en kur metacam och skritta några dagar och sen kolla läget och börja sätta igång igen. Är han ok då gör vi inget återbesök och är han fortfarande ofräsch kollar vi igen.
Det Låter ju som att det borde vara snabbt över.
Håller en tumme för att det blir så.

Med tanke på Dio i form av hästtyp och även import; har du testat "tränga" lite med innerhanden, dvs lägga an tygeln ngt mot halsen och tänka typ ”bromsa inner bog lite nätt”? För mig betyder ju också yttertygeln mot halsen "hit men inte längre". Så bogarna rasar inte iväg åt helsike bara för att man böjer hästen och ber den lyfta inner bog.
Man rider ju oftare med andra tygelhjälper inom vissa andra länder. Jag tycker det underlättar väldigt i skolorna och piruetterna framför allt. Tyckte det var skitsvårt förut. Nu har jag mer tid att lösa mina andra brister. 😅
De tygelhjälperna kom ju till just för att rida skolor/piruetter. Och plockades bort i Sverige när man slutade strida till häst. I många andra länder lever de kvar. Och det kan man märka på en hel del importer.

Lite som jag gör på den här bilden med innertygeln och ber hästen flytta ut inner bog. Vi är där lite oense och både formens höjd, hur mkt inner bog ska bära och vart vi ska. :laugh:
Nu gör jag det för att flytta ut bogarna efter en öppna och balansera vikten mellan bogarna. Men fortsätter jag "förbi" rakt fram kommer hästen hamna i sluta.
Superenkelt att göra avsuttet i träns med.
Du kanske kan plocka russinen ur det sättet och applicera på ditt eget. Tycker många spanjorer som inte är skolade så med sin känslighet iaf kan gå att rida så pass att det funkar inom några pass max, vissa snudd på direkt.

Visa bifogad fil 118514
Ska absolut prova det😃. Mycket med Dio har varit att överge "hur det ska vara" och hitta egna vägar. Precis som du säger har han ju ett visst bagage med sig att ta hänsyn till..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
326
Senast: Blyger
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
588
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
11 866
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
4 5 6
Svar
108
· Visningar
5 634

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka