Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Ähhh vi gör det lätt - alla är idioter, går det bra ska man tryckas ner, går det dåligt blir man hyllad som hjälte som fortsätter kämpa...

Vem går det bra för som skall tryckas ner? Tycker nog de flesta det går bra för hyllas till tänderna här som Lancet och Victovie , smulan ja och alla som man läser om i bild och tävlingstrådarna.

Vad du retar dig på märker jag i dina inlägg iallafall vad du får fram här är ju att folk blir hyllade och peppade när det går dåligt :confused:

Man behöver inte så mkt beröm när det går bra, det är ju när det går dåligt man behöver det!

Reserverar mig för eventuella missförstånd :p

För att det ska vara jobbigt för hästen måste den ju uppleva det som jobbigt, alla hästar tycker det är olika jobbigt att komma till en ny plats, vissa blir spända andra inte. Desto mer hästen litar på sin ryttare desto mer accepterar den nya omgivningar och såsmåning om påverkar det inte hästen. Det har vi väl alla upplevt att hästen är mer spänd om den sällan byter miljö? Bara för att den inte blir spänd på tävling betyder inte att den mår dåligt?

vart har jag sagt att det gäller på dressyrgnägg? :confused: det får stå för dig!
jag säger inte att alla ska ha råd med allt och hit och dit, gud vet att jag inte har råd med ett skit men lägger det jag kan på det jag vill göra.
det jag saknar hos majoriteten av hästfolk, inte bara här inne, (herre gud hur trångsynta ska ni bli?) är någon slags förståelse, ödmjukhet eller vad som helst - en vilja att bli bättre, för folk är så sjukt nöjda med att traska runt i samma hjulspår och inte förändra något för att sedan vid ev tävling komma hem med 50% och inte förstå varför det gick så där? ritten var ju asfin!

jag vet inte om folk tar åt sig eller tycker att man är oförskämd, jag kommenterar sällan folks bilder och filmer men blir nästan alltid förvånad över uttalanden, kommentarer och liknande.

Ja, jag antog ju att det var dressyrgnägg det handlade om eftersom det var här hetsjakten utspelade sig. Jag är inte på några andra forum, eller läser bloggar så jag utgår helt från Buke i denna diskussionen.

Känner iofs att folk i allmänhet behöver lära sig hur man ska lägga fram kritik, samt göra nån form av tankeöverslag om det som sägs är befogat. Reglen är det "snällt, sant eller nödvändigt" är ytterst applicerbar.

jag tänker inte ta åt mig någon ära för att vara direkt övertydlig idag, jag är nog mest vimsig och det som snurrar i huvudet vill inte ta form.

det vi pratat om ägde ju rum för länge sedan nu och folk triumferar på något vidrigt sätt i andra människors olycka - det äcklar mig.
slutsatsen blir att det verkar enklare att vara mindre framgångsrik, direkt ställa sig på knä och halshugga sig själv för då hinner ingen före i bild eller filmtrådar. man får ingen häxjakt på sig om man själv alltid är först med att påpeka sina brister och man lämnas nog mer orörd så att säga.

fio: skulle väl vart tydligare. kan säga att det är genomgående tema för mig idag - var tydligare ;) tyvärr orkar jag inte riktigt med det eftersom jag tycker folk beter sig så illa så ofta här inne, man blir ganska ledsen över bristen på medmänsklighet...

Beror ju helt på hur starterna är fördelade, gör du några helger med 4 starter/helg (meetings) så hinner du ju med perioder med mer vila. Kanske inte 2 månaders bete, men det passar inte alla hästar heller. Vissa har en lugn vecka här och där bara och mår bäst så. Klart man hinner med återhämtningen om man planerar!

Varför de flesta inte tävlar så mycket, svaret är enkelt; de har inte tid eller så passar det inte deras häst. Alla är vi väl olika?

Det beror ju på vilken nivå man tävlar på. Inte sjutton gör man 4 starter på en helg om man rider högre klasser ? Inte nån vettig jag känner iallafall!

Rider man MsvA/st georg och uppåt så rider man ju oftast bara den klassen den dagen. Man rider ju inte MsvA +Int.1 lördag och MsvA-Int.1 söndag :confused:

Hur menar du med inte tid? De flesta proffsen tävlar ju nästan varje helg så varför skulle dom inte ha tid? Dom tävlar ju inte mer än typ 30 starter ändå.

Javisst är alla olika men i detta fallet så är 99% lika och 1% olika de andra.

För att det ska vara jobbigt för hästen måste den ju uppleva det som jobbigt, alla hästar tycker det är olika jobbigt att komma till en ny plats, vissa blir spända andra inte. Desto mer hästen litar på sin ryttare desto mer accepterar den nya omgivningar och såsmåning om påverkar det inte hästen. Det har vi väl alla upplevt att hästen är mer spänd om den sällan byter miljö? Bara för att den inte blir spänd på tävling betyder inte att den mår dåligt?

Fast bara för att en häst inte är spänd behöver ju inte det betyda att den inte upplever det som jobbigt heller, det visar ju sig oftast inte där och då utan kommer ju sedan som ett uttröttningssymptom i form av olika skador. Det är ju för att undvika detta man vilar och låter hästen bara vara i sin naturliga miljö där den inte alltid måste prestera på spänning som ändå alla tävlingar innebär. Sen har jag aldrig träffat någon som inte upplever att hästen är spänd inne på tävlingsbanan, det är dom alltid mer eller mindre.

Gud vad konstigt, för jag har flertalet ritter i bagaget på min där han inte alls vart spänd... Spänstig däremot. Tre tokspända ritter, kanske funkar det så att det kan komma retroaktivt? Måste börja höra mig för angående det... Låter konstigt att alla hästar alltid skulle var spända alla ritter på alla tävlingar? :confused: Fast man kanske använder spänd på olika vis beroende på vart man kommer ifrån.

Det beror ju på vilken nivå man tävlar på. Inte sjutton gör man 4 starter på en helg om man rider högre klasser ? Inte nån vettig jag känner iallafall!

Rider man MsvA/st georg och uppåt så rider man ju oftast bara den klassen den dagen. Man rider ju inte MsvA +Int.1 lördag och MsvA-Int.1 söndag :confused:

Hur menar du med inte tid? De flesta proffsen tävlar ju nästan varje helg så varför skulle dom inte ha tid? Dom tävlar ju inte mer än typ 30 starter ändå.

Javisst är alla olika men i detta fallet så är 99% lika och 1% olika de andra.

Givetvis handlar det ju om vilken nivå man ligger på! Du får inte ens göra fler starter än en per dag när du rider Int. ;)

De flesta proffsen har varken tid att rida så många strater på varje häst, då de har flera hästar de måste hinna rida, tiden räcker inte till då, och sedan behöver de sällan det efter som de är skickligare och snabbare på att få de resultat de behöver i de lättare klasserna och ofta avancerar fortare uppåt till de klasser där de "hör hemma". Medan de som ligger i mellanskiktet många gånger varken har ekonomin, kunskapen eller viljan att vara där uppe.

Det är alltid några som sticker ut åt något håll, vissa tävlar ingen - andra mycket. Så länge konceptet fungerar för ekipaget så kan det väl inte vara fel? (Ingen här kan bevisa på att hästen som nämnts innan blivit skadad av tävlingarna)

Det är alltid några som sticker ut åt något håll, vissa tävlar ingen - andra mycket. Så länge konceptet fungerar för ekipaget så kan det väl inte vara fel? (Ingen här kan bevisa på att hästen som nämnts innan blivit skadad av tävlingarna)

Vi två kanske missar något väsentligt angående det - jag har inte heller sett något som tyder på det...

Bra att du märker att du är vimsig idag , är ganska lättat över att jag tolkat dig fel ;)

Fast bara för att en häst inte är spänd behöver ju inte det betyda att den inte upplever det som jobbigt heller, det visar ju sig oftast inte där och då utan kommer ju sedan som ett uttröttningssymptom i form av olika skador. Det är ju för att undvika detta man vilar och låter hästen bara vara i sin naturliga miljö där den inte alltid måste prestera på spänning som ändå alla tävlingar innebär. Sen har jag aldrig träffat någon som inte upplever att hästen är spänd inne på tävlingsbanan, det är dom alltid mer eller mindre.

Alla har vi ju olika återhämtningstid? Vissa hästar klarar sig på att bara vara hemma i ca 2 veckor, andra behöver månader.

Får jag äran att presentera mig själv!:D Jag har ridit flera ritter i mitt liv där jag inte haft en häst som varit mer "spänd" än hemma i sin vanliga miljö, varken mentalt eller fysiskt!

Gud vad konstigt, för jag har flertalet ritter i bagaget på min där han inte alls vart spänd... Spänstig däremot. Tre tokspända ritter, kanske funkar det så att det kan komma retroaktivt? Måste börja höra mig för angående det... Låter konstigt att alla hästar alltid skulle var spända alla ritter på alla tävlingar? :confused: Fast man kanske använder spänd på olika vis beroende på vart man kommer ifrån.

Ja det är väl bara vi andra kassa ryttare som inte har hästarna lika avspända på tävlingsbanan som dom är hemma..

Alla har vi ju olika återhämtningstid? Vissa hästar klarar sig på att bara vara hemma i ca 2 veckor, andra behöver månader.

Får jag äran att presentera mig själv!:D Jag har ridit flera ritter i mitt liv där jag inte haft en häst som varit mer "spänd" än hemma i sin vanliga miljö, varken mentalt eller fysiskt!

Fast dig har jag aldrig träffat ;)

Har heller aldrig träffat en enda häst som inte taggar till nått inför en tävling eller ens ändrar sig men och jag vet inte ens om jag tycker det är positivt att dom inte gör det om jag skall vara helt ärlig, verkar mest som dom är totalt uttråkade i mina öron och ja nu spekulerar jag hej vilt :D

Senast ändrad:

jag är den första att medge det! skyller på att jag blir överdrivet engagerad, inte har något smärtstillande mot mina dumma jävla diskar i ryggen, är less över att inte rida och inte gjort det på typ en månad och lider av konstant sömnbrist.

men jag blir sååå ledsen över att vi ska vara elaka mot varandra, varför är det bara okej att vara dum mot vissa? kan vi inte vara konsekvent otrevliga i sådana fall? eller så övar alla upp sig på konstruktiv kritik, vad vet jag. är för oengagerad i bild o film-trådar så jag har ingen koll, men det är knappast första och inte heller sista gången ett bukedrev får någon att lämna buke! sjukt tråkigt att folk inte tycker det spelar någon roll hur vi är mot varandra eller vad vi säger till varandra när det "bara är internet", antar att det är så folk resonerar.

det är ungefär lika schysst som en tjej var mot mig när jag hade min första unghäst, han var jättedålig väldigt länge, han var sjukt fin extriört, med gångarter att döda för, en vecka innan han togs bort helt "oplanerat" föreslog hon att jag skulle skicka honom på tillridning eftersom jag förstört honom. jag tonåring, hon 40+.

fast det var väl knappast så jag menade, jag är ingen fantastisk ryttare, men det är ju väldigt konstigt om alla hästar på alla tävlingar i alla klasser alltid är spända. det tror jag faktiskt inte på!
min häst är inte spänd för att han äääälskar att tävla, det är nog det bästa han vet, men det gör inte oss till en häftig framgångssaga för det ;) vi har sjukt kul ihop och jag hoppas att jag kan ha kul med honom i flera, flera år till!

jag köper bara inte det resonemanget, det hoppas jag att jag inte måste.

fast det var väl knappast så jag menade, jag är ingen fantastisk ryttare, men det är ju väldigt konstigt om alla hästar på alla tävlingar i alla klasser alltid är spända. det tror jag faktiskt inte på!
min häst är inte spänd för att han äääälskar att tävla, det är nog det bästa han vet, men det gör inte oss till en häftig framgångssaga för det ;) vi har sjukt kul ihop och jag hoppas att jag kan ha kul med honom i flera, flera år till!

jag köper bara inte det resonemanget, det hoppas jag att jag inte måste.

Hur menade du då? Jag skrev mer eller mindre spända, inte sjutton är hästarna exakt likadana på tävling som hemma. Ja förutom Wacos häst då.. Det finns ju alltid en mental press på hästen när man är ute och tävlar som gör att den hamnar i någon slags spänning.

Nej du behöver absolut inte köpa det resonemanget.

att jag skulle höja mig själv till skyarna för att min häst inte blir spänd - min förra häst hoppade groda från banan för att han inte visste vad han skulle ta sig till så jag har haft min beskärda del.
men spänd för mig är att den blir mer eller mindre svår att nå, svår att påverka, blir ev tittig, stark, sätter emot, slutar gå genom ryggen eller något annat liknande som påverkar ritten negativt - kan ju vara mer eller mindre genomgående.
men missar kan ju bero på annat än spändhet, mina missar beror oftast på att jag inte kan driva med min högra skänkel, inte så mycket på hästen.
det är självklart att tävlingssammanhang blir annorlunda för hästen, men det betyder inte att varje individ blir spänd eller direkt påverkad.
om alla hästar alltid blev spända så att det yttrade sig som något negativt skulle vi nog dressyrens bredd krympa drastiskt. för att inte tala om den översta klicken.

Nej jag tolkade det inte som att du höjer dig själv till skyarna pga det. Vi tolkar det bara annorlunda. Du, Waco mfl? säger att ni kan få 100% av hästen inne på tävlingsbanan som den är hemma.

Jag säger att jag har aldrig träffat någon som håller med om det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 663
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar