Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

KL

Är nöjd här med :) Efter en period med en ångvält till häst har jag med lite bomövningar under veckan fått lite bättre håll på honom -framförallt i galoppen. Idag gjorde jag en annan variant och la honom i ett ordentligt undertempo i traven -bara för att han ska vänta. Red i detta tempo hela passet och jäklar vad han jobbade efter ett tag. Har haft problem med att han hänger sig på i handen och bara drar iväg + när man vill flytta honom för skänklarna så springer han ifrån det. Nu idag red jag lite skänkelvikningar i det långsamma tempot, verkligen ett steg i taget och det funkade bra. Sedan gjorde jag våra första försök till öppna längs långsidan och först ville han gasa iväg för att slippa, men sen böjde han sig jättemycket bättre i sidorna åt båda hållen. Vad detta pass ledde till? Att han släppte i munnen, utan att bli tom, och bar sig själv. Jag kunde släppa tygeln helt nåt steg och han gick kvar i samma form och ryggen kom upp -känslan var som om han höll på att skita hela tiden (mycket fin liknelse -men ni vet hur det känns iallafall :p). Svettig häst och nöjd ryttare :)

Efter Calle tog jag ett pass på nr 2 för denna helgen (är hästvakt åt en kompis). En riktig gentleman som är utbildad MSV-nåt.. Kul att rida en lite mer utbildad häst som omväxling från min egen slyngel, och kunna göra lite skolor och saker faktiskt händer på den punkt jag tänkt ;) Ska rida honom imorgon med.

kryddan;
mooi;

Det där låter som en väldigt bra tränare ! Tänk vad viktigt det är med egna inställningen och tankar kring allt när man rider.

Min tränare sa något så bra en av första träningarna för henne. "Du ska rida hästen som den är just den dagen du rider inte utefter hur den brukar vara." Såklart väldigt sant men ack så svårt att få till i praktiken. Något jag fått öva mycket på med min häst då han haft möjligt för sig tidigare. Nu bara gör jag och förutsätter att det ska fungera och det gör det så gott som alltid.

Jag har fått lära mig att inte förvänta mig hans utbrott och protester så fort något händer utan ta kontroll över situationen. Vilket är lättare sagt än gjort alla gånger. Men det fungerar verkligen !!

Över till något annat :D
Nu kommer jag inte ihåg vem det var som skrev tidigare (fio kanske ?) att hon hoppade hästen lösgjord och mjuk.

Det gjorde jag igår och fy bubblan vad kul det var :bump: :D
Min häst som fått vila lite extra dagar då jag slutat sent i veckan hade mycket energi och bjöd framåt som aldrig förr och som han hoppade sen ! Vi har lite hinder i skogarna runt stallet en del rivningsbara uppställda och ett par fasta stockhinder.

Han var som en liten lurvig isbjörn när vi skrittade tillbaka till stallet :D Kanske borde klippa iaf halsen? Haha.

KL

haha, här har jag precis klickat hem ett kandar :p I tidigaste laget kanske (haha, no shit!) men hittade ett sånt jag vill ha -rundsytt med alla spännen i nacken, nedsatt från 2199 till 879 så kunde inte låta bli.
Sen kanske jag får användning av det till våren ändå till 05:an :)

Ibland när man får en bra chans ska man ta den! Du har ju flera hästar så nån av dem måste ju kunna ha det förr eller senare ;)

Skulle ni säga att Richmond High Rider är en OK vardagsstövel? Typ träning. Tävlar inte, rider islänning men dressyrar för dressyrtränare som vem som helst (och även för islandstränare för att rodda med alla växlar ;) ).

Jag gillar mina! Använder dem till träning, vardagsmotion och tävling i hopp, dressyr och terräng.

Tack, låter som det är vad jag söker :) Låter som bättre än mina Graninge som tack och lov trasades sönder fullständig i klacken idag. Hur vette17, men det hände iaf. Jag har bestämt att det inte går att rädda :P

Idag fick jag ta farväl av min älskade vän, så idag slocknade den vackraste stjärnan någonsin. Jag kommer aldrig att glömma dig Stella.

as_close_to_heaven_by_eldfuxen-d5doj56.jpg

Hon fick kolik. Hon la sig ner och låg med sitt huvud i min famn. Det var då jag kände att det var dags att säga farväl.

Hon fick gå ut och äta betfor på en gräsplätt utanför stallet och hon dog i mina armar.

:cry: Beklagar verkligen sorgen, har följt dina kämparinsatser för henne på avel. Hennes själ lever vidare i Storm nu.

Hon fick kolik. Hon la sig ner och låg med sitt huvud i min famn. Det var då jag kände att det var dags att säga farväl.

Hon fick gå ut och äta betfor på en gräsplätt utanför stallet och hon dog i mina armar.

Usch vad jag känner med dig:cry:. Stooor tröstkram!!

Så fruktansvärt tråkigt. Beklagar verkligen din stora förlust. Du får försöka glädjas åt hennes fantastiskt fina bebis. Kram.

Nä fy fan Emma :cry: :cry: :cry:. Åh vad jag lider med dig. Världen är så grym :cry:. Ta hand om dig så himla mycket du bara kan!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 240
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 489
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve
  • Födda 2022

Omröstningar