Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Tyvärr tränar jag inte dressyr så särskilt ofta, men jag inser rätt snabbt när jag kommer ner till tränaren att jag har en ganska så bra bit kvar innan jag kan rida igenom en häst på riktigt med allt vad det innebär.

Jag skiter i det och hoppar dom lösgjorda istället, betydligt roligare :love:

Vad gör man om man är rädd för att hoppa och har en häst som faktiskt inte kan hoppa? Shiiit, vi få fortsätta traggla:eek:
:D

Jag vet :love: Har tränat för henne sedan 2009, och under våren 2010 red jag för henne en gång i veckan. Så stora framsteg på så kort tid har jag aldrig gjort. Liksom: "Where have you been all my life??" Numera bor hon rätt långt härifrån, men kommer ner till trakterna här ca 1 gång/månad så jag rider fortfarande för henne. Kan bara säga :bow::bow::bow:

Jag tror det är samma tränare som jag rider för.
Kan bara instämma i ett STORT :bow::bow::bow::bow::bow:

Så om din iberier bara paddlar på, så får du jobba med takt-lösgjordhet-kontakt, var och för sig och tillsammans.

Att en häst paddlar med bakbenen beror dessutom på att den har balansproblem, inte på något annat. Så att börja med att rida sin häst i balans är ju en bra början innan man ger sig på resten... :cool:

Du menar alltså att (de första 3 stegen av) utbildningsskalan är 'resten'...?

Sluta nu. Jag börjar krokna rejält på att bli uppenbart missförstådd! Det första var det ju inte jag som skrev heller.
FÖRST rider man en häst i balans, utan balans kan man inte göra någonting! Det är väl rätt basic, eller hur.

Och till Linnda. Jag vet inte vem du är, vem jag är är inte så svårt att lista ut eftersom jag inte ens har ett anonymt nick. Du får tycka vad du vill så tycker jag vad jag vill. Vill du skriva om hur du anser att man skall rida iberier så föreslår jag att du gör det med detta som början: *KL* det betyder knapplån. På det sättet så kommer det inte fel svar till fel person. Annars kan man ju alltid bemödiga sig med att hålla ordning på vem svaret är till... Man får välja sina strider här i livet och jag tänker inte hålla på och tjafsa med en för mig okänd person som bara är ute efter bråk, för det är tydligt att du är rejält på hugget! Varför då kan man undra.

Nej, det är Linndas inlägg före ditt svar till det. Jag kan inte se missförståndet, Linnda skriver takt, lösgjordhet och kontakt är det man måste jobba med när hästen paddlar. Du skriver att man måste jobba med balansen. För mig är är det här precis samma sak, eftersom takt lösgjordhet och stöd hänger direkt ihop med hästens balans. Men så lägger du till 'innan man ger sig på resten', vilket då syftar på Lindas svar om takt, lösgjordhet och kontakt...? Du får gärna förklara hur du tänkte istället för att fräsa ifrån.

Vad man gör? Man får skylla sig själv om man köper en häst som inte kan hoppa :rofl:

Jag kan inte ens skylla på det, har fött upp henne själv:crazy:

Jag har hittat det vinnande konceptet att avla bort hoppförmåga:idea:
Hon vill bara vara dressyrhäst:D

Sluta nu. Jag börjar krokna rejält på att bli uppenbart missförstådd! Det första var det ju inte jag som skrev heller.
FÖRST rider man en häst i balans, utan balans kan man inte göra någonting! Det är väl rätt basic, eller hur.

Och till Linnda. Jag vet inte vem du är, vem jag är är inte så svårt att lista ut eftersom jag inte ens har ett anonymt nick. Du får tycka vad du vill så tycker jag vad jag vill. Vill du skriva om hur du anser att man skall rida iberier så föreslår jag att du gör det med detta som början: *KL* det betyder knapplån. På det sättet så kommer det inte fel svar till fel person. Annars kan man ju alltid bemödiga sig med att hålla ordning på vem svaret är till... Man får välja sina strider här i livet och jag tänker inte hålla på och tjafsa med en för mig okänd person som bara är ute efter bråk, för det är tydligt att du är rejält på hugget! Varför då kan man undra.

Hoppsan! Inte muckar jag bråk med dej, nu är det du som missförstår... Men jag är alltså fortfarande lite förvånad över att du menar att iberiska hästar har en anatomi som inte lämpar sig för "tysk" ridning. Jag ser nämligen inte skillnaden. Utbildningsskalan, och de tränare som arbetar utifrån den, funkar på alla hästtyper och med olika mål med ridningen. Det ÄR lite annorlunda hästar, men god ridning är detsamma.
Sen att du är mindre anonym än jag, har knappast med saken att göra, eller? Jag vet inte vem du är, bara vad du skriver....

Hur menar du? Balans är väl ändå mig veterligen steg 1 på utbildningsskalan ??

Nej, faktiskt inte. Balansen kommer genom att man först hittar hästens takt och lösgjordhet och får kontakt. Läs gärna Ridhandboken, där är detta förklarat på ett så bra sätt.

Takt är för det första balans för det är först då den blir ren..när hästen tappar takten så är det för att den hamnat i obalans. Så förklara gärna för mig hur du utvinner takt ur obalans ?

Sen när hästen är balanserad, är lösgjord och du har en kontakt då först kan du utveckla hästens takt men det är en helt annan sak.

Sen "glömde" du svara på min fråga ur ditt påstående ifrån filmtråden

Ursprungligen postat av Linnda
Hur tänker du då? Mera kraftfoder och upp med framdelen? Hur blir det då med ryggverkan, och hur får jag hästen att ha både bärkraft och påskjut från bakdelen?

Vad menar du? Klart man måste ha både påskjut och bärkraft, hur ska du annars ta dig framåt?

Så jag föreslår att du borde nog inte bara läsa ridhandboken utan även försöka förstå innebörden oxå, för det är skrämmande få som ens har en susning tyvärr.

Senast ändrad:

Ja det blir ju spring trav :angel:
Om jag Galopperat mycke under ett pass får hon lite mera aktiv trav.
Men ja .. Jag provar till våren :) Ville bara försäkra mig om att inte bli "dumförklarad" :D

knpplån.
För en som inte är insatt men vad gör en häst när den "paddlar" med bakbenen:o

Knapplån igen=)

Tänkte uppdatera lite i Onsdags red min tränare min lilla gul och vilken skillnad på häst, ha ha märktes att ett proffs kom upp på ryggen.
Vlka jäkla gångarter hon fick fram i hästen:eek:
Swunget i travsteget fick hon fram riktigt bra och hela hästen växte 2 dm och fick låånga kliv.

Tänk vad man kan plocka fram hos hästar trots att de inte är födda med supergång.

Är så stolt så över min lilla gul just nu de tar sig med utbildningen men huvaligen vilket slit det är.Nästa häst jag köper ska fasiken va färdigutbildad hahhah.

Hästen breddar bakbenen och ser ut som om den vore en paddel som man har när man paddlar kanot. Alltså, den paddlar ifrån sida till sida så att säga. Detta är ett solklart balansproblem och man kan ofta se det på unga travhästar, men även på många iberiska hästar som rör sig i obalans. Kanske på andra typer av hästar också, men det vet jag inte.
Detta är alltså något de gör i trav.

aha då vet jag vad du menar, precis travare har jag sett detta p å men det är väl inte såå vanligt bland typ hbl hästar? har inte sett de på någon sån iiallafall.
Men nu när du säger de så just pre och lusitano har jag också sett de på. Undrar vad det är som gör att visa raser har lättare till de?

Förmodligen beror det på piloten :) Många som rider iberier är inte lika duktiga som de som rider halvblod. Om man nu skall uttrycka sig diplomatiskt.

Oki, det kan inte vara nått i hur dom ser ut då? tycker både travare och typ PRE rör sina bakben i skritt helt annolunda än sv hbl och liknande raser.
Vet inte hur jag ska förklara, de ser hårdare ut som om de sätter ner bakhovarna i bom , bom bom stötigt usch svårt å förklara.:o

Nej, just den här grejen har inget att göra med hur de ser ut. Det handlar bara om balans. En ung travhäst är knappast redo för några snabbjobb och en iberisk häst kräver sin ryttare precis som alla andra hästar. OBS! Jag kan inte ett smack om travhästar, men jag har ju ögon att se med. Just unga travhästar är dessutom överrepresenterade vad det gäller SI-leds problem. En skada i ländryggen för de som inte vet. Googla på Ileosacralleden så finns det en massa info.
Att träna/rida en häst på ett sätt som gör att den paddlar fram med bakbenen innebär en stor risk för bäckenskador. I vissa fall är det tvärtom, den paddlar för att den har bäckenskador.

*KL*

Red ute idag och fick en häst som bjöd väldigt fint i både arbetstrav och mellantrav, kunde bara le och berömma.

Red ju programridning förra fredagen och fick nedslag på traven som var svag och att hon inte bjöd alls. Så det känns kul när man hittar en väg runt, att kunna få hästen att bjuda och kämpa lite mer..

På onsdag så blir det dressyrträning för domaren på programridningen, kommer att bli sjukt kul och spännande!! :D

*KL

Är så himla glad över Ninya, har känts riktigt bra (för att vara oss) i princip varje pass senaste månaden. Hon är ju helt jävla underbar. Det går jättebra att rida ut ensam med henne, hon går med spikade öron hela tiden och är förvånansvärt pålitlig.

Känns som att flera bitar i ridningen släpper saaaakta men säkert. Det jag har mest problem med gällande sitsen som jag försöker jobba på nu är dels att jag har vikt på höger sittben än vänster, samt att få ordning på mina händer...

Men Ninya har aldrig känts så trevlig som hon gör nu i höst, så något gör jag ju inte helt galet i alla fall. Hon är rätt rejält svettig efter varenda pass, trots att det är rätt kallt och hon inte har någon vinterpäls att tala om - så hon jobbar i alla fall helt klart mer med mig än hon gjort tidigare. För hon är varken vidare svettig efter 2 ridlektioner på raken eller efter mina pass för ett år sen.

Nya tredelade bettet sitter skitbra för övrigt, prickade helt rätt i storlek och det ligger väldigt stilla. Har iofs inte märkt någon direkt skillnad hos Ninya emot hennes gamla tvådelade - men det känns helt klart trevligare med ett bett som inte glider ut några centimeter varje gång man tar lite mer i ena tygeln än den andra :grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 240
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 489
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?
  • Födda 2022

Omröstningar