Dressyrsitsen

Sv: Dressyrsitsen

Jo jag förstår hur du menar, tror jag, och håller med.

Motstånd är inte bra ord, men snarare signalerar eller vad man ska säga, när och där det behövs, så att det blir det där "samtalet" som True_blue skrev.

Jag tycker att det fungerar sämre när jag är splittrad och inte fokuserad, då blir det "otakt" eller vad man ska säga i kommunikationen. OCh det är nog just det som är så SVÅRT som jag skrivit om att när man får in det där trycket och laddningen så blir jag lite ställd eftersom det är något nytt när det händer (ett"snäpp" till liksom) och i det läget finns inte utrymme att komma i "otakt" i kommunikationen när hästen är så "på" och kvick.:cool:

Malinsky:
Om jag fattar rätt, hur du menar, så kan man välja genom att flytta sin vikt en aningens aning och hästen följer, det är EN del av det som jag tror biffen (o jag) menar, tex. Den här dialogen med hästen.

Om jag inte fattar fel nu.....och om nån fattar vad jag menar:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Dvs när hästen är där man vill att den ska vara är man med den i rörelsen och när man vill inverka/påverka den att ändra riktning/ställning/böjning etc, så lägger man till vissa motstånd för att visa vägen. När hästen följer vägen så blir man följsam igen för att ge maximal rörelsefrihet.

Ofta räcker det ju i det läget att som ryttare ändra position (handlar ju bara om mm ibland)

ja det var ju en hundrafalt bättre vinkling/förklaring av det hela kanske, :o och jag håller med!

japp, delvis (tror jag :o )

å delvis kl
Hur gör jag för att hästen ska ta mer vikt bak, var hamnar tyngdpunkten (centreringen)?

Om man bara har en följsam sits - sker ingen inverkan och man har lämnat över rodret till hästen. Men jag tror att helt följsam är bra för att kunna utgå från det och inverka därefter.

Sen tror jag att man inte skapar motstånd, utan man stänger för vägar och öppnar dit man vill att hästen ska gå.

å delvis kl
Hur gör jag för att hästen ska ta mer vikt bak, var hamnar tyngdpunkten (centreringen)?

Om man bara har en följsam sits - sker ingen inverkan och man har lämnat över rodret till hästen. Men jag tror att helt följsam är bra för att kunna utgå från det och inverka därefter.

Sen tror jag att man inte skapar motstånd, utan man stänger för vägar och öppnar dit man vill att hästen ska gå.

*flummar vidare, stoppa mig gärna om jag bär i väg o börjar skriva gallematias*

För att få tyngdpunkten mera bakåt tycker jag faktiskt att det (under förutsättning att hästen är "med" dig och lyssnar på din kropps rörelse, tänker framåt men följer fint i böjningar etc) kan räcka med att tänka att tyngdpunkten är långt ned, centrerat i form av ett tungt/rullande klot. Detta klot snurrar bakåt dvs rygg-rumpa in-under-dig tänk. Dvs. kraften kommer bakifrån o fram.

Att påverka/begränsa hästens rörelser kan ju räcka med att låta dina egna höfter röra sig lite seeegare. Du är fortfarande följsam men med aningen motstånd.

Ang. överlämna rodret så håller jag inte riktig med, det är ju så att du tillåter hästen röra sig så fritt den kan förmå under ryttare, du underlättar så mycket som du kan efter dina förutsättningar.
Du tillåter hästen att röra din kropp.
Om det bär iväg åt "fel" håll så inverkar du. (därav mitt dåliga ordval motstånd, kanske skulle vara begränsar istället)

å delvis kl

Om nu hästen trampar på bra kan man via halvhalter o sen mer distinkt sätesridning o gärna ngt snabbare takt- för att få den att samla sig lite, men ändå hinna bli luftigare i rörelsen.
Det är ju där som vi dödliga inte känner av innan den tappar o kan antingen sabba det pga AV inverkan eller bristen av dito.

Jag tror inte att en inte utbildad eller en som har inte har väldigt lätt för sig, går att först rida följsamt- hästen är piloten till att i nästa stund - inverka.

Däremot att man först inverkar o sen bara inverkar pyttelite.

ja, så blir det väl. Det jag menar är att JAG som ryttare (not so good) behöver känna: Hur känns det när jag inte inverkar - hur förmår jag kroppen att våga följa med i alla rörelser utan att hämma hästen, och när jag inverkar - VAD gör jag (och när...) Men självklart inverkar jag bara av att sitta på hästen, det jag svamlar om är nog en totalt följsam sits och en sits som inverkar.

Man kan ju inte inverka hela tiden, hästen måste få vara ifred också. Fast man kan väl aldrig undkomma inverkan av takten och ramen framtill... *spåååneri*

Jag rider som en kratta, men jag har upplevt känslan - någon sekund här o några sekunder där. Men jag är i huvudsak en sopa och hänger inte med, timingen stämmer inte, vi missförstår varann, hästen gör för mycket/för litet för att JAG brister hela tiden, mina händer är felplacerade, en skumpande gump, sad story..

Det jag flummar runt om handlar om en "känsla" som jag har fått uppleva små glimtar av trots mina brister... antagligen har jag en bussig kuse. Men ju större koll jag har på min egen kropp och vad den gör medvetet OCH omedvetet - desto bättre förstår jag min inverkan och hur den påverkar hästen. Och att i de bästa stunder så räcker tanken -för kroppen ändrar postion så pass att hästen känner det - trots att man är omedveten om det.

Ramen har man ju, och som sagt klart att man inverkar så snart man sitter upp.

Bussig kuse - på sätt och vis. Min kära vän har bestämt att om ryttaren inte använder sitsen så väntar han tills signalen kommer. Mao - står still och väntar. Mycket lärorikt! OCH man får vackert se till att vara smidig och på rätt humör, annars blir det ingen bra ridning. Samtidigt bussigt! Han ställer skyhöga krav och gör inga undantag.

Men rider du utan hjälpgivning:confused:

Sätta igång till trav gör mina med bara en magspänning- för att jag har lärt dem det.

Jag förstår faktiskt inte vad du menar. Jag menar bla "magspänning" när jag pratar om sits. Vet inte om du bara är polemisk?:cool:

"Men rider du utan hjälpgivning

Sätta igång till trav gör mina med bara en magspänning- för att jag har lärt dem det."

Fast här delade iallafall jag upp det enligt Majolas skiss.
Att separera inverkan från hjälpgivning.

Det jag menar med bussig i detta fall är att han gör rätt, trots att jag gör en hel del fel (även om vissa bitar är på plats just då - annars skulle han inte gå som han gör) Och det är klart att det är en nackdel, på sitt sätt.
Men det jag menar är inte att ÅKA häst mellan inverkan, utan mer en medveten följsamhet, med beredskap att justera. *äh, vad det är svårt att förklara ridning*

Malinsky: Ok, en kratta kanske är lite stelare, jag faller nog mer isär..

Senast ändrad:

Inverkan är allt som görs med sitsen o hjälpgivning med lemmarna.

Mackan eller malinsky brukar vara bra på att förklara på hur jag menar.:o:bow:

Jag har en liten annan fråga ang. sitsen: mitt problem det senaste halvåret är att jag "slår sönder" underlivet :cry: Jag försöker verkligen att följa med i travrörelsen men min tränare säger att det antagligen är sadeln som stiger för mycket för snabbt mot framvalvet för att passa mig. Problemet är att jag inte kan byta sadel - är enbart medryttare - och att jag i slutet av ett pass kan ha så ont att jag istället "sitter emot" rörelsen och försämrar det jag byggt upp under passet, både för mig och hästen. Är det någon som har liknande problem och som kan tipsa mig om hur jag i alla fall ska kunna rida i sadeln. Om jag jämför ägaren och mig har jag större rumpa som får mig att sitta längre fram i sadeln...:eek:

Använd en rumpvärmare i fårskinn eller en gelésits.

det är hemskt att få ridsår "där fram":eek:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?
  • Selenbrist

Omröstningar

Tillbaka