Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Tror inte du behöver vara orolig för våra katter, men jag håller med dig om det du säger. Vi bor på en stor bondgård med över 200mjölkkor, så vi har en del katter och de fyller en funktion, de dödar alla möss och ev. råttor:D. Dessutom är dom sjukt bortskämda för att vara "bonnakatter" inräkning varje morgon, "riktig" kattmat i samband med hästarnas frukost och kvällsmat. Däremot börjar vi komma upp i för högt antal nu, men en del hittar vi bra hem till och de flyttar då. För har vi alltid bara haft en kull om året men föde sista två åren har det exploderat och ja, nu är det fler kullar om året (flera honor), och dom i december och nu i mars/april är inte från samma hona. Kort resumé om vår katthantering:p

Marwin: Bor i Halland, en bit utanför Varberg, lite längre fram till vänster om bilden är faktiskt hallands geografiska mittpunkt:)
Vår lilla terroristkattunge skulle nog uppskatta ett nytt hem tror jag, eller iallafall vi människor på gården då vi måste ha ögon i nacken och lite varstans nu, den är precis ÖVERALLT och i samband med vårbruk går det en hel del stora maskiner över gården olämpliga för en kattunge.

Var förövrigt och tränade igår och det tar sig och börjar hända saker, dock har vi efter vår lilla bockrunda i lördags (och i söndags i paddocken!) fått stränga order om att det nu är skritt som gäller utomhus fram till kvalen, han körde nämligen samma runda på träningen och han bara leker runt med mig. Han är stor och jag är definetivt inte lika stark och bestämd som honom, men bara jag sätter mig på mig på min stora rumpa och håller ihop honom så går det riktigt fint:) men han får inte komma till det läget när han börjar leka med mig mer, då det kommer sluta förr eller senare med att jag ramlar i backen eller tappar kontrollen. Nästa vecka är det minisemester för oss då vi tar ridledigt och tänker igenom vad vi lärt oss hittills iår och vilar kroppen lite.

Hon ser ut som en ardenner över ryggen...! Funderar på att lägga en linjal tvärs över och fota så får ni se:p. På Prestigepinnen var hon mellan 36 och 37, och jag kontrollade med en ponny som har en utprovad och perfekt 35a och han var exakt 35 på pinnen. Så den stämmer iaf och då borde jag mätt rätt. Men jag kan ärligt säga att det inte direkt enbart handlar om muskler-det ligger en viss fetdepå där och, hmm, fine by me:p.

Men du som är så noga med det mesta - varför håller du din häst i så högt hull? Redan före betessäsongen? Nu var jag kanske lite snäll, jag menar att hon faktiskt ser ganska rejält överviktig ut. Om du provar ut sadel nu och får henne i normalhull lär den inte ligga bra sedan.

Jag är lite allergisk mot feta hästar. Det bottnar nästan alltid i felriktad välvilja från ägarens sida :D

Alltså jag kan ju inte banta hästar... Vårt hö är dessutom inte helt optimalt då det ligger högt i MJ men lågt i protein. Samtidigt så tycker jag faktiskt inte att hon är sååå fet? Bete kommer hon dock inte gå på. Visserligen kommer hon att gå på gräs, men inte särskilt mycket och hon kommer att vara inne om nätterna. Hon funkar inte att ha på bete då hon bara vandrar för insekterna.

Så fet?
205544_1799291113958_1590181870_1635195_5997152_n.jpg

På bilden där du provar Leopolden ser hon väldigt mycket fetare ut :) Kameran kanske lurades...

Ja, haha, är ingen smickarande vinkel att bara ta ett magfoto på henne;). Men denna bilden togs i torsdags i Leopolden provade jag i måndags:). Så hon ser ganska okej ut ändå:p.

nämen alltså.... Fioranos märr utifrån senaste bilden är det inget fel på, vare sig i hull eller ngn sorts proteinbrist. däremot har hon en extremt svankig rygg och svag länd/kors, av vad jag sett av bilderna, så jag tror nog att ni misstar er för det handlar mer om hästens ryggprofil.

Ironwill: protein brist lär du ha en betydligt större hängande gubb-mage....

Santa Cruz sadlarna är väldigt smala. xvid ligger runt 90 grader.

Men jag vet hur det är, min häst är egentligen inte bred, men helt klotrund, eller snarare platt. Raka motsatsen till takforman. Lägg till spikrak och obefintlig manke. Yeay ;).

Jag tycker Tetris ser lite överviktig ut men absolut inte fet. Å andra sidan vill jag ha hästarna betydligt smalare än gemene man och skymtar hellre revben än depåer.

Nja, är väl snarare att hon fattas en massa muskler i rumpan tillsammans med-som mackan sa.att hon är lite låg i ryggen och har en lååång svag länd som gör att hennes överlinje inte på något sätt är optimal. Men ländryggen är åtminstone rätt välmusklad-är bara korset som inte helt är med än fast än det har blivit mycket bättre här under igångsättningen:).

Jag tycker heller inte att det ser ut att vara något fel på hullet och vill istället hävda att det är magmusklerna som fattas. När de musklerna är på plats så kommer den där lilla buken upp. ;)

Tycker inte heller hon ser fet ut men du har sadlat väl långt fram ser det ut som så sadeln ser ut att ligga onödigt mkt i bakvikt ;)

*KL*

I helgen ska jag tävla LB:0 och min tränare passade på att åka bort över påsken så jag ska träna för min kompis tränare i eftermiddag. Hur brukar ni presentera er när ni börjar träna för någon ny?

Måste bara skriva av mig en aning, men mina dressyrstövlar pajjade i dragkedjan igår och vi ska ut och tävla imorgon. :eek:

Hinner jag inte laga dem, på så kort tid tvingas jag välja på två alternativ: Tävla ändå med Tretorn Falsterbo :eek: (mina enda hela par för tillfället) eller stryka mig. Om jag väljer att starta kommer domaren seriöst mörda mig!:crazy::cry:

Vet, I landsproblem på högsta nivå :angel:

Har du ingen möjlighet att akutköpa chaps då? Hööks har ju en del helt vanliga rätt billigt. Det hade jag förut när jag var för fet för mina stövlar o bara hade ett par

Då kommer nästa problem, äger inga jodphurs i rätt storlek... *suck*

Ska försöka köpa svart tejp och tejpa igen dragkedjan och hoppas på att det funkar:)

Det finns väl inget i TR om att man inte får starta i Tretornstövlar? Så domaren kan ju bara försöka mörda dig!

Nää, men det hör verkligen inte hemma på dressyrtävling, tycker allafall jag. Jag har mått muntlig kommentar efter en ritt att jag hade en för grov ponny samt att han inte var "enhetligt tecknad". Guldbrun skimmel med vit/grå fläck på rumpan. Kan domaren hata min ponny kan de lika gärna hata mina stövlar :)

Jag har fått spader och anmält mig och Häxan till en terrängträning på måndag! Det ska bli mycket spännande, funderar på om jag ska ordna ett säkerhetsbälte eller nåt... :angel:

Tycker inte heller hon ser fet ut men du har sadlat väl långt fram ser det ut som så sadeln ser ut att ligga onödigt mkt i bakvikt ;)

Hom har lite knepigt sadelläge som gör att sadlen puttas fram (blir ju inte bättre av att sadeln är för smal heller). Men när sadeln ligger rätt bakom bogen hamnar sadelgjorden så långt bak att magen trycker fram hela alltet. Sista gången jag red i sadeln provade jag dock att korsa stropparna och jag upplevde det som att den låg mer på plats då:). Håller tummarna nu för att Prestigen jag ska prova imorgon passar!!

Btw. Köpte de bruna Venetostövlarna på Hööks idag:p. ...och ett nytt schabrak-bilder kommer och ni kommer att skratta åt mig:D!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 667
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gamla trotjänare
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Hemmasittare