Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Åh, de stövlarna tycker jag ser jätteläckra ut! En mildare variant av Tretorn :devil: :D

Två i stallet har dem också och är helnöjda med dessa som vardagsstövlar ;)

Haha, den enda likheten de har är väl att det är snörning upp till skaftet. :D Dessutom verkar det vara betydligt bättre kvalitet i dem;) pajade mina Tretorn på en vecka... Krävde pengarna tillbaka och köpte Petrie. (Falsterbo som jag har nu blev jag faktist sponsrad med, direkt från Tretorn.)

Funderar faktiskt också på att köpa dem, men jag vill ha ett par Königs och något till par Pikeurridbyxor vill jag också ha :angel: Sedan säger ponnyn att han vill ha en vidare Jaguar och vips, så ryker ytterligare 1500 kr... :grin: Men någon gång ska jag också äga ett par :angel:

KL

Ååååh typiskt! Både den stora bruna och den lilla röda har fått för sig att de har ont i hovarna, säkert enbart för att det är bra väder och påsklov. Tacksamt när man för en gångs skull har tid att rida båda två. :devil:

Fiorano, du får väl helt enkelt visa oss en uppsutten bild och låta oss bestämma om det är dressyr-Tretorn du har på fötterna eller inte. ;)

Ska försöka fixa bild idag:). Glömde ju min kameraladdare när jag var nere i skåne i mars och har inte fått den uppskickad än:(. Men den klara kanske en bild till:p.

det va faktiskt en som tävlade med sådana idag och jag tycker dom är rätt snygga faktiskt:) toppenfina vardagsstövlar

Kl..
på måndag smäller det för mig och pållen. Första dressyrtävlingen på iaf tre år! Han har varit hoppehäst med syster mellan det, och så hoppade vi en 90 i sommras..
jag vet knappt om jag mins hur man tävlar!!! Är skitnervös :crazy:
Ska rida en lokal lc:1 och lb:1... har aldrig ridit denna Lc.. någon som har något bra tips att tänka på?

tänk på att rida alla (eller de få :p) moment noga, rid programmet så mycket du kan innan måndag så att du och hästen "känner igen" er i volter, vägar o.s.v. det är mycke lättare om programmet sitter i ryggmärgen att rida det bra och det är lättare (iallafall för mig) att koppla av nervositeten om jag är fokuserad på programmet.
tänk på att andas, sitta tungt och ha blicken uppe så du ser att "aha där ska volten vara" och hinner förbereda dig.
jag har tills de två första tävlingarna med min :love: häst vart SJUKT nervös, inte kunnat andas och att kunna programmet utan och innan gör det mycket, mycket enklare.

:banana:Tack vilket bra tips att rida progammet hundra gånger om :laugh:
När jag tävlade aktivt så gjorde jag inte så, men då var jag aldrig nervös heller gi och för sig :p
Men nu är det andra tider och jag är i upplösningstillstånd;)
Jag ska rida igenom det några gånger i dag och inför nästa tävling ska jag rida programmet iaf någon gång i veckan:)

haha det är väl ett rätt vanligt tips men hur basic det än må vara så är det faktiskt det bästa sättet, jag tror man funkar så att man kommer lättare till ridning om man känner igen sig och är säker i programmet, man vet ungefär hur hästen funkar var.
med mig själv måste jag vara så pass "hård" att även om det går dåligt att rida programmet får jag inte börja om/göra om för att det kan ju bli hur som helst på tävling, det är bra att rida programmet även om det inte går bra när man gör det för man blir mer förberedd på hur det kanske blir.

Ja även om jag tävlat LA klasser för några år sen så har det liksom inte blivit av att träna in programmen genom att rida dom. Även om det så klart ökar säkerheten i allt :D
min första ponny lärde sig nämligen programen otroligt fort! Och sen har jag liksom fortsatt att aldrig göra det :D
Nuvarande pålle är det nog bara bra att göra det, haha vi behöver all säkerhet vi kan få!!! Jag är jättenöjd om vi lyckas vara lugna och iaf skapligt avslappnade :p

Ligg kvällen innan tävlingen också (eller egentligen de flesta kvällarna innan) och visualisera ritten för ditt inre innan du ska sova. Tänk dig att du rider programmet, fast i huvudet. Få känslan för hur det ska kännas. Jag kan lova att det kommer komma under "ritten" tabbar som ditt huvud väljer att klämma in (högst ofrivilligt omedvetet må jag säga). "Rid" då om programmet tills det blir helt rätt och du har en bra känsla.

Brukar lugna åtminstone mina nerver :D

*knapp*

Åh igår fick jag äntligen rida "min" häst igen efter att hon fick en till hovböld och sen en olycklig spark. Fick sitsträna däremellan på en annan men nu fick jag RIDA! Har inte ridit många vanliga pass på henne på sistone, eller ja- knappt några pass alls, men de som varit har nästan bara varit sitsträningar, så det var skoj!!!! Och jäklarns vad bra det gick! Helt klart vårat bästa pass!

Sitsträningarna har hjälpt massor och jag kände att jag kunde ha en mycket bättre och stilla hand och samtidigt korrigera henne direkt jag kände av alla hennes idiottricks hon kör med. Efter en skrittpaus försökte hon skrämma mig icke sa nicke! :)

Vi red inne på hoppbanan, eftersom den har staket och hon verkade vara yster + att "stalledrängarna" var och rensade bland träden på odlingen bakom dressyrbanan, och är hon yster så letar hon alltid saker att bli rädd för så vi ville inte riskera något. Det bra med hoppbanan är att man inte har några staket att hänga på (eftersom vi aldrig rider närmast staketen där inne och man får se linjer, hitta volter osv ändå. Väldigt nyttigt!
Vi jobbade bara med att ha henne framåt, aktiv och positiv, och det roliga var att hon själv erbjöd mer jobb med bakkärran, framförallt i galoppen satte hon sig mer än jag faktiskt bad om- skoj det med!

På slutet tog vi två travökningar, där jag faktiskt kunde rida hela vägen och både stämma av/balansera och mata på och sen få bra upptag på dem bägge med en härlig arbetstrav efteråt. Sen skulle jag prova en uppridning på en tänkt medellinje och göra halt. Redan när jag vände upp kände jag att wow vilken känsla, behövde verkligen bara sitta till så kände jag hur rumpan kom in och verkligen kände hur vi fick en perfekt halt. Klapp och lång tygel med en gång så avslutade vi där. Tränaren jublade eftersom hästen ALLTID försöker kasta sig på bogarna och bulldoza fram. Helt klart bästa raka linjen jag någonsin ridit, och bästa halten! Grymt när man verkligen får känna att såhär känns en rakriktad häst! Tränaren var överlycklig och hästen såååå nöjd med sig själv. :D

Åh så kul det är att rida!
Och åh så trist att vi förhoppningsvis ska börja ta försäljningsfoton på henne imorn. :(

Tänk att det tog ett halvår innan vi hittade varandra, jag och hästen! :p

(en halv roman blev det, jag är bara så glad! :bump: )

Åhhhh vad tråkigt jag trodde du menade att hon skulle ligga juuuu!

Men så brukar jag också göra, går igenom i huvudet o ritar med fingret om det behövs.

kl

När hästen går bättre än någonsin så passar jag på att dra på mig skador.... Jag skulle hoppa upp på läktaren och hela högersidan, vid revbenen krampar till och jag kunde inte gå resten av dagen. Kul. Dessutom har vi kunder på jobbet samtidigt som vi är då som arbeter, men jag måste prata med läkaren så det blir en låååång dag.

Någon som har haft problem med kramper?

Kramp som i att musklerna inte kan slappna av? Det kan inte vara en sträckning?
Jag lyckades sträcka ljumsken, det kändes som kramp förs, men sen insåg jag att det var nog en sträckning. Försiktig uppvärmning utan att tänja så fungerade jag ganska bra. Var bra på en vecka ungefär.

Brukar vara en kombi av trött muskulatur och för lite vätska... Brukar bli bättre på ett par dagar med lite Ipren och kontrollerad rörelse tycker jag.

Vätskebrist är en vanlig orsak till kramp. Har för mig att jag åt magnesium tabletter när jag hade problem med kramper i ben och armar under graviditeten.

delvis kl

Jag är ganska säker på att det var kramp eftersom muskeln inte gick att kontrollera. Jag har ju kramp i händer och fötter dagligen. Även vader och ena höften har krampat - dock inte samma kontinuitet. Så det är något mysko tycker jag.

Pratade med vårdcentralen och har fått en tid imorgon. Hon babblade på något om salt och sockerhalten i blodet... bla, bla. Men tyckte att jag skulle ta det lugnt (...)

Jag har jobbat idag, men hållt mig borta från att gå med hästar och mocka. Rida är nog inte på tal. Min kollega får ta sig en tur på Zalza för hon kan i alla fall inte leva på skogspromenader fram till start - kollegan blev i alla fall glad :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 667
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar