Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Det finns fler klasser i svår klass än GP ;)

Jag kommer dock inte nämna detta mer, jag tränar inte för personen själv och har inte lust att diskutera honom här.
jag gjorde bara ett inlägg om att bra tränare finns, även bland de som reser hit :)

Ni behöver inte ta åt er eller nåt. Jag tolkade nog den första texten annorlunda och jag tycker folk som kollar upp andras tränare/bekanta och säger si eller så och ffa tycker saker bör ägna mer tid åt att göra nåt skoj!
Gud vad ni är tjuriga här numera, ni behöver ju inte ta allt ordagrant haha!

Jag tror jag tolkar allt helt annorlunda från alla andra här inne.
Jag tycker inte det du skriver är såååå konstigt, alla kan väl satsa mot OS? Sen kanske det spricker ändå, fanns ju dom som kom dit & gjorde bort sig, många försvinner på vägen.
Jag vet inte, tolkar väl texten annorlunda. Inte lika hårt på som andra.

Jag tror jag tolkar allt helt annorlunda från alla andra här inne.
Jag tycker inte det du skriver är såååå konstigt, alla kan väl satsa mot OS? Sen kanske det spricker ändå, fanns ju dom som kom dit & gjorde bort sig, många försvinner på vägen.
Jag vet inte, tolkar väl texten annorlunda. Inte lika hårt på som andra.

Det var inte till dej om att jaga fb-vänner genom att snoka efter vilka folk är på buke:p

Jag trodde annars många tyckte det var trevligare här numera? :devil:

Det finns fler klasser i svår klass än GP ;)

Jag kommer dock inte nämna detta mer, jag tränar inte för personen själv och har inte lust att diskutera honom här.
jag gjorde bara ett inlägg om att bra tränare finns, även bland de som reser hit :)

Generellt är jag väldigt misstänksam mot tränare som reser hit, för det betyder att dom inte har tillräckligt att göra i sina egna länder och då kan man ju undra varför.. men å andra sidan är det positivt för oss här i Sverige för dom flesta tränare tex som reser hit från tex Tyskland eller delar av Europa har till 90% fan så mkt bättre grundutbildning och kunskap än vad folk har här ändå. Klart det finns bra folk här med men liksom dom som är riktigt bra i Europa har inte tid att komma hit eller har plats för nya elever.

Sverige, Norge, Finland är nog tacksamt att komma till eftersom vi har så låg kunskapsnivå här och med det så kan man vara i sammanhanget en ganska ordinär tränare men ändå anses vara väldigt väldigt bra.

Jag såg en film häromdagen på en ung häst som skulle "ridas till" och jag blev rent ledsen när jag såg eländet. Hård ridning med händer som är allt annat än stilla och följsamma enbart med fokus på att bända ner huvudet, ingen logik, ingen känsla överhuvudtaget för hästen. Ännu värre var att det applåderades från flera håll vilket bara egentligen avslöjar den stora okunskapen i detta landet och oförmågan att veta vad bra ridning handlar om eftersom man så sällan får se det. Det är ju trist att den typen av ridning är så vanligt i detta landet att någon ens kunde tycka det där var bra :cry:

Om bara så någon av de tillresta tränarna kan ändra på denna synen på den hand- ridningen som är så vanlig i sverige så applåderar jag varenda en av dom som kommer hit.

Ni behöver inte ta åt er eller nåt. Jag tolkade nog den första texten annorlunda och jag tycker folk som kollar upp andras tränare/bekanta och säger si eller så och ffa tycker saker bör ägna mer tid åt att göra nåt skoj!
Gud vad ni är tjuriga här numera, ni behöver ju inte ta allt ordagrant haha!

Du kanske borde ägna dig åt något skoj istället för att sitta här och gnälla över vad folk borde göra istället , för det måste ju tagit längre tid än att söka upp några resultat...

Jag skulle nog tvärtom uppmuntra folk till att googla mer istället för då hade säkert minst hälften av de trådar som skapas här om att folk har blivit lurade försvunnit.

Ja, S:t Georges och Kür. Vad räknas mer som svår dressyr? Nån? Nyfiken bara. Och nu menar jag seniorer på storhäst.

Svår räknas Intermediere och uppåt . Jag antar att det kan handla om Ricardo Reis, vet att han kommer till stockholm och är poppis där. Undrar om inte ponnytant brukar hänga på dom träningarna. ?

Tyvärr kommer han inte neråt här vad jag kan se på google (Jisses nu googlade jag igen, stalkervarning allan här nu) :p synd för hade varit kul och kollat. Det lilla jag sett av honom verkar han hyfsat normal, inga konstigheter sas utan vanligt dressyr.

Kan förtydliga att min bostadsort inte har nåt med tränarens lektioner att göra. :)

Jag tycker inte det är så konstigt att de kommer hit, money talks.
Kyra såg jag tex på sparreholm för nån månad sen, hon var här bara för en timmes clinic. Hon lider nog inte brist på elever hemma i england.

Fast det är ju skillnad på att komma för en clinic någon gång och få en jäkla massa pengar på ett bräde och ha regelbundna träningar.
Sen har hon ju fortfarande sina elever på knytkalaset på Tullstorp.

Ok jag tog bara en Portugis som jag vet har normala dressyrträningar och inte kör med några konstigheter och som jag vet en del bra dressyrryttare tränar för som rider höga klasser men det finns fler då alltså , intressant att så många verkar rida för portugiser, för så många ryttare finns ju inte i de klasserna (svår). Ingen bra reklam för det svenska tränarsystemet då alltså men vem är förvånad?

Nej jag tycker inte heller det är konstigt att de kommer hit för som sagt de pengarna får dom nog troligtvis inte i sitt hemland.

Det var inte till dej om att jaga fb-vänner genom att snoka efter vilka folk är på buke:p

Jag trodde annars många tyckte det var trevligare här numera? :devil:

Alltså det är tur för mig att jag inte lever efter denna devis:p. Jag har ett stort antal vänner på fejan från Buke som antingen lagt till mig eller jag har lagt till dom. Det fina med fejan är ju att man enkelt kan neka en vänförfrågan eller ta bort en som vän om det skulle vara så. Förstår inte riktigt varför det ska vara så himla känsligt? Har fått riktiga vänner även i det verkliga livet via Buke/fejan på detta sätt och det skapar för mig bara ett större nätverk hästfolk vilket jag bara tycker är kul:).

...för övrigt ÄR det väl ändå mildare stämning här inne? På gott och ont förstås.

ang det sistnämnda beror ju det på vem som har skrivit eller lagt ut vad tycker jag! haha, vem som ser vad när så att säga ;)

för att tala om nåt roligare, eller kanske inte alls roligt, jag ska hoppa globen i år. första gången sen... ja jag vet inte, missade det iofs när jag jobbade i skåne men annars har jag alltid gått!
känns jätteskumt! men mycket beror på att jag kan inte gå på fredagen för jag jobbar, dom har tagit bort den öppna träningen :( och ja sen får vi se. tycker dom kunde behållit öppna träningen och struntat i unghästarna, det är ändå bara samma ryttare varje år och två eller tre stycken freakar ut totalt, så spännande är det inte.

Haha, först läste jag att "jag ska hoppa i globen i år" :rofl:
Tänkte att nu har jag verkligen missat något här :angel:

Det tyckte jag också att det stod! :D

Fio, vad det gäller R R så har jag en god vän som har ridit för honom, känner flera i o f s, det de säger om honom är att han är duktig och att han är mer som en normal dressyrtränare. MEN. Det är samma med honom som många andra portugiser som kommer hit, han kan (enligt min vän) inte förmedla kunskap när man kommer till en viss nivå (svår klass) utan väljer i det läget hellre att rida själv på elevernas hästar. Det här är väldigt vanligt för portugisiska tränare och det tycker jag är fel. Det är väl en sak om eleven absolut vill att tränaren skall rida hästen, men normalt sett så åker man ju på en träning för att man skall lära sig att rida bättre och det kan man ju inte göra om man står på marken. Så en kurs i pedagogik hade de nog behövt gå på allihop.

Tack för svaren om Intermediere! :)

Nej jag tycker inte heller det är konstigt att de kommer hit för som sagt de pengarna får dom nog troligtvis inte i sitt hemland.

När jag var i Portugal och red för en Grand Prix ryttare så kostade det 55 Euro för en privatlektion. Och då ingick hästen också. Och inte vilken Brunte som helst, utan ytterst välutbildade hästar. Den ena jag hade varje dag kunde ALLT. Det var den där bruna jag visade här en gång om du kommer ihåg den. Annars kommer den här igen :)

http://www.youtube.com/watch?v=Sw4IyPzd4eE

Hade man kunnat rida på såna här hästar här - för såna här tränare, för de pengarna, så hade jag aldrig i livet haft en egen häst. Fullständigt meningslöst - om man nu inte vill tävla. Hoppas jag inte överskred nån reklamregel på forumet nu, men tränaren finns inte kvar på stället utan bor numera i USA. Han kunde inte överleva i Portugal och det förstår jag. Kan knappast finnas nån ekonomi i sånt här.

ang det sistnämnda beror ju det på vem som har skrivit eller lagt ut vad tycker jag! haha, vem som ser vad när så att säga ;)

för att tala om nåt roligare, eller kanske inte alls roligt, jag ska hoppa globen i år. första gången sen... ja jag vet inte, missade det iofs när jag jobbade i skåne men annars har jag alltid gått!
känns jätteskumt! men mycket beror på att jag kan inte gå på fredagen för jag jobbar, dom har tagit bort den öppna träningen :( och ja sen får vi se. tycker dom kunde behållit öppna träningen och struntat i unghästarna, det är ändå bara samma ryttare varje år och två eller tre stycken freakar ut totalt, så spännande är det inte.

Men vad trist! Det hade jag missat, jag håller med, ser mycket hellre öppna träningen än unghästarna.
Har svårt att komma ifrån jobbet men nu föll en del av motivationen, Patrik vill jag väldigt gärna se men ändå..:(

Men Jesus!! Jag trodde att du missat att skriva en nolla först... Trodde faktiskt inte att den pris/prestandan fanns i denna värld.

*KL*

Lite OT också. Om man går efter hur tränare är utbildade i olika länder så håller jag fortfarande på tyskarna. Där ingår det i utbildningen att förklara sig med enkla ord så att eleverna begriper hur de skall genomföra olika rörelser. Om man ser till portugiser rent generellt så saknar de den pedagogiska förmågan och kan inte lära ut. Istället för att stå för den bristande förmågan så maskerar de över denna brist igenom att själva rida elevernas hästar. Om de hade varit bra på sitt jobb så hade de inte behövt sitta upp, en bra tränare har förmågan att få eleven att förstå vad den skall göra istället för att rida hästen själv.

Jamen exakt! Jag betalar för att lära MIG att rida MIN häst, inte se på när min tränare gör det. Min tränare lär ju ut bra o har ett enkelt sätt att förklara hur man ska komma dit. Visst har hon i perioder suttit på mina hästar, har ridit för henne i 12 år, men då är det för att lära hästen nåt som JAG inte har kunnat så bra för att sen se till att vi båda kommer till nästa nivå.

Nu har jag ingen direkt åsikt om portugiser som tränare men jag har MÅNGA o LÅNGA åsikter om alla svenska s.k tränare som med eller utan licens står o håvar in 3-400 kr/tim o inte lär ut ett skit! På sin höjd står dom i ett hörn o bräker braaaaaa när hästen går bakom lod med bakbenen i andra kommunen...och då tänker jag: I detta IT-samhälle HUR kan någon undgå att lära sig det mest elementära om ridning? Dvs hur man rider en häst på tygeln PÅ RIKTIGT??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 240
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 489
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross