Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Det har du naturligtvis en poäng med men det är ovanligt med mer än 20-30 starter per år. Bland proffsen alltså. Oftast är det amatörer som gör väldigt många starter per år och då gärna på samma häst.

Men vad fan..det finns ju gott om hästar till salu nu och man kan få riktigt fina unghästar till ett ganska lågt pris. Då finns det väl inte lika stor anledning att vara lika aktsam om hästen. Håller den inte och man har en bra försäkring så finns det mängder med nya förmågor. Speciellt om man tittar utomlands också.

Själv är jag för blödig och vill ha kvar mina hästar lääänge. Kommer sannolikt därför aldrig bli en speciellt framgångsrik tävlingsryttare. :angel:Tävlar bara 10-15 starter per år.

jag har aldrig uttalat mig angående det tävlandet och det tänker jag inte göra, det är inte min sak, jag känner inte till allting så jag kan inte svara på det.

men jag förstår inte
1) varför ska alla hoppa på en person?
2) hur är antal starter kopplat till skadad häst om det finns hästar som skadar sig utan att aldrig tävla? :confused:
3) varför är det bättre att rida illa, ha en felriden och felmusklad häst? för det är så jag tolkar det, sådana människor sipprar mellan fingrarna på bukes klor och tänder verkar det som.

ah skitsamma, jag är bara jävligt less på att folk här är så snabba med att hoppa folk, hur många ska skrämmas bort innan de som orsakar otrevligheterna faktiskt får en smäll på fingrarna?

fast det finns massor av tävlingsryttare som har kvar sina hästar länge och väl, kommer högt upp i klasserna, tävlar mer eller mindre - förstår inte hur det här resonemanget kom in i bilden alls? vem är det som köper unghästar och byter ut dom hela tiden? måste missat något helt galet på buke om det varit på tapeten.

ah skitsamma, jag är bara jävligt less på att folk här är så snabba med att hoppa folk, hur många ska skrämmas bort innan de som orsakar otrevligheterna faktiskt får en smäll på fingrarna?

Tror att alla de där styggingarna i princip är väck d med.:D

vart har jag sagt att det gäller på dressyrgnägg? :confused: det får stå för dig!
jag säger inte att alla ska ha råd med allt och hit och dit, gud vet att jag inte har råd med ett skit men lägger det jag kan på det jag vill göra.
det jag saknar hos majoriteten av hästfolk, inte bara här inne, (herre gud hur trångsynta ska ni bli?) är någon slags förståelse, ödmjukhet eller vad som helst - en vilja att bli bättre, för folk är så sjukt nöjda med att traska runt i samma hjulspår och inte förändra något för att sedan vid ev tävling komma hem med 50% och inte förstå varför det gick så där? ritten var ju asfin!

jag vet inte om folk tar åt sig eller tycker att man är oförskämd, jag kommenterar sällan folks bilder och filmer men blir nästan alltid förvånad över uttalanden, kommentarer och liknande.

Senast ändrad:

uppenbarligen inte eftersom det syns ju att det kliar i fingrarna på folket så fort det tänder till.

och ingen påpekar något, kommenterar något eller liknande. måste vara alldeles strålande!

hmm jaha du menar att ingen kommenterar det HÄR på buke? Eller jag fattar inte.. verkar som det förs två helt olika diskussioner just nu :o

Skrev inte du just nu att man måste vara dålig och medveten om det för att inte bli nertryckt här?

Jag skrev att de människorna oftast har sämre insikt än duktiga ryttare

Du kontrade med att ingen påpekade det för dessa här på buke eller?

Har jag fattat dig rätt nu :rofl::rofl:

Känner mig oerhört förvirrad just nu :p

är man dålig och vet om att man är just dålig kan ju ingen trycka ner en mer än vad man antagligen gjort själv, så resonerar jag.

är jag min egna värsta kritiker så kan resten rinna av mig på ett annat sätt. och jag bryr mig otroligt lite vad folk tycker om mig, min häst, min ridning. jag har min "tro", min träning, mitt upplägg. men det kanske är just det - många saknar väl upplägg?

är man dålig, konstant har hundratusen ursäkter för att man är mindre duktig (är osäker på hur jag ska formulera mig för att det ska verka "okej", antar att allt det här ändå ryker senare!) struntar ju folk i att kommentera - man blir på något jätteskumt vis oantastlig för ingen pekar på den med klart störst brister.

ah, jag förstår också att jag är heeelt osammanhängande, gör tusen saker samtidigt och försöker att inte ta livet av mig för min jävla rygg, går si och så. kan klämma på rabies-nerven, yes.

Jag kan inte förstå vad som är så fasansfullt med så mycket starter egentligen. Vad är det som är så farligt? Hästen ska ju ändå ridas den dagen?

Visst det är många starter, något annat kan man ju inte säga, men vad är det skadliga i det?
Tävlar du så mycket så har du ju ett annat upplägg på träning än de som gör färre starter. Om det nu sliter att rida hästen på tävling så måste det ju slita lika mycket när du rider hemma, då du på träning pressar hästen mer än tävling där du mer visar upp?
Många och långa resor kanske det blir, men hur långa resor gör inte våra internationella hästar? Och alla de som måste lasta och köra iväg hästen var och varannan dag för att rida i ridhus (har själv haft det så), är det inte förkastligt då?

Bara för att man tävlar mycket så betyder det att man inte tar hand om sin häst och låter den vila där emellan?

Det är bara en sak jag inte förstår med så mycket tävlande - hur fanken har man råd!? :D

Det är lika mycket accepterat att kommentera att en häst är fet, som att påpeka för en människa att denne har gått upp i vikt. Har man däremot gått ned i vikt, kommer alla gratulationer.

Och nej, kunskap är inte alltid uppskattat. Rent generellt, vill folk bara höra:
"Åååh vad duktig du är!" :bow:
"Vad söööt och fiiin din häst är" :love:

osv...

Ett antal starter som gör att den omöjligt kan ha fått en period av mindre krav och vila, tja, jag tycker åtminstone det är helt uppåt väggarna om man är rädd om sin häst.
Varför tror ni att inte andra ryttare startar så mycket? Vill man själv tävla så ofta får man se till att ha flera hästar anser jag. Klart det kommer skador om hästen inte får perioder av återhämtning? Trodde jag alla fattade:confused:

Sen undrar jag hur mycket som är att det finns ett litet gäng som "känner" varandra och man håller varandra om ryggen för elakingar som inte ens känner nån av dem och har mage att komma och ha synpunkter :angel:

Feta hästar som är omusklade kommenteras väl förresten? Men det blir ibland ramaskri på vissa då:p

Ett annat exempel är nyligen när en person skrev om en persons låga resultat som den inte förstod själv alls :confused: Någon skrev att hästen ser ut att vara avknäppt om jag inte minns fel nu och blev rejält påhoppad för det...eftersom många hade skrivit ooooh:love: om stilllbilder på hästen.

Men nu tänker jag lämna detta, det var bara ett svar till fiorano från början och jag hade inte tänkt en lång diskussion om det.

Nej jag förstår inte alls hahaha :D Jag är nog trög.. :o

Men du verkar kritisera att ingen kritiserar , men just nu kritiserar ju du dom som har kritiserat en person.

Eller finns det en regel vem som får och icke får kritiseras :confused:

Det är snårigt i hästvärlden. Usch, jag skäms faktiskt över en del när jag tänker efter. Undrar också hur det funkar för dem att jobba, umgås mm?
Trycker man ner folk för att ta sig fram eller för att hålla tillbaka andra?
Är inne på wacos spår - varför blir ridning skadligare på tävling? Kanske om man nu rider direkt illa...
Tänk en icke tävlingsryttare som rider dressyr 280 dagar/år. Snaskigt....

Ähhh vi gör det lätt - alla är idioter, går det bra ska man tryckas ner, går det dåligt blir man hyllad som hjälte som fortsätter kämpa...

Jag kan inte förstå vad som är så fasansfullt med så mycket starter egentligen. Vad är det som är så farligt? Hästen ska ju ändå ridas den dagen?

Visst det är många starter, något annat kan man ju inte säga, men vad är det skadliga i det?
Tävlar du så mycket så har du ju ett annat upplägg på träning än de som gör färre starter. Om det nu sliter att rida hästen på tävling så måste det ju slita lika mycket när du rider hemma, då du på träning pressar hästen mer än tävling där du mer visar upp?
Många och långa resor kanske det blir, men hur långa resor gör inte våra internationella hästar? Och alla de som måste lasta och köra iväg hästen var och varannan dag för att rida i ridhus (har själv haft det så), är det inte förkastligt då?

Bara för att man tävlar mycket så betyder det att man inte tar hand om sin häst och låter den vila där emellan?

Det är bara en sak jag inte förstår med så mycket tävlande - hur fanken har man råd!? :D

Vaddå? Är det verkligen sant att någon har startat sin häst 70 gånger på ett år? Hahaha..jag trodde faktiskt att det var ett skämt och ironiserade lite över det.
Hmm...det är väl bara 52 helger på ett år? Hur fasen går det ihop? :confused: Och inte fasen rider man väl dressyr varje dag året runt?

Nej..det måste vara ett skämt..ingen människa kan väl vara så tokig.:rofl:

Mental återhämtning kanske, det är ju en mental press att tävla det kan man ju aldrig komma ifrån. Psykisk press kan iallafall leda till på människor till psykisk ohälsa som kan leda till psykosomatiska sjukdomar. Vila och återhämtning är ju nr 1 för att man inte skall bränna ut sig. Självklart kan man inte räkna träning hemma likadant som om man rider borta hela hela tiden, lastar man och åker till ridhus så är det väl oftast samma ridhus hela tiden och då får ju det räknas som hemma ? Man åker väl inte till 70 olika ridhus för att träna?

Frågan är väl isåfall varför inte eliten gör fler starter då på sina hästar om det nu "inte gör nått". ? Det finns ju en tanke bakom att 99% inte startar mer än runt 30 starter på ett år. Eller det kanske är 99% som är ute och cyklar och 1% som har rätt? Ja vem fan vet....

Iallafall så tog det ca 2 minuter knappt att googla fram nämnda persons blogg där hästen iallafall är skadad.. sen om det beror på 70 starter på ett år (hur nu man hinner det på 52 helger) det tänker inte jag spekulera i :)

Beror ju helt på hur starterna är fördelade, gör du några helger med 4 starter/helg (meetings) så hinner du ju med perioder med mer vila. Kanske inte 2 månaders bete, men det passar inte alla hästar heller. Vissa har en lugn vecka här och där bara och mår bäst så. Klart man hinner med återhämtningen om man planerar!

Varför de flesta inte tävlar så mycket, svaret är enkelt; de har inte tid eller så passar det inte deras häst. Alla är vi väl olika?

det finns meeting, tävlingar på röda dagar, man kan rida en fredag, lördag, söndag på olika ställen... allt går ju.

det jag har svårt för att förstå varför alla ska trycka ner de det faktiskt går bra för? det är ju uppenbarligen mer populärt att hoppa på dom än de som faktiskt behöver ordentlig, konstruktiv kritik. det är ju knappast vanligt numera med konstruktiv kritik här på forumet, eller så missar jag det, tycker mest det är otrevligheter och korkade sätt att lägga fram åsikter på som speglar buke nu för tiden.

ja jag har inte läst något eller sökt, om folk snokar och letar är det deras ensak.
jag säger varken bu eller bä angående tävlandet, fast jag tror de flesta missar något väsentligt i hela det här. det är inte heller direkt relevant, jag har svårare att förstå drevet vad gäller allt det här.
hur folk utan ridhus gör vet jag inte, kanske är tokvanligt att åka till diverse olika. har svårt att se att ridningen blir skadlig beroende på vart den äger rum...
men jag har iaf lärt mig att tävling är synonymt med skadade hästar, alltid lär man sig något nytt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 663
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar