Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, jag blir så sugen att anmäla mig till en P&R som ska hållas i en grannklubb. Och upptäckte att de sedan har en ”riktig” tävling helgen efter. Så jag måste testa att rida igenom ett LC1 program och se om det är lönt. Men åtminstone P&R för att prova hur det går. Där gör det ju inget om vi inte får till vänstergaloppen eller om hon blir orkeslös eller vill visa upp lite rodeo. Eller gnägga efter kompisar. Det var ju den tävlingen som jag hade tänkt starta halvblodet i, men nu blev det ju inte så.

Jag har anmält mig till tävling. Hon är nu riden två veckor sen vilan och är pigg som skrutt.
Passar på att rida en LC:1 då det är på hemmaklubben. Ser det som ett tillfälle att träna på bortaplan.
Hon är väl egentligen inte riktigt där. Jag sitter ju typ aldrig ner än i traven och i galoppen är hon helt klart mer bekväm när jag står upp. Men vi går väl in och rider runt, förhoppningsvis med rätta vägar :D
Dedär med rätt väg… 😂🙈
Kör bara kör!

@sassiball det där är jag som domare väldigt noga med, speciellt i program där det är både ökad- och mellantrav. Det står tydligt i TR vad skillnaden är. Jag har ibland fått kommentaren att min häst inte ska länga halsen i mellantrav och då brukar jag gå och prata med domarna efter (sånt som jag kan göra för att jag är domare). haha. Jag är nog jobbig att döma. Domarna ska nog vara glada att vi inte tävlar så mkt i år.

@sassiball det där är jag som domare väldigt noga med, speciellt i program där det är både ökad- och mellantrav. Det står tydligt i TR vad skillnaden är. Jag har ibland fått kommentaren att min häst inte ska länga halsen i mellantrav och då brukar jag gå och prata med domarna efter (sånt som jag kan göra för att jag är domare). haha. Jag är nog jobbig att döma. Domarna ska nog vara glada att vi inte tävlar så mkt i år.

Dubbelgilla på det 😁

Jag har anmält mig till tävling. Hon är nu riden två veckor sen vilan och är pigg som skrutt.
Passar på att rida en LC:1 då det är på hemmaklubben. Ser det som ett tillfälle att träna på bortaplan.
Hon är väl egentligen inte riktigt där. Jag sitter ju typ aldrig ner än i traven och i galoppen är hon helt klart mer bekväm när jag står upp. Men vi går väl in och rider runt, förhoppningsvis med rätta vägar :D
Kör ba kör! Vi vinglar också runt men bara erfarenheten är ju nyttig, poängen är ju högst sekundärt :D

@Amanda_F Går du och pratar med domaren efteråt? Skulle jag aldrig göra hahahha domaren kan ju se en helt annan sak än vad jag känner när jag rider t.ex
Har dömt många andra domare och ingen har diskuterat bedömning efteråt. Kanske lite i generella drag men aldrig: du dömde fel, hästen får länga halsen något i mellantrav.
Du vet ju själv hur svårt det är att se precis allt :p

*KL*
Ang att träna mellantrav/ökad trav så tycker jag det är bra att göra det under lättridning och ge hästen rikligt med stöd i handen så den får hjälp med balansen. Då tycker jag ofta att de efter några gånger fattar att de kan länga mer än vad man tror.

Ang att träna mellantrav/ökad trav så tycker jag det är bra att göra det under lättridning och ge hästen rikligt med stöd i handen så den får hjälp med balansen. Då tycker jag ofta att de efter några gånger fattar att de kan länga mer än vad man tror.
Tycker också en kan balansera traven lite med handen men jag vill inte ge rikligt med stöd. De hästar jag sett som är jobbade så blir bara tunga i fronten och hittar balansen i ryttarens hand istället för att bära sig. Det får hellre ta lite mer tid och att de hittar en egen balans. Sen kommer bärigheten lättare med utvecklingen av samlingen.

Tycker också en kan balansera traven lite med handen men jag vill inte ge rikligt med stöd. De hästar jag sett som är jobbade så blir bara tunga i fronten och hittar balansen i ryttarens hand istället för att bära sig. Det får hellre ta lite mer tid och att de hittar en egen balans. Sen kommer bärigheten lättare med utvecklingen av samlingen.
Den ska ju inte hänga i handen men jag tycker nog att det ska vara skillnad på trycket mot arbetstrav. Man kan ju inte länga med glappkontakt. Vissa behöver ju hjälp att hålla upp fronten i början men som vanligt finns det många vägar till Rom 🤗

Ang längning så tar jag det gärna via samlingen så att säga. Jag har tex en häst med rätt medioker trav. Den är av naturen inte elastisk, luftig etc. Jag vill inte få mer i handen vid ökning på någon häst. Men på de hästar som av naturen inte har så mkt till trav tycker jag det bli än mer viktigt att längningen kommer i balans. Och för att den ska göra det måste hästen vara lite mer på bakdelen för att inte falla i sär och hamna i handen. Jag jobbar hellre så och länger inte så mkt mer än formen, balansen, takt etc tillåter. Kanske bara blir väldigt lite skillnad först och/eller något/några steg med mer längning där man samlar upp igen i början. Man tänjer gradvis på gränserna.
Jag upplever inte att de behöver få mer stöd i handen. Får jag mer i handen har jag tappat balansen på oss. Sen händer ju absolut misstag och jag måste använda handen för mkt. Men då har jag ju gjort mer än vad vi varit redo för/förmått där och då.

Alltså jag vill ha en känsla av att hästen rör sig framåt mot handen. Inte neråt. Den ska lyfta manken och bära halsen och komma bakifrån. Nosen ska ju ut men inte ner. I mitt huvud och i min känsla så blir det att den tar tag mer i kontakten. Ser många som bara skottar på hästen och låter den bli 8 mil.
Men ber om ursäkt om jag förklarar dåligt 😂

Alltså jag vill ha en känsla av att hästen rör sig framåt mot handen. Inte neråt. Den ska lyfta manken och bära halsen och komma bakifrån. Nosen ska ju ut men inte ner. I mitt huvud och i min känsla så blir det att den tar tag mer i kontakten. Ser många som bara skottar på hästen och låter den bli 8 mil.
Men ber om ursäkt om jag förklarar dåligt 😂
Inte lätt att förklara alltid. :D
Jag tänker dock mer:
Hästen ska ju alltid röra sig fram till handen, hålla sig i rätt kontakt i ramen tygeln sätter. Börjar den gå neråt har man tappat balansen.
Jag vill inte ha mer tryck i handen iom att det för mig är att både gå emot/förbi handen och den mängd tryck i tygelkontakt som jag och hästen enats om inte hålls. Jag vill ha så lätt kontakt det går med sträckt tygel alltid. Då kan hästen vara lösgjord och man kan rida med finare signaler. Med tryck måste hästen spänna sig för att möta trycket.

Sen kan man ju inse att "shit, nu klämde jag i för mycket" och man hamnar i obalans och måste ta mer tryck i tygeln då. Men för mig är det något jag vill undvika. Stöd som i mer tryck i tygeln är för mig något som kommer ge sämre bärighet och lösgjordhet.
När man börjar tänja i hur mkt ökning form, lösgjordhet, takt etc tål så får man ju så klart inverka i tygeln. Men jag vill bara ge en snabb påminnelse om att "nu lille vän så skickar vi över vikten bakåt lite mer/dyk inte/spänn inte underhalsen". Jag jobbar hellre med den typen av stöd, en snabb instruktion, än liksom fysiskt försöka stötta upp dem genom ett ökat konstant tryck i tygeln. Det tycker jag ger en mer lösgjord häst som förmår länga bättre. Speciellt de som är lite mer symaskiniga i traven märker man ju stor skillnad på om de ökar med mer bärighet än med mer tryck i tygeln.

Jag brukar försöka börja hitta längning ute, gärna på lång rak grus/sandväg eller gräs för den delen, och lite rida på lite tills hästen själv börjar pröva att hitta balansen i längningen när det inte tar slut eller svänger.

F ö tycker jag det är lättare att tävla hoppning först med en grön häst än dressyr (det kan ju bero på att jag är hopptant och inte dressyrdito... ;)) just för att de har en tydlig uppgift framför sig, har de tränat regelbundet på hinder så är de en trygghet i sig och hästen vet vad som förväntas av den. :)

@Amanda_F Går du och pratar med domaren efteråt? Skulle jag aldrig göra hahahha domaren kan ju se en helt annan sak än vad jag känner när jag rider t.ex
Har dömt många andra domare och ingen har diskuterat bedömning efteråt. Kanske lite i generella drag men aldrig: du dömde fel, hästen får länga halsen något i mellantrav.
Du vet ju själv hur svårt det är att se precis allt :p

*KL*
Ja två gånger har jag pratat med dem. Mest för att jag inte fattat kommentaren och att det har varit domare jag halvkänner som jag vill förstå om det är värt att rida för dem igen. Jag är så selektiv när det gäller mina starter så jag inte rider om det är en domare som är ologisk eller tolkar TR på annat sätt än mig..

Meh här var planen tävling för F nu i helgen och för mig nästa helg men Fumo känns lite off, typ som låst i ena bogen? Så bokade in equiterapeut på tisdag så tar vi det därifrån. Men bligar ju ingen tävling nu i helgen iallafall, bah.

Vad har ni för kandarstänger? Så dyrt att prova sig fram 😫
Jag har snöat in helt på Fagers bett sen ett par år tillbaka :angel1:
Tidigare hade jag mest Sprenger men de väger otroligt mycket mer, även jämfört med Fagers sötmalmsbett. De två senaste hästarna jag passat in kandar på har båda blivit väldigt fina på kandarstänger i titan. Den första gjorde jag kopplingen med lätt bett redan på träns och sen blev det även kandar i titan. Den andra hade ett Sprengerkandar och blev väldigt mycket lättare i kontakten och kom fram bättre med nosen.
Kanske inte exakt det svar du ville ha men hoppas att det kan hjälpa lite :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
326
Senast: Blyger
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
588
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
11 866
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
4 5 6
Svar
108
· Visningar
5 638

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka