Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Ja,,,det hade ju inte vart roligt :D sedan brukar det stå i tex TDB om det är en hingst också, fast det läser ju inte alla dock. Jag satt och funderade på samma saker som du första gångerna jag skulle åka ut med hingst. Ex vid uppstallning skrev jag alltid att han inte fick placeras brevid sto. Inte för att han direkt brydde sig, men jag tänkte att medtävlarens sto kanske skulle göra det och då kan ju stoet bli lite jobbig att rida kanske och det skulle kanske inte uppskattas av den medtävlande.

Jag längtar tills dottern blir större, då ska det inhandlas gul ridponny som jag kan trimma llite emellanåt (läs; typ flera gånger i veckan, ungen kommer väl få skritta ut i skogen på sin höjd) ;)

Hoppar du nånting med henne? Jag har haft en connemara i flera år när jag var ponnybarn, en riktigt allroundponny. Hon hoppade riktigt bra och hade bra gångarter, däremot var det mkt humör och en hel del bus så låg i backen x antal gånger.

ja, det håller jag absolut med om, och det tänker jag bli också :) Jag måste dock in och operera både låret och knäet innan jag kan börja sätta igång på allvar med den biten. Ska bli skönt att slippa stödbandaget sedan. Dock finns det risk att jag blir borta från ridningen helt en period sen när det ska läkas. Kommer bli galen.:crazy:

De flesta av oss hade varit bättre ryttare som vi var mer vältränade.
Hur många här tränar ordentligt på sidan om? Eller har nånsin gjort och därmed lärt sig träningslära?

Räcker upp en hand! Gick på idrottsgymnasium och kunde ju inte vara sämra än fotbollsdräggen. Dock var detta innan jag
blev för sjuk, nu kan jag inte träna alls och lär väl aldrig kunna det igen heller, om läkarna inte hittar vad som är fel, och är
en halvslapp degklump istället. Märks enormt i min ridning, eller ja, icke existerande ridning sen ena tvååringen fick en stolp i
magen och den andra tvååringen jag red in gick bort för en månad sen. :cry:

Jag tränade Aerobic (och faktiskt spelat fotboll också i några år och tränat dans) förut. Men nu nöjer jag mig med att promenera varje dag. (1-2 timmar om dagen) men mer orkar jag inte riktigt. Om benet blir bra vill jag börja på zumba.

Självklart är det så, önskar att dygnet hade haft fler timmar så man hade hunnit träna. Men övervikt försvårar mer än en "bara" otränad kropp.

Zumba är grymt kul, och kräver en hel del koordination... jag var nog sämst i klassen när jag var och testade :p

Jag har ju dansat mkt så förhoppningsvis skulle man komma in i det, men första tiden skulle det säkert vara rätt knasigt att hänga me ;)

Jag brukar faktiskt träna mkt vid sidan av ridningen. I vanliga fall löptränar jag milen offroad, gärna i backar, 3-5 ggr/v, styrketränar lite och gör en hel del stalljobb.
Nyss har jag rehabat från en ledbandsskada i vristen och inte kunnat göra så mycket annat än sjukgymnastik ett bra tag. Jag jobbar ju med hästar och var tvungen att röra mig lite för mycket för att den skulle läka bra.
Nu är den hyfsat ok. Men tyvärr hinner jag inte träna pga mkt jobb.
Men jag rider ju ett par hästar per dag och tar ett par för hand. Så jag får lite motion iaf.

Ang ponnydebatten så förstår jag absolut varför man köper ponny. Jag har ju kvar min första ponny. Honom köpte jag iom att jag var så pass trasig i kroppen att jag inte kunde rida hästar med gång. Då var jag tonåring iofs. Men skadad så pass illa att jag inte kunde rida annat än honom och Islandshästar var jag i många år. Läkarna sa att jag aldrig skulle kunna rida ens.
Idag är jag så pass bra att jag kan rida storgångade halvblod. Jag har köpt ett halvblod med. Men nog fasen har jag kvar mitt gamla hjärta!
Och jag förstår helt tjusningen med ponny. Det är en underbar ridkänsla att fräsa fram i skogen på en ponny. Och jag fullkomligen älskar ponnypsyke!
Jag sa till, en mycket besviken, tränare här om sistens att jag nog fasen måste ha en ny ponny när min gamling går vidare. :p
Jag vill ha både storgångat och flashigt och ärligt talat lite korkat och simpelt som jag ser halvbloden som. Och slipat, listigt och envist med smattrande gång.:love:

Jag är 172-173 lång. Min ponny är 145. Jag ser inte stor ut på honom iom att han är väääldigt grov. Mitt halvblod har haft samma sadel som min ponny. Den var tom för bred för honom då han kom. Med flera cm på varje sida.
Att min ponny lyckats bli 28 år, snart 29 år, och aldrig i stort sett varit dålig säger iaf i min värld att han inte lidit av att bära runt på mig.

Ibland rider jag någon elevs ponny med. Jag är dock rätt smal. Har strl small i det mesta.

Man ska inte döma ut alla vuxna som för stora på alla ponnyer. Det är individuellt och beror på vad man ska ha dem till. Men att rida är ingen rättighet som får gå ut över hästarnas välmående. Där bör man dra gränsen.

Jag tror heller inte man snor dem från ungarna. Det vimlar ju av fina ponnier som säljs. Vill man verkligen ha något som inte finns i Sverige får man väl åka utomlands. Det får man ju göra om man vill ha något spec som storhäst med.

Jag tränar! Går på gym två till fyra gånger i veckan och pysslar med yoga och pilates vid sidan om.

Jag har dock ett otroligt kropps-fientligt jobb och sitter ner tolv timmar om dagen, så jag får ingen normal vardagsmotion. När jag blir vuxen och bestämmer över mig själv skall jag minsann ha en pilatesboll att sitta på istället för en stol! :D

Jag förstår också om vissa vill köpa ponny. Jag har bara ägt en egen ponny en gång i mitt liv, fick en ponny när jag var 17 år, men den såldes när jag skulle fylla 19..annars har jag alltid ridit storhästar så jag har inte så mkt ponnytid bakom mig alls. Denna ponny började jag rida efter en ridolycka också, så jag kan hålla med dig om att det då är skönt att sitta på ngt mindre då som inte rör sig en massa. Det är inte direkt så att ponnyn planerar att säljas heller då den är över 20 nu och mår gott och jag tror inte därmed att den har så stor efterfrågan av en ponnyunge heller. :D

En övervikt betyder inte att man är otränad eller har dålig balans.
Det försvårar men det finns det många saker som gör, tex kass koordination.

Rätt tydligt när pojkvänner som aldrig ridit sitter upp och är raka, balanserade och klarar att koordinera rörelser många tjejer sliter halva livet för att hitta.

Så för hästarnas bästa borde egentligen bara vältränade killar rida, vi andra bidrar bara med onödigt slitage.

Jag förstår det också!

Jag är så kortbent att jag inte når om hästar över 165.
Jag gillar de små som jag tycker är enklare, lättare och bekvämare
på alla sätt än en stor klump.

KL

Ang röd rosett på framridningen så påstod en överdomare på tävling som jag var på att det inte ens var tillåtet på framridningen? Någon som kollat detta?

KL

Ang röd rosett på framridningen så påstod en överdomare på tävling som jag var på att det inte ens var tillåtet på framridningen? Någon som kollat detta?

Kollade TR för ett tag sen ang det och jag tolkade det som att det är tillåtet på famridningen:).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 240
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 489
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka