Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Det är väl typ tre personer som visat bild på sig och sina ponnyer här i tråden?

Tycker du att jag ser stor ut på den vita hästen jag rider på bilden jag visat? Den är lika hög som jag är lång.
Någon måtta får det väl ändå vara på storleken på hästar, jag tror inte att det är ett dugg nyttigt att avla
fram hästar över 170.

Senast ändrad:

Sen så beror det så mycket på hur hästarna är byggda tycker jag.

Dom här två är det minst 10 cm skillnad mellan.

Mulle007.jpg

081108-36531.jpg

Bara en kul kontrast..

DSC_02782.jpg

Annelia4a.jpg

DSC_0007.jpg

DSC_0093.jpg

Jag är 163, min röda är 173, och den grå är 183... på tal om hästar över 170 och proportioner ;)

Nej då, den bruna är mindre, men det är en c-ponny! Men jag har fortfarande nästan samma skänkelläge.
Den har också mycket bättre hals än Stella.

Jag kände mig större på frieserhingsten jag red in/satt in på 162 cm, mina ben dinglade låångt under magen på honom.

Då hade jag inte helt fel iaf haha... skiljer ju en dm mellan pren och min röda, och en dm till mellan den röda och grålle. Men jag tycker nog att min röda känns "störst" grålle har ingen massa, bara långa ben. Så byggnaden spelar definitivt roll:idea:

Nej då, den bruna är mindre, men det är en c-ponny! Men jag har fortfarande nästan samma skänkelläge.
Den har också mycket bättre hals än Stella.

Jag kände mig större på frieserhingsten jag red in/satt in på 162 cm, mina ben dinglade låångt under magen på honom.

Går du efter mätintyget eller har du mätt den bruna ponnyn emellanåt? Jag menar finns ju en och annan ponny som var inmätt C men som ändå i själva verket var 143-144, det var ju så innan dom stramade till reglerna. Förekommer säkert fortfarande.

Den är väl fem-sex år på bilden, jag mätte den när jag red den då jag var stensäker på att det var en
d-ponny i och med att jag inte kände mig stor på den. Den slutmättes när den var 8a som C-ponny.

Min egen är däremot 148 cm när hon är nyverkad utan skor och omusklad.

Senast ändrad:

ok, den ser ju djupare ut i bålen än stella så det är väl därför. Jag hade en stooor ädel häst på 176 men hon var väldigt grund i sin bål så på den hästen hade jag skänklarna nästan 10cm längre ner än på en av de jag har nu som är 168.

Fast långa ben ger ju oftast ett knepigt skänkelläge.... Man hamnar ju ofta i ljumsken på ponnyn.

Det är inget som stör oss allafall. :) Jag känner mig betydligt längre och rent ut sagt för lång för ett ädelt sto runt 166 cm som jag red en del tidigare, känner mig mycket kortare på min ponny, eftersom att han är grov.

Fast man kan inte riktigt jämföra islandshästryttare med de som rider ponny. Nästan alla ser ju långa ut på islänningar;)

Beror nog på att dom flesta utav oss egentligen är för långa. Vem det nu är som avgör det... ;)
La mest in den för att jag är så jättelång och hästen faktiskt inte är så hög.
Eller ja, han är högst av hästarna i vårat stall men då är det ju bara islandshästar också.
Och han består nästan bara av ben. Låååånga ben.

Äsh storleken har inte så stor betydelse.

Min häst är 174 hög och ganska grov så det är mycket häst att rida. Jag varvar henne med mina två små welsh mountain som jag rider någon gång ibland så att de ska vara snälla för barnen sen när de ska rida. Men det tänker jag inte lägga upp någon bild på.

Welsharna är döhäftiga!

Idag när jag skulle rida Ninja på stubbfältet (storhästen alltså) så hoppade det upp en hare mitt framför hästen så hon gjorde såklart världens språng så jag flög av... Och iof just i det sammanhanget har ju storleken viss betydelse, fick gå tillbaka till min uppsittningssten borta vid stallet :angel:

Inte bara till dej:

Men i en sån här snacktråd som inte är en bildtråd, är det bra om man länkar till bilder, det är så tröttsamt med bildbomber, tycker i alla fall jag.

Jag är 175 cm lång och väger idag 70 kilo är inte fet men tränar bodyfitness och är rätt musklig i kroppsformen.

Min häst är väl 135 cm hög och jag uppfattar mig inte som för lång på henne. Jag ser ut vad många manliga ryttare ser ut på sina stora dressyrhästar.

Jag tycker att man även om man har islandshäst måste anpassa häst efter sin längd.
Är man lång ska man inte köpa sig en islänning med smal kropp och långa ben för då kommer benen hamna 4 dm under magen och det blir inte snyggt helt enkelt.

Då bör man skaffa sig en islänning som är grov i bröstomfånget som fyller ut ens ben om man säger som så=)

Detta gäller även anadra ponnyraser om man vill ha ponny som vuxen OCH lång=)

dsc_7368_165164201.jpg

Ridbilderplussjag087.jpg

Men varför vill man ha en ponny som vuxen OCH lång? Det är sådant jag inte förstår. Okej om man är kort, men om man är 175cm lång så borde det väl vara bättre att köpa en häst som passar än att leta en ponny som är rund över bröstkorgen för att man inte ska se lång ut?

Min Lusitano är tusen gånger roligare att rida än någon ponny jag suttit på, samt har ett riktigt bra psyke dvs går fram överallt, tittar aldrig men har riktigt mkt trycka samt arbetsvilja. Det är inte bara hos ponnyraser man hittar det.

Men de som har ponnyer kanske tycker att ponnyerna är tusen gånger roligare att rida på än en lusitano, ett fullblod eller ett halvblod och så vidare? :idea:

Jag syftade lite på den sista meningen, blev kanske lite luddigt och missuppfattade kanske Niela?

Detta gäller även anadra ponnyraser om man vill ha ponny som vuxen OCH lång=)

Känns väldigt jobbigt att leta ponny som man inte ser lång ut på om man är väldigt lång? Är det inte lättare att leta passande häst oavsett ras? Detta är ju väldigt svårt om man vill hålla på med islandshästar, men är det tex dressyr man vill rida så är det ju inget som säger att just ett djur av ponnymått är bäst?

Jag reagerade mest på att "Ja men hästar av storhästras är så mycket roligare att rida". Ett argument många använder.

Blev kanske lite fel.

Jag har dåliga erfarenheter av just SWB och letade därför efter annan ras som passar mig, både storleksmässigt och har höga krav på mentaliteten. Vill kunna rida ut i skogen utan att bli dödad av halvtokig häst, men också kunna tävla utan att hästen psykar ur totalt för att det är vitt staket och lite publik.

Försökte få fram att det är ju inte bara ponnyer som har "stabilare" psyke, min Lus är 154 cm hög och min andra häst reggad som sv.ridponny är 158 cm och båda är riktigt trevliga individer. Så är man lång så finns det ju väldigt många andra raser som har bra skalle (för det verkar vara därför många vill ha en ponny), de behöver ju inte vara just under 148cm.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 240
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 489
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka