Dressyrhingstar med levande fölavgift

pastejja

Trådstartare
Jag har vänt och vridit på vad jag ska betäcka mitt nya sto med och jag får inte till det så det verkligen känns 100% rätt. Haken är att jag inte vill låna pengar till en betäckning så kravet i år är att det ska vara en hingst med levande fölavgift (hinner inte spara ihop allt så snabbt som till 90 dagar eller 45 för den delen).
Stoet är ett sto e.Bernstein, har fått fina föl tidigare, är själv lågställd men avkommorna har inte blivit det än. Hon rör sig trevligt och kommer ur ett bra möderne. Bra blup som dressyrhäst, medel som hopphäst. Trevligt temperament, nackdel exteriört är Napoleonkors och korta ben (de avkommor jag sett har fått långa).
Jag vill välja en hingst som fungerar bra med Bernstein (resten av stammen kan vi struna i just nu), men hade jag varit hingstägare hade jag inte varit ledsen om det stoet kom till min hingst.
Mina önskemål är en hingst som lämnar bra typ, som inte reducerar stoets fina gångarter och det ska vara en hyfsat säljbar avkomma. Givetvis en sund individ.
Jag har tidigare varit ganska bestämd på att hingsten skulle ha lämnat bedömningsbar avkomma, men jag har fått ge upp det, men då är kravet att stammen ska vara ganska säker när det gäller typnedärvningen.
Det är lite akut.. ;) (brunsten närmar sig med stormsteg)
/U

Sv: Dressyrhingstar med levande fölavgift

Bocelli har levande föl avgift och har lämnat mkt bra avkommor. Där finns ju däremot Bernstein i andra led, kanske blir det för tätt?

Jag tror de flesta går med påa tt du betalrar levande fölavgift istället.
Välj den hingst du gillar, och ring och diskutera med ägaren.-

Bocelli har levande föl avgift och har lämnat mkt bra avkommor. Där finns ju däremot Bernstein i andra led, kanske blir det för tätt?

Jag gillar också det jag har sett av Bocellis avkommor men jag vet inte om jag har mod att linjeavla på Bernstein tyvärr..

Gränsbo har även Zuidenvind, kan det vara en hingst som är aktuell?

Figaro R är väl annars den som just nu känns mest aktuell, nackdellen med honom är väl mest att han har så många avkommor, flera med Bernstein som morfar så det känns lite som att producera en dussinvara, men så kanske man inte ska se det heller..

/U

Jag tror de flesta går med påa tt du betalrar levande fölavgift istället.
Välj den hingst du gillar, och ring och diskutera med ägaren.-

Jag är bara så urusel på att förhandla när det ska vara till min egen fördel.. Kanske är på tiden att jag tar mod till mig.. Funderar.. (och får lite ont i magen ;))
/U

Jag gillar också det jag har sett av Bocellis avkommor men jag vet inte om jag har mod att linjeavla på Bernstein tyvärr..

Gränsbo har även Zuidenvind, kan det vara en hingst som är aktuell?

Figaro R är väl annars den som just nu känns mest aktuell, nackdellen med honom är väl mest att han har så många avkommor, flera med Bernstein som morfar så det känns lite som att producera en dussinvara, men så kanske man inte ska se det heller..

/U

Varför vågar du inte linjeavla på Bernstein?

Varför vågar du inte linjeavla på Bernstein?

Jag gillar det jag har sett av honom, men jag är lite feg när det kommer så pass nära. Det går rykten om de flesta hingstar och om det eventuellt kunde ligga något bakom något av dem så fegar jag på att linjeavla på den individen, om jag inte är stensäker på mitt sto.. Och det är jag inte än eftersom jag inte har hunnit lära känna henne än. :) Så det gäller inte bara Bernstein.. Det är faktiskt ganska få hästar jag skulle välja att linjeavla på..
/U

Ok. Ja, jag är också ganska tveksam till linjeavel..men är väldigt förtjust i Bernstein och det han lämnat så kanske hade jag vågat det ändå ;)

Jag skulle välja Fetcher N till ditt sto han ger både ädla högställda individer med bra gång.

Ang hingstval så har jag inga konkreta förslag direkt men jag förstår ditt resonemang om Figaro R, då är nog Zuidenwind ett bättre alternativ.
Mitt eget Bernstein sto har en fin avkomma efter Nobel, bedömd klass I på 3 års.
fast han när ju inte dressyr stammad.. :o

Millgarnes hingst har betala 1 Okt- avgift om det hjälper dig, annars kanske de går att förhandla med, gissningsvis enklare med de mindre som inte syns mest. De har ju både nya fina Zambucca, Broere Obelisk och Twilight.

jag har inte tittat så mycket i Sverige till mitt Bernstein sto så jag har dålig koll, men hon är lite som din, lågställd med korta ben.
Jag hade nog absolut tittat på Zambucca, blev väldigt förtjust i honom på bruks men sen har jag glömt bort honom tills nu, riktigt fin och bra stam också..

Går ju alltid att ringa och fråga om det är möjligt, säger dom nej så är det ju bara att ta en annan hingst. Men om det nu är som du skriver - att man som hingstägare inte skulle bli ledsen om man fick detta stoet till sig så avvisar de dej nog inte direkt ;)

Rambo och Hermes har du väl lev fölavgift alt. 90-dygns om jag kommer ihåg rätt. De är om inte annat väldigt bra att ha att göra med så där törs du allt fråga! ;-)

Har själv en rambo - bernstein-åring som är mycket trevlig! :laugh:

Senast ändrad:

Har Flyinge slutat med möjligheten att välja mellan 90-dagars och levande föl? (Min dator är inte sams med Flyinges sida för stunden).

Förr iaf hade de ju dräktighetsavg på 16 dygnet (ingen språngavgift) och en valbart 90 dygn eller levande föl på de flesta hingstar.

Edit. NU kom jag in, och de hade tagit bort det och hade 90-dagars, synd. Men hittade detta:

I det här nya betalningsalternativet ligger en kontokredit från Wasa Kredit AB och foster/föl-försäkring från Agria.

90-dagarsavgiften betalas med kontokrediten som du betalar månaden efter fölet fötts. I detta ligger också en foster/föl-försäkring. Kontokrediten är ränte- och betalningsfri i 11 månader efter betäckningen.

Det blir ju låna det med, fast behöver inte betalas förrän fölet är fött, och inga räntor (avgifter står inget om)

Har dock ingen koll på vilken hingst som skulle passa, så kanske inte finns ngn flyinghingst som passar, bara kom att tänka på dem iom att de förr hade valbart på nästan alla hingstar (även om det visade sig vara borta nu)

Jag såg även att Team Piaff har levande föl-avgift som alternativ.
De har Breitling TP och Rolex TP..2 hingstar som jag inte alls vet något om.

Vill minnas att även Rambo och Hermes kan fås med levande fölavgift och egentligen gillar jag båda men fegar på det i år, vet inte ens om det är rätt sto..
/U

Jag skulle välja Fetcher N till ditt sto han ger både ädla högställda individer med bra gång.

Känns som för mycket hopphingst, vi vet inte vad han lämnar i gångarter än, men han verkar vara en riktigt trevlig hingst.
/U

Ang hingstval så har jag inga konkreta förslag direkt men jag förstår ditt resonemang om Figaro R, då är nog Zuidenwind ett bättre alternativ.
Mitt eget Bernstein sto har en fin avkomma efter Nobel, bedömd klass I på 3 års.
fast han när ju inte dressyr stammad.. :o

Millgarnes hingst har betala 1 Okt- avgift om det hjälper dig, annars kanske de går att förhandla med, gissningsvis enklare med de mindre som inte syns mest. De har ju både nya fina Zambucca, Broere Obelisk och Twilight.

jag har inte tittat så mycket i Sverige till mitt Bernstein sto så jag har dålig koll, men hon är lite som din, lågställd med korta ben.
Jag hade nog absolut tittat på Zambucca, blev väldigt förtjust i honom på bruks men sen har jag glömt bort honom tills nu, riktigt fin och bra stam också..

Går ju alltid att ringa och fråga om det är möjligt, säger dom nej så är det ju bara att ta en annan hingst. Men om det nu är som du skriver - att man som hingstägare inte skulle bli ledsen om man fick detta stoet till sig så avvisar de dej nog inte direkt ;)

För mig känns inte Nobel aktuell till detta stoet som det känns nu, men jag hara sett att han ligger bra till i blup och folk verkar himla nöjda med avkommorna.
Zambucca ska jag titta närmare på, har missat honom.
/U

Rambo och Hermes har du väl lev fölavgift alt. 90-dygns om jag kommer ihåg rätt. De är om inte annat väldigt bra att ha att göra med så där törs du allt fråga! ;-)

Har själv en rambo - bernstein-åring som är mycket trevlig! :laugh:

Som jag skrev tidigare så gillar jag både Rambo och Hermes. Jag inbillar mig bara att den berömde Lansiär kommer att dyka upp och lämna lång rygg på avkomman, vilket säkert bara är en nojja. Har annars sett flera fina Ramboavkommor.
/U

Har Flyinge slutat med möjligheten att välja mellan 90-dagars och levande föl? (Min dator är inte sams med Flyinges sida för stunden).

Förr iaf hade de ju dräktighetsavg på 16 dygnet (ingen språngavgift) och en valbart 90 dygn eller levande föl på de flesta hingstar.

Edit. NU kom jag in, och de hade tagit bort det och hade 90-dagars, synd. Men hittade detta:

I det här nya betalningsalternativet ligger en kontokredit från Wasa Kredit AB och foster/föl-försäkring från Agria.

90-dagarsavgiften betalas med kontokrediten som du betalar månaden efter fölet fötts. I detta ligger också en foster/föl-försäkring. Kontokrediten är ränte- och betalningsfri i 11 månader efter betäckningen.

Det blir ju låna det med, fast behöver inte betalas förrän fölet är fött, och inga räntor (avgifter står inget om)

Har dock ingen koll på vilken hingst som skulle passa, så kanske inte finns ngn flyinghingst som passar, bara kom att tänka på dem iom att de förr hade valbart på nästan alla hingstar (även om det visade sig vara borta nu)

jo det är ett alternativ, även om jag inte är så sugen på krediter. Känns absolut mer lockande med att betala vid levande föl utan kredit. (Jag har haft Resurs-kredit på mitt Sibakort en gång och går omvägar när dte gäller krediter nu).
Det finns någon Flyingehingst som kunde vara intressant, men ingen som känns helt klockren just idag.. kanske imorgon.. Annars hade det varit nära och bra. ;)
Jag känner mig hopplöst velig. Jag tycker att en sådan här sak ska vara genomtänkt och nu känns det som jag bara ska ha mitt förslag klart NU!
/U

Hermes är kanske inte ett tossigt alternativ? Vad säger ni?
/U

Jag har två Rambo-avkommor med ganska olika mammor, ingen av dem har fått särskilt lång rygg, nästan tvärt om.

Den första är ca 167 och drar 135-145 i täcken:

Den andra är ca 173 och drar 145-155 i täcken:

(www.bilddagboken.se)
60629_1242800912.jpg

Har tyvärr ingen bra nakenbild på henne.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 320
Senast: Masse
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 732
Senast: pastejja
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 715
Senast: Blyger
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Räkna ut kaloriintag?