Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Åh men vad kul för dig! Låter som en rolig häst!

Jo det går bra med min nya häst, hon är jätteduktig. Provar mig fram med utrustningen, den sadeln jag fick med henne tyckte inte jag om så den sålde jag då jag tyckte min gamla passade. Men jag vet inte vad har hänt, kan en häst bredda sig på 4 veckor? för sadeln passar tyvärr inte längre, den är för smal. Så det är lite sadeljakt här, och ska försöka sälja de två jag hade till den andra hästen.

Konstigt, jag har alltid varit nöjd med äldre begagnade lite halvslitna grejer. Till Ninja köpte jag nästan helt ny först dressyr och sen hoppsadel. Och vad händer, hon coolar av :(

Nåja nykomlingen är jätteduktig, hon är härlig att rida, alltid pigg och framåt :)

Åh! Har en förkärlek för lipizzaners, även om jag aldrig suttit på någon själv. :o Men de är väldigt vackra. Ser fram emot bilder!

Jag vill minnas att han åtminstone tävlat någon LA i dressyr också ;) så det kan nog bli bra. Tjejen som äger honom tyckte glatt att jag ska sikta på att tävla någon liten klass någon gång. Men jag vet inte jag, är inte mkt till tävlingsmänniska, är nog nöjd med att få skrota runt på banan hemma. :)

Du får se till att köpa en begagnad som passar helt enkelt, det kanske är så man ska göra! :D

Vad siktar du på för sadel härnäst då? Vore kanske idé med någon med omvärmingsbar bom om hon ändrar sig så?

Gud, märks att man ridit på tok för lite senaste tiden när man kollar på en Carl Hester clinic inför att man ska jogga runt lite följande dag. :D

Jag tittar på allt möjligt, helst inte för dyr...hade varit ganska bra om man kunde byta järn i den.

Ja jag förstår dig, det är ju roligt att komma igång efter ett uppehåll. Jag brukar också kolla lite videor eller läsa lite träningstips inför att jag ska rida.

Imorgon hade jag tänkt hoppa med min pålla. Får se vad hon säger om vattenmattan, jag tror aldrig hon har hoppat titthinder förut.

*kl*

Jag sitter här o är lite nervös, första tävlingen på bortaplan imorgon! Till råga på allt inser jag att jag inte har någon kavaj! :eek: Eller jo, jag har en men efter att jag hade tvättat den så blev "sammetskragen" helt förstörd, lite surt. Har ev en gammal kavaj hemma hos mamma, typ två storlekar för stor men den får väl duga.. För visst får man inte tävla i en "vanlig" kavaj?

Ska bli roligt ändå :bump: Mitt mål är att lyckas ta oss igenom programmet utan alltför stora problem!

har du nån bild på hur ryggen ser ut? JAg gillar bates sadlar, lätta att byta järn på också. Har ett stort utbud av olika sadlar i olika prisklasser. Passar hästar med lite rakare rygg, mkt manke är inget problem, inte heller om de är lite runda i bålen. Det finns även kuddar man monterar under cairbossorna om man behöver fylla ut nånstans

Det beror på hur den vanliga kavajen ser ut! Efter lite snabbt googlande kunde jag läsa följande i TR om ryttarens klädsel: "Ridkavaj är en figurskuren kavaj av tyg, knäppt fram och försedd med öppet sprund i rygg eller båda sidor. Jacka som slutar vid midjan räknas ej som ridkavaj."

Frågan är dock om du hittar en tillräckligt gaaammal med utbytbart järn, jag menar, det är ju ändå ett relativt modent påfund :angel:

Åh, så roligt det var att rida! Han var med undantag för lite tittighet, stadig i formen och jag fick otippat höra att jag inte satt så tokigt för att vara jag, trots att jag ridit så sällan senast tiden. Var svårt att hålla sig till att mest jogga runt i en lång och låg form och bara ta ett varv galopp i vardera sida :angel:

Hur har hoppandet gått? Själv vågar jag inte hoppa titthinder alls :D

Kul att det gick bra med ridningen. Själv har jag inte kommit ut ännu eftersom det är 28 grader varmt i skuggan... så väntar någon timme till i alla fall.

köpte min 06 caprili (förvisso allround) för 4500, så det borde finnas lite äldre för rätt pris

Just nu rider jag i en thorowgood allround som jag egentligen köpte för att rida in unghästen i då hon är lite vidare än sin mamma och dessutom utan manke. Den passar Grand prix bra, tyvärr ej ändringsbar bom i den så hon kommer växa ur den med.

Nej! Vad ledsamt med Stella! Hon som är så fin!:(
Har ju börjat gilla den snälla mammahästen som låtit mig vara inne och pillra på hennes unge(och pipa.. :P).

Vad kul att du iaf ser fram emot nya hingsten! Först kändes det ju som att du inte visste om du hade så mkt lust att rida mer. Kul att du inte lägger av! Det är du för duktig för!

Ja det är hemskt sorgligt alltihopa. Nu har hon helt plötsligt blivit ännu värre och är riktigt, riktigt dålig. Står på strikt boxvila.

Jag har väl egentligen inte så stor lust att fortsätta att rida just nu, men jag kommer att tycka det är roligt när jag väl får börja
rida en häst som jag får dona lite med som "min egen". Jag har ju inte träffat honom än, men han ska vara snäll, dock är han inte
riden på 2 år nu. Men får jag inte någon koll på honom så får Herr tränare rycka in.

Vad roligt att du tycker det! Jag rider bara lipizzaners nu, med undantag för något halvblod. Dom är trevliga små hästar!

Neee-eej! Åh, vad jobbigt för er alla 3! På fler sätt än "bara" för att Stella måste vara inne nu när hon har unge med. Usch, vilken skit!

Jag ska försöka hänga på ut framöver. Har varit så trött och ledsen då jag varit med sista ggr vi setts att jag inte var så rolig att möta. Men jag ska peppa till mig och komma och muntra upp dig lite. Försöka iaf!

Ja, jag förstår hur du menar. Jag ville inte rida någon utom min ponny förut när han började tackla av. Trots att han ju är mkt äldre än Stella och det var pga ålderdom. Men när man väl börjar så upptäcker man att det är kul. Och att man har rum för fler i hjärtat liksom. Just när man har dem som sina egna så blir det ju helt annat än när man ska rida på andras och inte kan forma hästen helt som man vill eller utvecklas optimalt.
Det torde ju iaf vara en fin häst som kommer. Så det blir nog kul!
Och jag tror nog det går fint för er. Skulle han vara helt monstermonster a la livsfarlig finns ju hjälp. Lite oriden bara eller bus/olydnad grejar du!

Lilla gulle har tacklat av på betet. Så vi har fått backa i utbildningen då han när styrka och smidighet tappats gått tillbaks i lite gammalt dumt rörelsemönster pga hans historik. Blä det med! Men iaf är han ju hel.
Och bussig nog att matten kan rida själv ute och inne nu mer.
Men vi får nog avvakta tills vi kommer till er. Vill mjuka upp honom och få bort snedheten som prio ett. Tror jag.. Man vet aldrig. ;)

måste bara gnälla av mig lite..

har haft en hästpaus på 2½ år nu och inte ridit regelbundet sen min olycka mer än varit medryttare 1-2 ggr v under en kort period förra vintern/våren.. dvs är över ett år sen jag red sist typ..

har senaste veckorna blivit grymt ridsugen och har plågat mig själv genom buke och salusidor >.< och ser min "drömhäst" till salu idag som jag först missade när jag letade häst strax efter olyckan (blev inget hästköp då som tur var för ekonomin ändrades drastiskt den sommaren) och som jag sett nya ägaren annonserat ut igen för någon månad sen och alltså nu igen..

vet inte ens vad jag vill ha sagt mer än att nån kanske kan banka lite vett i skallen på mig? :crazy: :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka