Med tanke på Dio i form av hästtyp och även import; har du testat "tränga" lite med innerhanden, dvs lägga an tygeln ngt mot halsen och tänka typ ”bromsa inner bog lite nätt”? För mig betyder ju också yttertygeln mot halsen "hit men inte längre". Så bogarna rasar inte iväg åt helsike bara för att man böjer hästen och ber den lyfta inner bog.
Man rider ju oftare med andra tygelhjälper inom vissa andra länder. Jag tycker det underlättar väldigt i skolorna och piruetterna framför allt. Tyckte det var skitsvårt förut. Nu har jag mer tid att lösa mina andra brister.
De tygelhjälperna kom ju till just för att rida skolor/piruetter. Och plockades bort i Sverige när man slutade strida till häst. I många andra länder lever de kvar. Och det kan man märka på en hel del importer.
Lite som jag gör på den här bilden med innertygeln och ber hästen flytta ut inner bog. Vi är där lite oense och både formens höjd, hur mkt inner bog ska bära och vart vi ska.
Nu gör jag det för att flytta ut bogarna efter en öppna och balansera vikten mellan bogarna. Men fortsätter jag "förbi" rakt fram kommer hästen hamna i sluta.
Superenkelt att göra avsuttet i träns med.
Du kanske kan plocka russinen ur det sättet och applicera på ditt eget. Tycker många spanjorer som inte är skolade så med sin känslighet iaf kan gå att rida så pass att det funkar inom några pass max, vissa snudd på direkt.
Visa bifogad fil 118514