Fast hans äldsta avkommor blir väl två i år? Inte ridna ännu, inte fått en massa krav på sig. Så temperamentet går inte riktigt att uttala sig om ännu. Den snällaste unghäst kan förändras snabbt när det ställs krav på den.
Instämmer! Ofta ser man det positiva i just sitt föl, när man också valt hingst själv.
De flesta av oss har bara en eller annan fölunge att "jämföra" med och då blir ju alla föl otroligt gulliga.
Jag tycker själv, nu efter ynka fyra föl, att det är lite lättare att bedöma. Alla mina föl har varit fantastiskt fina, men olika.
Hur hästen sedan blir, beror, tycker jag, på hur den ger respons när man uttrycker förväntan på den.
Jag har haft en tvååring, inte uppfödd av mig själv, som var trevlig tills dess att det blev krav. Då visade sig en mycket tuffare sida än jag kunde föreställa mig, eftersom hon var så snäll i stallet.
Med detta sagt, så betyder såklart mödernet också lika mycket. Man kan inte "skylla" på hingsten.
Så Skyline, hur snygg han än visats upp för världen, verkar ju ha en del egenskaper som jag inte valt att avla på.
Men det är spelets regler. Testar man en ny hingst vet man ingenting. De etablerade hingstarna har en annan statistik att vila på.
Vi får väl se hur hans avkommor visar sig i framtiden.