Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Jag personligen vill inte ha stor häst helt enkelt
De är ...stora och jag är lite halvrädd för stora hästar mindre går alldeles ypperligt bra.
Och gillar bara inte stora hästar därför vill jag inte heller köpa en varför måste jag bara för jag är "lång"??

Så de stackare som är 150 cm ska då inte få äga en häst utan måste då ha B ponny livet ut för de är korta???

Därför har jag valt ponnystorlek på min häst.
Och valde en ras som jag fick även tävla på som vuxen(islandshäst)

Varken jag eller min häst lider av att ridas utav mig som till andra kanske anser att man är för lång,
Själv anser jag att jag inte alls är för lång på henne och tänker inte ens på det!

Sen om andra går och irriterar sig över detta tja.. låt de göra de då..

Sedan kan det ju vara som så att man köper en D-ponny som 13 åring och då är man 155cm lång och som 20 åring är man 175.
Och kanske inte alls vill sälja sin bästa vän bara för att alla andra anser att nä nu är du vuxen nu skall du sälja hästen och köpa dig en stooor häst.

Att man då inte kan få fortsätta tävla sin älskade vän bara för man är vuxen är fel tycker jag.
Bilda en vuxenklass på ponny istället så kan man fortsätta ha roligt med sin älskade hästvän:love:

Jag syftade lite på den sista meningen, blev kanske lite luddigt och missuppfattade kanske Niela?

Känns väldigt jobbigt att leta ponny som man inte ser lång ut på om man är väldigt lång? Är det inte lättare att leta passande häst oavsett ras? Detta är ju väldigt svårt om man vill hålla på med islandshästar, men är det tex dressyr man vill rida så är det ju inget som säger att just ett djur av ponnymått är bäst?

Leta ponny som man inte ser lång ut på oavsätt ras är nog inge jobbigare än att leta en häst som inte är för stor oavsätt ras.

Det är nog lättare att hitta en som man inte ser stor ut på islandshästar villjag påstå om man är lång.
Då islanshästen är en robust ras och grov och fyller ut benen väldigt bra så man inte ser så lång ut. Det är därför rasen är så känd att bära upp långa ryttare så bra.

Nu har man dock börja avla bort detta allt mer och håller på och få fram en sportmodell av rasen.
En modell som är smal i bröstomfånget och har långa smala ben ädel i typen lite som en arab.

Och helt plötsligt ser ryttarna gigantiska ut, och till och med jag som har islandshäst tycker det ser illa ut när benen är 4 dm under magen på en häst. Då anser jag att man har valt fel typ av häst ta en som är grövre i samma storlek så ser man inte lika lång ut!
Det är bröstomfånget som avgör om du kommer se lång eller kort ut på hästen och inte mankhöjden.

Jag red en arab på närmare 160 cm och mina hälar var ca 2½ dm under magen för han var sjukt ädel fanns knappt något mellan benen kändes det som!

Med exakt samma sadel och stigläder på min häst har jag benen bara 1 dm under magen och min häst är ca25 cm lägre=)

Nä de tåls å tjatas på men jag vill slå ett slag för en ny klass.. För vuxna som rider ponny=)

Men det behövs väl ingen speciell klass för det? Det är ju bara styra in på vilken hästtävling som helst med din ponny?

Jag förstår inte heller varför det ska finnas en annan klass, för vuxna som rider på ponny?

Nä precis, duktiga vuxna med välridna ponnier brukar kunna hävda sig ganska bra hela vägen upp i MSV.

Men det behövs väl ingen speciell klass för det? Det är ju bara styra in på vilken hästtävling som helst med din ponny?

Mjo det tycker jag nog... det är ju inte rättvist att jag kommer på min d-ponny och måste tävla på 150 hinder bland stora hästar?? Eller kur dressyr bland stor häst som har ett helt annolunda rörelsemönster.

Ponnyklasserna har ju beroende på kategori på ponnyn olika höjder=supersmart ide.

Och att rida bland ponnyn= barn när man är vuxen är ju inte rätt mot barnen.

Jag vill ju tävla på samma vilkor=)

Det är som islandshästklasserna där får du tävla lätt klass fasten du har vunnit VM.
Det är ju inte så roligt när man kommer ut och verkligen är nybörjare att ha sånna i sin klass...
Det gör ju att även om det går sjukt bra för en själv så kommer maniallafall sist. Detta tär på självförtroendet rätt hård.

Jag tycker att har man fått godkänd eller över en viss poäng i vissa klasser några gånger på raken så skall man klassas upp och man får inte längre tävla bland nybörjare.
Annars kan de nog lätt bli att man blir en sk rosettplockare att man inte vågar starta en högre klass för då får man börja om från 1 igen och börja jobba sig upp blands placeringarna och här i denna klass vinner man oftast och då känner man sig bra och bäst osv.

Samma som om jag har ponny, inte vill jag tävla bland barn.. om man har ridit i 20 år och har stor erfarenhet.
Har kanske som ung tävlat sin ponny upp till Elitklasser och då är det inte roligt att som barn få en sån i klassen.

Därför vill jag ha en ny klass vuxna som tävlar ponny de ska finnas SM, EM VM OCH OS ja preci som det är på storhäst bara de att vi rider på ponnyn=)

Fast du FÅR ju inte tävla din ponny mot barn, så jag förstår inte problematiken. :confused: Som överårig får du bara tävla mot andra överåriga i storhästklasser.

Och så få vuxna som det är som faktiskt rider sina ponnier på en nivå att det faktiskt skulle spela roll skulle knappast motivera till egna klasser. Du hade väl fått 2-3 startande per klass på sin höjd.

När det kommer till kur eller 150 räcker inte vanliga sketna halvblod till heller, så att ponnier inte gör det är väl knappast en chock? De klasserna är till för de som har de allra bästa hästarna och den allra bästa ridning kombinerat med den allra bästa träningen.

:bow:

Men då borde det ju vara A B C och D klasser också om man ska dra Nielas resonemang vidare samt klasser för hästar som är 148-153 osv osv.

Niela: det låter lite ohållbart eller hur?

Eller så slår man bara ihop alla kategorier till en kategori för överåriga ryttare, för jag är mycket säker på att det är väldigt få överåriga ryttare som rider kat A samt kat B. Om det gäller hoppning så ändras höjden för kategorierna, men att de fortfarande tävlar i samma klass.

En rätt rimlig lösning på problemet enl mig.

Nej jag tycker inte det är ett dugg rimligt att ha ponnyklasser alls för vuxna ryttare.

En ponny på 148 är 10 cm mindre än en storhäst på 158. Men denna häst på 158 är i sin tur 20 cm mindre än en på 178, inte ovanligt idag. Vad är rimligt i det?

Nej antingen kategori-indelar men hela vägen upp eller så tävlar vuxna i samma klass oavsett storlek på det dom sitter på.

Kl
det är ett medvetet val av en vuxen att tävla sin ponny, då vet man ju om förutsättningarna. Tycker man inte om förutsättningarna får man byta häst. Det får ju alla med halvblod som inte räcker till också göra om dom vill avancera.
Vill vuxna tävla ponny tycker jag att nuvarandf regler är bra, att de tävlar bland hästarna.

Nej, det håller jag med dig om, men mer rimligt att ha en klass per kategori, tycker allafall jag.

Kl

Ponnyklasser för vuxna håller jag med om är helt onödigt. Att en ponny inte räcker till är bara trams. En ponny kan också lära sig piaff och passage och byten, det är ryttarna som inte kan... Att en ponny skulle bli annorlunda dömd på tävling är bara en ursäkt som folk använder för att 'byta upp' sig till 1,70 hästar med megagångarter (som dom i majoriteten av fallen inte klarar av).

Isåfall är det ju en mer roande diskussion kan jag tycka att diskutera tävling åldersindelat istället för storlek. Så b-ponnyer kan tävla mot d-ponnyer fast med jämngamla ryttare istället. Kanske man får bort mååånga av dom (mega)långa ryttarna på b-ponny då? (obs, pratar nu om dressyr).

det är ju inte rättvist att jag kommer på min d-ponny och måste tävla på 150 hinder bland stora hästar??

Hade jag en D-ponny som hoppar 1,50-banor hade jag sålt och skrattat hela vägen till banken.

Eller kur dressyr bland stor häst som har ett helt annolunda rörelsemönster.

GP-klasserna går alldeles utmärkt att rida oavsett rörelsemönster. traloppan har en renrasig arab och är/var på väg till GP. :bow:

Jag vill ju tävla på samma vilkor=)

Även om man skulle införa en kategori E, F, G, så skulle det nog inte dröja länge innan nästa protest kommer.
"Jag har en ponny, det kan inte vara rättvist att jag skall tävla mot halvbloden"
"Jag har en travare, det kan inte vara rättvist att jag skall tävla mot ponnyerna och halvbloden"
"Jag har ett kallblod, det kan inte vara rättvist att jag skall tävla mot ponnyerna, halvbloden och travarna"

osv osv

Och gudars vet vart gör man av alla korsningar? :cool:

Kuriosa: Jappeloup var bara 158cm och dessutom travarkorsning.

Knapplån

Har inte varit inne på någon dag, och vill tacka för omtanken. Det värmer.

Det som är underbart med hästfolk är att trots att det kan vara tjafs och knorr så vet man att hästkompisarna alltid ställer upp när det är jobbigt. Har fått många sms och telefonsamtal från många av mina kompisar som visat omtanke och velat hjälpa till om det har behövs. Det gör ju saker lite lättare.

Har läst lite om "vuxen rida på ponny debatten" och jag känner lite att var och en gör ju som man vill. Men jag tycker ju också att vill man inte släppa sin ponny utan vill fortsätta så får man ju lov att göra det med storhäst.

Håller med dig jag tycker också att folk får göra som de vill.

En sak som jag funderat lite över och gärna vill höra lite reflektioner kring om någon orkar. Jag har vanliga halvblod, en 6 åring och hennes 1 åriga avkomma. Åringen har väldigt lång vacker man och jag är inte sugen på att rycka den när hon ska börja ridas. Ses man som en komplett idiot om man rider halvblod med halvmeterlång man? Hon är så vacker i sin långa man, ser nästan ut som en frieser i lättare modell och jag gillar utseendet.

Jag funderar på tävling, kan man inte göra en sån där ardennerfläta? eller vad det nu heter?

Jag tänker här finns en del folk som rider andra raser än halvblod och en del har ju lång vacker man, hur gör ni?

Klart det funkar med ardennerfläta så länge som man flätar snyggt. Det står en häst i stallet som har extremt tunn man. Om man klipper eller rycker den till "normal" halvblodslängd går det helt enkelt inte att knoppa den för knopparna blir så små att de inte syns. Den hästen går med oklippt, lång man, och flätas oftast i ardennerfläta på tävling. Det är det enda som inte ser löjligt ut på honom.

Manen syns dåligt på den här bilden men i det här fallet är den nästan tre handsbredder lång och knopparna är fortfarande så små och löjliga att de ser ut som myggbett. Pannluggen är så tunn att den inte ens går att fläta - man får helt enkelt vika den!

edIMG_1632.jpg

(På bilden har han precis smakat på min fruktsallad - tydligen inte gott. :D)

Hade jag en D-ponny som hoppar 1,50-banor hade jag sålt och skrattat hela vägen till banken.

:D Det hade jag också gjort.

En D-ponny som jag brukade rida hoppade dock 140 banor för P Markne på hästavstånd på hemmaplan men vägrade ut sig på tävling.
Oavsett höjd. Den skänkte ägarna bort till slut. :o De kunde inte hitta något fysiskt fel på den.

GP-klasserna går alldeles utmärkt att rida oavsett rörelsemönster.

:bow: Är hästen normalbegåvad så brukar de kunna lära sig det mesta. Ofta lider de dock av SIS (skit i sadeln) vilket
gör det omöjligt för hästarna och ponnyerna att lära sig det lite mer avancerade sakerna. :d

Senast ändrad:

Ponnyklasser för vuxna håller jag med om är helt onödigt. Att en ponny inte räcker till är bara trams. En ponny kan också lära sig piaff och passage och byten, det är ryttarna som inte kan... Att en ponny skulle bli annorlunda dömd på tävling är bara en ursäkt som folk använder för att 'byta upp' sig till 1,70 hästar med megagångarter (som dom i majoriteten av fallen inte klarar av).

Håller med helt och fullt. Jag kommer tävla ponny bland stora hästar, ponnyn rör sig rätt bra och det ska bli väldigt intressant hur vi blir bedömda. Blir det dåligt lär det mest handla om min oförmåga att förvalta henne.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 240
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 489
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka