Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Hon kan inte gå med transportskydd bak, då trillar hon nästan omkull. :D Brukar ha henne lindad+boots.

Men jag vågar inte lasta henne utan något på frambenen, och jag lasttränade bara, så jag var lat och tog transportskydd fram. :)

Så självklart det låter när du säger det, borde kanske fattat det på egen hand :o

KL

Vet ni vad vet ni vad vet ni vad??????????

Planen med Danne var ju att prata med vet om typ 2 veckor (för att höra hur han mår osv) samt att ta nya prover om 1½ månad. Under tiden var det skrittordination i den mån han mådde bra.

Ringde vet. i går morse då Danne då haft 17(!) BRA dagar på raken vilket resulterat i överpigg häst som är omöjlig att skritta på.

Ett exempel: I lördags tog jag ut honom för skritt i paddocken, gick ut med longerlina (visste ju att han var pigg) och bad honom skritta ett varv på volten för att se vad han skulle göra... Bock, sken, stegringar och allehanda för mig okända moves visade han upp i ca 20 min (observera att jag stod helt still). När han var klar satt jag upp. Kände hur han spände mer och mer, hur han spanade in om det fanns ngt han kunde fara i luften för. När andra pållen skulle gå ut ur paddocken började han slänga sig och jag fick hoppa av (satt på honom i drygt 2 min), ledde honom en kortis runda där han taktade och halvbockade om vart annat...

Bestämde mig därför för att ringa vet för att fråga om det var OK att trycka fram honom i trav när jag känner att han bara spänner sig mer och mer (vill ju inte göra fel ju). Hon blev superimpad av hur bra han mådde och jag har nu fått OK att börja sätta igång honom(!!!!!!) försiktigt så länge han inte mår dåligt. Istället för att ta prover om 1½ månad ska vi nu ta dem om typ 1½ vecka :bump:

När jag ringde så hade de dessutom precis pratat om honom då de fått in en häst med cirkulatorisk svikt (vilket var en av sakerna Danne hade) vilket är extremt ovanligt. Så nu hade hon (trots att Danne dessutom fått en massa annat skit som hjärtat och njurarna) visst hopp att ge den andre hästägaren. Som hon sa så visar Danne (ta i trä) att de trots allt kan må bra efteråt :love:

Så igår eftermiddag var det jag som skrittade och travade Danne i paddocken (totalt 20 min) helt utan krav men han var ändå superfin. Sökte sig nedåt, rundade sig och jobbade på helt super.

Jag älskar min superduper skrutt

Den såg fin ut men du blev jag påmind igen om att jag måste prova ut en ny dressyrsadel till mina hästar :devil: det ÄR jobbigt ;)

Fy fan vad äcklig du är!!!

Jag har å andra sidan lärt mig rida i min Anky. Men det är fortfarande en jävla skitsadel...

Gud vad roligt att höra! :laugh:
Hejjahejja :banana: hoppas att det fortsätter lika bra!

Ja, fast tja... Jag har inga vidare minnen från de kvällar jag tillåtit mig hinka jäger så jag tror att vin kanske ger en något mer "jordad" effekt. ;)

Jag har kommit att känna en stor förakt :devil: för alla som hittar nya sadlar "bara sådär"... nu kanske just du har letat ett tag, det har jag ingen aning om.

Men en tjej i stallet beställde en sadel på nätet, utan att ha provat den typen innan och tror ni inte att den passade!?!
Samma sak gjorde en kompis, hon läste på lite om vilken sadel som "borde" passa och beställde en sån. Och givetvis så passade den.

Varför(!?!) är min häst så jäkla svår? Jag har tappat räkningen på alla sadlar jag har testat. Tror att jag får byta häst snart...

/uppgiven aida, som är otroligt less på allt vad sadlar heter och nu kommer att ge upp att få rida i en dressyrsadel och kommer att övergå till att bara leta hoppsadel...

*kl*

Jag har inte tid och jag har inte råd. Men jag har tagit en träningstid imorgon för Ia iaf. Måste försöka komma ur denna dåliga mojo jag har hamnat i. Hoppas att det är värt det för jag får bokstavligen panta flaskor för att ha råd:p.

Hoppas det går bra på träningen i såna fall! :D

Min häst är halt och tråkig. Hon hade plockat ner fönstergallret i boxen och gjort gud vet vad med det, men hon har stora skrapsår på bägge bakbenen samt lite på frambenen. Och i vanlig ordning reagerar hon på sår med magnifik svullnad. :( Nu är hon halt i vart fall fram, och om jag såg rätt var det på det enda benet som inte är svullet.

Tanken var annars att åka och träna för dressyrtränaren på torsdag, men vi glömmer det. Skrittar henne för hand varje dag, då går svullnaden ner något. Lasttränat har vi också passat på att göra.

Det kommer en vet som är komb equiterapeut på måndag och går igenom henne, vilket ska bli mycket intressant.

Just nu är allt piss, är så trött på vissa folk i stallet att jag skulle kunna kräkas på dem. Blä.

Det tror jag också - att den mentala biten är så avgörande. Jag är ju så uppe i varv att jag är helt darrig innan jag lastar av ens - inte konstigt att jag inte hittar någon lösgjordhet i häststackaren som blir lika spänd och stressad som matte är. Brukar bli bättre ju längre säsongen går också, så får hoppas på det.

Min stallkompis idé med att supa mig full varje gång känns inte så gångbar, även om jag (bortsett från alla regler) tror att det faktiskt skulle hjälp amed ett par glas vin innan... :rofl:

Det är väl inte för intet som det går så bra dag två när man är på meeting...:angel:

Fast nu mera är det väl doping:eek:

Tror också det blir bättre ju mer tiden går, men jag känner igen det du skriver, att man är så på gång innan man ens hunnit lasta ur.

Det är väl därför man bör ha fler hästar och tävla varje helg, så det blir en vana.:idea:

Helt fantastiskt det du berättar.

Jag blir glad i hela mig över att läsa om Dannes och dina framsteg!

:bump:

Vad roligt det låter :).Tur att du blev övertalad. Själv tränade jag lite parallellt med min egen en kompis häst för min tränare och det var så himla nyttigt. Man kom liksom underfund med saker på den hästen som man kunde överföra på sin egen. Lite faktiskt som att stanna upp och tänka till... Den hästen var också helt olik min. Min är ganska stadig och hrm...rund... medan kompisens är ganska smäcker och mycket mer lätt att rida än min. Jag älskar att träna och skulle lätt kunna träna 6 dagar i veckan om det var möjligt...:)
Men håller med dig, man sover gott ganska tidigt på kvällen...

+ Carlotte1975:
tack, ja visst är det roligt! :) och SÅ nyttigt som sagt. Har verkligen motiverat mig och givit mig en extra skjuts. Ngnstans är det ju också roligt att få ett kvitto på att man faktiskt kan rida ngn annan än sin egen, som dessutom är väldigt olik, och reda ut det skapligt. Ibland får man ju för sig att man rider apkasst och klarar sig bara för man är van vid sin egen typ :cool:

Nova: grattis till sadeln, hur härligt!!!!!!

Öppna i skritt är är ju skitsvårt... :cool: Tusen gånger lättare att lösgöra hästen i galopp. Jag gillar galopp! :p

KL

Fan också, nu är det vår. :devil:

edIMG_9343.jpg

Otroligt osmart att ha svart ren skjorta på sig i stallet idag.

Bra ide tror jag. Ibland kan lite träning lyfta hela ens (häst-) tillvaro!!

kl

Hade premiärträning med kandaret igår för tränaren. Gick över förväntan, hästen var helt :love: och verkade trivas med allt skrot i munnen. Däremot hade piloten STORA problem att hålla reda på alla remmar hit och remmar dit...:) Men roligt var det och det känns som vi tagit ett steg i riktning. T.o.m min hårda, krävande men superduperbra tränare var nöjd. :laugh:

Novali01, vilken fantastisk fin sadel. (den är ju inte helt olik Amerigo i utseendet)

*delvis kl*

Vad härligt med en så lyckad träning!

Själv gjorde jag tvärtom och lät kandaret hänga kvar i sadelkammaren idag eftersom min klantiga häst gjort något och fått en stenhård och öm jätteböld på kinden. Fick istället bli remontgrimma och mycket försiktig kontakt på högertygeln - och vips! så var han mjuk i sidorna. Där ser jag hur mycket jag ställer till genom min starka högerhand annars - nu var jag ju så illa tvungen att rida med säte och ben utan tygel och tjohej! så gjorde vi vårt bästa och mest raka byte till höger någonsin. :o

Även extrahästen var på topp idag och var som en liten leksaksbil att rida runt - fast i Ferraritappning. Blev en hel del knasiga övergångar eftersom han har i alla fall tre växlar till än vad min egen har och vips så satt jag fast i passage en långsida när jag försökte gå ner från trav till skritt... :rofl: Kompetent värre är jag... :D Men KUL är det att få leka lite! :love:

Åhh den sista lät ju som en rolig häst en sån skulle man ha ;) nästa gång jag köper häst ska jag nog ha en pigg och känslig ferrari det blir så himla bra när man får till det då :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 670
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring