Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Det måste vara SM du menar? Han lånade en häst av en vän till mig kort efter han blev av med sin för att han hade som mål att rida handikapp SM. Dom gjorde 1 eller 2 starter, men bara typ LC så kanske därför det inte syns? Det var kvalen, var det tänkt.

Ja det förklarar nog saken.. LC starter brukar ju inte synas .. lite skillnad mot OS kanske :p

*kl*

SVT kommer att sända all dressyr direkt via webben från Globen:):

Lördag 1 December

12.00-14:00 SVT Play/Mobil Sammandrag från världscupen i dressyr, Grand Prix

Kommentatorer: Roger Blomquist och Gunilla Byström

Söndag 2 december

15.30 SVT1 (i Vinterstudion) Sammandrag från världscupen i dressyr, Kür. Världseliten gör upp om värdefulla världscuppoäng.

13.00-16:00 SVT Play/mobil Direktsändning från Världscupen i dressyr, kür. Världseliten gör upp om värdefulla Världscuppoäng.

Tyvärr verkar inte Patrik Kittels clinic sändas:(. För visst skulle han ha det? Jag retar mig fortfarande mig på att jag aldrig såg Edward Gals clinic när han var där och de faktiskt sände via webben:mad:.

Synd bara att dom inte kan hitta ngn roligare kommentator än Gunilla....

Det där var alldeles för snålt dömt, som många andra säger - glöm o gå vidare! :bump: Jag tyckte du gjorde det bra på din lite spända häst, kommer bli super ska du se. :)

Dressyr är en bedömingssport o man ska inte stirra sig blind på poängen, utan man får jämföra med sig själv. Red en LB3 på 51,82%, men var helt överlycklig att pålle hade haft motor o gått framåt! Sen att jag inte lyckades fånga upp den energin så det blev lite springit i stället, det får ju jag som ryttare jobba vidare på. Men bara det att jag slapp bära honom runt gjorde att jag kände att vi tagit ett steg framåt. :)

Jag fick 49% senast i en LB2, där skulle du fått se på spänd häst.. Synd att jag inte blev filmad för det hade faktiskt varit intressant att se den ritten... :angel:

*kl*

SVT kommer att sända all dressyr direkt via webben från Globen:):

Tyvärr verkar inte Patrik Kittels clinic sändas:(. För visst skulle han ha det? Jag retar mig fortfarande mig på att jag aldrig såg Edward Gals clinic när han var där och de faktiskt sände via webben:mad:.

Åh vad bra!

Jag hoppas kunna gå på clinicen i år i alla fall, missade också att se förra året :( Jag vill verkligen gå så jag hoppas inte jobbet kommer ivägen i år också :mad:

Det måste vara SM du menar? Han lånade en häst av en vän till mig kort efter han blev av med sin för att han hade som mål att rida handikapp SM. Dom gjorde 1 eller 2 starter, men bara typ LC så kanske därför det inte syns? Det var kvalen, var det tänkt.

Ojdå! Hoppas det löser sej Mariaauto så att det blir bra för din häst. Låter som du ska kolla upp honom lite extra genom kontakter kanske?

KL

Håll tummarna ikväll kl 18:10 för mig .. Då rider jag för första gången i hela mitt liv ett program inför en domare :D
Blir en LB:2 på medryttarhästen .. Kommer att bli väldigt spännande då jag har tävlat i allt utom dressyr, men nu när man fyllt tant så är det dags :p;)

Va kul! Håller tummarna för att allt ska gå bra:)

Här händer inte mkt, jag håller igen med maten då jag behöver tappa ngr kilon. Tanken är att kunna skritta igång lilla ponnyhästen sen och då vill jag inte va så bred över baken som jag är nu.

Mammahäst ska ridas igång så fort lillen bor i egen box och det blir rätt snart. Till henne köpte jag en Isabel W sadel.

Fick bid på lilla nya snäckan och hon är så söt:love:

*KL*

På tal om portugisiska tränare i Sverige, väljer att fortsätta eventuella diskussioner här istället för på filmtråden. Detta svaret är på den senaste frågan/svaret där på detta;

Pontevecchios

Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***
jag har också haft den symaskinslika bilden av lusitanos men ändrade min bild efter att ha följt en portugis träningar.
Han får hästarna att svara direkt på små hjälper och slappna av, kändes som otroligt klassisk ridning och inte som uppvisningsridning.

så jag tror inte du är själv om att vilja rida din häst så

Trevligt! Har inte sett en enda portugis i det här landet som kan få fram något positivt hos en Lusitano eller någon annan ras heller för den delen, men jag har ju såklart inte sett allt :) Sen är det en avsevärd skillnad på avspänd och avspänd. Jag vill ha en häst som är mentalt avspänd och som är uppspänd på bågen så att säga. Som vanligt kommer jag väl att vakna imorgon och ångra att jag skrev något här, men nu har jag gått så långt så jag kan lika gärna fortsätta. Jag tycker att portugisiska tränare och väldigt många andra tränare här är otroligt dåliga på sitt jobb. Ibland känns Sverige som en soptipp, hit kan tränare åka och hålla träningar för väldigt dyra pengar och folk är bara sååå tacksamma för att de får vara med. Jag skulle också kunna få de flesta hästar att göra det du skriver om utan några problem, och jag utger mig inte ens för att vara någon tränare. Det du skriver om är själva basen för all ridning, men skall man kunna komma till verklig ridning och arbete hos hästen så måste det till väldigt mycket energi. Det är energi som gör att hästen dansar fram. Om man då tar bort det och ersätter det med någon slags "doppa mig i valium" så kan man inte komma till ridning. Dock så måste man ha rätt sorts energi så att man inte har en överilad häst som spattar fram halvt hysteriskt. Det är här jag känner att det brister med många tränare, de kan inte skilja på positiv och negativ energi.
Lite OT också. Om man går efter hur tränare är utbildade i olika länder så håller jag fortfarande på tyskarna. Där ingår det i utbildningen att förklara sig med enkla ord så att eleverna begriper hur de skall genomföra olika rörelser. Om man ser till portugiser rent generellt så saknar de den pedagogiska förmågan och kan inte lära ut. Istället för att stå för den bristande förmågan så maskerar de över denna brist igenom att själva rida elevernas hästar. Om de hade varit bra på sitt jobb så hade de inte behövt sitta upp, en bra tränare har förmågan att få eleven att förstå vad den skall göra istället för att rida hästen själv. Det här är genomgående för portugisiska tränare här och för många andra tränare också.

Jag har aldrig ridit för någon portugisisk tränare, aldrig sett någon sådan träning heller. Hade varit väldigt intressant!

Däremot tränar jag för en tysk beridare, och jag skulle vilja säga att den tyska ridningen är ganska "vanlig" ridning eller hur man ska förklara. Är det så du upplever det också? Sitter jag rätt och inverkar rätt så funkar allt, hästen ska arbeta genom kroppen med mkt energi, men samtidigt ska jag ur samling (tramp osv) direkt kunna skritta lugnt på lång tygel. Avspänd med anspänning.

Sedan rider jag för en "vanlig" instruktör på veckorna, hon är guld värd.

Den största skillnaden på min iberier mot vanliga halvblod som jag ridit är att det aldrig går att ha honom i låg form och rida honom fram till handen, då paddlar han på i evighet. Jag måste ta kontakt med honom i arbetsform samt komprimera honom lite från början redan, när han sedan är i ramen och rör sig genom kroppen och kommer upp ur manken, då kan han få lägga ned i korta stunder.

Jag har aldrig ridit för någon portugisisk tränare, aldrig sett någon sådan träning heller. Hade varit väldigt intressant!

Tvivlar jag på att du skulle tycka... har ridit för EN bra portugis, men han har som sagt inga träningar i Sverige.

Däremot tränar jag för en tysk beridare, och jag skulle vilja säga att den tyska ridningen är ganska "vanlig" ridning eller hur man ska förklara. Är det så du upplever det också? Sitter jag rätt och inverkar rätt så funkar allt, hästen ska arbeta genom kroppen med mkt energi, men samtidigt ska jag ur samling (tramp osv) direkt kunna skritta lugnt på lång tygel. Avspänd med anspänning.

Precis! Det är inte "svårare" än så. Tyskarna har en förmåga att göra det svåra enkelt - om man sitter rätt och inverkar rätt. Vilket då inte är helt enkelt, det kräver väldigt mycket ifrån ryttarens sida att inte göra för mycket. Det optimala enligt mig - som är riktigt svårt att genomföra.

Sedan rider jag för en "vanlig" instruktör på veckorna, hon är guld värd.

Den största skillnaden på min iberier mot vanliga halvblod som jag ridit är att det aldrig går att ha honom i låg form och rida honom fram till handen, då paddlar han på i evighet. Jag måste ta kontakt med honom i arbetsform samt komprimera honom lite från början redan, när han sedan är i ramen och rör sig genom kroppen och kommer upp ur manken, då kan han få lägga ned i korta stunder.

Att en häst paddlar med bakbenen är ett allvarlig balansproblem. Iberiska hästar klarar inte av att man rider dem i för låg form. De är inte avlade för att gå så. De har en naturlig resning och de balanserar sig utifrån det, det måste man ha med i tänket när man rider dem. Jag gillar inte att man rider dem i en låg form alls, däremot att man rider ut halsen på dem och stretchar ut dem. Sen kan man lägga in skritt på lång tygel då och då och då kan de gå långa och låga bara de inte blir överilade. Men det är bara som jag ser det, kan inte säga om det är den enda sanningen. Mina hästar brukar dock inte gå sönder p g a ridningen i a f :)

Ja precis varför krångla till det :confused: Verkar vara på modet :cool:

Jag håller med dig om att många tar hutlöst betalt för att skritta runt en timme.
Denna är också helt klart dyr eftersom han flyger hit men hans elever får resultat.
Han har tex svenska elever på swb som tagit klivet upp från att nosa på svår klass till att placera sig i svår klass.

men det är ingen magisk ridning, vanlig svara fram för skänkeln, sitt rakt upp och ned och inte dra handen bakåt.
han gör det så otroligt mjukt men tydligt att det inte blir konflikter med hästarna. Då spänner sig heller inte hästarna
utan fokuserar och blir därmed avspända.

en bra tränare är en bra tränare, oavsett disciplin och ursprung.

Du menar inte B**ba? Han kommer ju till nåt ett stall söder om Stockholm vet jag.

fast det blir ju magiskt i o m att så många av tränarna, iaf häromkring enligt mig, är så jävla mycket för att eleverna ska hänga i innertygeln och göra gud vet vad :p driver gör ju ingen!
om man sen får prova något som är pang - fram - reagera - beröm (ni förstår vad jag menar) och hästen lyssnar så tror folk det är magi. eller så är det grundridning. :p

sen måste jag få tycka att det är liiiite obehagligt att folk här inne sitter och googlar och snokar på vad andra gör. vi kanske oxå skulle ha en tråd som heter "är jag en stalker?" haha.
det känns som att man har lite för lite att göra då. även om vissa saker säkert är i all välmening.

haha, du är rolig :)

Det finns många skojare i detta land, även i andra. Man får väl helt enkelt försöka sålla ut skiten. Man ska ju inte träna för nån man inte tycker om. Jag red för en tränare en gång när jag skulle precis få hem foderhästen och ägaren ville jag skulle ta en lektion för hennes tränare. Fy fan! Jag mådde illa! Hon ville att jag skulle böja hästen så att nosen nästan var vid sadelgjorden för att hästen skulle ge sig o bli lydig??!!! Så fort jag tog hem hästen red jag precis helt normalt. några veckor senare gick hon stadig o mjukt i form på alla spår o i alla gångarter. Vissa borde få en "idiot" stämpel i pannan!

haha jag är mest... fördomsfull ;)
men ja det där är ju tokigt på riktigt, så är det mycket här. och det är ju tydligt att vi i sverige, på nästan alla nivåer, inte har hästen tillräckligt uppe på ytter. syns på clinics etc med några av våra bästa ryttare när vi får internationella tränare hit.

alla väljer ju vad som passar dom, inte tu tal om saken, men jag blir så ledsen när man inte vet riktigt vad man gör och litar blint på en tränare som så tydligt inte har koll.
blir irriterad för jag tycker man lurar eleverna på pengar när man antagligen innerst inne vet att man faktiskt inte är kompetent.

sen tycker jag sällan dom tränarna som hyllas i sverige är så bra som folk påstår, då tycker jag inte att deras elever har tillräckligt med bra resultat. en del, absolut, men långt ifrån alla. då borde vi ha mycket mycket bättre ryttare.

Hästfolk verkar gilla att krångla :p

Jag har haft problem med galoppfattningarna, tills min tränare sa åt mig "du har ju galoppångest, sluta fiffla och fatta bara galopp"... Ja då funkade det ju.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 240
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 489
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka