Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Du menar hennes exteriör? Eller ridbarheten? Eller gångarterna? :)
Jag vill ha en unge med bättre ridbarhet och mer trav. Hennes sämsta gångart är traven.
QB både travar bra och har en 10 på ridbarheten om jag inte missuppfattat.
Stella har bra skritt och bra galopp. 8 på typ och huvud hals och bål, 7 på benen.

Hon år tåvid fram och litet instabil bak. I övrigt har hon bara positiv kritik ifrån domaren. :)

Men gud vad hemskt, jag lider med dig. :cry: Jag avskyr det faktum att hästar inte lever lika länge som oss.

Galoppen har ju förutsättningar att bli fantastisk bra på ungen. Quaterback har ju underbar galopp och Stella galopperar ju inte jätteilla heller.
Stella har ju en mycket bra avslappnad skritt och får sällan under 8a på den på tävling, så att Quaterback har dålig skritt gör mig inte så mycket.:)

Det här var det enda jag läst här. Men det är väl jättebra att du har koll! Och att diskussionen kanske ska fortsätta på avel!

Tack alla för alla varma ord!

Jag åkte ut till stallet igår för att städa och göra i ordning hästens utrustning. Själv kan jag tycka att det är jättejobbigt med grejer som påminner en under ens sorgearbete, så jag ville packa ihop hästens saker så att ägaren inte behöver göra detta. Det var en märklig stämning i stallet - de andra hästarna var kolugna och stilla, nästan som att de stod och lyssnade på något jag inte kunde höra. Ibland undrar jag verkligen hur mycket de vet, förstår och begriper.

Jag pratade med stallägaren/tränaren som hade talat med både veterinären och kirurgen. De hade båda uttryckt stor förundran att cancern hade spridit sig så aggressivt under dem korta tre veckor sedan de undersökte fuxen senast i stallet. Kirurgen hade sagt att det var inte omöjligt att den hade redan spritt sig till hjärnan, och menade att hästen även om den inte hade fått dessa krampanfall, skulle inte klara en operation till. Cancern var helt enkelt extremt aggressiv. Det känns hemskt för hästen men samtidigt skönt att veta att han inte fick lida, och att hans sista tid i stallet var glad och normal (inte ledsen och full av gråt inför ett inplanerat avlivande). När det blir lite varmare skall jag plantera en massa solrosor ute vid gödselstaden till hans minne.

Tillbaka till dem levande! På måndag skall jag börja rida unghästen igen efter hennes vintervila. Djuret ser ut som en björn och fäller som en ryamatta, och jag misstänker att det blir till att rida i regnkläder om jag inte vill mörda min egen tvättmaskin. :)

Idag är vi glada igår fällde jag nästan en glädjetår.

En del kanske minns min svarta, mamman till min nuvarande. Vi funkade bra ihop i perioder men efter allt för många avfallningar och resor till akuten fick jag nog, det var inte värt det och jag var livrädd. Vågade överhuvudtaget inte sitta upp på henne igen. Efter mycket vånda med vad jag skulle göra (hon hade stått i ca. 6månader ingen som överhuvudtaget ville rida henne) la vi ut en annons om att avelssto säljes (ville inte att någon skulle rida henne, ville inte ha det på mitt samvete) en lördag eftermiddag.

Söndag morgon ringer det en snubbe som ska köpa häst till sin 15-åriga dotter (första häst dessutom), stopp och belägg kommer inte på tal sa jag, men han stod på sig och envisades. Jag körde öppna kort berättade precis allt och lite till, efter en halvtimmes betänketid ringer han och säger jag struntar i vad du säger jag vill komma och titta på henne. Klockan var halv elva och dom ska komma två, hästen var inte igång, hade inga skor och jag som inte vågade rida, lysande förutsättningar..... ringer och säger till mamma att on ska ha tag i hovis och han ska komma NU det är kris, väck pyttan hon får rida. Hovis kommer glatt och säger att idag är det en bra dag att sälja häst:cool:, skor på kolla dagens humör i lina någon minut om det var aktuellt att rida och ja det skulle nog gå.
klockan två är dom på plats pratar lite longerar något varv, upp med pyttan som skrittar travar, galopperar lite utan krav, upp med lilla tjejen samma där hästen sköter sig helt otroligt, de frågar om de får skritta runt alla utebanor ja det går bra säger jag (med hjärtat i halsgropen) de kommer tillbaka och säger VI TAR Henne:eek: ehhh...jaha vi får nog besiktiga henne först, sagt och gjort på onsdagen går hon igenom besiktningen och på lördagen åker hon. Det ska gå snabbt att sälja häst:angel:

Men nu uppföljningen dom är så nöjda, ringer regelbundet och berättar om allt dom gör, de tränar för bra tränare och lägger mycket fokus på grunderna och att rida ute i skog och mark, pappan som i sin ungdom tävlade 1,45hoppning rider 2-3dagar i veckan och tränar även henne ibland för tränare. De tränar idag banor på 130. Och igårkväll 11månader senare får jag ett glatt SMS då tjejen har debuterat på hoppbanan med en felfri runda på 90cm och hästen hade gått som en klocka:love:

Jag är så glad, jag fick de bästa köparna som går att hitta, de älskar hästen och hästen är lycklig nu har hon hittat hem, hon får bo på ett ställe hon trivs och och göra det hon gillar (hoppa).

Det roliga är att pappan är från våra trakter och red för samma klubb som jag nu rider för på 80-talet och nu bor dom 3km ifrån gården jag köpte henne på, så hon har hittat hem på mer än ett sätt;)

Två gamla bilder på skönheten:
PICT3629.jpg
johanna314.jpg

Vad härligt ibland klickar det helt enkelt mellan vissa ryttare och hästar det är otroligt att se :love:

vad roligt att läsa!

Egentligen borde vi uppdatera tråden om våra 03:or.:laugh:

Jag tror vi var bland de första som samlades här på buke och började skriva om våra bebisar och de första åren.
Nu dräller det med trådar om årskullar och våra 03:or är "gamla".
(Det är inte så många av oss som har våra kvar. Corax och jag har det, och Novelette. Retzina är på gång att sälja C och hannacecilia sålde Danza för några år sedan. Du har kvar avkomman och utbildar honom osv, osv)

Nu är det bestämt att gamla fuxen skall kremeras. Ni som har begravt era hästar, har ni haft någonslags ceremoni? Jag vill gärna hjälpa fuxens ägare med detta men är lite för ledsen för att komma på några trevliga förslag som är genomförbara och samtidigt på sikt hjälper med sorgearbetet. Man kan ju inte gärna släpa ut en kyrkorgel på en äng och förvänta sig att det skall läka det brustna hjärtat, liksom.

Kanske att man gemensamt planterar blommor lite här och där, eller kanske ett litet träd? Så har man någonting att pyssla med och någonstans att gå när man vill vara ensam och tänka och gråta. Usch, det är jobbigt med sorg.

usch vad sorligt som sagt. :(

vet du att det där med hur man hanterar eftersorge arbetet skiljer sig oerhört från person till person, det har jag erfarit, och därför nämner jag det då det kanske är värt att fundera på för andra som inte varit med.

Jag har tagit bort hästar åt goda vänner som inte orkat själva. samt haft hjälp när jag själv inte orkat.
ang. efterarbetet dock så skiljer det sig som sagt oerhört utifrån vem man är. Jag har mockat och städat box och packat ihop åt vänner som inte orkat. sen har jag också råkat ut för motsatsen: att en snäll vän, som verkligen bara ville hjälpa och underlätta, hade mockat ut boxen och städat undan allt utan att berätta det för mig, när jag kom ut och hade tänkt göra detta. Jag blev otroligt ledsen och kommer aldrig glömma känslan. För mig var det just i den situationen, en nödvändig del som jag kände det, av sorgearbetet, att få göra det själv. Var en otroligt jobbig situation i och med att vännen som gjort det, gjort det av klar omtanke utifrån dennes eget resonemang, så det fanns ju absolut inget man kunde säga eller ta upp ang. detta, för det var ju bara god tanke från dennes sida, men som sagt, för mig personligen kändes det katstrof och jag var superledsen just över detta. sen den händelsen som är typ 15 år gammal eller mer, kollar jag alltid av med vännen vad denne önskar, innan jag gör ngt.....

jag tycker din tanke runt cermonin är jättefin :)

KL på mig själv.

tjatar på om min parallell ridning av två hästar, min egen och kompisens, som är totalt olika varandra. :rofl:
Fanken alltså vad nyttigt det är!

Kommer på saker jag har nytta av på min egen, som är betydligt mera utbildad och riden än kompisens, och vice versa på kompisens jmf med min egen, i och med att den faktiskt har vissa klara kvalitetet över min egen, även om den inte är så utbildad och det är mycket jobb dit. Ridning av bägge under veckan har levererat åt bägge håll, om man säger så. Ett roligt lyft i tillvaron!

flera poletter jag haft oerhörd användning av, både i ridningen på min egen, samt som hjälp i träning på den andre, har trillat ner under veckan som gått.

är supertaggad, även om , som Saramara verkar ha associerat till, det är en ren och total paradox att ta på sig sånt här dubbelarbete när man har fullt schå att få det att gå runt i dagliga livet ens med bara EN häst, med alla övriga aspekter och ekvationer som ska in i pusslet för att hinna. :cool:

På söndag är det dubbelträning för tränare igen i sedvanlig anda.

Ja det är ju jätteindividuellt hur man hanterar sorg. Jag vill ju hjälpa, inte stjälpa, samtidigt som jag ju själv är jätteledsen över att aldrig mer få krama denna fina fux som älskades av alla, barn som vuxna.

Men att plantera blommor ihop tror jag blir bra, om inget annat får vi en stund att gråta ihop. :)

Jag har en plats där mina djur får vila. Jag har inte kremerat någon häst, utan det är skor, grimma och en del av svansen som jag begraver. De andra djuren är kremerade eller begravda.

De har alla ett eget träd där jag har en lykta och en sten med sitt namn och något ord om hur de fattas..:cry:

Jag brukar ha en liten ceremoni, en sång, eller några ord,antingen ensam, eller som när sonens älskade hamster dog, så hade han skrivit ett brev som vi lade i lådan och som han innan läste högt.

Jag tänder lyktorna på deras årsdagar och vid Alla Helgona. Jag minns dem ofta och iom att platsen är nedanför migg köksfönster i sommarhagen så finns de på något sätt närvarande.

Jag sörjer mina djur hårt och intensivt och skänker dem en tanke dagligen, lika som jag gör med mina två benta kära jag förlorat.

Man hittar sitt sätt, jag lovar.:love:

*kl*

Jag vet att vi alla gnällt mycket på honom, men Janne Svanlund är död, och jag kommer allt sakna honom vid dressyrsändningarna:cry:. Ska dock bli intressant vem de kommer att ta in som ersättare.

Jag tänkte direkt detsamma som du. Ja, vi får se vem det blir nu som ska kommentera ridsporten.

Tänker på de närmast anhöriga och resten av de som stod honom nära.

Vad ledsamt, lider verkligen med dig

Tussi är den enda häst som vi begravt hemma (alla andra ivägskickade) och hon ligger i en fd beteshage.

Vi hade väl inte så mycket cermoni som så. Jag hade skrivit ett brev "till" henne som vi plastade in och lade med i graven, sen gjöt min sambo en gravsten åt henne och jag och en kompis åkte och handlade begravningsblommor, ljuslyckta och ljus.

En liten lock från manen ligger i en fin ask i vardagsrumsfönstret och bredvid den står det ett ljus, ska fixa foto också när jag bestämt mig för ett.

Kramar

NÄE FY! Usch jag tycker alltid sånt här är så hemskt, jag tyckte dessutom han gjorde det bra för
såna som inte är hästintresserade att förstå och intressera sig, till och med min pappa kunde titta och förstå!
Riktigt tråkigt :(

neeej, vad hemskt! :( riktigt tråkig nyhet. tänker på hans familj o närstående. vila i frid, janne!

usch, tänker på alla hans nära! Alltid lika overkligt när något sådant händer känns det som. Dessutom är det en gammal "hästkarl" här i trakten som gick bort igår också, väldigt hastigt och lite oväntat, så blev lite chockad när jag örde det (trodde min kompis menade Janne när on berättade det först men icke).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 655
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar