Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Japp! :love: F-n vad BRA det var!!! Hon hjälpte mig otroligt mycket på bara tre timmar!! Det hon lyckades åstadkomma är att betrakta som ett mirakel!

Jag vet :love: Har tränat för henne sedan 2009, och under våren 2010 red jag för henne en gång i veckan. Så stora framsteg på så kort tid har jag aldrig gjort. Liksom: "Where have you been all my life??" Numera bor hon rätt långt härifrån, men kommer ner till trakterna här ca 1 gång/månad så jag rider fortfarande för henne. Kan bara säga :bow::bow::bow:

Senast ändrad av en moderator:

Beror väl på hur man ser det. Jag tycker fortfarande att man är ett teamwork och att hästen lär sig att gå på just den egna ryttarens signaler. Det finns ju inte två människor som rider likadant. Och att någon annan kan få min häst att göra fantastiska saker hjälper ju inte MIG. Den går på förra ryttarens tillridning resten av passet, men det är bara en färskvara. Nästa gång man sitter upp så blir det bara samma som innan i a f om man inte rider själv och utvecklar sig som ryttare och det kan man inte göra om man inte rider.
Vi skriver ju på ett dressyrforum och då får man ändå förutsätta att folk är rätt bra på det de håller på med, annars får man väl skriva på ett annat forum.
För de som inte känner till dig så får jag nog påpeka att du är rätt blygsam. Jag har sett dig rida ett flertal gånger och du behöver inte någon annan som sitter och knölar till din häst om man säger så. Om du verkligen tycker det på allvar så skall jag släpa med dig på del 2 i den där kursen i mental träning för ryttare som jag har börjat gå på... :D

Jag vet :love: Har tränat för henne sedan 2009, och under våren 2010 red jag för henne en gång i veckan. Så stora framsteg på så kort tid har jag aldrig gjort. Liksom: "Where have you been all my life??" Numera bor hon rätt långt härifrån, men kommer ner till trakterna här ca 1 gång/månad så jag rider fortfarande för henne. Kan bara säga :bow::bow::bow:

På bara tre dagar har jag lyckats förbättra en del grejer som är en klart svag sida hos mig något helt otroligt!!! Att jag bestämde mig för att ta tag i mina svagheter och gå den här kursen var det bästa jag har gjort!! Men först måste man erkänna sina problem för sig själv, sen kan man vända sig till henne. I mitt fall var det dels att jag fick krupp varje gång manegedörren öppnades utan att folk knackar, och en del annat också. Hon gav mig rätt verktyg för att kunna lösa mina problem! Igår kunde jag t o m fullfölja galoppen på en diagonal och bara sätta dit de bytena jag hade tänkt mig, TROTS att dörren öppnades och det kom in folk. För mig var det en enorm framgång! :) Hon är helt enkelt fantastisk!! :bow: :bow: :bow:

Kan bara hålla med.

haha, sen är hon rätt rolig att lyssna på med -brukar sitta och småskratta under lektionerna för hon pratar med hästen hela tiden (trots att den inte hör) :p

Jag är varken blygsam eller nått annat, utan bara realistisk. Vi ser annorlunda på saker och ting bara. Visst kan jag rida dressyr på min nivå men det slutar ju där. Jag är ganska så långt ifrån vad jag anser att man kan när man kan rida dressyr bra sas.

Med de få timmarna jag sitter i sadeln och tillsammans med tränare finns det inte en suck att man hinner lära sig det heller. Jag rider alldeles för mkt själv utan dressyrtränare så det enda jag lär mig är ju hur det känns när jag rider, inte hur det ska kännas när det är bra.

Och vad som är bra, Ja det är ju högst relativt beroende på vad man själv kan naturligtvis.

I´m quite happy med den insikten så någon mental träning angående den biten tror jag inte jag behöver.

Senast ändrad:

Vi skriver ju på ett dressyrforum och då får man ändå förutsätta att folk är rätt bra på det de håller på med, annars får man väl skriva på ett annat forum.

Nja det är ju ett öppet forum där vem som helst kan hävda vad som helst, och har ju så gjort genom åren... så jag skulle inte ta de där kriterierna för någon sanning iallafall.

du behöver inte någon annan som sitter och knölar till din häst om man säger så

Haha jag har bara en häst som nog faktiskt ev kan räknas till att gå på tygeln. Den näst äldsta börjar väl kanske närma sig och den tredje går inte på tygeln överhuvudtaget utan på sin höjd så böjer han på nacken.. eller inte ens det haha hans favvoform är huvudet rätt upp så det är väl där vi är nu.. i en hoppsadel dessutom :cool:

Jag svarade på ditt inlägg där du skriver så här: "det aldrig går att ha honom i låg form och rida honom fram till handen, då paddlar han på i evighet. "
Så det var ju du själv som skrev att det inte gick att rida så.... Jag känner dej inte och vet inte vilken bakgrund du har, så jag kan ju bara kommentera på det du själv skriver...
Jag har kanske inte lika stor erfarenhet som du vad gäller dressyren som tävlingsform (bara tävlat upp till StG), men har en viss erfarenhet av att rida iberiska hästar. Därför blir jag lite förvånad över somliga av dina påståenden. Men vi har säkert olika erfarenheter även där. Jag förstår att du tillbringat mycket tid i Portugal och Spanien, och hunnit rida många olika hästar för många olika tränare. Jag har bara ridit för ett fåtal tränare där, men har ändå fått se mycket kvalitativ ridning och många fina hästar som säkert skulle hävda sig även i Nordeuropa. Sen har jag sett mycket jag kunde klarat mej utan också.....

Ibland kan det ju vara till stor hjälp om tränaren sitter upp på min häst. För det första kan ju denne känna själv vad jag beskriver. Och kanske sitter inte problemet alls i hästen, utan i min brist på förmåga att ge hjälperna rätt (man sitter lite snett eller har en för stark/svag hjälp någonstans etc) och då får dels hästen hjälp att förstå vad det är vi begär, och jag får hjälp att korrigera min ridning. För om min häst går på mina hjälper, och enbart mina, så är ju risken att hästen anpassat sig till de "felaktigheter" jag har i min ridning, och jag kan inte rida någon annan häst, och ingen annan kan rida min. Det är ju inte bra utveckling. Om jag ska kalla mej ryttare, måste jag ju utvecklas med min egen kropp och mina signaler, att jag kan rida vilken häst som helst. Har man en tränare med samma synsätt, så blir "teamet" bestående av tränare, ryttaren och en eller flera hästar.

Men stopp nu...

Det var jag och inte Kryddan som skrev;
"det aldrig går att ha honom i låg form och rida honom fram till handen, då paddlar han på i evighet. "

Det handlar om min häst, ganska lågställd Iberier, väldigt bekväm av sig... Och sedan är ju allt relativt med "låg form också".

Låg form på honom blir sådant sjukt bekvämläge för honom, han bara knäpper av och jag lyckas inte på så sätt rida honom fram till handen och genom kroppen. Det som funkar bäst på den är att börja i någon slags "mellanform" för att få honom mellan hjälperna och sedan variera därifrån.

*kl*

Idag blev det ridning med träns o sadel :D Tyvärr lite hård bana idag så det blev mest skritt, dock var den var lite mjukare på en del så vi jobbade lite på volt där. Pålle var rätt så seg i början på hjälperna, gjorde övergång efter övergång. Påminna pålle om att svara nu och inte nästa vecka. Jobba med att få till stödet på ytter, samt forma o böja kring inner. Höger varv är jobbigt både för häst o ryttare. :p Tillslut släppte han till o fick en massa power! :love: Jag har svårt att hänga med när han jobbar på ordentligt med bakbenen (spec i traven), men idag hittade jag äntligen takten och pålle kunde jobba på utan att jag flängde runt som en vante! Jobbade mkt övergångar skritt-trav-skritt-trav-galopp-skritt-galopp osv. Fick till några riktigt trevliga galoppfattningar, och tillslut fick vi till fina övergångar överlag när pålle var med mig. Inser hur balanserad och teknisk jag måste vara för att få denna pålle att jobba rätt. För att inte bli helt slut mentalt så jag ser till att lägga in mkt skrittpauser för att andas ut. Idag blev det en relativt lugn träning, men lite toppar av intensitet. Känns som det funkar bra för mig just nu. :) OCH JÄKLAR vad barbackaridningen har gett resultat för min balans o sits! :bow:

Nästa vecka åker vi till ridhus o rider för tränare, ska bli sååå roligt! :bump: Ska se till att jag blir fotad o filmad, det behövs att skåda på sig själv då o då!

Sorry "feel" och "kryddan" om jag blandat ihop saker... Jag tryckte bara på "svara-knappen" till ett inlägg som Kryddan skrev tidigare. Jag förstår vad du säger när du beskriver din hästs bekvämläge. Min har också ett sånt (gissar att de flesta har) men då blir han lite hög, men slipper jobba genom ryggen och engagera bakben, så där gäller det att hitta "dragläget" i en form som är så låg att ryggen lyfts litegrand, får lite fart på bakbenen, och kan driva honom till jämnt stöd på båda tyglarna. Hmm, alltid lättare sagt än gjort, men jag har en duktig tränare (portugis!!!) som hjälper mej på ett utmärkt sätt. Med hjälp av utbildningsskalans hållpunkter. Väldigt "tyskt" ;)

KL

Hoppar in här för lite råd :)
Målet för 2013 är att prova mvs med akrobori stoet . Tävlade henne tidigare i hoppning men tröttnade så förra året och detta har vi vigt oss åt dressyren. Men hon har ju inte de bästa gångarterna. Är det "dumt" att ens prova mvs då tycker ni?

Msv vad?

Nej alltså du får ju bara satsa på att rida prydligt med korrekta skolor med rena byten om du menar att rida MsvB samt ha 3 rena gångarter. Det kan ta en långt, men nog så svårt.

Nu har jag inte själv ridit dessa klasserna innan, så jag har egentligen ingen generell uppfattning om starfälten, men hoppar in med att svar ändå!

Har också börjat rida dressyr på en hopphäst (också sto e. Akribori) som inte har jättegångarter. Eller, det är väl främst traven som brister. Men det har ändå varit lite så att det går bättre ju högre klassen är ;)

Eller rättare sagt, hon ligger runt 65% oavsett klass, vilket sällan räcker till placering i LB men oftare kanske i MsvC!

Har startat en MsvC med henne och vi blev placerade, kanske bara en engångsförteelse att domaren råkade gilla henne, vi får se, till helgen är det dags igen :angel:
Men nu börjar jag bli lite sugen på att prova MsvB med henne också efter vintern!

Här är film på "mitt" lilla Akriboristo, Msv-debuten:

http://www.youtube.com/watch?v=bXKEUfHSC2M

Nej tanken är Mvs C . Skolorna är ju något som det är Jag som måste träna på istället ;). Har dock blivit bättre på dom under sommaren nu. Det är ju gången som inte är så "stor". Vi började få till lite mera aktivitet men så drog hon på sig en senskada i våras tyvärr. Kan länka film på hur hon rör sig.

http://www.youtube.com/watch?v=18zFOfla9Ac

Det är väl traven på min med men även en oengagerad galopp. Inte så mkt Aktivitet. Men ändå hade din tycker iaf jag lite bättre trav än min. Hon länger ju dåligt tyvär. Så kommentarerna brukar lyda inte så stor skillnad. :d

På våra travlängningar brukar det stå "springer". :angel: Får 5or för det mesta.

Tror inte grundtraven är bättre än din egentligen, utan det har kommit med ganska mycket jobb! Hon hade 6a på traven när hon visades som unghäst.
Det som min har lite bättre som gör att det är enkelt att jobba med och förbättra gången är nog just som ju säger, energi och aktivitet.

Men jag tror definitivt du kan rida MsvC på din!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 240
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 489
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka