Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

KL

Ang röd rosett på framridningen så påstod en överdomare på tävling som jag var på att det inte ens var tillåtet på framridningen? Någon som kollat detta?

*delvis kl*

Någon som vet anledningen till att man inte får ha rosetten i på banan (väl?)?

Kollade TR för ett tag sen ang det och jag tolkade det som att det är tillåtet på famridningen:).

Och Marvin: Ja, som sagt jag har inte orkat läsa själv men denna domare är ÖD på rätt många dressyrtävlingar o hävdade BESTÄMT att man minsann inte fick ha det utan hade man en sån häst så skulle man gå o fråga ÖD innan o då kunde det göras undantag på framridningen.

Själv kan jag inte alls förstå varför man inte vill ha säkerhetsregler på dressyrframridningen likasom på hoppning? Å varför i hela friden man skulle vara tvungen att ta av den innan man går in på banan kan jag heller inte förstå. Att man VÄLJER att ta av den är ju en sak men att vara tvungen...:crazy:

KL

Idag blåser det storm här...var i ridhuset igår kväll med 5-åringen. Hon är så himla duktig för trots att det lät som den onde själv i tak o väggar så rörde hon inte en min utan jobbade lugnt vidare...:love:
Men idag var det inga glada hästar jag tog in från hagen, dessutom hade vi strömavbrott så dom fick gå in i ett kolsvart stall!:eek: Så ridningen får vara idag...

Innan jag blev på tjocken gymmade jag ca två ggr/vecka + simmade. Har även sprungit i perioder men har en gammal muskelskada som ställer till det ibland när jag inte är tillräckligt försiktig. Näringslära tycker jag att jag har ganska bra koll på. Dock äter jag på tok för mycket gott för att all träning ska synas, men jag hade varit en tjockis om jag inte hade tränat.

Nu har lillskiten äntligen blivit tre månader gammal så nu ska jag komma igång med träningen och ridningen igen! Har inte ridit på ett halvår :eek:.

KL

Alltså jag blir lite ledsen av att läsa denna tråden. Jag växte ifrån ponny tidigt och gick över helt till storhäst som 13-åring. Jag vill också uppleva den här omtalade fantastiska ponnyridningen..
Ingen som kan vara hygglig och avla fram en övervuxen ponny på sådär minst 170 cm till mig?

:angel:;)

Ja, alltså - är ju ingen jätte. :D Men är 176 cm och ganska.. vad ska man säga.. massiv? kompakt?.

Sitter här på min 2,5 åring som är 175 cm i mkh. Och jag kan nästan tycka att hon ser ut att vara en liten häst. :o
00.jpg

Får skaffa mig en söt ponny när åldern börjar närma sig 80. Då krymper man väl som regel några storlekar?! ;)

Jag är 183 och rider min ponny :angel:

Fáni är en islandshäst och nej, vi har inga planer på att starta i dressyr. Vi skulle bli uteslutna direkt :p

Jag är närmare 180 cm och rider ponny :) Långa ben, vilket jag tror är vår räddning.

Väldigt dålig bild, och dessutom gick det katastrof när jag red, så döm oss inte för hårt :) Har försökt att filma mig själv, därav den otroligt kassa kvaliteten, men har faktiskt ingen annan bild...

bild13-1.png

Bilden syns inte:confused:

Diskussionen om lång på ponny är ju en ren utseendefråga, sen när man kommer till vikten så kan en kort person ändå väga alldeles för mycket för en ponny medan en lång kan väga helt ok.
En alldeles för LÅNG ryttare ser kanske inte så propotionerligt ut men stör väl inte ponnyn så mycket kanske, medan en alldeles för BRED ryttare kan väga på tok för mycket för att det ska vara acceptabelt för ponnyn. Det är en helt annan sak. Naturligtvis påverkar kraftig övervikt ryttaren OCH ponnyn negativt, ska man vara krass så kan ryttaren inte kontrollera en massa fett som gungar och i värsta fall påverkar ponnyns balans, så som den kan om det handlar om muskler. Behövs inte mycket fantasi för att förstå det.

Men jag måste tillägga att jag har stor förståelse för att övervikt är ett stort problem, och det är fruktansvärt orättvist att vissa kan äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt medan andra får kämpa, kanske hela livet, mot kilona. :crazy:

*kl*
Jag har sett många ponnyryttare under årens lopp och jag kan inte påstå att någon av de som varit runt 180 passat bra längdmässigt till sin ponny...Inte ens de som ridit kat D.

Ofta blir ju skänkelläget helfel och hur många ponnyryttare har man inte sett som suttit och skänklat i ponnyns ljumskar och sedan fortsätter rida så på stor häst.

Ofta blir ju skänkelläget helfel och hur många ponnyryttare har man inte sett som suttit och skänklat i ponnyns ljumskar och sedan fortsätter rida så på stor häst.

Hmmm som jag då:o :rofl:

Jo jag kan verkligen instämma i det, faktiskt, det är otroligt svårt att komma ifrån, det är läääänge sen jag red ponny men så fort jag sitter på en häst som inte är så jättestor så kommer den där ponnyovanan att dra upp/bak skänkeln för att man tycker att man inte har nån häst vid skänkeln. Det sitter otroligt djupt. Sen gör inte alla så det vet jag.

Jag har sett många ponnyryttare under årens lopp och jag kan inte påstå att någon av de som varit runt 180 passat bra längdmässigt till sin ponny...Inte ens de som ridit kat D.

Det är i praktiken omöjligt att ha ett korrekt skänkelläge. Skänklarna hänger ju nedanför magen :p
Men i mitt fall är inte det problemet, skänklarna är okej (vi gör det bästa av situationen s a s).
Men eftersom jag är så lång så kan det bli lite svajigt upptill eller hur jag ska uttrycka mig (:angel:) och så glömmer jag bort att sträcka på mig.
Svajigheten var inget problem jag upplevde på min förra häst men unghästen jag har nu rör sig stort och mycket och ibland är det svårt att hålla balansen i gångartstrasselsprattlet som uppstår.
Min tränare kortade mina stigläder två hål och det hjälpte faktiskt. Det gör att jag blir ännu mer stadig i sätet får en annan spänning i kroppen vilket påverkar sitsen positivt.

Här är jag på min gamla häst (138 cm)

n588725587_1216688_9944.jpg

och här är unghästen. (144 cm) Dock innan vi kortade upp stiglädrena.

231031_10150166203140588_588725587_7124263_1515631_n.jpg

Jag kan inte hjälpa att jag tycker att ni som visat bilder (dom flesta utav er) ser alldeles för långa ut på era ponnys. Jag är 172 och tycker jag ser stor ut på min häst som är 172 :crazy:

Det spelar inte alltid roll om vikten är okej en lång ryttare på en liten häst/ponny påverkar balansen det går inte att komma ifrån. En längre ryttare kan säkert sitta upp en period men jag tror inte det är bra i längden varken för häst eller ryttare.

*kl*
När det gäller för långa ponnyryttare tycker jag faktiskt att tränarna har ett visst ansvar att se till att långa ponnyryttare kliver över på stor häst i tid. Eller föräldrarna också för den delen.

*lite knapplån*

Jag är 166cm och väger 70-75 kg.
Min häst är 152,5cm

Jag tycker inte att jag är superstor på honom och tror inte att han har några större problem med att jag är överviktig heller.

179599_488617181314_585566314_6484255_6393861_n.jpg

224494_10150247896746315_585566314_7881494_6359797_n.jpg

226664_10150183397406315_585566314_7305938_255961_a.jpg

Fast långa ben ger ju oftast ett knepigt skänkelläge.... Man hamnar ju ofta i ljumsken på ponnyn.

Fast man kan inte riktigt jämföra islandshästryttare med de som rider ponny. Nästan alla ser ju långa ut på islänningar;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 240
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 489
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka