Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Nej jag tolkade det inte som att du höjer dig själv till skyarna pga det. Vi tolkar det bara annorlunda. Du, Waco mfl? säger att ni kan få 100% av hästen inne på tävlingsbanan som den är hemma.

Jag säger att jag har aldrig träffat någon som håller med om det.

Jag såg en intervju med Kyra på TV nyligen. Inte ens hon har upplevt det förutom vid ett fåtal tillfällen under sin ryttarkarriär. Sen har hon naturligtvis gjort massor med bra tävlingsritter men bara, enligt henne själv, ett fåtal där hästen har varit med henne på samma sätt som hemma.

Min häst är väldigt cool på tävlingplatsen och känns bara lite mer taggad än hemma . Dock blir den ganska stressad och uppjagad hemma innan vi kommer iväg...vet ju direkt vad som är på G när man börjar knoppa o har kört fram släpet.

Nu tror jag visserligen att det där med 70 starter per år måste vara helt unikt. Går man in på tävlingsdatabasen så är det ju ingen som har så många starter. Runt 40 tror jag de hade som hade varit mest aktiva. Hur fasen man nu ens hinner med det. Har folk inget liv?:p

*kl*
Vi ska inte prata om användare som inte själv är delaktiga (läs forumreglerna).

Om man sitter och letar upp gamla trådar för att hitta "gammal skit" kanske man ska fundera över sig själv.

Forsätt gärna skriva inlägg i denna tråd, men de inläggen ska handla om annat än de som startar många starter/enskilda användare.

/break_a_leg, moderator

Jag sökte i gamla trådar och jag måste undra om du kallar det hetsjakt att tycka det är totalt vansinnigt med 65-70 starter på ett år med en enda stackars häst:crazy:?
F ö är väl Leo skadad, (och nej jag är inte förvånad).:cry:

Vilka trådar hittade du det i?

Jag minns diskussionen men inte allt som skrevs, så jag sökte också men hittade inga trådar med den infon alls, förutom denna.

Jag håller med om att det är väldigt stor skillnad på vilka som får hurrarop och vilka som får burop.
...
Ibalnd känner jag att jag inte passar in och jag vet att många andra inte heller gör det eftersom vi helt enkelt rider för att det är kul.

Rent generellt men samtidigt lite svar på det du skrev. Klart det är skillnad på folk och fä... Se bara på nykomlingarna som lägger upp bilder/filmer. Allt som oftast får de inga svar pga att de inte har hängt på buke tillräckligt länge och/eller har inte tillräckligt många inlägg.

KL

Om det nu skall handla om annat än att leta gammalt skit i gamla trådar, så kan man ju undra varför vissa ändå väljer att göra det...

Ja det är väl bara vi andra kassa ryttare som inte har hästarna lika avspända på tävlingsbanan som dom är hemma..

Inte Patrik Kittel heller tydligen. Han sa på clinicen i går nått om att han får 80% på framridningen och bara 45% på banan ? Jag trodde han skämta först men, nåja om scandic bara går på 50% på banan så måste det vara en dröm att se den hemma :d

Kyra skrev väl nått liknande i hennes bok om jag inte minns fel, det var så längesedan jag läste just det kapitlet.

Jag minns diskussionen men inte allt som skrevs, så jag sökte också men hittade inga trådar med den infon alls, förutom denna.

Jag undrar faktiskt samma sak som dig. Jag har sökt och inte hittat tråden...

Det luktar ju unket lång väg...

Kan man ju lugnt säga NU när dressyrgnägg bara har 2 sidor helt plötsligt :angel: Allt annat verkar ju vara bortplockat. Det är kanske så moderatorerna löser sina uppgifter nuförtiden.. plockar bort trådar för att sedan ställa användare mot väggen och fråga vart dom är :mad: Rena stalinfasoner ju :eek:

Dessutom läste jag förra snacktråden bara för en-två månader sedan och där hittade jag just den nämnda diskussionen. (ja jag har jäkligt tråkigt ibland när jag jobbar natt).

Men det kan ju inte vara så att alla får mycket mindre och rider runt på spända hästar - då skulle inte sporten växa utan krympa.
Jag köper att alla hästar inte ger allt de kan på banan - men att alla är direkt spända - då använder jag kanske ordet spänd på något helt galet sätt än övrigt folk.

Försökte svara detta igår men då kraschade tydligen buke...:eek::D Men i vilket fall:

Breccia; Jag tror ärligt talat inte alls att folk blir bortjagade från dressyrbuke. De människor som lämnat här är såna som bara vill bli beundrade och som inte tål någon som helst kritik. De lägger ut bilder och filmer o förväntar sig att vi alla ska ned på knä o :bow::bow:. När det inte händer så drar dom på sig martyrtröjan, "ska minsann lämna buke när ni är så elaka" och sen är cirkusen igång.

Detta är ju ett forum med lika många åsikter som användare o man får vara beredd på både bu o bä om man lägger ut film/bild här. Enda gången man kan känna sig ganska säker på att alltid få :bow::love: är om man heter Lancet! Vi övriga får nog erkänna att det finns både det ena o det andra att jobba med...:)

Från det ena till det andra...om en klubb vill ha en clinic men inte har råd med Kittel, vad har ni för förslag på dressyr människa, känd förstås, som är bra på att hålla clinic?

Tillägg från moderator:
Skicka förslag direkt till Novali så behöver det inte bli namndiskussioner i tråden.

Senast ändrad av en moderator:

jag håller inte med, i stor del - visst är det så, men det kan inte ligga på de som konstant blir påhoppades ansvar, jag har svårt att tro att de som dessutom bete sig så ruskigt illa mår något vidare själva, antingen är det väl avundsjuka eller så gillar man att jävlas. sjukt skumt hur som haver. jag har aldrig förstått det hela och kommer aldrig förstå, jag säger inte att man inte ska kritisera men det hamnar alltid på en så larvigt låg nivå att man undrar vad syftet egentligen är.

ang clinic beror det väl lite på hur känd också? alltså vi vilket mått mätt är man så pass känd att det drar publik? de flesta som rider internationellt kostar nog därefter också, kan vara svårt att få det att gå runt om man har en liten klubb antar jag.

Ja du, dels har jag sett den för inte länge sen, för då fanns den, därför mindes jag den, förstår du. Men sen ska man veta att det mesta på internet finns sparat och kan komma upp vid sökning, men kanske inte via bukes sökfunktion,:p Särskilt det som nyligen tagits bort, så har du lärt dej nåt nytt idag;)

Jag tycker faktiskt inte att folk är så hemskt elaka här. Jag orkar inte leta upp den gamla tråden men var det inte bara så att några användare ifrågasatte hur många tävlingsstarter per år/tävlingsperiod som är rimligt på en och samma häst medan några andra tyckte att det var jättebra och käckt.

Om man startar samma häst 70 gånger på ett år så är det unikt och självklart ställer sig många frågande till det. I år har den som har flest som det ser ut nu enligt TDB 43 starter.

Dessutom undrar jag varför det är ok för dig att vara så oerhört kritisk medan andra inte får vara det? Du skräder ju inte heller orden precis. När man läser vad du har skrivit så verkar ju större delen av bukes användare ha felridna,felmusklade, feta hästar. Tror du någon är sugen på att lägga ut film efter det påhoppet? Och är det feta,felridna och felmusklade enligt din åsikt eller är det ett faktum att de är det?

När du la upp det "Jag sökte i gamla trådar och..." så tolkade jag det som att det var något du gjort nu, och här på buke. Visst finns det kvar cachar som man kan finna på google bland annat, men jag kan villigt erkänna att det inte är något jag trodde att vanliga användare gjorde över sånthär, utan att det var mer något man hittade av en slump när man googlade något (eftersom buke alltid kommer upp då :p ) eller psykopatvarningsex som snokar på sina fd... Men då får jag ändra uppfattning till att det är något som används mer medvetet av fler än jag trott.

Du umgås med fel folk! :D

Ja om Kyra, Patrik, mfl duktiga ryttare är fel folk så skulle jag gärna göra det:D De säger nämligen just detta om tävling/träning.

Finns ingen elitryttare som startar samma häst varje vecka heller, oftast startar de betydligt mindre än hobbyryttare, de förstår bättre vad som sliter på hästarna. :cool: Jag fattar inte ens att man måste försvara 70 starter på en enda häst :confused:
Att man kan rida godkänt i dressyrprogram på lite högre nivå betyder inte att man har grundläggande hästkunskap och kunskap om träningsupplägg. Det enda jag ville påpeka här i tråden är att jag kallar det inte hetsjakt att folk reagerar på ett så vansinnigt upplägg som faktiskt ingen annan ryttare i landet har.:confused: Hur kan det vara så känsligt att påpeka i just detta fallet?

Varför inte? Här tas ju bort med jämna mellanrum så att man kan nästan förutsätta att en känslig diskussion inte finns kvar:p

Hur menade du då? Jag skrev mer eller mindre spända, inte sjutton är hästarna exakt likadana på tävling som hemma. Ja förutom Wacos häst då.. Det finns ju alltid en mental press på hästen när man är ute och tävlar som gör att den hamnar i någon slags spänning.

Nej du behöver absolut inte köpa det resonemanget.

Men det kan ju inte vara så att alla får mycket mindre och rider runt på spända hästar - då skulle inte sporten växa utan krympa.
Jag köper att alla hästar inte ger allt de kan på banan - men att alla är direkt spända - då använder jag kanske ordet spänd på något helt galet sätt än övrigt folk.

Tror inte vi pratar alls om samma sak.. det du pratar om spänd som du tog upp har ju med dålig ridning att göra, att hästen inte är igenom osv. Läs mitt inlägg ovan så kanske du förstår vad JAG menar... För du kan ju verkligen inte tro att en häst är likadan hemma i hagen/ i sin hemmamiljö som på en tävlingsbana, tro sjutton hästen utsätts för både fysisk och psykisk press :confused: Sen har du lagt till vad du tror jag menar med spänning men så har jag aldrig skrivit som du faktiskt kan läsa dig till om du är lite mindre förvirrad idag ;)

Det var ju en undersökning för inte så länge sedan där det påvisades att just dressyrhästen var mer utsatt för spänning/mental press än de övriga grenarna. Jag minns inte allt i den undersökningen men det finns säkert på nätet.

Och sen menar du att du aldrig ser GP hästar som är spända:confused: Herregud då ser vi verkligen helt olika saker på en ritt.

*KL

Nu har jag inte varit med i diskussionen innan, men angående många tävlingsstarter...

Jag själv tävlar ju inte öht utanför klubbtävlingar på ridskolan. Men själv tänker jag som så att om man tränar för att tävla, så ser väl ändå ridningen under en tävlingsdag ut ungefär som normal träning hemma och för tränare? Ridning på tävling behöver inte vara mer ansträngande eller slitande än när man tränar hemma i normala fall. Visst beror det på ryttaren, men vanligen så rider man väl fram ordentligt och lösgör hästen och kollar sedan så rörelser och form sitter som det ska inför starten och jobbar med det som behövs, och sedan rider man programmet, som hästen förhoppningsvis är i form för. Om hästen själv inte blir stressad eller mår dåligt psykiskt av tävlandet borde det inte vara nämnvärt skadligare för hästen att tävla ofta än att tränas året om.

Jag kanske tänker helt fel, men i min mening så är inte tävlande i sig slitande mer än annan ridning. OM det är det så, så tävlar man kanske på fel nivå eller har en häst som psykiskt sett inte mår bra av det.

Kan man ju lugnt säga NU när dressyrgnägg bara har 2 sidor helt plötsligt :angel: Allt annat verkar ju vara bortplockat. Det är kanske så moderatorerna löser sina uppgifter nuförtiden.. plockar bort trådar för att sedan ställa användare mot väggen och fråga vart dom är :mad: Rena stalinfasoner ju :eek:

Dessutom läste jag förra snacktråden bara för en-två månader sedan och där hittade jag just den nämnda diskussionen. (ja jag har jäkligt tråkigt ibland när jag jobbar natt).

Jag har inte rensat, om det är nu det du tror. Jag antar att det är samma sak på dressyrgnägg. Gamla/inaktiva trådar rensas bort med automatik.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 657
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 10 middagar
  • Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCVII