Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Fast i ett sånt startfält förstår jag helt poängen .

Men är det verkligen så det ska bedömas? En rörelse/moment blir ju inte sämre för att någon annan presterat bättre. Är den värd en 5a så ska man ha en 5a, oavsätt om någon annan fått en 9a.
Om resultaten ska skilja sig beroende på startfälten så borde ju rimligen dommaren ha koll på alla ekipage och dess tidigare resultat om man ska dömma ner "sämre" ekipage för att någon råkar delta som är överkvalificerad? De kan ju inte bara dömma ner de som rider efter det ekipaget.

Är en rörelse eller moment bra, så tycker jag att poäng ska delas ut efter resultatet oavsätt om ekipaget är överkvalificerat eller ej.
Skulle Gal och Totilas komma in i en LB mot mig så tycker jag fortfarande att jag borde få samma procent som jag fått även om de inte deltagit. De borde väll då gå ut med 10or rakt igenom.. och kanske en notering från dommaren att de kanske borde välja andra klasser :p

pppffff :D

Du skrev att du förstår.. Jag förstår inte, jag tycker det är fel, fel, fel (:D) och kan inte alls förstå att man väljer att sätta olika poäng beroende på kvalitéten/spridningen av kvalitéten på startfältet.

ot.
Jag tycker föresten att du ska gå in i tömkörningstråden och lära mig att tömköra.. ingen ville hjälpa mig att få upp han på yttertömmen på rak tömsättning :D:angel:

att jag förstår betyder ju fortfarande inte att jag sagt att det är rätt ;)

haha, den tråden har jag glömt bort ....;)

Ok, men säg att det är fel da! :D

Glömt bort? :eek: Du kan väll inte mena att du inte prenemurerar på alla viktiga trådar?

Alltså det är en LB! Hur gick vinnaren om du hade 46%, som Totilas :confused:

:bow::bow:

Tyvärr inte ovanligt heller att det delas ut oförtjänt låga poäng i lätta klasser. Tycker ofta att det krävs väl mkt utav ekipagen i lätta klasser, vilket gör att själva vitsen med dessa klasser försvinner. Tanken med klasserna ska ju vara ett mål på vägen för dom grönaste hästarna (eller ryttarna). Jag tycker ofta att kraven är så högt ställda vad gäller form/ takt/ balans/ lösgjordhet att när ekipaget väl är klar för godkänd poäng, finns det liksom ingen mening med att rida LC/LB längre :grin: Jag tycker det är väldigt trist och bidrar definitivt inte till att öka intresset för att tävla dressyr.

kl. Jag som skrev så bra o långt..

Mooi, Man måste verkligen utmärka sig, o då menar jag inte positivt, om man ska få under 55%. Det verkar du inte ha gjort! Så bättre lycka nästa gång!

Nu när det är officiellt kan jag säga att Bamora kommer att ridas av Hector Carmona Jr. De ska tillsammans satsa på en internationell karriär. Trots att hon kommer att flytta till skåne och kanske stundtals tränas och tävlas utomlands så känns det så himla bra! Jag kommer såklart att sakna ihjäl henne men en bättre chans än såhär får man inte!

I samma veva såldes Conny. Eventuellt har jag även en köpare på Shamora. Dock är hon bara till salu om verkligen rätt ryttare dyker upp. Annars behåller jag henne!

Ska även skicka bort min sista häst på utbildning. Så att från att ha röven full, o en stressnivå upp till hakan så känner jag mig helt plötsligt jävligt lättad och glad!

nej, det tror jag inte! Han skulle varit med i os nu, men hans häst fick nåt virus o dog tyvärr nåt år innan. Så jag har inte fattat det som om han rider bland handikappade ryttare. Han känner sig iaf inte handikappad.

Han har svensk licens men inga tävlingsresultat i Sverige enligt TDB och gamla resultatdatabasen.
Hum, jag har tråk-jobb att göra men hittar på massor med andra saker att fördriva tiden med istället för att göra det jag ska :angel:

Aldrig hört talas om personen.. Han är inte ens reggad i FEI´s databas så hur han "skulle varit med på OS" verkar ganska otroligt. Verkar inte som han tävlar alls?

Ja hoppas det går bra för dom iallafall och att dom kommer ut på tävlingsbanorna snart :)

vad jag vet har han inte haft en bra häst på ca 2 år. Det är antagligen därför det inget står i Tdb. Jag har inte heller hittat nåt resultat, men jag bryr mig inte så jättemkt om det då det är känslan som avgör. Han är en erkänd tränare i både sverige o utomlands. Hans far är också väldigt berömd. Jag gillar verkligen hans sätt att rida och hantera hästar. Hans kunskaper är imponerande! Bamora kommer antagligen inte tävlas förrän om tidigast 1½ år. Hon ska byggas upp först. Så tävlingsresultaten ska låta vänta på sig tills hon är mogen för sina uppgifter.

Enligt artikeln jag länkade till så har han bott i Sverige i ca 6 år och jag kollade alla de åren i TDB/gamla basen utan att hitta något resultat alls. I presentationerna av honom så står det mest om hans pappa vilket kanske är lite konstigt eftersom "junior" inte är så ung själv (f -57 tror jag det stod i TDB). Aja, huvudsaken att du är nöjd, antar att du tycker att det är skönt att bli av med lite hästar oavsett vilka meriter fodervärden har :)

Han är väldigt meriterad. Mer än tillräckligt för att ta väl hand om en bra häst :)

Jr skriver man efter namn där far o son annars heter det samma. Det har således inte med ålder o göra!

Jo, det klart jag vet att man använder jr (dvs junior) när far och son heter samma och att det inte har med ålder att göra. Jag menar att det väl är lite konstigt att en stor del av en 55 årig människas presentation/meritlista handlar om hans fars meriter. Tycker att det borde räcka med sina egna meriter i den åldern, dessutom är det väl hans egna kunskaper man betalar för, inte vad fadern kan, så länge det är inte är fadern som ska hålla träningen.

Jag blir alltid misstänksam när människor tar till de stora orden, t ex "skulle egentligen varit med i detta OS" och det sedan inte går att hitta en enda tävlingsmerit i Sverige de senaste 6 åren (när han tydligen har bott här), men han kanske har gjort alla starter utomlands (fast fio hittade honom tydligen inte i FEIs register heller)? Han kanske är värsta tävlingsmänniskan på elitnivå, jag har bara inte hört talas om att han har ingått i något landslag i "modern" tid, men det behöver ju inte betyda att han inte har gjort det. Vilket land skulle han ha tävlat OS för om inte hästen hade dött?

Men som sagt, är du nöjd med ryttaren som ska rida din häst och om du litar på det han säger så är det jättebra :)

oki, skönt att du formulerar om dig, för jag blev faktiskt lite putt. Han ska tävla för Chile i så fall. Han säger själv att han inte tävlat så mkt, speciellt inte sista åren. Han tävlar inte för tävlandes skull, utan när det är nödvändigt för vissa saker. Han håller clinics runt om i världen, tränar de stora, o tränar med de stora. JAg har fullt förtroende för honom. Jag har också googlat honom o blev lika besviken som du. Men jag har forskat på andra håll, o fått informationen bekräftad.

Hur som är det som du säger, så länge jag har förtroendet för honom så är allt lugnt. Det kan jag säga att jag verkligen har. Det kommer tydligen inom nån månad eller tre komma artiklar om honom och FEI frågor. Så håll utkik så kanske du får mer info sen :)

Jag har i mitt yrke haft lite med Mr Carmona att göra så jag vill bara råda dig att skriva ett vattentätt kontrakt.
Det är absolut inte illa ment, tvärt om.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 240
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 489
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka