Det borde ju vara mycket intressant statistik. Inte minst som flera Sezuanavkommor verkar i aveln. Både ston och hingstar.Menar du hur många som var fria på röntgen? Nej inte koll.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det borde ju vara mycket intressant statistik. Inte minst som flera Sezuanavkommor verkar i aveln. Både ston och hingstar.Menar du hur många som var fria på röntgen? Nej inte koll.
Det kanske finns men jag är inte tillräckligt insatt.Det borde ju vara mycket intressant statistik. Inte minst som flera Sezuanavkommor verkar i aveln. Både ston och hingstar.
Det borde ju vara mycket intressant statistik. Inte minst som flera Sezuanavkommor verkar i aveln. Både ston och hingstar.
Fast just Kannan har väl OCD index i var det nu finns och det påvisas att han inte nedärver OCD i nån särskild grad.Kannan har också dispens men jag vet tyvärr många avkommor som haft skrammel själva. Hade hoppats det blev samma krav som vid ngn annan hingst som jag inte minns namnet på där avkommorna skulle röntgas och sen utvärderas om hingsten fick fortsatta godkännande.
Hur många stoägare röntgar igenon sina ston inför avel egentligen?Allmänt:
Det borde såklart ligga i alla uppfödares intresse att avla på friska individer.
Att riskera att få en avkomma med ocd är en ganska vågad satsning, när man har avkomman i omkring två år innan man kan kolla hur det blev.
Det är ansenliga kostnader, kan jag tycka, innan man vet om hästen kan förväntas att prestera.
Ändå märkligt med så pass många friröntgade ston som fått fölungar efter Kannan med skrammel när alla andra fölungar varit rena.Fast just Kannan har väl OCD index i var det nu finns och det påvisas att han inte nedärver OCD i nån särskild grad.
Ja men det är ändå anektdotiskt tänker jag. Det är som jag tänker om tex Don Romantic - men det är ju lika anekdotiskt detÄndå märkligt med så pass många friröntgade ston som fått fölungar efter Kannan med skrammel när alla andra fölungar varit rena.
Nej det är bland mina vänner och bekanta som fött upp e.Kannan, av säkert 15 talet (om inte mer) föl efter Kannan har en enda fölunge varit helt fri. Avla mer på friska individer säger jag.Ja men det är ändå anektdotiskt tänker jag. Det är som jag tänker om tex Don Romantic - men det är ju lika anekdotiskt det
Hur var det med Don Romantic?Ja men det är ändå anektdotiskt tänker jag. Det är som jag tänker om tex Don Romantic - men det är ju lika anekdotiskt det
Det är såklart ett dilemma om hingsten är populär utomlands och konkurrenterna får fram bättre hästar än oss.Jag kan spontant tycka att man skulle ha någon slags hälsoprogram där alla nygodkända hingstars avkommor följs upp med röntgen. Haken är väl att det är så mycket som påverkar ocd
Jag tycker det är rätt att ge dispens och vara öppen med vad han fallerar på. Blir så konstigt när det är godkänd i "alla" motsvarande förbund men inte Sverige/Swb
Men hur vet man om de har gröna papper? Det framgår inte på blup, eller för det det?Det var inte så att alla Sezuan-ungar skulle röntgas. Men för att få gröna papper var ungen tvungen att vara röntgad fri från ocd. Dispensen skulle gälla ett år i taget och även retroaktivt.
Så en avkomma med gröna papper ska vara fri från ocd
Det är såklart ett dilemma om hingsten är populär utomlands och konkurrenterna får fram bättre hästar än oss.
Samtidigt blir ju swbs krav urvattnade om man ständigt får dispens. Jag hade mer köpt att man fick dispens om man kunde påvisa att det inte är ärftligt, men det vet man inte på en så ung hingst.
Men ocd verkar inte ha så självklar grad av ärftlighet som man kanske tror.
Det verkar också bero på utfodring, uppväxtvillkor och kanske också storlek?
Oavsett, så är det en fin hingst, och vet man att stoet är fin på röntgen, så kanske det är värt det?
Men hur vet man om de har gröna papper? Det framgår inte på blup, eller för det det?
Vad får de för färg om de inte är fria?
Vem bedömer röntgen och var skickas bilderna?
Men hur vet man om de har gröna papper? Det framgår inte på blup, eller för det det?
Vad får de för färg om de inte är fria?
Vem bedömer röntgen och var skickas bilderna?
Jag tror mer på KWPNs index.Nej det är bland mina vänner och bekanta som fött upp e.Kannan, av säkert 15 talet (om inte mer) föl efter Kannan har en enda fölunge varit helt fri. Avla mer på friska individer säger jag.
Du får tro vad du vill, inte mitt jobb att övertyga dig eller att använda hingstar utan defekter.Jag tror mer på KWPNs index.
Du kan lägga till den jag fött upp från Kannan förresten. Hon är friröngad
Så du menar alltså att Kannan med OCD-index på plus-sidan skulle vara defekt?Du får tro vad du vill, inte mitt jobb att övertyga dig eller att använda hingstar utan defekter.
Ni kanske ska skapa en egen tråd om Kannan och diskutera vidare där?Så du menar alltså att Kannan med OCD-index på plus-sidan skulle vara defekt?
Du skriver ju själv i tråden att man ska avla på friska individer och nämner honom i samma mening. Så det är väl rätt ok att fråga vad du menar? Har du samma åsikter om Cardento?Ni kanske ska skapa en egen tråd om Kannan och diskutera vidare där?
Men du kommer ju med felaktiga påståenden. Det måste jag väl ändå få säga emot. Jag tror inte. Jag baserar mina inlägg på vad KWPN index säger för hingsten i fråga. Han nedärver inte mer defekter än någon annan hingst enligt index till och med tvärt om färre med OCD än snittet.Du får tro vad du vill, inte mitt jobb att övertyga dig eller att använda hingstar utan defekter.