Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

*kl*

Har ridit två dåliga dressyrpass nu i helgen, tråkig häst, dålig ryttare. Imorgon blir det skritt i skogen, måste bryta ihop... och komma igen. Jag HATAR svackor, iofs är det nog i dom som man brukar inse vad problemet är.

ibland är det ju bara en paus som behövs! kan vara sjukt nyttigt med en break, vi hade det nu precis innan i ca 1 vecka och Riley blev mkt fräschare, alltså mer framåt, gladare o.s.v., han var inte ofräsch ;)

döm av min förvåning när jag loggar in på TDB 18:30 och han komma med till BRS MSVB:3 som har 13 platser o anmälan öppnade 18:00, good god!

Men så är det ju, går upp och ner. Igår kände jag mig lite nere, kändes inte bra med pållen, hon känns seeeg och tung, vill inte, orkar inte. Och jag kände mig som en kass ryttare som bara sitter och sliter i munnen på hästen.

Men så funderade jag på det tränaren sa sist. "Rid inte henne i så lång och låg form, hon blir bekväm där och svårare att få att jobba sen, när du värmer upp, rid henne lite mer öppen i formen och framförallt rakare häst".

Idag red jag henne i början av passet helt utan krav på form hon fick gå som hon ville, bara hon flyttade sig undan när jag ville och gick fram när jag ville. Sen lossnade det, och hon gick riktigt bra i mitten och slutet av passet! Åh så roligt det är att rida då! Jag bad henne jobba istället för att kräva och hon bara ville helt plötsligt.

Däremot har hennes sadelknutor blivit större och större så det är dags för behandling nu igen.. måste bara vänta till efter tävlingen då det är karens. Så alltid är det något.

*kl*

Idag har jag suttit på ponnyn för första gången:p. Hon uppförde sig mycket bra på en lite skrittur, men har visat rätt mycket humör på lina innan i veckan. Hon är fortfarande jättesöt dock:D.

Kl

Och jag är glad! För jag har börjat sätta igång Flamman igen, äntligen! :D
Hon har fått en extrem makeover, storbad och frisering. Och den nya sadeln och sadelgjorden är äntligen ordentligt testade och jag är så nöjd! Sadeln ligger äntligen stilla, har inte glidit fram nått och pållan verkar gilla den skarpt. Lösningen hette eric le tixerant :bow:

Hon har fortfarande rester av sommarens plåga (fotosensibilitets reaktion) kvar på benen, i form av lite mugg och hudförändringar. Men ingen svullnad kvar. Så nu får vi tuffa igång i lite lagom lugn takt. Men bara att sitta upp och skritta är som en dröm för mig just nu :love:

DSC05848.JPG

Tror att en veckas skogsåkning hade gjort susen, MEN funderar på att starta på våra hemmatävlingar till helgen... MsvC:1, vi är inte riktigt i form för den klassen ännu men olika omständigheter gör att jag missar La klasserna som går på morgonen. Det som känns lite jobbigt är att lösa dyr licens för att rida två klasser (blir två msvc ) som man inte är riktigt tränad för... hmmm.

Hon är i princip bara sutten på i alla gångarter i skogen. Igår longerade jag med en rätt lös gummisnodd mellan frambenen och när hon kände motståndet blev hon skitförbannad:D. Så lite humör finns där allt.. Blir mest ridning i skogen nu först tänkte jag.

jag förstår. jag hade dock vilat den om det kändes illa, för annars kan det vara så lätt att sätta nånting i rullning som kan bli något mycket större och sådant är jag livrädd för.
fast jag förstår ju från båda håll. MSVC är inte så jävla svårt, det är inte raketforskning typ och ibland undrar man ju var det är domarna vill ha från ekipagen om du förstår hur jag menar.
hästen är inte en sån som kan vila sig i form? för så kan jag göra med min i värsta fall, låta honom vila några dagar veckan innan så blir det bättre.

Hade iofs kunnat skritta honom nu några dagar och sedan testrida på torsdag och se hur han känns. Alltså han är INTE halt eller så, känns bara lite "matt", han fäller enorma mängder päls och misstänker att vinterpälsen är på G. Eller så skippar jag tävlingen helt enkelt, hade känts bättre att rida La.

Fattar hur du menar, tänker mest på något större som en större svacka som sitter kvar längre bara för att man vill så mycket. :)

Åhh jag är så kluven. Perfekt att starta på hemmaplan när man har en 6 månaders bejbis (hade egentligen inte tänkt tävla det här året). Meeen känns snordyrt att lösa licens för att rida två klasser, iofs är det ju alltid dyrt att tävla. Ska skogsrida några dagar och sen bestämmer jag mig, är svackan kvar så skippar jag tävlingen.

Idag har jag betat av alla djur som är tilldelade mig. :p

Faran var först, gick bra tills jag satte mig ner. Då slängde hon nästan av mig efter tre bocksprång, en halvhjärtad stegring och sedan
en snurr + en stegring rakt upp. Som tur var slog vi inte runt, men till nästa gång är jag beredd. Satt kvar i alla fall.

Semlan satt jag upp på första gången på länge, skulle skritta. Trillade av. :p

Hingsten fick ha bett i munnen för första gången och var extremt snäll att longera. Jag funderade på om någon hade bytt ut honom mot
en ny häst, han brukar försöka bitas minst ett par gånger och sedan stå på mina fötter. Men inte idag.

Gula Eppis hade en raket i baken och pinnade på som bara den idag vid longering med sadel och stigbyglar.
Hängde lite på henne och satt sedan upp för första gången, hon var mycket snäll.

Skönt med så trevliga tvååringar när tanterna är så jäkla sura. :D

KL

Gick snällt med på att grooma åt en dam på CDI i Saugerties den här veckan och tänkte inte mer på hur stor tävlingen är förrän jag kollade stallfördelningen på nätet och upptäckte att "min" stallgranne är Catherine Haddad. Helt plötsligt har jag blivit dundernervös och kommer knappt ihåg hur man knoppar en man! :crazy:

Men det kommer ju toppenbra! Hon är ju hur trevlig som helst, var på clinic för henne förra året och min häst gick med, jag gillade henne hur mycket som helst! :)
Och bara du får stå där inne i boxen blir det bra, du får ha musik i öronen så du slutar tänka på dom ;)

Jag har försökt trösta mig själv med att hennes fux alltid springer runt med oflätad pannlugg. :D Det där med musik var en bra idé, det hade jag inte ens tänkt på i mitt panikartade tillstånd. Ner med ipoden i groomingväskan! I värsta fall får hästarna fiskbensflätor om mina nerver tar överhanden - efter ett helt liv av långt hår kan jag fläta sådana i sömnen. :rofl:

Knapp

Min tränare lånade mina stövlar i går när hon red min häst... De satt som gjutet. Tänkte göra så att jag beställer nya idag då jag får 25% och euron ligger dessutom lågt :)
Så kan hon hjälpa mig att rida in de!!! :D
För de som undrar så är det självklara valet Königs SIR.

"kl"

Ibland undrar jag om det är värt besväret att tävla:crazy: Hästen går som en klocka för tillfället:d Ja då är det ju bara att tävla, eller...

Hittar en tävling med rätt klasser, långt bort, men vadå en tävling är en tävling. Jobbar så får fixa ett turbyte med en kollega. Har stalltjänst, byte där oxså. Transporten såld, har inte hittat en ny, låna transport. Bilen får inte dra transporten, jaha jaha, låna bil på sambons jobb, fixat. Ingen hästskötare så lång ögat når, sambon ställer upp= fixa barnvakt. Farmor ställer upp:laugh:

Ja då är allt klart? Nä då får jag feber, halsont och huvudvärk, strul med barnvakt. sambon behövs vid en skallgångskedja efter försvunnen bekant.

Jahapp ingen tävling då. Vi hästfolk måste va tokiga eller är det bara jag som slår knut på mig själv för att få tävla för att allt käns super med hästen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 667
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2