Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så är det ju hela tiden. Ungdomskvalen i hoppning är ju samma sak. Nordligaste kvalet brukar ligga på Strömsholm eller Sundbyholm. Dit har vi ca 90 mil. Vi har ett lag i elitserien. Ett år skulle det vara sex omgångar i grundserien. Då hade vi kört 300 mil bara för att genomföra den. Sen lägger de finalen i Falsterbo (150 mil enkel väg) och erbjuder 5000 kr i reseersättning för hela laget. Kvala unghäst är ju inte ens värt att försöka.
Japp, så är det hela tiden. Hopplöst och tondövt.

Lite som när det nu annonseras för en ”Sverigeturné” med ridsportens innovationer där det nordligaste stoppet är i Stockholm. Tar mig 4 timmar att åka dit. Inte görbart på en söndag…

Japp, så är det hela tiden. Hopplöst och tondövt.

Lite som när det nu annonseras för en ”Sverigeturné” med ridsportens innovationer där det nordligaste stoppet är i Stockholm. Tar mig 4 timmar att åka dit. Inte görbart på en söndag…
De fick ställa in senast de skulle varit i Umeå pga för få sålda biljetter. Så kanske därför de väljer att inte lägga något alls norrut. Samma sak som det var nån annan Sverigeturne där nordligaste stoppet var Gävle.

Fast vi som bor här uppe måste åka mer än en timme fast vi rider på mindre än 50% och hästen vägrar gå fram till domaren... 🙈 Inte så konstigt att det blir lite tävlat! I år har jag en tävling med kortare restid än 60 min. Vi skulle verkligen behöva träna på att tävla, men det är både dyrt och tar mycket tid!
Ja jag fattar det. Är väldigt tacksam över att ha det såhär lyxigt!

De fick ställa in senast de skulle varit i Umeå pga för få sålda biljetter. Så kanske därför de väljer att inte lägga något alls norrut. Samma sak som det var nån annan Sverigeturne där nordligaste stoppet var Gävle.
När de var i Timrå var det nästan fullt på läktaren! Så nog går det att arrangera även här.

Själv har jag kört runt 60 mil som längst, det var Connemara-SM med Barb. Nuförtiden håller jag mig väldigt nära hemmavid. Men om jag ska rida WE måste jag köra rätt långt.

Hovslagaren var ute idag och slog på skon som Fager tog av igår. Han var lite öm i tån där han trampat in tåkappan men annars såg det bra ut. Bara att vänta och se om det blir ngn böld eller inte.

Han drog också av skon på det ben han varit svullen i för att kolla hur det ser ut under sulan. Han är som lite småöm i hela sulan och troligen är det allt det blöta ute som gjort den mjuk och öm. Så när han skos nästa vecka ska vi experimentera med lite andra sulor och se hur det kan avlasta honom.

Jag är så glad och tacksam över min hovslagare som verkligen tar sig tid att analysera och är villig att testa nya saker

Hovslagaren var ute idag och slog på skon som Fager tog av igår. Han var lite öm i tån där han trampat in tåkappan men annars såg det bra ut. Bara att vänta och se om det blir ngn böld eller inte.

Han drog också av skon på det ben han varit svullen i för att kolla hur det ser ut under sulan. Han är som lite småöm i hela sulan och troligen är det allt det blöta ute som gjort den mjuk och öm. Så när han skos nästa vecka ska vi experimentera med lite andra sulor och se hur det kan avlasta honom.

Jag är så glad och tacksam över min hovslagare som verkligen tar sig tid att analysera och är villig att testa nya saker
Bra hovslagare är Guld värda!
Min står ut med mig och mina idéer och har gjort i nästan 15 år nu. Hon är fantastisk!
Samma med min veterinär, henne har jag hållt hårt i i 17 år. Helt galet!!

Jag älskar ju blingnosgrimman🤩. Har både samma du har och den lackade med ännu mer bling. Tycker definitivt det tränset är snyggast! Men visst kan en bli knäpp av en sån trivial sak som träns😅. Är toknöjd med Dios kandar, har byggt ihop ett WE-träns till pelhamet och så sitter vanliga bettet på ett brunt träns. Men kan ju inte tävla i brunt så idag har jag köpt ett beg svart rundsytt SD som jag ska ha mitt nya hjärtpannband på🩷Visa bifogad fil 117506
Det är väl lite av nöjet med att ha häst. Att få vara lite utrustningsnördig. 😆 Bara för att man Kan liksom.
Jag tänkte skaffa mig ett L'Unique framöver men just nu får jag nöja mig med de pannband jag har. Hästens sd-träns (Mystery men annan nosgrimma nu då)har hållt super i tre år så det får hänga med ett tag till. Det är heller inget fel på det pannbandet men omväxling förnöjer...

Vi tränade igår och det var så roligt!
Fille utvecklas mycket nu och det är roligt att känna hur han börjar bli starkare och liksom får koll på kroppen. Det är fortfarande främst galoppen som är lite jobbig för honom att få ihop men det händer saker med den hela tiden. Extra roligt är att tjurigheten från i vintras när det var kallt och jäkligt är som bortblåst och han är lika lättriden som vanligt. Vår och sommar är verkligen hans period - ju varmare desto bättre 😁
På söndag är det tävling och jag får se lite hur jag ska lösa det, mamma som brukar åka med mig är utomlands och kompisen som skulle följt med har pajjat ryggen (på nivå ambulansfärd) så hon är inte aktuell, och nästa reserv-medhjälpare går med dubbla kryckor så är inte heller till mycket hjälp 😅 Men jag har en till att fråga iallafall... Får locka med fika :p

Träning igår och det blev en hel del jobb med kroppsmedvetenhet. Det är ju inte helt lätt att övertala hjärnan om att när det känns som jag sitter helt snett och som om hästen har bakdelen för långt in och framdelen för långt ut, då är jag rätt ute. Sen att jag inte kan svänga så bra i den positionen än så länge får vi väl ta som nästa steg. Lyckades i alla fall göra några skrittpiruetter som fick godkänt när jag väl sorterat ut både mina och Barkas kroppsdelar. Kan hålla på med sånt pyssel hur mycket som helst när det kommer små aha-upplevelser då och då. :)

Träning igår och det blev en hel del jobb med kroppsmedvetenhet. Det är ju inte helt lätt att övertala hjärnan om att när det känns som jag sitter helt snett och som om hästen har bakdelen för långt in och framdelen för långt ut, då är jag rätt ute. Sen att jag inte kan svänga så bra i den positionen än så länge får vi väl ta som nästa steg. Lyckades i alla fall göra några skrittpiruetter som fick godkänt när jag väl sorterat ut både mina och Barkas kroppsdelar. Kan hålla på med sånt pyssel hur mycket som helst när det kommer små aha-upplevelser då och då. :)
Igenkänning på detta. Jag fick lite tips här i tråden några sidor tillbaka!

Minns när vi precis började med diagonalslutor och bakdelsvändningar i skritt förra vintern, jag tyckte jag ansträngt mig för att sitta rakt och sen efteråt ser jag det här hela tiden på videon🫣🤣
AC3ED857-C25B-44C6-A5FB-B8E09D494E08.webp

Igenkänning på detta. Jag fick lite tips här i tråden några sidor tillbaka!

Ska lusläsa. :)

Minns när vi precis började med diagonalslutor och bakdelsvändningar i skritt förra vintern, jag tyckte jag ansträngt mig för att sitta rakt och sen efteråt ser jag det här hela tiden på videon🫣🤣

Video är riktigt hemskt ibland. Min ena tränare är väldigt förtjust i kuggfrågor om just sits, han ser precis när jag tror att jag sitter på rätt sittben och har rätt axel längre bak, fast i själva verket gör jag tvärt emot. ;)

Hej!
Har läst länge utan att skriva! Roligt att följa er alla!
Jag Är en hoppinriktad hobbyryttare som precis börjat träna lite dressyr 🙂 långsiktiga målet är väl att starta någon fälttävlan i framtiden. Kortsiktigt mål är bland annat att kunna sitta i dressyrsadeln mer än 3 sekunder åt gången 🙊😂
Länkar till några klipp från senaste träningen 🙂
https://www.instagram.com/p/CrEFPayob__/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Ser ju lovande ut det där! Klart ni ska våga er ut på någon fälttävlan snart ☺️. Tjuvkikade lite på din insta och såg att du tränar hoppning för min kompis. Kul! Är lite avis 💕

Vi ska äntligen ut på säsongens första tävling på lördag. Hoppas dock hon inte tar humöret från dagens uteritt med för så tvivlar jag på att vi kommer runt en dressyrbana på nytt ställe :sneaky: 👻
Tur vi ska starta både la1 och 2 iaf så finns där en chans för att hon har tittat klart i klass 2!

Tack 😍
Ja! Va kul! Julia eller Sanna?😀
Julia ☺️. Vi är barndomsvänner och våra mammor är goda vänner. Köpte t om en B-ponny av dem när jag var typ 10. Jag tränade för henne tidigare innan hon byggde eget ridhus. Bor inte i samma stad längre och när hon inte längre ville åka blev det lite långt för mig tyvärr.

Sorry off topic!

Senast ändrad:
Är så glad att jag bytte program till tävlingen! Ridit igenom LA3 ikväll och Dio kändes absolut fantastisk 😍! Nu är det som inte roddigt och svårt att rida programmet utan han känns så fin på hjälperna. Tom ryggningen och halterna var fina ikväll🤩. Lite svårt med bjudningen i skänkelvikningarna men det är ingen katastrof. Hoppas hoppas hoppas jag kan hitta lite av denna ridkänslan på tävlingen!

Är så glad att jag bytte program till tävlingen! Ridit igenom LA3 ikväll och Dio kändes absolut fantastisk 😍! Nu är det som inte roddigt och svårt att rida programmet utan han känns så fin på hjälperna. Tom ryggningen och halterna var fina ikväll🤩. Lite svårt med bjudningen i skänkelvikningarna men det är ingen katastrof. Hoppas hoppas hoppas jag kan hitta lite av denna ridkänslan på tävlingen!
Önskar dig stort lycka till!! Jag rider också LA:3 på söndag och hoppas komma ihåg programmet 😂🙈 egentligen passar det oss bra, ett roligt program! 😃

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
6 7 8
Svar
152
· Visningar
10 671
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
419
Senast: Blyger
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
780
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 803
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar