Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

sen måste jag få tycka att det är liiiite obehagligt att folk här inne sitter och googlar och snokar på vad andra gör. vi kanske oxå skulle ha en tråd som heter "är jag en stalker?" haha.
det känns som att man har lite för lite att göra då. även om vissa saker säkert är i all välmening.

Vad har jag nu missat? Vem har stalkat vem? :p

sen måste jag få tycka att det är liiiite obehagligt att folk här inne sitter och googlar och snokar på vad andra gör. vi kanske oxå skulle ha en tråd som heter "är jag en stalker?" haha.
det känns som att man har lite för lite att göra då. även om vissa saker säkert är i all välmening.

Om man väljer att vara aktiv på ett forum så är det helt enkelt något man får ta tycker jag. Klart som sjutton att folk kan bli nyfikna på andra här för att de har diverse åsikter/gör (eller gör inte) tävlingsresultat mm mm så man väljer att googla kolla tävlingsdatabas osv. Vi lever i ett it-samhälle där informationen är lättillgänglig och vill man vara anonym, ja då får man nog allt undvika att dela med sig om vissa saker.

Jag har tidigare sagt att det inte GÅR att vara anonym på Buke. Men det gör det nog allt. Finns särskilt en användare här på dressyr som jag tycker sticker ut. Det är ponnyryttaren. Hen ger ofta väldigt bra, genomtänkta och välformulerade ridtips och är med i diverse diskussioner. Hen hänger inte ut sig själv på något vis och håller dessutom en trevlig ton:). Så visst GÅR det att vara anonym. Men väljer man att lägga ut tävlingsresultat, foton osv jag då har man skippat den biten och får ta att folk googlar en.

När någon börjar dyka upp och stå utanför din dörr/läggar lappar/ ta foton/filma dig-DÅ kan man börja prata om stalkers. Men man är inte en stalker för att man via nätet kollar upp något.

ska kanske förtydliga. Folk får googla mig, mina hästar, de som rider mina hästar osv. Det stör mig inte :) Finns tom dem som lagt till mig som vän på fb efter att ha lyckats hittat mitt namn :) Sånt stör mig inte alls, så google on!

Jag har valt att vara offentlig, mkt lättare än att vara hemlig anser jag ;O

Jag försökte väl förmedla en viss mängd ironi ;)
Men jag tycker det är skumt att man lägger ner tid på att söka runt mycket på folks tränare etc, det fina är att jag får tycka det :) sen gör alla som dom vill men lite för mycket tid över känner jag rent spontant!

Vad har jag nu missat? Vem har stalkat vem? :p

Åå det var väl jag och Flippeti antar jag..

Ja jag blev nyfiken på vem som bodde i Sverige och skulle ha ridit OS i år om inte hästen hade dött och vem som skulle satsa på internationell karriär. Mariaauto presenterade ryttaren som man skulle veta vem det var? Jag hade ingen aning vem denna förmodade kända person var och tänkte hur har man kunnat missa allt det? Så jag slog upp resultaten på FEI´s databas eftersom det inte fanns några svenska enligt Flippeti. Det fanns inga där heller iof men tänkte personen skulle funnits med vilket han inte gjorde..

Så ja jag erkänner :cool:

Ja det tog hela 4 sekunder :D

Inte alla dock som har tränare/ryttare som skulle rida OS. Jag blir alltid nyfiken på duktiga tränare, särskilt som det finns så få i landet.

Jag försökte väl förmedla en viss mängd ironi ;)
Men jag tycker det är skumt att man lägger ner tid på att söka runt mycket på folks tränare etc, det fina är att jag får tycka det :) sen gör alla som dom vill men lite för mycket tid över känner jag rent spontant!

Jag har varken tid eller ork att ens läsa eller skriva särskilt ofta, eller då leta fram saker. Men jag tycker det är en enorm skillnad att googla fram en person som sägs vara OS-kandidat och känd, men som man aldrig hört om, och att utifrån ett forum och TDB leta upp folk på facebook och skicka vänförfrågningar, det måste jag säga.

Visst som fiorano skriver väljer man vad man lämnar ut. Men ändå..Det känns betydligt mycket mera stalking än att leta upp en påstått välkänd tränare. Eller hur tänker du?

Senast ändrad:

Jag googlar ofta tränare för att se vart dom håller hus, om det är i närheten eller så.. inte så lätt att hitta vart man kan åka och kolla annars.

Eller få info om vad dom har gjort, vem dom har tränat osv. Är det inte därför dom flesta ryttare/ tränare har hemsidor? För att folk ska hitta dom?

Jo det trodde jag. :confused:

Däremot lägger nog inte folk ut lite info här för att få nya fb-vänner i första hand?

Det finns väl ingen portugisisk tränare i Sverige, inte ens influgen (vilket de flesta är), som har plockat upp ett ekipage här till Grand Prix - med placeringar? I så fall måste jag ha missat något.

Breccia, håller med du. Det där med innertygeln var riktigt roligt för det var huvudet på spiken!

Mariaauto, jag googlade också på junior, klart jag blev nyfiken! :) Känner mig inte som en stalker för det, bara normal nyfikenhet!

Jag googlar ofta tränare för att se vart dom håller hus, om det är i närheten eller så.. inte så lätt att hitta vart man kan åka och kolla annars.

Eller få info om vad dom har gjort, vem dom har tränat osv. Är det inte därför dom flesta ryttare/ tränare har hemsidor? För att folk ska hitta dom?

Så gör jag med. Inget konstigt alls :)

Ja, om det var vi som kallades "stalkers" för att vi ägnade någon minut till att kolla upp tävlingsresultat på en person som påstås skulle deltagit i OS så får väl de personerna tycka det då :D Jag tänkte att jag hade missat nåt. Jag menar, man borde väl hört talas om en enarmad person som är bosatt i Sverige och som rider så höga klasser. Borde väl varit en del rubriker i tidningarna om det... Det är inte så vanligt att personer som saknar en arm rider OS (dvs inte paralympics)...

Jag har för vana att ta reda på fakta om jag läser/hör något som låter konstigt/sensationellt, istället för att svälja saker rakt av. Att kunna tänka själv och att vara lite lagom "misstänksam" har "räddat" mig från att gå på en hel del blåsningar. Tex folk som ringer och vill köpa häst, faktiskt så är det så att åtminstone hälften av alla som ringer överdriver sina egna meriter och många av dem blir sedan sura när man undrar om de har resultat som inte syns i TDB (för det kan ju faktiskt hända). De räknar liksom inte med att man synar deras bluff... Förvånansvärt många verkar inte fatta hur fort och enkelt det går att kolla såna saker.

Är nyfiken på om du mariaauto forfarande tänker låta honom låna din häst och om du tagit reda på varför det inte går att hitta ett enda resultat på honom om han nu satsade mot årets OS? Du har ju uppenbarligen ganska höga förväntningar på att han ska tävla din häst internationellt (för det skrev du ju). Jag har inte med det att göra, men är nyfiken på hur hästägare i allmänhet resonerar i sådana här situationer.

Senast ändrad:

jadå. Jag har frågat honom om "allt" och fått svar på det. Plus att jag pratat med kontakter runt om i världen och fått samma svar av alla. Så jag känner mig helt trygg.

Sen tror jag att vissa kanske stissade upp sig lite väl bra. Att man har en häst som man satsar på OS med betyder ju inte att man två år tidigare än själva OS, måste ha tävlat den hit o dit. Det var en trakhener som inte hade gjort ett dyft innan han fick den. Eftersom han väljer att ta det lugnt med sina hästar hann de tyvärr aldrig tävla innan hästen visade upp balansstörningar som senare visade sig bero på nåt virus.

Även om Bamora aldrig tävlar internationellt så tycker jag det är bättre med en duktig ryttare som skyndar långsamt (vi pratar om att kanske tävla om två år). Än alla dessa j***la ponnymammor som höjer sina döttrar till skyarna o behöver en ny häst att tävla jr SM med nästa år! Det var nästan som när försäljare ringer o stalkar en.. Vad är det för fel på folk?!! Jag skrev mkt noga att det är en häst som inte ridits mer än en handfull gånger på 2 år, o att hästen behöver få tid att bygga muskler i lugn o ro. Dessutom behöver ju en övergångsryttare eller en nybliven young rider en häst som faktiskt är stadig och som kan allt för att kunna få bra resultat. Iaf i de flesta fall!

Så jag resonerar såhär. Även om resultatet inte blir som förväntningarna så kommer min häst ha kul, jag kommer att ha ett bekymmer mindre, o han får en bra chans att ta sig dit han vill. Bara en sån sak att han föredrar att nästan alla dagar i veckan rida på fält eller i skog får mig att må bra. Det finns så många ryttare som bara harvar i ridhuset dag efter dag!

Hum, jo, man måste kvala till OS... Och vill man ta det lugnt med en häst så kan man kanske inte ta en häst från att "inte ha gjort ett dyft" till ett OS-kval på ett år eller?

Sedan är det lite roligt att du först skriver att han ska ut och tävla internationellt med din häst och nu skriver du att huvudsaken är att den rids ut i skogen och har det roligt. ;) Förväntningarna har ändrats en del på de här dagarna.

jadå. Jag har frågat honom om "allt" och fått svar på det. Plus att jag pratat med kontakter runt om i världen och fått samma svar av alla. Så jag känner mig helt trygg.

Sen tror jag att vissa kanske stissade upp sig lite väl bra. Att man har en häst som man satsar på OS med betyder ju inte att man två år tidigare än själva OS, måste ha tävlat den hit o dit. Det var en trakhener som inte hade gjort ett dyft innan han fick den. Eftersom han väljer att ta det lugnt med sina hästar hann de tyvärr aldrig tävla innan hästen visade upp balansstörningar som senare visade sig bero på nåt virus.

Även om Bamora aldrig tävlar internationellt så tycker jag det är bättre med en duktig ryttare som skyndar långsamt (vi pratar om att kanske tävla om två år). Än alla dessa j***la ponnymammor som höjer sina döttrar till skyarna o behöver en ny häst att tävla jr SM med nästa år! Det var nästan som när försäljare ringer o stalkar en.. Vad är det för fel på folk?!! Jag skrev mkt noga att det är en häst som inte ridits mer än en handfull gånger på 2 år, o att hästen behöver få tid att bygga muskler i lugn o ro. Dessutom behöver ju en övergångsryttare eller en nybliven young rider en häst som faktiskt är stadig och som kan allt för att kunna få bra resultat. Iaf i de flesta fall!

Så jag resonerar såhär. Även om resultatet inte blir som förväntningarna så kommer min häst ha kul, jag kommer att ha ett bekymmer mindre, o han får en bra chans att ta sig dit han vill. Bara en sån sak att han föredrar att nästan alla dagar i veckan rida på fält eller i skog får mig att må bra. Det finns så många ryttare som bara harvar i ridhuset dag efter dag!

Jag kan absolut förstå hur du tänker och särskilt när alternativet är dessa ponnymorsor som du säger, (finns det nåt värre släkte?? :eek:) Hoppas att hästen får det bra och att det blir bra för er båda, oavsett hur sen karrirären blir.

En häst ska ju ha det roligt! Målsättningen ska vara o tävla så högt som möjligt, samtidigt går ju hästens hälsa o glädje över allt annat. Är inte det logiskt? Det är självklart inget mål att hon ska bli en skogsridningshäst... Vet inte vart du fick det ifrån?? Kanske från att jag är glad över att hon kommer o ridas i sådana miljöer??

Tack Traceys!! kul att du förstår vad jag skriver o inte försöker få saker o ting till nåt dåligt..

Fast alla kan väl säga att de satsar på att rida OS isf om kriterierna enbart är att man "säger det"? ;)

Skämt å sido, att hitta ryttare är nog rätt svårt framförallt om man vill ha ett upplägg där man inte betalar för ridning utbildning.

Vet inte hur ert upplägg ser ut men annars om det inte fungerar så kan man nog ställa sin häst hos svårklassryttare för typ 7000-10000.. Som hittat!:angel:

Det är inte lätt att hitta en ekvation som fungerar för uppfödare/hästägare och ryttare.

nope men jag tänker heller inte namnge personen.
det räcker att vi pratar om företeelsen tycker jag.

breccia, whats new ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 240
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 489
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II
  • Sabotage?

Omröstningar