Jag har aldrig ridit för någon portugisisk tränare, aldrig sett någon sådan träning heller. Hade varit väldigt intressant!
Tvivlar jag på att du skulle tycka... har ridit för EN bra portugis, men han har som sagt inga träningar i Sverige.
Däremot tränar jag för en tysk beridare, och jag skulle vilja säga att den tyska ridningen är ganska "vanlig" ridning eller hur man ska förklara. Är det så du upplever det också? Sitter jag rätt och inverkar rätt så funkar allt, hästen ska arbeta genom kroppen med mkt energi, men samtidigt ska jag ur samling (tramp osv) direkt kunna skritta lugnt på lång tygel. Avspänd med anspänning.
Precis! Det är inte "svårare" än så. Tyskarna har en förmåga att göra det svåra enkelt - om man sitter rätt och inverkar rätt. Vilket då inte är helt enkelt, det kräver väldigt mycket ifrån ryttarens sida att inte göra för mycket. Det optimala enligt mig - som är riktigt svårt att genomföra.
Den största skillnaden på min iberier mot vanliga halvblod som jag ridit är att det aldrig går att ha honom i låg form och rida honom fram till handen, då paddlar han på i evighet. Jag måste ta kontakt med honom i arbetsform samt komprimera honom lite från början redan, när han sedan är i ramen och rör sig genom kroppen och kommer upp ur manken, då kan han få lägga ned i korta stunder.
Att en häst paddlar med bakbenen är ett allvarlig balansproblem. Iberiska hästar klarar inte av att man rider dem i för låg form. De är inte avlade för att gå så. De har en naturlig resning och de balanserar sig utifrån det, det måste man ha med i tänket när man rider dem. Jag gillar inte att man rider dem i en låg form alls, däremot att man rider ut halsen på dem och stretchar ut dem. Sen kan man lägga in skritt på lång tygel då och då och då kan de gå långa och låga bara de inte blir överilade. Men det är bara som jag ser det, kan inte säga om det är den enda sanningen. Mina hästar brukar dock inte gå sönder p g a ridningen i a f