Jennymaria87
Trådstartare
Sen kan man väl också analysera vad det är man vill se av idag när det gäller dressyr? Jag är inte särskilt impad.Wow, inte illa att ha en häst som är bättre än en UVM-4a
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sen kan man väl också analysera vad det är man vill se av idag när det gäller dressyr? Jag är inte särskilt impad.Wow, inte illa att ha en häst som är bättre än en UVM-4a
Ja självklart kan man det. Och man måste inte vara imponerad. Man gillar olika saker osv. Tycker bara det blir lite löjligt att prata om att någon random ”vanlig” häst är bättre när man jämför med en häst som är bland de bästa i världen i sin årgång.Sen kan man väl också analysera vad det är man vill se av idag när det gäller dressyr? Jag är inte särskilt impad.
Tycker mycket ser krystat ut. Man är imponerad av överrölighet i fel form. Där många dressyrhästar kan gå tills det blir problems.Ja självklart kan man det. Och man måste inte vara imponerad. Man gillar olika saker osv. Tycker bara det blir lite löjligt att prata om att någon random ”vanlig” häst är bättre när man jämför med en häst som är bland de bästa i världen i sin årgång.
Du kan läsa här https://swb.org/hur-far-jag-min-hingst-godkand/Jag kan ingenting om swb och deras avel. Vill någon förklara för mig vad kriterierna är för att få en hingst godkänd? Vart är han godkänd idag? Kan stoägare ens använda sig av honom? Och vad räknas avkomman som då?
Vad tittar de efter på röntgen och vad röntgar de?
En islandshingst måste spattröntgas ua för att visas i en avelsbedömning tex.
Tycker mycket ser krystat ut. Man är imponerad av överrölighet i fel form. Där många dressyrhästar kan gå tills det blir problems.
Han är idag godkänd i Oldenburger pferdezuchtverband, Westfälisches Pferdestammbuch och Deutsches Sportpferd. HÄR kan du gå in och läsa om hur det går till i Tyskland för att visa fram och få en hingst godkänd, jag tror allt är tillgängligt på Engelska.Jag kan ingenting om swb och deras avel. Vill någon förklara för mig vad kriterierna är för att få en hingst godkänd? Vart är han godkänd idag? Kan stoägare ens använda sig av honom? Och vad räknas avkomman som då?
Vad tittar de efter på röntgen och vad röntgar de?
En islandshingst måste spattröntgas ua för att visas i en avelsbedömning tex.
Jag tycker tvärt om, att det ser lätt ut.
Sen hur den typen av överrörlighet påverkar honom (och liknande hästar) över tid får man väl se. Är ju samma med islandshästarna. Att man hela tiden strävar efter mer och mer extrema gångarter.
Men att avla på en ung häst utan rena plåtar låter idiotiskt, oavsett hur fin han är.
Jo det ser lätt ut eftersom dom är födda med talang. Men många hästar ser ut som dom tar i så dom håller på att storkna onaturligt med massa sprattel.Jag tycker tvärt om, att det ser lätt ut.
Sen hur den typen av överrörlighet påverkar honom (och liknande hästar) över tid får man väl se. Är ju samma med islandshästarna. Att man hela tiden strävar efter mer och mer extrema gångarter.
Men att avla på en ung häst utan rena plåtar låter idiotiskt, oavsett hur fin han är.
Men är han verkligen hypad utomlands? jag tänkte i Sverige. Och vad gäller placeringen ....... har domarna alltid tittat efter rätt saker?Nja, hingsten kom just 4:a på unghäst VM. Det blir man inte enbart baserat på ägarens namn….
Men ryggen är ju inte så aktiv, det är ju lite det som är vitsen med bra avel att hästen hänger ihop liksom naturligt, inte att ryttaren ska behöva lägga en massa tid på att connecta bak o fram-Jag tycker tvärt om, att det ser lätt ut.
Såg på insta när han hoppa.Jag tycker han är fin och häftig
Hoppar väldigt trevligt också
Sen är han alldeles för stor för min smak och ingen jag skulle använda i avel om jag höll på med det.
Han är väl använd även utomlands iaf.Men är han verkligen hypad utomlands? jag tänkte i Sverige. Och vad gäller placeringen ....... har domarna alltid tittat efter rätt saker?
Jo det ser lätt ut eftersom dom är födda med talang. Men många hästar ser ut som dom tar i så dom håller på att storkna onaturligt med massa sprattel.
Jag förstår att du vill håna mig, men åsikten är fri. Det är väl dessutom möjligt att det i olika stallar kan finnas riktigt fina hästar som aldrig visas för omvärlden.Wow, inte illa att ha en häst som är bättre än en UVM-4a
Njae, jag tror inte jag sade att jag jämförde med nordsvensken Brunte, faktiskt.Ja självklart kan man det. Och man måste inte vara imponerad. Man gillar olika saker osv. Tycker bara det blir lite löjligt att prata om att någon random ”vanlig” häst är bättre när man jämför med en häst som är bland de bästa i världen i sin årgång.
Ser ok ut med en skicklig ryttare. Syftade inte indirekt på honomJa? Såklart en sådan häst som Skyline har talang. Jag tycker inte han ser ut att ta i så han storknar. Och Carl rider honom mjukt och fint. Av det jag sett i allafall.
Nej jag vill inte håna dig, jag tycker bara att det blir jättekonstigt att jämföra så. Väldigt onyanserat. En annan sak om man skriver som flera andra här ”jättefin, men inte den typ jag föredrar” eller liknande. Klart det finns fina hästar ute i stallarna men jag har extremt svårt att tro att det står någon helt oupptäckt världsmästare där ute som ingen har koll på. Jag vet också många hästar jag gillar jättemycket och som jag tycker har fina kvalitéer, skulle inte jämföra dem med någon ”topphäst” ändå. Olika ligor liksom.Jag förstår att du vill håna mig, men åsikten är fri. Det är väl dessutom möjligt att det i olika stallar kan finnas riktigt fina hästar som aldrig visas för omvärlden.
Jag tror nog Skylines ryttare är skickligare, men själva hästen kan man faktiskt ha olika preferenser för.
Jag vet andra godkända hingstar som jag uppskattar mer än Skyline, och några av dem har säkert inte ens deltagit i UVM.
Ja? Jag fattade det. Gör ingen skillnad.Njae, jag tror inte jag sade att jag jämförde med nordsvensken Brunte, faktiskt.
Den häst jag refererade till har motsvarande dressyrstam, om än med en annan morfar.
Jag uppfattade att du ironiserade och hånade.Nej jag vill inte håna dig, jag tycker bara att det blir jättekonstigt att jämföra så. Väldigt onyanserat. En annan sak om man skriver som flera andra här ”jättefin, men inte den typ jag föredrar” eller liknande. Klart det finns fina hästar ute i stallarna men jag har extremt svårt att tro att det står någon helt oupptäckt världsmästare där ute som ingen har koll på. Jag vet också många hästar jag gillar jättemycket och som jag tycker har fina kvalitéer, skulle inte jämföra dem med någon ”topphäst” ändå. Olika ligor liksom.
Det är inga konstigheter att man gillar andra hingstar eller hästar bättre, men det betyder ju inte att de hästarna alltid ÄR bättre på ett generellt plan.
Ja? Jag fattade det. Gör ingen skillnad.