Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

*KL* Idag har jag ridit(åkt) på min nya häst för första gången :) Kändes inte så stor men oj det var nog lite vingligt trots allt (riden 1 år) :bump::love:

T var tanken men det är ju låååångt o jag vet inte om jag orkar!:angel:

Nej, jag startar inte ft förrän i maj, har svårt att tro att det blir nån bra FT innan dess faktiskt. Med tanke på väder o vind alltså!

AHA! Nu fattar jag! Måste provas, låter toppen bra!!

Jag tycker öppna i skritt är en fantastisk övning för att få loss hästen.

Lite OT kanske, men sjukt vad din klubbkamrat med häst med q-blod fick dåligt betalt i msvb! En av de bästa ritterna i min mening!

Nej, förstår inte heller hur det ska bli av om 2(!) veckor. Banan ligger väl under snö fortfarande...

Är allt bra med din fina grå och din fina bruna?
Ska båda gå FT i år?

KL

jag sticker ju in huvudet väldigt sporadiskt emellanåt, men nu har jag vägarna förbi :D
Jag rider två hästar för tillfället senaste månaden tillbaks. Kompis har en herre som behöver lite utbildning, och vi har samma tränare så tränaren har tjatat på mig att rida denne för henne parallellt med min egen. Lata jag, som dessutom har massor med jobb, har dragit på det med argument tidsbrist, men tillslut övervanns jag av övertalningen. Det är ju superkul - och SÅ nyttigt!

Hästarna är dessutom väldigt väldigt olika. Min är stor, stadig och rätt så sansad. Den andre är en liten flickhäst i modellen, och som en liten gummiboll, och med MASSOR med energi som ligger och bubblar och svallar över emellanåt. De är verkligen otroligt olika. Men det är SÅ roligt och man lär sig SÅ mycket av att rida bägge så jag är jätteglad att jag trillat in i fällan även om tiden är en historia för sig att få till. Men rider man bägge efter varandra på raken när det är träning för tränaren, så går det :cool::D Man sover dock gott sen om natten :angel:

Jag rider ibland den där övningen, tror jag snappade upp den på Hippson för några år sedan när det var gratis att kopiera deras övningar, de är ju skiss ritade.

Kl

Nu är Gullhönan installerad och ska intensivtränas under en vecka. Är oerhört nyfiken på vad utbildaren ska säga då jag ridit henne själv sedan oktober.:)
(vilket i sig är en bedrift iom att jag varit så skraj)

Det är verkligen super nyttigt att rida olika hästar. Jag harvade runt på min förra häst i nästan 10 år, utan att rida speciellt många andra hästar. Nu när jag försöker komma i gång med ridningen igen har jag ridit en del olika hästar. Kul och nyttigt.
Min fröken vilar fortfarande men i går tog jag in henne i ridhuset och longerade lite. Hon var lugn och sansad och så fin att jag fortfarande är glad.:D

Vad roligt det låter :).Tur att du blev övertalad. Själv tränade jag lite parallellt med min egen en kompis häst för min tränare och det var så himla nyttigt. Man kom liksom underfund med saker på den hästen som man kunde överföra på sin egen. Lite faktiskt som att stanna upp och tänka till... Den hästen var också helt olik min. Min är ganska stadig och hrm...rund... medan kompisens är ganska smäcker och mycket mer lätt att rida än min. Jag älskar att träna och skulle lätt kunna träna 6 dagar i veckan om det var möjligt...:)
Men håller med dig, man sover gott ganska tidigt på kvällen...

Överlevde förresten dagens egna första ridpass på tre-åringen som kom hem igår från inridning. Det blåste och underlaget på den vall jag red var kass, på en del ställen hård och isig på en del ställen som små sjöar. Men han klampade på helt obekymrad över ny sadel, ny miljö och ny ryttare. (Jag satt på honom första gången igår). :love:

kl*

Idag gjorde vi klockrena byten i vart 4de, har provat en gång innan ungefär men det var lekande lätt :love: och sååå roligt :D

*kl*

Ikväll har jag varit på tömkörningsclinic för Anders Eriksson och det var himla kul! Fick en massa tips som ska testas på Tetan. Är inne i en riktig svacka efter att allt innan har känts så himla bra. Men nu är det bara stopp liksom:(. Reder inte ut nånting och allt känns bajs. Blev erbjuden en träningsplats för Ia i veckan, men har naturligtvis världens jättetenta och har ingen möjlighet att hinna iväg. Ännu mera bajs.

KL

Idag har jag ridit en ponny! En liten prickig appaloosa-korsning med mycket arab i, så där 140-145cm någonting. Det var ganska många år sedan jag satt på något så litet och herreminje, jag höll på att trilla av! Det fanns ju ingen hals framåt och ingen rumpa bakåt! :eek: Traven kändes som halt, ungefär, och galoppen var som att sitta i mormors gungstol. Stegen var så korta, så korta - kanske tolv, tretton travsteg över kortsidan istället för fyra, fem. :rofl: Dunderkul var det men aldrig mer - öronen var alldeles för nära min mage för att passa mig.

Å jag är glad! Har äntligen införskaffat ny dressyrsadel efter att med stor sorg fått sälja mina 2 älskade Jensen...denna gång blev det en Butet som verkar passa både mig o hästarna som fisken i vattnet!:bump:

Bilder:

32233279.jpg

32233280.jpg

Den hästen är så sjukt fin att hon förtjänar tio procent till bara för det - att T sedan rider jäkligt bra är ju bara en bonus. ;)

Jag såg inte hennes ritt, men jag hörde från andra stallkompisar som var där att de höll med dig. :D

Det tror jag också - att den mentala biten är så avgörande. Jag är ju så uppe i varv att jag är helt darrig innan jag lastar av ens - inte konstigt att jag inte hittar någon lösgjordhet i häststackaren som blir lika spänd och stressad som matte är. Brukar bli bättre ju längre säsongen går också, så får hoppas på det.

Min stallkompis idé med att supa mig full varje gång känns inte så gångbar, även om jag (bortsett från alla regler) tror att det faktiskt skulle hjälp amed ett par glas vin innan... :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 655
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar