Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Ja, jag hörde det. Han hade 83% dräktighet 2010 i Sverige.

Man får börja tidigt i sådana fall, och skicka henne till seminstation göra bakterieprov och allt annat innan man börjar seminera och sedan hålla
tummarna, och kanske ha en svenskstationerad hingst som andraval?

Galoppen har ju förutsättningar att bli fantastisk bra på ungen. Quaterback har ju underbar galopp och Stella galopperar ju inte jätteilla heller.
Stella har ju en mycket bra avslappnad skritt och får sällan under 8a på den på tävling, så att Quaterback har dålig skritt gör mig inte så mycket.

Men nu ska jag inte babbla mer om betäckningar här på dressyr, även om det handlar om betäckning av min dressyr"häst". ;)
Jag får fortsätta skriva på avel tror jag. :)

Måste bara säga att jag länge sett fram emot att få se en liten baby-Stella. Hoppas verklligen det här går vägen nu!

KL

Idag har jag haft en sån där underbar häst-förmiddag!:) Började med uteritt med en mycket pigg o glad unghäst...det gick undan i rena steeple tempot i galoppen kan jag säga! Därefter lastades Grå Häst o jag styrde in till ridhuset för att sitsträna. Mycket käckt att ha en så snäll häst att man kan träna sig själv....:idea: Jag satte inspänningstyglar på hästen o sadel utan stigläder för mig o sen körde vi! Det är helt suveränt att kunna hålla en hand i sadeln o verkligen TRYCKA ned sig själv för att sen släppa o känna känslan precis hur det ska vara...:banana: Grå travade på så himla käckt o sen galopperade vi runt hindren som stod där, måste säga att jag är mycket förtjust i min nya sadel som låter mig komma nära hästen men ändå är djup nog för att falla mig i smaken!

Wonderful day!:love:

Du får komma bort till oss och avla ett år :)
Vi har massor med boxar till små söta stellor.

Qb är min drömhingst också, lite för risky första gången bara tycker jag..

i år måste jag komma och snusa pöl hos er :love: annars dör jag.

min tränare har två QB, 10:a och en 9:a, 9:an blev välkommen åter som 2årshingst på rådgivande :d

KL

Åh fy fan vad jag är ledsen just nu. Jag fick nyss ett mail från ägaren till "min" gamla fux. Fuxen åkte till kliniken igår för att få en cancertumör borttagen från käken vilket tydligen gick bra, men på natten och nu på morgonen fick han ett flertal seizures (har glömt det svenska ordet för jag gråter så mycket) så det enda de kunde göra var att avliva honom. Jag kramade honom lite i tisdags men inte tillräckligt mycket och nu kommer jag aldrig att få höra det där glada gnägg-mullret när jag går in i stallet igen.

Det är så sjukt jobbigt när de dör, dessa underbara djur. :cry:

Åhnej, vad tråkigt!
Särskilt trist när själva op gick bra. :( Stor kram, det är svårt att säga adjö till dem tillräckligt.

(seizure = krampanfall)

Ja! gör det. Kommer två st i april/maj.
Båda förväntas bli stjärnskott så vem vet, du kanske får med dig en hem ;)

Ja det är hemskt jobbigt. Jag tycker så fruktansvärt synd om hans ägare som fick honom för tio år sedan i Tyskland och sedan tog med honom först till Sverige, och sedan över Atlanten hit till USA. Hästen var som hennes bror eller barn, hon älskade honom så mycket att det riktigt syntes. Själv har jag andra hästar att rida - inte för att en vän kan ersätta en annan, det menar jag verkligen inte - men för henne var den här gamla fuxen den enda hästen i världen. Usch.

Att dö 24 år gammal efter att nästan fått åka till slakthuset som 14-åring och ha haft ett älskat och fridfullt liv dem senaste tio åren tror jag dock är ganska bra för en häst. Förutom cancern var han frisk in i det sista. Senast i torsdags förra veckan gjorde han störtsnygga byten på medellinjen och tyckte nog själv att han var superbäst. :love:

men gud vad hemskt!
stackars hästen! skönt att han hade ett så bra liv de sista 10 åren (vilket ju faktiskt inte alla har o långt ifrån alla
är fräscha tills de är 24) men det är så synd när de ska avslutas så där :( usch!

Åh vad tråkigt :cry:
det är fruktansvärt som du säger, och när man inte ens är förberedd så är det ännu värre.

tycker du tänker rätt dock när du tänker på vilket bra liv han haft. det är det bästa man kan försöka göra mitt i sorgen.

Beklagar förlusten och tänker på ägaren i dennes sorg.
När smärtan lagt sig kommer ni kunna glädjas över denna fina häst, som fick sluta sina dagar med stort värde efter vad du beskrivit.

Det är någon stort och fint att få nå en sådan aktningsvärd ålder med hela sin styrka kvar. Jag hoppas att lidandet inte blev allför stort de sista timmarna.:(

Nog skulle den bli sööt! Men är det inte bättre att försöka kompensera för svagheter?

Oj oj, du skulle läsa IWs inlägg på avel. Hon har myyycket bra koll på Stellans svagheter! Väljer hon QB är det absolut välgrundat:).

*kl*

På tisdag ska en hoppryttare i klubben rida mitt monster. Vill ha hjälp att reda ut våra galoppbekymmer så fort det bara går! Vill så gärna kunna tävla i maj! Vågade inte ta en plats i laget till div III, men fick en plats som reserv iaf. Har aldrig tävlat i lag och jag hade så gärna velat göra det:).

det är superkul att tävla i lag :). fast väldigt pressande samtidigt om man är den sorten som känner sig pressad.... Med ett bra lag kan man komma över pressen om alla är lite på samma nivå. Om jag var osäker och inte hade tävlat på länge väljer jag helt klart individuella starter för att inte blanda in annan press i bilden, för jag känner mig lätt pressad rent allmänt. Är hästen säker och man är trygg i tävlingsbiten och uppvärmd på det, är ridning i lag superkul, med ett bra lag som sagt. :) Fast alla är ju olika och jag känner folk som knappt ridit en LC ngnsin innaför en domarrink som gladeligen ger sig ut och lagtävlar och sover gott om natten, hehe. Själv hör jag inte till dem som vill blanda in såna ekvationer i bilden,men det är ju just jag som sagt. :)

Oj oj, du skulle läsa IWs inlägg på avel. Hon har myyycket bra koll på Stellans svagheter! Väljer hon QB är det absolut välgrundat:).

det:).

Det är mycket möjligt att hon har och det är väl jättebra. Läser inte avel, Reflekterade bara över det jag läste här.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 655
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar