Dressyrsadel

MiniLi

Trådstartare
Jag älskar egentligen min dressyrsadel, har en Crown Jessica, men har börjat fundera över att jag kanske vill ha en ny..
Min sadel är väldigt skön men jag skulle vilja ha mer stöd. Ni vet en sån sadel som man bara kan sitta rätt i, utan att flaxa omkring ;)

Jessican ligger bra på hästen, förutom att den kanske ligger an lite lite mot bogbladet. Inte så att det stör men friheten skulle nog kunna vara lite bättre..

Har ni några förslag på en dressyrsadel med mycket stöd, som placerar en rätt, och som är liknande Crown Jessica i bommen.
Gärna i liknande prisklass också..

Sv: Dressyrsadel

Var är alla sadelexperter när jag behöver dem? :D

/Line_N som har tråkigt och dåligt tålamod..:p

Jo jag har kollat den men där står bara passform från hästens sida..

Vill gärna ha tips på sadlar som ni bukare tycker ger ett bra stöd att rida i..

:)

OKej efter att ha tittat lite i sadellistan så har jag ett par märken jag skulle vilja ha synpunket på..
Hur är de i kvalite?
Hur mycket stöd? Vilka modeller tycker ni bäst om..
osv osv

Albion
Frank Baines
Equipe
Jensen
Clincher
Morris o Nolan
Knights
Cliff Barnsby
Amerigo

Jag tycker att man får mycket stöd av Jessican? Den har ju ganska stora knästöd. Iofs är ju jag van att rida i sadlar med mindre stöd (hatar att bli fastlåst i sadeln, då kan man ju inte inverka)...

Morris&Nolan sitter man ju totalt fast i, så den kan du ju testa om du vill ha mer stöd.

Har själv en Frank Baines reflex, den har rätt ganska stora knästöd men lagom djupt säte så den tycker jag ganska bra om.

Senast ändrad:

Jo visst får man stöd men jag vill ha mer! :)

Okej det ska jag lägga på minnet ang M&N och FB

Tack

Jo det är ju ett alternativ men då kommer jag upp i pris..
Har tänkt mig köpa begagnat.. (för du menade väl att betälla ny?)
Men är det någon som vet vilka crown modeller som ger mer stöd?

Jag hade en FB Capriole till min gamla häst.

En sadel som var hyfsat djup i sätet, med bra knästöd och placerade en rätt på en gång. Superskön sadel att rida i som har en rätt bred midja.

Provade även en M&N, den har rätt rejäla knästöd, skön att rida i, med lite grundare säte än capriolen.

Aha okej =)

(Mia hade hört att det skulle komma sadelmänniska i december :banana:)

Liknande trådar

Utrustning Har ridit i stallägarens gamla County connection senaste halvåret. Den ligger bra och både jag och hästen trivs. Har letat sen dess...
Svar
2
· Visningar
434
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: __sofia__
·
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 842
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 705

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat