Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Har du någon skada som gör att du får så ont?

Det låter inte kul i varje fall! :(

Aha trodde ungponny inte hade några såna regler!

För övrigt vann min tränares gamla häst gp-küren i Helsingfors idag :)

Aha trodde ungponny inte hade några såna regler!

För övrigt vann min tränares gamla häst gp-küren i Helsingfors idag :)

Just den cupen fick ryttarna inte vara födda innan -93, så det var verkligen specificerat att det var unga som skulle tävla. Lite tråkigt tycker jag då det inte finns någon ungponnytävling där både svenskfödda och utlandsfödda ponnier kan tävla mot varandra på samma villkor.

Är det Deinhardt som MT rider?

Kl

I morgon får vi börja trava.:bump: Visseligen bara någon minut, men i alla fall.
Har skrittar uppsuttet i 4 mån och ökat succesivt i tid.(skrittade för han de första 3 månaderna) Snart 7 månader sedan han slet sönder förstärkningsbandet på andra frambenet.

Det är 4 år sedan han skadade förstärkningsbandet på det första frambenet, nästan helt av + att gaffelbandet och ytliga böjsenan då också var allvarligt skadade. Vid den i gångsättninen fick han ont i ryggen och det tog nästan 2 år innan jag kom helt till rätta med det.

Denna gång har jag skrittat mycket i form och jobbat med böjningar i kroppen, sluta på rakt spår längs vägen osv.

Jag har lärt mig en hel del om tålamod under de här åren.

Jag har lärt mig en hel del om tålamod under de här åren.

Herregud, jag får klåda i hela kroppen bara av att tänka på det!! :crazy: Skönt att det går framåt med honom iaf!

Min lilla skrutt har varit iväg på träningar i helgen, vi började med dressyrträning på fredagen. Då tror jag hon sket i det blå skåpet för jag fick plötsligt loss henne i vänstersidan och kunde ställa igenom henne så att bogen kom in. Hästen blev plötsligt 1 dm högre och rörde sig på ett helt nytt sätt!! :eek:

Det höll i några minuter, sen tog vi skrittpaus och sen var det borta. Otroligt frustrerande! Det blev bättre sen igen, men det var inte DEN känslan. Dammit! Nu måste jag hitta dit igen.

Iaf, tränaren sa att det syns att hon kommer att bli fin, vilket är trevligt, innan har hon sagt att det är en söt häst, typ. :angel::o

Sen lastade vi igen och åkte till Skåne. Hästen står och käkar och filosoferar hela vägen. Flyttade in i ett nytt stall över natten, inget konstigt med det, mysigt med halm sa pållan! (och jag, vad jag saknar halmen!). Lördag var vi på terrängträning utanför Flyinge och min häst är häftigast i världen! Dock något långsam... :angel: Avslutade med en bana där det ingick en bank, något hon aldrig hoppat förut, men hon tog sig an den som om hon aldrig gjort nåt annat! :love::love:

Vad skönt det måste vara att känna att man kan låta det ta tid ändå, jag hade ju blivit tokig men det är jag förvisso just nu också
när jag inte får rida som jag är van vid, men nu är det ju jag som är dålig.
Men visst har du en? två? till eller är jag helt ute och cyklar? Härligt hur som! Håller mina tummar och tår för att allt ska funka! :)

kl

Hej!

Har mest läst här och inte skrivit innan, men tänkte smyga mig in här nu när det blir ltie mer dressyrträning och tävling under vintern. Det är nu 4 månader sedan Zamona fölade och hon börjar komma tillbaka så smått, hon är inte så stark än, så hon orkar inte riktigt bära sig när det blir jobbigt. Känner det mest i svängarna när bogen sladdar iväg iband, och i övergångarna då hon inte riktigt orkar vara bärig. Blev lite film där iaf!

http://www.youtube.com/watch?v=1r-WI...eature=related

Roligt att höra att det gick så bra!! Jag missade både terrängträningen och en pay and cross på söndagen eftersom jag skulle träna dressyr med Lina, men det var värt det! 60.69% i mitt livs första LB och Linas första riktiga dressyrtävling någonsin :D *glad matte*

Långsam = tryggt lugn med bra språng och inte långsam = andan i halsen för att man undrar om hästen kommer över HELA hindret. Hon hade ju stenkoll. Skitfin!!

Njae, jag är hypermobil dvs har överrörliga leder (varenda led dessutom :mad:) men det brukar inte vara så farligt vad det gäller ridningen, kan känna att höften håller på att hoppa ur ibland men har lärt mig hur man "knycker" tillbaka den när man sitter i sadeln.

Tussi lärde sig med tiden att stanna och vänta när jag gjorde mina "knyck" även om hon var mitt uppe i ett bus, busade vidare sen igen bara :love: Sen tror jag det känns mer på Danne iom att han rör sig så ofantligt genom ryggen till skillnad mot Tussi som hade ponnysteg.

Normalt sett kan jag känna mig lite stel om jag itne ridit på länge, men inte såhär. Dock har jag varit superförkyld och inte tränat någonting annat heller under några veckor så det spelade säkert in. Red i lördags och då var det mer allmän stelhet som kändes :)

Haha och jag blev helt paff i fredagskväll när jag kom till stallet. Hon har ju blivit vuxen din lilla bebis :o

Superfin var hon :d

KL

i-landsproblem big time här.

Sitter och knåpar på min önskelista inför jul. :angel:
(första gången ever jag skriver en lista. Hoppas slippa stå :eek::confused: när folk frågar mig i december vad jag önskar mig. Då har jag nämligen glömt allt bra och ha - det återkommer i januari igen för att glömmas lagom till födelsedagen :grin:)

Tänkte önska mig BoT paddar så att jag har ett helt set. Har i dagsläget 2 stycken. Problemet är bara att dessa två inte är likadana (bägge är inköpta lite akut pga skada och då tar man vad man får tag på) och BoT paddarna sticker ju ut lite utanför lindorna så vad göra??

Jag har en ljusblå padd med rundade kanter och en svart padd där ena sidan är helt rak och resten rundat. Egentligen tycker jag det är lättare att linda med den blå men skulle jag önska mig två blå paddar så kommer det väl se konstigt ut med den fjärde padden svart?? Eller ska jag önska mig en av var och har svart bak och blått fram exempelvis??

Åh suck att det ska vara så jobbigt att bestämma sig. :crazy::p

Tack, det låter ju lovande, själv har jag ingen koll. :angel::D

Hon var trött på slutet, så vi ska ut och galoppträna nu, jag vill ha mer sug i handen!

KL

Usch vad less jag är på att hitta medryttare! Trodde att jag hade hittat en toppentjej - skitduktig på att rida, gillade hästen och jättetrevlig. Hon red hästen i fyra dagar när jag var bortrest med jobbet, vi hördes på telefon och skulle åka till stallet tillsammans igen veckan därpå. ...Och sen hör jag inget mer från henne på två veckor. Har skickat sms och får inga svar. Jättesynd :(

Det känns som om det inte skulle vara så svårt att hitta en medryttare när jag har en så himla trevlig och bussig häst som faktiskt både kan dressyra, hoppa och ridas ut ensam på i skogen, jag står på en toppenanläggning och ser gärna att min medryttare får både träna och tävla. :confused: Mitt enda krav är att personen är vuxen, kan rida hyffsat och kan ta minst 2 dagar i veckan. Jag får väl gå på charmkurs själv helt enkelt...

Tror inte bara att det är du faktiskt. Det ÄR svårt att hitta bra medryttare nu för tiden. Folk har blivit så fruktansvärt bekväma och bortskämda :mad:

Vill man verkligen hålla på med häst, ja då skaffar man en egen. De flesta andra (finns ju undantag) vill gärna komma och rida om hästen är en superhäst, anläggningen är super, vädret är super, det är gratis eller ännu hellre de får betalt, det är mockat, uppvägt hö och hästen står ryktad och klar när de kommer. Då kan de tänka sig att dyka upp, kanske :grin:

Om man inte vill ha en 13-åring direkt från ridskolan såklart. Det kan man alltid få men hur många är intresserade av att låta en sådan flänga runt på ens häst? Nä tack.

/Helena som efter att ha sett sina stallkompisar slita med alla dess medryttare ALDRIG skulle få för sig att ta in en sådan OM det inte är någon man känner väl sedan tidigare..

(Hade stallägarens vuxna dotter som medis till Tussi och det funkade super. :bow: Nackdelen är väl att alla vill ha henne som medis :angel: )

Det är nog svårare än man kan tro det där med medryttare. Min stallkompis har letat i 2 år! Folk är väldigt dåliga på att höra av sig till henne oxå. Eller bara låter bli att komma på provridning utan att höra av sig.

Man får se det så att en sådan medryttare vill man ju ändå inte ha, som inte hör av sig om det är något, och som inte kommer när man avtalat...

Håller tummarna att du hittar någon, låter ju som en trevlig häst!

*kl*

I söndags red jag första träningen med ponnyn. Red för en kille som kommer härifrån men som numera är verksam i Florida. Han var väldigt modern i sin ridmetod och det var väldigt roligt att rida för honom! Förhoppningsvis hinner jag med att rida för honom några gånger till innan han far tillbaka och sen ev fortsätta rida för en av hans elever.

Vi fick iaf träna på att hitta balans och takt i en ganska långsam trav. Ponnyn förstod väldigt fort vad som begärdes och kändes toppen. Idag när jag red kändes hon om möjligt ännu bättre då hon helt var med på vad som begärdes med en gång. Formen är stadig och hon känns som en miljon att rida:love:.

Träningen filmades, men dels ar kvalitén skitdålig och dels får jag inte lägga ut den ändå för tränaren.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 663
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar