Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Ketrawzc vi kanske möts i på banorna, om jag får för mig att tävla i år. Tror jag ska strunta i LA, jag gillar inte skänkelvikning :angel: Vi är typ i samma distrikt.

Var på Sura två gånger förra året. En gång vann vi, en gång kom vi typ sist. Det är en trevlig tävlingsplats.
Kör bara kör! 😍 mig känner alla igen pga haflingern 😂
Jag hör till södra Dalarna men tävlar en hel del i Gävleborg och Västerås 👍🏻

Jag vet att det är flera här som använder/har använt hööks barrelbett, någon av er som också provat Fagers barrel?

Hööks barrelbett är det som funkar bäst på Nelly men hon är inte helt nöjd med tungtrycket. Lägger tungan över bettet ibland. Funderar på hur det skulle funka med Fagers barrel (Nils/Nina) och hur stor skillnad det blir med den lilla tungfriheten?

Eller ngn annan som provat Fager Nils/Nina och kan recensera?😊

@villhöver jag kom ihåg båda programmen!! 😂 och grattis till fina procent!

Knapplån
I LB:3 tyckte jag att jag tappade lite bjudning så jag tröck på, tycker jag känner mig yvig och ostadig när jag rider så. men tydligen blev det jättebra för min tränare sa direkt ”vad bra du red” 😂 tvåa på 68,5%! ÖD stod utanför banan(en annan från förra veckan) och sa: vilken fin häst! Jättefint ridet! 🥰 så det kan ju inte se så rörigt ut som vissa delar känns.

I LA:3 flöt hon på bättre och jag känner det som att hon är mer framme för hjälperna och jag behöver inte rida lika mycket. Känslan är bättre men tydligen blir hon då lite lägre i fronten och lite tom. Min tränare frågade efteråt om jag förstår skillnaden och vad som händer och det gör jag. Jag behöver inverka lite mer men när känslan är bra så låter jag henne vara och vi båda blir bekväma i det som är lite ”lagom”.
65,7% och en till andraplacering iallafall!

Det som drar ner mest på våra procent är att vi får 6or på alla mellangångarter. Haflingern och piloten kan inte länga. Blir kort och hastigt. 🙄

Nu är vi lite sugna att debutera MSV C:1…….. v20 om jag får semester. Annars blir det v.26 och det känns som en evighet men kanske är det bättre.
Har kikat på programmet och visst är det lite lurigt med endel svårigheter. Eftersom haflingern är så kort i kroppen är det ibland svårt att få till bra böjning i bålen och det kan nog synas väl i skolorna samt att hon måste var väldigt ihop för att få till de enkla bytena. Vi kan, men frågan är om det håller på tävling. Så måste jag lära mig ett nytt program igen 🙈😎

,
Grattis till placeringarna och att du kom ihåg programmen! Och jag känner igen det där med mellangångarterna, jag rider ju fullblod och det är sååå himla långt snett igenom på lång bana 😬!

Jag och min 4-åring tävlingsdebuterade idag! I brist på 4-årsklasser blev det en LB:3. Han blev lite spänd på banan men skötte sig bra, och jag är nöjd med min ridning. Blygsamma 63,5% slutade vi på, nånstans i mitten av resultatlistan. Målet var en bra upplevelse och det tror jag att jag lyckades ge honom!
Snapchat-2055970998.webp

Grattis till placeringarna och att du kom ihåg programmen! Och jag känner igen det där med mellangångarterna, jag rider ju fullblod och det är sååå himla långt snett igenom på lång bana 😬!
Jaaaa det känns som att de aldrig ska ta slut. 😅
Hoppas verkligen vi båda hittar tekniken snart.

Rider en bekants d-ponny ibland, en ungponny. När man börjar trava och jobbar i arbetstrav så känns han kortare och stummare i rörelserna än haflingern. Men när jag rider ökningar så känner jag verkligen skillnad på hur hela ponnyn bär sig och använder sin kropp, hur han länger steget utan att bli hastig.
Haflingern o jag behöver träna lite mer helt enkelt 🤓

Måste fråga angående tävlingstopp. Måste den ha vit krage eller funkar det med annan färg?🤔
Har en som är helsvart som jag tänkte använda, men sen sa en bekant att den måste vara vit. Kunde inte hitta något om det i TR.

Måste fråga angående tävlingstopp. Måste den ha vit krage eller funkar det med annan färg?🤔
Har en som är helsvart som jag tänkte använda, men sen sa en bekant att den måste vara vit. Kunde inte hitta något om det i TR.
Det står inget om färg längre i TR. Förr var det ”vitt i halsen” men det är borttaget

@sweep Tack för svar, blev fundersam när jag inte såg något om det i TR.😉
Då får nog den jag har funka. Blir dyrt ändå med medlemsavgift, licenser till mig och hästen och sen startavgift. 😁
Får hoppas att jag tycker det är roligt oavsett hur det går så det blir fler gånger!👍

*knapp*

Ja då har vi också haft tävlingsdebut för året.
Det har inte varit självklart att jag skulle tävla, eller ens rida, under vinter/vår pga cancerbehandling. Men jag har kämpat som ett svin och lyckats hålla igång hyfsat.
Hur som helst så startade vi en MSVB2 idag och lyckades skrapa ihop 63.109% vilket jag är sjukt nöjd med.
Programmet kändes enkelt och vi gjorde många bra saker men jag gav även bort en del poäng, helt enkelt för att jag inte riktigt har hjärnan/reflexerna med mig alla gånger. Och så slängde hon in ett travsteg i andra bytet... 🤷‍♀️
Men så tacksam över henne och även min stallkompis som hänger med och ser till att alla saker, och jag, är på rätt plats. 😅

Vi fick inte med den där härliga känslan jag haft i veckan in på banan. Tyvärr berodde det nog på att vi tränade igår och även om övningen vi gjorde definitivt behövs så blev det för bromsigt och jag tappade flytet vi haft. Så lite besviken är jag även om Dio varit en riktig pärla idag! 65.1% I LB2, första utanför placering och 63.8% I LA3 trots några rätt stora missar.

Kände mig så oerhört osugen på att tävla igen efter dagen. Brukar alltid känna ett enormt sug efter nästa tävling men intet. Men hade anmält till tävling 13-14/5 och nu är det för sent att få tillbaka pengarna 😅. Så rida får jag göra. Tror Zacke kommer få gå en klass bara för att han ska få komma ut. Ingen aning om vad jag vill starta med Dio. Kanske LB kanske MsvB1 bara för att. Har verkligen ingen plan utanden enda planen är att följa magkänslan. Därför jag är så arg på mig själv för träningen för jag kände verkligen att det är inte rätt för oss idag. Tänk att det är så svårt att agera på magkänslan..
received_1407801606651815.webp

Vi fick inte med den där härliga känslan jag haft i veckan in på banan. Tyvärr berodde det nog på att vi tränade igår och även om övningen vi gjorde definitivt behövs så blev det för bromsigt och jag tappade flytet vi haft. Så lite besviken är jag även om Dio varit en riktig pärla idag! 65.1% I LB2, första utanför placering och 63.8% I LA3 trots några rätt stora missar.

Kände mig så oerhört osugen på att tävla igen efter dagen. Brukar alltid känna ett enormt sug efter nästa tävling men intet. Men hade anmält till tävling 13-14/5 och nu är det för sent att få tillbaka pengarna 😅. Så rida får jag göra. Tror Zacke kommer få gå en klass bara för att han ska få komma ut. Ingen aning om vad jag vill starta med Dio. Kanske LB kanske MsvB1 bara för att. Har verkligen ingen plan utanden enda planen är att följa magkänslan. Därför jag är så arg på mig själv för träningen för jag kände verkligen att det är inte rätt för oss idag. Tänk att det är så svårt att agera på magkänslan..Visa bifogad fil 117961
Jag är också kluven till 'nästa tävling' men mest för att jag verkligen inte vet om jag är rättvis mot hästen när jag inte rider mitt bästa. Och dessutom mår jag inte rulltårta idag... Vilket iofs var väntat.
Hon har dessutom varit väldigt 'stark i kontakten' på sistone och inte lika eftergiven/följsam så då känns det ju också 'dåligt i magen'.
Men apropå det så fick jag en lite udda domarkommentar igår:
"Bäst är den lugna munnen som oftast är bra i kontakten..."
Det är ju trevligt att få en sån kommentar när hästen känns långsam och stum och man känner att händerna är typ överallt. 😅
Men jag kan inte låta bli att tänka tanken att det var det enda som var bra. Haha.
Fick även den sedvanliga kommentaren om mer bärighet. Men alltså, det är Sjukt svårt att konvertera min Ålandsbåt till ens en mindre motorbåt. 😂 Det är nått vi kämpar med dagligen!

Jag är också kluven till 'nästa tävling' men mest för att jag verkligen inte vet om jag är rättvis mot hästen när jag inte rider mitt bästa. Och dessutom mår jag inte rulltårta idag... Vilket iofs var väntat.
Hon har dessutom varit väldigt 'stark i kontakten' på sistone och inte lika eftergiven/följsam så då känns det ju också 'dåligt i magen'.
Men apropå det så fick jag en lite udda domarkommentar igår:
"Bäst är den lugna munnen som oftast är bra i kontakten..."
Det är ju trevligt att få en sån kommentar när hästen känns långsam och stum och man känner att händerna är typ överallt. 😅
Men jag kan inte låta bli att tänka tanken att det var det enda som var bra. Haha.
Fick även den sedvanliga kommentaren om mer bärighet. Men alltså, det är Sjukt svårt att konvertera min Ålandsbåt till ens en mindre motorbåt. 😂 Det är nått vi kämpar med dagligen!
Kan tillägga att vi även, för första gången, fick en kommentar om att mellantraven var 'nästan för mycket' och alltså mer ökad. Hästen har knappt kunnat öka iöht innan så det är stort. 😁

Kan tillägga att vi även, för första gången, fick en kommentar om att mellantraven var 'nästan för mycket' och alltså mer ökad. Hästen har knappt kunnat öka iöht innan så det är stort. 😁
Sånt där är så kul! Med min förra häst kämpade jag med tvärningen i slutorna och det var så jäkla gött när jag till slut fick en kommentar om "på gränsen till för mycket tvärning", då vet man att man är på rätt väg och "bara" ska kalibrera känslan lite :D

Hur gör man ? 😂😂😂
Barb hade inte mycket till längningar i början men vi tränade dom på fart. Först måste de förstå påskjutet och verkligen trycka ifrån så det blir lite häng i frambenen. När de väl hittat den grejen så går det att utveckla ännu mer med styrka. Jag gör samma med Dio nu och just påskjutet har varit väldigt svårt för honom. Nu får jag några steg här och var där han börjar hitta rätt! Kommer nog ta ett år eller två till innan han kan länga riktigt 😅. Men nu får vi iaf 6.5 på längningarna och är domaren snäll har vi fått 7 också😁.

Barb hade inte mycket till längningar i början men vi tränade dom på fart. Först måste de förstå påskjutet och verkligen trycka ifrån så det blir lite häng i frambenen. När de väl hittat den grejen så går det att utveckla ännu mer med styrka. Jag gör samma med Dio nu och just påskjutet har varit väldigt svårt för honom. Nu får jag några steg här och var där han börjar hitta rätt! Kommer nog ta ett år eller två till innan han kan länga riktigt 😅. Men nu får vi iaf 6.5 på längningarna och är domaren snäll har vi fått 7 också😁.
Samma här, sliter med längningarna. Fille har inte riktigt löst tekniken för hur han ska bete sig med kroppen men det börjar så smått komma. Längningarna blir lite blygsamma än så länge och lite ojämna då han bitvis (:p) får till det, men vi kämpar på.

Åh jag fick också en kommentar en gång om mitt halvblod- tyckte jag fick till en helt perfekt mellantrav för en gångs skull. Då skrev domaren att jag hade ridit ökad trav istället för mellantrav som det ju skulle vara och fick därför nedslag. Så svårt det är att få till allt rätt alltså.

Tack! Vi rider lite så nu. Känner att ibland får vi till tekniken några steg. Hon är väldigt begränsad i sin gång överlag och bakbenen är bättre än fram som blir lite släpiga. Vi har jobbat endel med bommar i perioder och det gjorde nytta meeeeeen jag är ju så lat 😆 Det är nog lite samma här, behövs nått år till för att få till det.

Delvis kl,
Jag red faktiskt på kandaret idag för första gången sen innan fölet, så säkert två år sen. red några längningar och fick faktiskt en väldigt bra känsla. Jag håller knappt ens i stången men ändå kommer hon bättre i ramen och idag fick jag känslan av att hon tog i istället för flöt iväg snabbt. Det kanske är att hålla på från fel håll men ibland är det så skönt att få en bra känsla i det svåra! Ska försöka ta med mig den till tränset nästa vecka. Idag blev veckans enda dressyrpass för vi ska ta det lite chill i skogen och förhoppningsvis lite hoppning med en kompis på lördag 👍🏻

3A971732-6C84-498E-B2EF-F74BA0B5A00D.webp

Jag har anmält mig till tävling. Hon är nu riden två veckor sen vilan och är pigg som skrutt.
Passar på att rida en LC:1 då det är på hemmaklubben. Ser det som ett tillfälle att träna på bortaplan.
Hon är väl egentligen inte riktigt där. Jag sitter ju typ aldrig ner än i traven och i galoppen är hon helt klart mer bekväm när jag står upp. Men vi går väl in och rider runt, förhoppningsvis med rätta vägar :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
326
Senast: Blyger
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
588
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
11 866
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
4 5 6
Svar
108
· Visningar
5 639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gotland i början på mars?
  • Höjda elpriser
  • Julklappar 2024!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat