Dressyrsadel

J

Jappalou

Hej!
Jag är 170cm/55kg och ska köpa dressyrsadel. Vet dock inte vilken sitsstorlek. Skiljer det sig mycket mellan sadlarna? Kommer en 17tum vara okej även om jag väljer en djupare sadel?
Funderar på en Wintec Isabell Werth, Cair (syntet)

Vad tror ni?

Sv: Dressyrsadel

Det bästa är ju att prova dig fram. Olika sadlar upplevs olika stora även i samma storlek. Jag har 38 på byxor och min bak passar bäst i 16,5". dock har jag så långa ben att det inte finns kåpor som räcker då så därför blir det 17". (man kan ju specialbeställa vissa märken om man vill ha säte och kåplängd så det blir perfekt)

Det är främst överskänkelns längd som avgör vilken tumstorlek du behöver. Jag är 165 lång, storlek 36/38 i byxor. Följande märken och storlekar har passat mig bra:

Spalding 17,5" (dressyr)
Jaguar 18" (dressyr)
Jacson Santa Cruz 17,5" (hopp och dressyr)
Pessoa Don Neco 16,5" (hopp)
Anky Salinero 17" (dressyr)
Amerigo Alto 18" (dressyr)
Butet 18" (dressyr)
Morris and Nolan 17,5" (dressyr)

Så, prova dig fram!

Jag har en Wintec, som du kollade på. Tycker den är väldigt behaglig att rida i, har 36-38 i ridbyxorna. Men som sagt, det är bara att prova sig fram :) :idea:

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 598
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 006
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar