Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Precis! Fast rekordet alla kategorier tog den portugisiska tränare som jag red för senast med denna kommentar... (Jag hade NOGA förklarat vilka fysiska defekter min häst har och vad han inte kan göra, för då går han sönder. Han har en pålagring på en SI-led som han fick p g a en ligamentskada för er som inte vet). Alltså. När jag säger att hästen inte går att knöla ihop för mycket utan att han måste vara uppe i formen och rätt fri när han skall jobba, för han kan inte sätta under sig med bakbenen ordentligt och ridas ihop framtill i en lägre form samtidigt, då blev svaret; Det spelar ingen roll, jag bryr mig inte om var bakbenen är, de kan vara långt där borta någonstans, bara mitten på halsen (mankammen) är högsta punkt! Vad ger du mig för det?? :crazy:
Vad det gäller svenska dressyrtränare så har många pippi på att hästarna skall ridas i ett förbaskat undertempo hela tiden. Det gör att man plockar bort allt GO ur hästen och får en träbock! Jag vill inte heller att de springer runt som dårar, men det är ju trevligt om de rör sig igenom kroppen! Och om man nu får lov att rida i lite mer flasch och rörlighet så tycker i a f jag att hästarna jobbas i en för låg form, vilket gör att det aldrig blir riktigt bra. Nu generaliserade jag rätt ordentligt, men det är så jag upplever det. Speciellt med undertempo och brist på energi. Folk verkar vara livrädda för energi i det här landet. Energi är bra!! Kan man sätta tillbaka det där (och bibehålla energin) - och få flowet - så har man en fantastisk ridhäst! :)

Jodå. I Portugal är detta en normal prisbild. Det är ett land i kris, det är inte så jättebilligt att bo där, men för att kunna konkurrera så kan de inte ta så mycket mer än så här, då åker kunderna till grannen istället. I Portugal så är många hästar högt utbildade, Lusitanos har betydligt lättare för sig än halvblod. Men skall man tävla så skall man ha ett halvblod för iberiska hästar är inte konkurrenskraftiga på dressyrbanor. De är roliga och enkla att rida, men de kan inte mäta sig med ett dressyrstammat halvblod. Det har med deras anatomi att göra. Sen finns det alltid en och annan som utmärker sig extra, men normalt sett så är iberier mest för att ha en rolig och enkel vardag. Och man kan verkligen ha kul ihop med en sån här häst! :)

Jeesus vilket pucko!:o:D

Framförallt verkar vissa tränare inte vara helt på det klara själva hur man rider en häst och även om de skulle kunna det själva så finns inte pedagogiken, dvs de kan inte lära ut. Tror det finns ett helt gäng som kommit på att det är rätt lättförtjänta pengar att låta ett gäng halvokunniga ryttare trava runt runt på en volt medan man ibland slänger ur sig nån kommentar.

Många tror ju när hästen kubbar på framåt för kung o fosterland så är det energi, vilket inte kan vara mer fel eftersom det är spring, inte energi. Och det är ju det som är pudelns kärna, dina hästar går med energi för du har lärt dig hur man rider fram den utan att det blir spring.
Jag är ju en av dom som aldrig skulle ställa mig o försöka lära ut grundridning till någon, jag är mer portugis (:D), jag kan rida så själv men jag är väldigt dålig på att förmedla det i ord.

men alltså.... :confused::confused:

KL

Jag sitter här och räknar ner.... ca 3 veckor kvar till jag blir +1 i stallet :D jag kan inte riktigt hålla mig :p

Vad spännande! vad är det för nå tillskott då?

*delvis kl*

Idag red jag barbacka - och bettlöst! Riktigt skoj! :D Har insett att pålle e rätt så skön att rida barbacka på, o det är ett bra sätt för mig att lära mig följa med i hans rörelser. När han travar på med bakbenen med sig e det inte lätt att hänga med, men det tar sig! :) Varför jag red bettlöst var dels pga att jag ville testa, dels pga att pålle är väldigt känslig i huden på hö mungipa - ville att han skulle slippa bett i munnen idag. Ska absolut variera med att rida bettlöst!

På onsdag blir det åter till sadel o träns. ;)

Jag får panik på sånt där! (alltså att inte rida på framåt haha)

jag har rena pass när jag bara rider på framåt, spec om hästen inte ridits så mkt/gått så bra, då vill jag "få ur" allt det där ur kroppen, självklart ska inte hästen försvinna från mig men jag är bara intresserad av att han jobbar på framåt, han ska göra allt jag ber - men gör det framåt.
det ska inte vara svårt att stanna, få igenom en förhållning eller något - men han ska konstant tänka framåt/lyssna.

sen är det ju en fråga om avvägning men jag tar mycket hellre en sån tävling där domaren tycker det rinner över lite för mycket pga att hästen rids för mkt framåt än att det står "behöver komma fram mer" eller något liknande.
många tror ju att man försöker flasha upp något om man mörshar på så mycket framåt, jag tycker det handlar om att få igång hästen helt bakifrån och fram. men å andra sidan är det få som är konsekventa (om vi ser till tränare) med vad dom själva gör och vad dom lär ut.

en annan grej med tränare är att jag, högst personligen (= ingen behöver tycka som mig, om nån skulle få för sig att jag skrivit det!!) för allt i mitt liv kan förstå hur man inte kan ha en tränare som kan sitta upp och känna/checka. det är bland det viktigaste för mig, jag kan inte alltid förmedla/förklara vad jag känner och då måste min/mina tränare kunna sitta upp och hitta problemet, kanske prova lite och sen ha en lösning som jag också kan göra.
är ju så ruskigt vanligt med ickeridande tränare som ibland sitter upp och inte kan rida lätt :eek:

(jag är hemsk. jag vet. men vi är ju generellt sätt inte tillräckligt bra på att ta hjälp, ta rätt hjälp, ta mycket hjälp och absolut inte ridhjälp)

Det är ingen ny bekantskap för mig utan det är mitt sto (05:a)som varit ute på foder sedan juni -11, hon är inte riden sedan våren -11 utan har gått som avelssto och fick ett fint föl i maj iår.
Ska bli jättekul att få hem henne och sätta igång igen, hon är min lilla prinsessa :p Har haft henne sedan hon var 9 mån och har ridit in själv osv...

dsc_0070-kopia_118928750.jpg

26573_1318631402_177256259.jpg

Åh, vilken fin! Förstår att du e förväntansfull! :love:

*delvis kl*

Jag ska rida i ridhus för tränare nästa vecka! :D Ska bli sååå kul! :bump:

Fast nu går vi från den ena ytterligheten till den andra!:) Min tränare kan självklart sitta upp o då är det ju viktigt för mig att hon är BÄTTRE än jag annars känns det meningslöst...men det allra viktigaste för mig är inte att hon kan rida min häst utan att hon kan lära ut så jag hela tiden blir bättre. Det är det jag tycker mig se både här o där, folk som rider flera år för en tränare men inte 17 blir de bättre för det??? Märker man inte sånt själv?? Jag är aldrig nöjd, kan hela tiden göra nåt bättre o bättre, vill lära mig mer osv osv

Lite halvt *kl* på den här tränargrejen.

Jag ser det så här. Man kan jämföra en dressyrtränare med en språklärare. Om jag t e x skall åka till en by i Spanien där jag vet att de bara pratar spanska så kanske jag hade velat lära mig språket? Om det nu hade varit viktigt, man klarar ju sig på att gestikulera också i o f s. Men om jag nu VILL lära mig att prata spanska så anlitar jag förmodligen en lärare i just spanska.
Skall jag då tycka att det är helt ok att läraren anser att nej, jag behöver inte kunna lära dig att prata själv, jag har en annan idé! :idea: JAG åker till Spanien så kan du stanna hemma!

Mooi, så fin hon är! :)

Novali, så tycker jag med. Bortsett ifrån att inte vara nöjd då, jag är otroligt nöjd med min tränare! Och nej... Hon har aldrig ens suttit på min häst :)

Lite roligt det där med lättridning förresten... Tror inte att så många dressyrryttare hade uppskattat mitt sätt att rida lätt :D Anstränger mig verkligen för att knappt lyfta byxbaken ifrån sadeln och dessutom är jag alltid lite lätt framåtlutad. Oftast så ser man ju ryttare som är raka som furor och energiskt lyfter rumpan upp-ner. Det kanske man kan göra om man rider gångartshästar, inte vet jag, men på såna hästar som jag rider så måste man fördröja stegen och då är detta väldigt effektivt! Att vara långsammare än hästen gör att den rör sig bättre om den saknar det där extra. Är förmodligen inte så snyggt, och ibland är det på gränsen till lite dubbelstuds. Det är så här jag har ridit fram traven i alla mina iberier som jag har haft, det fungerar jättebra, även om det eventuellt ser konstigt ut :) Det är alltså något jag gör medvetet.

Lite halvt *kl* på den här tränargrejen.

Novali, så tycker jag med. Bortsett ifrån att inte vara nöjd då, jag är otroligt nöjd med min tränare! Och nej... Hon har aldrig ens suttit på min häst :)

Ha ha ha det är ju inte min tränare jag inte är nöjd med utan mig själv!:rofl: Jag är otroligt nöjd med min tränare som jag haft i 12 år...:)

Ang att rida lätt långsamt så är det nåt jag också fått praktisera o BORDE göra oftare eftersom jag sett på en del filmer att jag har en tendens att studsa ur sadeln....:o

Här blir det mindre och mindre vanligt, tränarna rider inte, vidareutbildar sig inte etc etc så som jag anser att man bör göra om man ska ta betalt för tjänsten!
Sen tycker jag (OBS jag ;)) det är för svenskt att tycka att en tränare ska kunna lära en från marken, det funkar om msn är riktigt duktig men vägen dit kräver faktiskt ridhjälp. Fast det vill man ju inte ha här ;)
Ytterlighet eller inte, ser ett mönster mellan oridande/icke uppdaterade tränare - innertygelälskare - noll driv. Det är ju inte så överallt men helt ovanligt är det ju knappast!

Jag är heller aldrig nöjd. Det är sjukt kul att träna etc etc jag blir ruskigt pepp men det är så mycket jag vill förbättra! Nu har jag ju inte alls samma träningsmöjligheter så för tillfället har jag svårt att motivera mig själv att ens rida. Men när man är inne i det och även om det går bra vill man ju ha mer - mer rörelse, svårare krumelurer, mer samling, mindre egen ridning (alltså att man inte behöver göra så mycket/så stort) och att allt det här ska funka samtidigt. Plockar jag delar ur pass eller träningar finns det alltid nåt bra! Men jag vill ha en bättre, jämnare helhet utan att jag gör massa fel eller gör för mycket!

Antar att det är nåt liknande du känner novali?

Knapplånar..

Jag har kärat ner mig i ett par Polo stövlar.

De är betydligt hårdare än vanliga dressyrstövlar samt med dragkedja fram, vilket jag gillar.

Vad tror ni om att rida dressyr i dom?

Jag ställer mej frågande till din upplevelse av "tysk ridning", kontra portugisisk... (Undantaget de portugiser som undervisar i WE eller tjurfäktningsridning.) Men annars tycker jag att det är samma sak: man arbetar utifrån den klassiska dressyrens grunder, utbildningsskalan alltså. Så om din iberier bara paddlar på, så får du jobba med takt-lösgjordhet-kontakt, var och för sig och tillsammans. Att iberiska hästar inte skulle kunna arbeta i en lägre eller rundare form är nys. Klart att dom kan. Det beror ju iofs på vad målet är, och var man kommer ifrån...

Skojar du? Var har jag skrivit att min iberier bara paddlar på? Det är ju det han INTE gör. Rekommenderar dig att läsa på när det gäller iberiska hästars anslag och anatomi för att du skall förstå att man inte kan rida dessa hästar i vilken form som helst. Mitt mål är att hästen skall hålla och han är nog en av de iberiska hästar som går hårdast i det här landet. Att en häst paddlar med bakbenen beror dessutom på att den har balansproblem, inte på något annat. Så att börja med att rida sin häst i balans är ju en bra början innan man ger sig på resten... :cool: Och om du vore det minsta insatt i vad tävlingsdressyr är, alltså; takt, lösgjordhet, kontakt, schwung, rakriktning och samling, så hade du vetat att tyskarna är världsbäst på detta. Självfallet finns det en och annan portugis som har anammat det tyska tänket och kan rida, men de flesta portugiser anser ju att Nuno Oliveira är en Mästare och mycket av det jag har sett av hans ridning gör mig rent illamående. Men du får gärna visa en film med något som du tycker är bättre än det tyska sättet att tänka när man utbildar hästar och ryttare.
Om du inte förstår vad jag menar med "tysk ridning" så föreslår jag att du t e x googlar lite på Reiner Klimke. Gå gärna in på YT och kolla lite filmer med honom också. Förhoppningsvis kan det bli en aha-upplevelse :)

Får man skriva ut namnet på en tränare i mental coaching eller är det reklam? Var på en så bra grej häromdagen och skulle vilja kolla om någon mer här har varit på kurs hos henne :)

Jag rider lätt som du , av samma anledningar och i samma syfte .z

Ang iberier så vet jag inget mkt om dem alls annat än att jag varit i Spanien några gånger hos en vän som har såna (dressyrdomare) . Fantastiska hästar , men jag upplever den spanska ridningen dvs spanjorer som ganska hårda ryttare .

Håller med dig Kryddan, det tyska sättet är väl beprövat och det fungerar för alla hästar och ryttare. Tycker inte om den trenden som finns bland vissa nu för tiden, med samling innan takt (eller ens bjudning...).

Jag håller med dig. Problemet är inte bara tränarna dock.. utan att dom flesta anser sig själva vara Ulla-Bella Ballereiter och inte behöver ha nån ridhjälp.

Hmm läste någonstans, minns inte var men att svenskarna ska göra allt själv och det anses vara fult att anlita bra beridarhjälp som alla typ gör i Tyskland.

Tyvärr tränar jag inte dressyr så särskilt ofta, men jag inser rätt snabbt när jag kommer ner till tränaren att jag har en ganska så bra bit kvar innan jag kan rida igenom en häst på riktigt med allt vad det innebär.

Jag skiter i det och hoppar dom lösgjorda istället, betydligt roligare :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 240
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 489
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka