Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad har ni för kandarstänger? Så dyrt att prova sig fram 😫
Båda mina går på riktigt billiga stänger. Dio en väldigt smal som jag hade kvar sen Barb gick lite på kandar. Trodde ju aldrig han skulle funka på kandaret så testade på vinst och förlust. Han går väldigt bra på den men vill prova en Trust Innosence stång eftersom han funkar så fint på pelhamet från Trust.

Zacke går också på en riktigt billig rak stång som jag köpt på hästnet😁.

@Piaff Vad tråkigt med Fumo, ni var ju verkligen på gång nu!

Båda mina går på riktigt billiga stänger. Dio en väldigt smal som jag hade kvar sen Barb gick lite på kandar. Trodde ju aldrig han skulle funka på kandaret så testade på vinst och förlust. Han går väldigt bra på den men vill prova en Trust Innosence stång eftersom han funkar så fint på pelhamet från Trust.

Tror inte det är nåt allvarligt, men han var liksom stel och hård i munnen och det är inte likt honom ALLS.

Verkligen en super bra känsla idag. Testar nytt bett på anmodning från hästtannläkaren och super nöjd än så länge 😁 hon kändes väldigt fin och mjuk i kroppen efter behandlingen också. Avslutade passet med min kompis fick hoppa upp och trava lite på lina. Hon skötte sig galant med honom och även rådjur som sprang runt i skogen bredvid ridbanan va inga problem. Hon tittade lite på dom och sen skötte Hon sig som en stjärna. Idag va Hon riktigt dyr 😻❤️ Hon har utvecklats så mycket på detta året och kände mig otroligt glad över dagens pass.

Fortsatt hopputbildning med en stallkompis som pilot. Igår hoppade de en liten bana för första gången! Nelly har väldigt roligt, så kul att se utvecklingen för varje tillfälle👍
31AB87B9-3512-4CF5-92E0-D7E1D7357FCF.webp

Nästa vecka ska vi förmodligen åka och hoppa på bortaplan. Hoppas att det ska hjälpa henne även till dressyrtävlingarna då hon tycker det är så himla läskigt på nya platser.

Hjälp, har beslutsångest!! Har en inbokad dressyrträning på tisdag med en ny tränare som jag länge velat prova att rida för.

Har varit ordentligt sjuk i vintras och har inte tränat sedan typ oktober förra året. Vi har precis börjat komma igång ordentligt men är inte på 100% än och jag har lite utmattningssyndrom i botten som gör det svårare att ta sig iväg.
Nu har jag idag blivit erbjuden att vara med på we träning imorgon, jag har aldrig provat we men har varit nyfiken länge. Träningen är ganska nära, ca 30 min med transport och hästen lättlastad. Men jag vet inte om det är dumt och jag blir för trött för träningen på tisdag som jag känner är viktigare egentligen. Hur skulle ni tänka?

Hjälp, har beslutsångest!! Har en inbokad dressyrträning på tisdag med en ny tränare som jag länge velat prova att rida för.

Har varit ordentligt sjuk i vintras och har inte tränat sedan typ oktober förra året. Vi har precis börjat komma igång ordentligt men är inte på 100% än och jag har lite utmattningssyndrom i botten som gör det svårare att ta sig iväg.
Nu har jag idag blivit erbjuden att vara med på we träning imorgon, jag har aldrig provat we men har varit nyfiken länge. Träningen är ganska nära, ca 30 min med transport och hästen lättlastad. Men jag vet inte om det är dumt och jag blir för trött för träningen på tisdag som jag känner är viktigare egentligen. Hur skulle ni tänka?
Alltid svårt att veta vad man kommer orka..
Jag är ju också i ett läge där jag måste hushålla på krafterna och hade valt den nya tränaren utifrån det du beskriver.

Alltid svårt att veta vad man kommer orka..
Jag är ju också i ett läge där jag måste hushålla på krafterna och hade valt den nya tränaren utifrån det du beskriver.
Ja det är så svårt, samtidigt så vore det så kul och försöker tänka att jag kanske inte ska göra så stor grej av det. Det är ju bara en prova på, på väldigt basic nivå sas så kanske ska försöka tänka att det inte är värre än att åka till ridhuset för att rida..

Ja det är så svårt, samtidigt så vore det så kul och försöker tänka att jag kanske inte ska göra så stor grej av det. Det är ju bara en prova på, på väldigt basic nivå sas så kanske ska försöka tänka att det inte är värre än att åka till ridhuset för att rida..
Hur har du reagerat på liknande saker innan? Realistiskt att det inte tar mer än en vanlig resa till ridhuset?

Hur har du reagerat på liknande saker innan? Realistiskt att det inte tar mer än en vanlig resa till ridhuset?
Helt ärligt så blir jag väldigt hjärntrött av att åka och träna så egentligen är det inte optimalt. Men ringde nu iaf en vän som har lovat att komma och hjälpa till med allt runtomkring så då blir det ju väldigt mycket enklare. Det brukar gå i rasande fart när hon har hjälpt till förut så då kanske det inte blir så ansträngande. Hatar verkligen detta att inte kunna göra saker som dom flesta andra! Vill ju oxå kunna åka på träningar/tävlingar och ha kul utan att vara typ däckad en vecka efteråt. Jag har även gjort en deal med min stallkompis som jag delar lösdrift med så kommer vara stall ledig onsdag torsdag så får försöka vila och ta igen mig så mycket det går då och ha låga krav några dagar efter.

Jag har snöat in helt på Fagers bett sen ett par år tillbaka :angel1:
Tidigare hade jag mest Sprenger men de väger otroligt mycket mer, även jämfört med Fagers sötmalmsbett. De två senaste hästarna jag passat in kandar på har båda blivit väldigt fina på kandarstänger i titan. Den första gjorde jag kopplingen med lätt bett redan på träns och sen blev det även kandar i titan. Den andra hade ett Sprengerkandar och blev väldigt mycket lättare i kontakten och kom fram bättre med nosen.
Kanske inte exakt det svar du ville ha men hoppas att det kan hjälpa lite :)
Jag kikar faktiskt på deras stänger. 2000kr🙈
Hittade en begagnad sprenger som såg trevlig ut också, där kan man ju få tillbaka stor del av pengarna om man säljer den igen.
Mvh snål 🤣

Om du får hjälp med logistiken så fungerar det kanske? Jag har tagit mycket hjälp med att köra till tävlingar för jag blir onödigt trött av bara körningen. Det är ändå några dagar mellan träningarna och då kan du förhoppningsvis lägga in ordentligt med vila däremellan.

Det är verkligen frustrerande när en måste hålla på att planera utifrån sin egen ork. Saknar verkligen att kunna vara impulsiv.

Hur smal är din stång?
Nu beställde jag en fager 14mm/5cm men googlade lite och hittade ju 12mm. I en ponnys mun spelar det kanske stor roll.

Köpte hem en fager. Men nu vill jag ha en 12mm. Kikade på sprengers Satinox men de med 5cm skänkel finns bara i 11,5😮‍💨
Sprenger skriver att man ska ha 1cm kortare stång än bridong. Fager skriver 1cm längre. Jag har lärt mig 1cm längre och har det nu.
Törs jag köpa en 11,5? Alltså lika lång stång som bridong? Köper jag 12,5 är skänkeln 7cm och hade velat ha korta såklart men behöver ner på 11,5 då.

Om du får hjälp med logistiken så fungerar det kanske? Jag har tagit mycket hjälp med att köra till tävlingar för jag blir onödigt trött av bara körningen. Det är ändå några dagar mellan träningarna och då kan du förhoppningsvis lägga in ordentligt med vila däremellan.

Det är verkligen frustrerande när en måste hålla på att planera utifrån sin egen ork. Saknar verkligen att kunna vara impulsiv.
Jag fick hjälp och det var superskönt att inte ha allt kvar när man kom hem. Just nu försöker jag bara ta mig till duschen och imorgon ska jag inte göra ett skit utan bara ta det lugnt!

Idag har jag varit domarsekreterare på tävling.

Mkt intressant och roligt. Speciellt eftersom det var lite högre klasser än jag skrivit förrut (och definitivt högre än vad jag rider. Det var LA för ponny, FEIs lag och mästerskapsprogram för ponny, children och junior samt Prix st Georg. Mkt intressant. Speciellt eftersom domaren jag skrev för var duktigt och tog sig tid (emellanåt) till att svara på frågor och klargöra saker.

Köpte hem en fager. Men nu vill jag ha en 12mm. Kikade på sprengers Satinox men de med 5cm skänkel finns bara i 11,5😮‍💨
Sprenger skriver att man ska ha 1cm kortare stång än bridong. Fager skriver 1cm längre. Jag har lärt mig 1cm längre och har det nu.
Törs jag köpa en 11,5? Alltså lika lång stång som bridong? Köper jag 12,5 är skänkeln 7cm och hade velat ha korta såklart men behöver ner på 11,5 då.
Jag har också sett båda varianterna på flera olika ställen. Min hästtandläkare och säger bridong som vanliga bettstorleken. Stången kan vara längre eftersom att den är rak, gör ingen skada om den inte ligger perfekt i munnen.

Nä nu har jag bestämt mig att hålla min plan till nästa helgs tävling. Blir LB2 på lördag och LB2+LA3 på söndagen. Vill verkligen hitta den där bra känslan som jag vet att vi kan ha! Dressyrade lätt I ridhuset ikväll och hittade tillbaka mer och mer till det där fina framåtläget jag älskar att kunna rida i💖.
20230507_205643.webp

Börjar komma i gång på riktigt nu och jag börjar våga komma till ridning. Hon är så otroligt ridbar så får passa mig att jag inte begär för mycket.
Nu till dagens I-landsproblem. Har ju anmält till tävling. Har just nu bara en ljusbrun hoppsadel. Ska jag tävla med mitt svarta SD-design träns eller med den bruna Micklemkoipan? Har just nu inga tyglar till SD-tränset så då måste det inhandlas. Vill antingen ha läder med stoppar eller med gummiinsida. De måste vara smala och inte kosta en förmögenhet
344293416_1244287159560067_2045830573548422221_n.webp
. Förslag?

Börjar komma i gång på riktigt nu och jag börjar våga komma till ridning. Hon är så otroligt ridbar så får passa mig att jag inte begär för mycket.
Nu till dagens I-landsproblem. Har ju anmält till tävling. Har just nu bara en ljusbrun hoppsadel. Ska jag tävla med mitt svarta SD-design träns eller med den bruna Micklemkoipan? Har just nu inga tyglar till SD-tränset så då måste det inhandlas. Vill antingen ha läder med stoppar eller med gummiinsida. De måste vara smala och inte kosta en förmögenhetVisa bifogad fil 118394. Förslag?
Jag köpte nyligen tyglar från lippo med dolda stoppar, väldigt nöjd! Ville ha smala tyglar med täta stoppar. Har tidigare haft smala med stoppar och gummiinsida från hööks men tröttnat på att hon får så mkt tygelskav på vintern..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
326
Senast: Blyger
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
588
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
11 866
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
4 5 6
Svar
108
· Visningar
5 637

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka