Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu när första uppsuttna galoppen är avklarad kan man väl kalla sig dressyrhäst? :)
Eddie är 4 år och vi har jobbat nästan uteslutande från marken sen han kom till mig i höstas men efter att han visades på Grevagården för några veckor sedan har jag börjat rida lite mer. Det är otroligt kul att ha en ung häst att utbilda igen, hade glömt hur mycket de kan utvecklas bara från pass till pass :love: Längtar verkligen till vi också ska börja tävla men det blir nog först nästa år. Till hösten kanske vi gör någon pay&ride eller onlinetävling :D

(Någon som vet hur man länkar/bäddar in från Instagram? Har för mig att jag sett någon inlägg här men får inte till den nu. Eddie finns på nordsvensken_eddie)

Nu när första uppsuttna galoppen är avklarad kan man väl kalla sig dressyrhäst? :)
Eddie är 4 år och vi har jobbat nästan uteslutande från marken sen han kom till mig i höstas men efter att han visades på Grevagården för några veckor sedan har jag börjat rida lite mer. Det är otroligt kul att ha en ung häst att utbilda igen, hade glömt hur mycket de kan utvecklas bara från pass till pass :love: Längtar verkligen till vi också ska börja tävla men det blir nog först nästa år. Till hösten kanske vi gör någon pay&ride eller onlinetävling :D

(Någon som vet hur man länkar/bäddar in från Instagram? Har för mig att jag sett någon inlägg här men får inte till den nu. Eddie finns på nordsvensken_eddie)

Tror inte det går att bädda in från insta, man får lägga länk bara😊

• Gilla
Reactions: AW
Vi kom iväg, lite spänd i början på uppvärmningen men börjar verkligen att lyssna på mig inne på banan även om där är läskiga saker att titta på. Det är lite som när hon gick löp, kunne vara super tittig och irriterande i träning men visste precis vad som gällde när det var allvar.
Men alltså efter allt prat i den här tråden om hur man kommer ihåg programmen började jag tänka i la1 och la halten på fel ställe inte bara en utan två gånger 🤦‍♀️ 🙈 Fick iaf ihop 64,63 % så resten var ok. La2 kom jag ihåg hele programmet men var inte tillräckligt noga med vägarna. 66.034 % där, typ 1 poäng från vinnaren. Är nöjd allt i allt över att ändå ligga där även om allt inte var perfekt. 😃 Lycka till ni som skulle iväg imorgon!

Dio och jag red programträning idag och gled igenom LA3. Jag blev lite för passiv men är så otroligt nöjd med hur avspänd han var! Han var pigg som en spigg och skritten var full av taktanslag. Det jag är absolut mest nöjd med är inridningen som var rak och stadig samt ryggningen där vi haft problem att ta oss ur på ett avspänt sätt. 65.4% och hoppas vi kan rida på runt det på måndag också!
Screenshot_20230429_205556_Gallery.webp

Vi kom iväg, lite spänd i början på uppvärmningen men börjar verkligen att lyssna på mig inne på banan även om där är läskiga saker att titta på. Det är lite som när hon gick löp, kunne vara super tittig och irriterande i träning men visste precis vad som gällde när det var allvar.
Men alltså efter allt prat i den här tråden om hur man kommer ihåg programmen började jag tänka i la1 och la halten på fel ställe inte bara en utan två gånger 🤦‍♀️ 🙈 Fick iaf ihop 64,63 % så resten var ok. La2 kom jag ihåg hele programmet men var inte tillräckligt noga med vägarna. 66.034 % där, typ 1 poäng från vinnaren. Är nöjd allt i allt över att ändå ligga där även om allt inte var perfekt. 😃 Lycka till ni som skulle iväg imorgon!
Förlåt 😂😂
Jag red igenom la:3 hemma idag och red inte fel meeeeeen fick samma känsla igen mitt i travdelen, vart fan ska jag? Hoppas sätta det imorgon. 😅

Funderar på att debutera MSV C:1 v.20………. Annars blir det v. 26 men hade varit spännande att se lite hur vi ligger bara.
Äh vi får se hur det känns imorn först o främst 👍🏻

Förlåt 😂😂
Jag red igenom la:3 hemma idag och red inte fel meeeeeen fick samma känsla igen mitt i travdelen, vart fan ska jag? Hoppas sätta det imorgon. 😅

Funderar på att debutera MSV C:1 v.20………. Annars blir det v. 26 men hade varit spännande att se lite hur vi ligger bara.
Äh vi får se hur det känns imorn först o främst 👍🏻
Jag skyller på trött småbarnsmamma 😂. Jag gjorde panikhalt 0,5 m efter C domaren säger till mig du ska ride serpentinerna först. Rider dom och gör halt igen vid A, inser när jag börjar rygga och domaren öppnar dörren igen att där också är en ökning till innan halten är vid C 😬. Var så nära att diska oss där men bet ihop och lyckades tom få ihop en 8 i galoppdelen senare. Förra gången hade jag ridit igenom dem så många gånger att hästen kunde dem vilket inte var optimalt det försökte jag undvika nu med resultatet att ingen av oss så kunde programmet 😅

Hoppas du får ihop det imorgon! 😄

Det har varit så himla av/på för mig och Nelly. Först pga min skada och sen en hovböld. Red igår igen men trots att vi körde ett lugnt pass mådde jag riktigt dåligt efteråt. Vet inte om det var för att jag hade haft en intensiv dag eller om ridpasset blev för hårt. Satt ned en del i traven och det har jag inte gjort tidigare.
Blev iaf lite osäker kring de tävlingar vi har inbokade. Om jag inte ens orkar ett lugnt pass som igår lär jag ju inte orka tävling.. Men är några veckor kvar innan jag behöver bestämma mig..

Det har varit så himla av/på för mig och Nelly. Först pga min skada och sen en hovböld. Red igår igen men trots att vi körde ett lugnt pass mådde jag riktigt dåligt efteråt. Vet inte om det var för att jag hade haft en intensiv dag eller om ridpasset blev för hårt. Satt ned en del i traven och det har jag inte gjort tidigare.
Blev iaf lite osäker kring de tävlingar vi har inbokade. Om jag inte ens orkar ett lugnt pass som igår lär jag ju inte orka tävling.. Men är några veckor kvar innan jag behöver bestämma mig..
Var rädd om dig! Antagligen är det huvudtraumat som spökar för dig. Lägg in vilopauser under dagen för dig och åk bara på tävling om du kan vila ordentligt både före och efter. Förstår känslan alldeles för väl, det är som att kroppen helt jobbar emot en.

Var rädd om dig! Antagligen är det huvudtraumat som spökar för dig. Lägg in vilopauser under dagen för dig och åk bara på tävling om du kan vila ordentligt både före och efter. Förstår känslan alldeles för väl, det är som att kroppen helt jobbar emot en.
❤️❤️❤️

Tidigare när jag har ridit så har jag nog tänkt att jag inte kommer orka så mycket, och sen ibland känt att jag fixar lite mer än jag trodde. Sista passen innan hovbölden red jag relativt ”lugna men normala” pass så jag tror att jag gick in med lite fel inställning nu. Tänkte att jag skulle ta det lugnt för hästens skull (iom två veckors vila) men tror jag var inställd på att jag skulle orka ett vanligt pass. Sen sa kroppen verkligen ifrån efteråt. Det var första gången jag fick så mycket symptom av ridning, huvudvärk och helt slut så fick sitta och vila ett tag innan jag ens orkade ta hand om hästen efteråt..

Ja jäkla skit alltså! Att ridningen funkat rätt ok innan har varit min räddning liksom. På jobbet känner jag mig som att jag bara glider runt för fixar inte att tänka särskilt avancerat mer än kortare stunder. Men men. Bara att lyssna på kroppen och försöka ha tålamod..😕

Har följt den här tråden så länge men aldrig skrivit i den.😉
Vill bara att ni alla ska veta, att tack vare alla era berättelser om era upplevelser på tävlingar, både bra och dåliga, har fått mig att våga anmäla mig till min första dressyrtävling!😁🙄😱
Är livrädd, mest rädd att jag ska skämma ut min häst, vet ju att hon klarar det.
Men mitt mål är att bara våga rida in på banan och förhoppningsvis kunna rida hela programmet. 😃

@Novalisa heja heja! Bara att köra!
@Ketrawzc kom du ihåg programmet? :D

Vi tog oss runt på 65,286% idag, till största delen var det 7or i programmet men ett par moment drog ner där det blev 4or, tex när han valde att vila ena bakbenet i halten till ryggningen istället för att stå på alla fyra fötter 😅 jag är jättenöjd ändå för det kändes inte för svårt utan det gick bra, men kan även gå bättre!
Sen är jag superglad över att Fille verkar tycka det är roligt att tävla nu, lite spänning såklart men det är mer bus-spänning än att han blir nervös/orolig.

@Novalisa heja heja! Bara att köra!
@Ketrawzc kom du ihåg programmet? :D

Vi tog oss runt på 65,286% idag, till största delen var det 7or i programmet men ett par moment drog ner där det blev 4or, tex när han valde att vila ena bakbenet i halten till ryggningen istället för att stå på alla fyra fötter 😅 jag är jättenöjd ändå för det kändes inte för svårt utan det gick bra, men kan även gå bättre!
Sen är jag superglad över att Fille verkar tycka det är roligt att tävla nu, lite spänning såklart men det är mer bus-spänning än att han blir nervös/orolig.
@villhöver jag kom ihåg båda programmen!! 😂 och grattis till fina procent!

Knapplån
I LB:3 tyckte jag att jag tappade lite bjudning så jag tröck på, tycker jag känner mig yvig och ostadig när jag rider så. men tydligen blev det jättebra för min tränare sa direkt ”vad bra du red” 😂 tvåa på 68,5%! ÖD stod utanför banan(en annan från förra veckan) och sa: vilken fin häst! Jättefint ridet! 🥰 så det kan ju inte se så rörigt ut som vissa delar känns.

I LA:3 flöt hon på bättre och jag känner det som att hon är mer framme för hjälperna och jag behöver inte rida lika mycket. Känslan är bättre men tydligen blir hon då lite lägre i fronten och lite tom. Min tränare frågade efteråt om jag förstår skillnaden och vad som händer och det gör jag. Jag behöver inverka lite mer men när känslan är bra så låter jag henne vara och vi båda blir bekväma i det som är lite ”lagom”.
65,7% och en till andraplacering iallafall!

Det som drar ner mest på våra procent är att vi får 6or på alla mellangångarter. Haflingern och piloten kan inte länga. Blir kort och hastigt. 🙄

Nu är vi lite sugna att debutera MSV C:1…….. v20 om jag får semester. Annars blir det v.26 och det känns som en evighet men kanske är det bättre.
Har kikat på programmet och visst är det lite lurigt med endel svårigheter. Eftersom haflingern är så kort i kroppen är det ibland svårt att få till bra böjning i bålen och det kan nog synas väl i skolorna samt att hon måste var väldigt ihop för att få till de enkla bytena. Vi kan, men frågan är om det håller på tävling. Så måste jag lära mig ett nytt program igen 🙈😎

271DB09A-9050-446F-B1D7-F53AFD14B13E.webp

❤️❤️❤️

Tidigare när jag har ridit så har jag nog tänkt att jag inte kommer orka så mycket, och sen ibland känt att jag fixar lite mer än jag trodde. Sista passen innan hovbölden red jag relativt ”lugna men normala” pass så jag tror att jag gick in med lite fel inställning nu. Tänkte att jag skulle ta det lugnt för hästens skull (iom två veckors vila) men tror jag var inställd på att jag skulle orka ett vanligt pass. Sen sa kroppen verkligen ifrån efteråt. Det var första gången jag fick så mycket symptom av ridning, huvudvärk och helt slut så fick sitta och vila ett tag innan jag ens orkade ta hand om hästen efteråt..

Ja jäkla skit alltså! Att ridningen funkat rätt ok innan har varit min räddning liksom. På jobbet känner jag mig som att jag bara glider runt för fixar inte att tänka särskilt avancerat mer än kortare stunder. Men men. Bara att lyssna på kroppen och försöka ha tålamod..😕
Ja det är verkligen piss. Sa senast idag att det är rätt värdelöst när ens personlighet inte alls rimmar med ens kropps begränsningar. Har tränat idag och jag rider inte så bra för stunden. Kroppen och huvudet är osynkat men Dio gör verkligen sitt bästa. Hoppas jag får ihop mig till imorgon. Har huvudvärk som är bra nära att gå över till migrän.

Ja det är verkligen piss. Sa senast idag att det är rätt värdelöst när ens personlighet inte alls rimmar med ens kropps begränsningar. Har tränat idag och jag rider inte så bra för stunden. Kroppen och huvudet är osynkat men Dio gör verkligen sitt bästa. Hoppas jag får ihop mig till imorgon. Har huvudvärk som är bra nära att gå över till migrän.
Ja fy. Du har ju verkligen haft otur och fått så långvariga besvär❤️

@Ketrawzc vi kanske möts i på banorna, om jag får för mig att tävla i år. Tror jag ska strunta i LA, jag gillar inte skänkelvikning :angel: Vi är typ i samma distrikt.

Var på Sura två gånger förra året. En gång vann vi, en gång kom vi typ sist. Det är en trevlig tävlingsplats.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
6 7 8
Svar
153
· Visningar
10 714
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
419
Senast: Blyger
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
780
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 803
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar